شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 16122
تاریخ انتشار: 1401/02/21 03:29
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید کرد

تشکیل کمیته استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان، رسالت کمیته راهبری و ساماندهی استفاده از ظرفیت‌های نخبگی و دانش‌بنیان را تسریع و نظارت بر فرآیند اجرای پروژه‌های این حوزه دانست.

در این راستا، بهره‌مندی از توانمندی نخبگان و فناوری‌های جدید باید واقعی و ملموس باشد تا با حرکت در مسیر اصلی، بتوان منویات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق کرد.
مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر تسهیل همکاری با نخبگان، گفت: با توجه به نیازهای ایران‌خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه، به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های مرتبط، نیروهای نخبه باید به استخدام مجموعه درآیند. به‌گزارش ایکوپرس، وی افزود: کمیته راهبری و ساماندهی استفاده از ظرفیت‌های نخبگی و دانش‌بنیانی گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان مرجع در این گروه صنعتی، استفاده از توان نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل و پیگیری خواهد کرد.


برنامه‌ای جدید
خطیبی با بیان اینکه نخبگان خاموشی در سطح ایران‌خودرو مشغول به‌کار هستند که عدم‌بهره‌مندی از آنها سبب ورود زیان به مجموعه می‌شود، گفت: می‌توان با اعلام فراخوان و شناسایی این افراد، از تخصص و دانش آنها استفاده بهینه کرد. نخبگی صرفا در حوزه فنی موردنظر نیست و این افراد می‌توانند در حوزه‌های منابع انسانی، مالی و اقتصادی نیز اثرگذار باشند. وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی درست، خطاهای موجود در استفاده از نخبگان را به حداقل کاهش می‌دهیم و با ایجاد تناسب میان شغل و مدرک تحصیلی افراد، نتایج بهتری را برای مجموعه رقم می‌زنیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو کسب منافع اقتصادی را اولویت فعالیت در این شرکت برشمرد و گفت: هرگونه تعریف و اجرای پروژه توسعه‌ای در گروه صنعتی ایران‌خودرو، اقتصادی و با هدف جلب رضایت مشتریان و سهامداران خواهد بود. وی گفت: گزارش عملکرد این کمیته راهبری و اندازه‌گیری پیشرفت پروژه‌ها باید دقیق، شفاف و مستند بوده تا در پایان سال هم نتایج آن کاملا ملموس باشد.


شناسایی نیروهای نخبه خاموش
قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو و رئیس کمیته راهبری و ساماندهی استفاده از ظرفیت‌های نخبگی و دانش‌بنیان نیز در این نشست گفت: برای بهره‌مندی بیشتر از دانش فناوران، از تمامی ظرفیت‌های گروه استفاده خواهد شد و با در نظر گرفتن اقدامات انجام‌شده، برنامه‌ریزی لازم برای استفاده بهتر از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان انجام‌شده است.
کیانوش پورمجیب افزود: اراده قوی از سوی مدیران ایران‌خودرو برای شناسایی نیروهای نخبه خاموش و فراموش‌شده وجود دارد. مدیرعامل ایسیکو نیز از آغاز اجرای فعالیت‌های نوآورانه در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک در گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد و گفت: اجرای پروژه هوشمندسازی لجستیک با جدیت آغاز شده است. وی کاهش هزینه حمل‌ونقل را از نتایج اجرای این پروژه دانست و افزود: برای کسب بهترین نتایج۷ از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بهره می‌بریم. گفتنی است، کمیته راهبری و ساماندهی استفاده از ظرفیت‌های نخبگی و دانش‌بنیان گروه صنعتی ایران‌خودرو، به ریاست قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو و عضویت مدیران‌عامل و مدیران ارشد این گروه صنعتی، فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های گوناگون را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال خواهد کرد.


سهم ایران‌خودرو در بازار شاسی‌بلندها
با افزایش تیراژ تولید خودروهای شاسی‌بلند، سهم گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازار خودروهای شاسی‌بلند به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. در نشست مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیران ایران‌خودرو خراسان، از افزایش تیراژ تولید خودروهای شاسی‌بلند و آغاز تولید انبوه وانت آریسان ۲ به‌عنوان مهم‌ترین برنامه شرکت ایران‌خودرو خراسان در سال ۱۴۰۱ نام برده شد. در این نشست که در ایران‌خودرو خراسان برگزار شد، برنامه‌های این شرکت موردبررسی قرار گرفت و گزارشی از عملکرد و برنامه‌ها از سوی مدیرعامل این شرکت ارائه شد. برنامه افزایش تیراژ تولید در سال جاری، افزایش داخلی‌سازی محصولات مونتاژی به بیش از ۳۰ درصد، بهبود وضعیت کیفیت محصولات و ارتقای شاخص رضایت مشتریان از مهم‌ترین محورهای طرح‌شده در این نشست بود.


تعهد تولید بدون کسری
در میثاق‌نامه‌ای که به امضای مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو رسید، این خودروساز متعهد به تولید خودرو کامل و بدون کسری قطعه از ابتدای خرداد شد. در راستای اجرای فرامین ریاست‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر افزایش تولید، همراه با ارتقای کیفیت، مدیران ارشد این گروه صنعتی میثاق‌نامه تعهد به تولید کامل را به امضا رساندند. بر همین اساس، از ابتدای خرداد تولید خودرو کسری‌دار، متوقف خواهد شد و با تلاش مضاعف برای رعایت الزامات کیفی، فرآیند تولید عبور مستقیم خودرو از خط تولید به‌دست مشتریان، تبدیل به فرهنگ تولیدی در گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو که راهبری اجرای میثاق‌نامه را برعهده دارد، آن را اقدامی ماندگار در تاریخ ایران‌خودرو دانست. سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این موضوع و عبور مستقیم از خط تولید به‌دست مشتریان، از کاهش خودروهای دارای کسری خبر داد که فراتر از دستور رئیس‌جمهوری بوده است.
بابک رحمانی افزود: کاهش خودروهای دارای کسری قطعه در ایران‌خودرو، از بیش از ۸۲ هزار به کمتر از ۲۷ هزار خودرو در ۳ ماهه و رسیدن تعهدات معوق به کمتر از ۷۵۰۰ خودرو، از اقدامات مهم و موثر ایران‌خودرو برای افزایش عرضه به بازار و تامین نیاز مشتریان بوده است. وی تصریح کرد: تعهدات معوق به مشتریان تا پایان اردیبهشت به صفر خواهد رسید، حدود ۴ هزار خودرو از این تعهدات مربوط به خودرو سورن است که با مساعدت و همراهی رئیس پلیس راهور به‌زودی تحویل مشتریان خواهد شد. رحمانی از صدور سند حدود ۵۵ هزار خودرو از ابتدای امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. وی تعداد تحویل خودرو به مشتریان را حدود ۶۰ هزار خودرو از ابتدای امسال عنوان کرد و گفت: خودروهای تجاری‌شده و آماده تحویل به مشتریان نیز در همین بازه زمانی به ۶۰ هزار خودرو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است.
رحمانی گفت: رویکرد جدید ایران‌خودرو، تولید خودرو کامل و بدون کسری قطعه است. به‌گفته رحمانی، در حال‌حاضر خودروهای دارای کسری قطعه ایران‌خودرو نسبت به دو سال اخیر، کمترین تعداد را دارد. وی در عین حال افزود: با افزایش تیراژ، هدف تولید ۷۵۰ هزار خودرو محقق خواهد شد که در این زمینه با پرداخت بخش قابل‌توجهی از مطالبات قطعه‌سازان در اسفند گذشته و تزریق منابع مالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به زنجیره تامین، افزایش تولید امسال را تضمین کرده‌ایم. سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، افزایش کیفیت خودرو را یکی از نتایج تولید خودرو کامل و بدون کسری دانست و گفت: برای بهبود کیفیت محصولات برنامه‌های متعددی ترسیم کرده‌ایم که نتایج آن یکی پس از دیگری برای مشتریان ملموس خواهد شد. وی افزود: کاهش ۵۵ درصدی خودروهای متوقف‌شده در شبکه خدمات پس از فروش، بهبود ۵ درصدی سطح کیفیت محصولات در ۳ ماهه اخیر و بهبود ۲۰ درصدی شاخص‌های کیفی قبل از تحویل در فروردین امسال نسبت به میانگین بهمن و اسفند ۱۴۰۰، بخشی از دستاوردهای کیفی ایران‌خودرو بوده که براساس فرامین رئیس‌جمهوری حاصل شده است.
رحمانی با بیان اینکه ۱۶۱ برنامه عملیاتی برای ارتقای کیفیت محصولات در حال اجراست، گفت: این برنامه‌ها در کل زنجیره ارزش تولید خودرو در حال اجرا و پیاده‌سازی است.
 وی ادامه داد: براساس منویات رهبر معظم انقلاب در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و سیاست‌های دولت، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم، بر همین اساس، مرکز مدیریت توسعه محصول و فناوری زنجیره ارزش ایران‌خودرو در ساختار این شرکت ایجادشده که تحقق اهداف توسعه‌ای را با همکاری دانش‌بنیان‌ها دنبال می‌کند.
رحمانی گفت: با توجه به توانمندی‌های مطلوبی که در حوزه قوای محرکه ایران‌خودرو وجود دارد، مرکزی برای تولید موتور و ارائه محصولات به خودروسازان کشور ایجاد شد که به‌زودی با این اقدام، سطح کیفی قوای محرکه سایر خودروسازان نیز ارتقا خواهد یافت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8oly