یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 20246
تاریخ انتشار: 1401/08/09 07:52

استعلام بیمه شخص ثالث از طریق سامانه سنهاب در بیمه بازار

از آن جایی که اصالت بیمه نامه های صادر شده از اهمیت بالایی برخوردار است، بیمه مرکزی سامانه ای را تحت عنوان سامانه سنهاب راه اندازی کرده که از طریق آن بتوان برای بیمه نامه ها استعلام گرفت.

از آن جایی که اصالت بیمه نامه های صادر شده از اهمیت بالایی برخوردار است، بیمه مرکزی سامانه ای را تحت عنوان سامانه سنهاب راه اندازی کرده که از طریق آن بتوان برای بیمه نامه ها استعلام گرفت. سامانه سنهاب جهت استعلام بیمه نامه هایی از جمله بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ایجاد شده است و بیمه گزاران از این طریق می توانند تنها با چند کلیک ساده از اصالت بیمه نامه خود مطمئن شوند.

 همه ما می دانیم که بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه های اجباری بوده و بایستی از صحت و زمان به موقع صدور آن مطمئن بود. از طرفی در صورت خریداری نکردن بیمه و تاخیر در تمدید آن، افراد با جریمه خودرو و جریمه دیرکرد مواجه خواهند شد. از این رو بسیار مهم است که رانندگان برای جلوگیری از هزینه های بیشتر با سامانه سنهاب آشنایی داشته باشند. در ابن مقاله با ما همراه باشید تا با این سامانه و روش استعلام گرفتن بیمه شخص ثالث از آن آشنایی پیدا کنید.

سامانه سنهاب چیست؟

سامانه سنهاب کوتاه شده عبارت " سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه" است. هدف از راه اندازی سامانه سنهاب ایجاد پایگاه داده ای برای آمار و اطلاعات شرکت های بیمه می باشد به طوری که برای دستگاه های نظارتی دسترسی آسان وجود داشته باشد. نکته قابل توجه این جاست که سامانه سنهاب بهترین روش برای استعلام بیمه خودرو می باشد. به عبارتی بیمه مرکزی سامانه سنهاب را برای تسهیل فرایند استعلام اعتبار بیمه نامه های بدنه و شخص ثالث و همچنین بررسی اصالت نمایندگان بیمه ارائه نموده است.

سامانه سنهاب برای چه اهدافی ایجاد شده است؟

سامانه سنهاب به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی و وقت گیر گذشته همچون مراجعه به نمایندگی ها به شمار می رود. بیمه مرکزی این سامانه را برای اهداف مشخصی راه اندازی کرده است که مهم ترین این اهداف به شرح زیر می باشند:

  • یک پارچه بودن اطلاعات بیمه
  • امکان استعلام گرفتن از بیمه قبلی
  • قانون مدار نمودن تهیه سامانه جامع کنترل گر
  • آسان نمودن دسترسی به اطلاعات شرکت های بیمه
  • امکان ارائه ارزش سرویس های ارزش افزوده برای بیمه گزاران
  • امکان ارائه ارزش سرویس های ارزش افزوده برای شرکت های بیمه گر
  • تجمع دقیق اطلاعات اصلی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه داده ها و گزارش های مورد نیاز به سازمان های ذی ربط همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی

از چه روش هایی می توان از سامانه سنهاب استعلام گرفت؟

برای استعلام و تعیین اصالت بیمه نامه شخص ثالث، می توان از روش های مختلفی به سامانه سنهاب مراجعه نمود. استعلام بیمه نامه خودرو یکی از مرسوم ترین گزینه ها برای استعلام بیمه نامه می باشد. اگر بخواهیم به روش های مختلف استعلام بیمه نامه خودرو بپردازیم باید به روش های زیر اشاره کنیم:

  • استعلام و محاسبه بیمه شخص ثالث از طریق پیامک به شماره 30002621 که باید از خطی که به نام بیمه گزار می باشد پیامک ارسال شود.
  • استعلام بیمه خودرو از طریق VIN (کد شناسایی خودرو) که کوتاه شده عبارت Identification Numbr  Vehicle یا همان شماره شناسایی خودرو که به اصطلاح شماره شاسی نیز نامیده می شود می باشد. افراد می توانند با وارد کردن شماره 17 رقمی متشکل از اعداد و حروف که برای شناسایی خودرو ها استفاده می شود و وارد کردن شماره تلفن همراهی که به نام بیمه گزار باشد، از بیمه نامه خود استعلام بگیرند.
  • استعلام بیمه نامه خودرو با وارد کردن اطلاعات شرکت بیمه گر، شماره بیمه نامه و کد ملی بیمه گزار در کادر های مربوطه
  • استعلام بیمه ماشین با کد یکتا و کدملی. در بیمه نامه های جدید، کد یکتا در بالای بیمه نامه درج شده است. دقت داشته باشید که همه بیمه نامه ها کد یکتا ندارند.

چرا افراد از بیمه نامه ها استعلام می گیرند؟

بیمه گزاران از طریق سامانه سنهاب معمولا به دو دلیل، استعلام بیمه نامه شخص ثالث را انجام می دهند. به این دو دلیل در ادامه اشاره شده است:

  • اولین دلیل استعلام گرفتن بیمه گزاران از طریق سامانه سنهاب، اطمینان یافتن از صحت و اعتبار بیمه نامه می باشد. برای مثال هنگام خرید اینترنتی بیمه نامه
  • دومین دلیلی که افراد از طریق این سامانه بیمه نامه خود را استعلام می گیرند نیز به دلیل اطلاع از وضعیت بیمه نامه شخص ثالث می باشد. برای مثال زمانی که خودروی جدید خریداری کرده اند و می خواهند از بیمه ثالث آن مطلع شوند.

سایت بیمه بازار خدمات متعددی را در زمینه استعلام بیمه به بیمه گزاران ارائه می دهد که از جمله آن ها می توان به استعلام بیمه تامین اجتماعی در این سایت اشاره نمود.

سامانه سنهاب چه مزایایی دارد؟

بیمه مرکزی با راه اندازی سامانه سنهاب در تلاش است که مزیت های بیمه ای متعددی را برای بیمه گر ها و بیمه گزار ها ارائه کند. در ادامه به برخی مزیت های این سامانه خواهیم پرداخت:

  • وجود دقت، امنیت بالا، جامعیت اطلاعات، خطای کم و پاسخ گویی به موقع
  • قابلیت ارائه گزارش های مورد نیاز به وزارت اقتصاد و دارایی
  • درج کد یکتا بیمه شخص ثالث جهت نظارت بر عملیات و صدور بیمه شخص ثالث
  • امکان نظارت بر نحوه صدور بیمه نامه توسط نمایندگی های بیمه و محاسبه سطح توانگری شرکت های بیمه گر
  • امکان ارائه گزارش های سفارشی برای مدیریت ارشد سازمان ها
  • ایجاد شرایط مناسب برای ارائه سرویس های ارزش افزوده به شرکت های بیمه گر و بیمه گزار ها
  • ارائه سیستم مکانیزه برای ثبت شکایت افراد در کارتابل مخصوص به کاربر های سامانه سنهاب
  • امکان ارائه مکانیزه سالنامه آماری بیمه مرکزی به صورت فایل پی دی اف و آنلاین

چه بیمه هایی را می توان از سامانه سنهاب استعلام گرفت؟

در حال حاضر، امکان استعلام بیمه نامه های بدنه و شخص ثالث در سامانه سنهاب فراهم شده است. بیمه گزاران می توانند با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده و همچنین کد ملی خود اقدام به گرفتن استعلام این دو نوع بیمه از سامانه سنهاب نمایند. همه شرکت های بیمه موظف هستند پس از صدور بیمه نامه در تمام رشته ها، اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند. از این رو افراد می توانند به مراجعه به سامانه سنهاب صحت بیمه نامه های خود را کنترل نمایند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8nob