شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 99207
تاریخ انتشار: 1402/09/28 09:29

نگرانی این نماینده مجلس درباره بیمه تکمیلی / قانون صحیح است اجرا مشکل دارد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: به بیمه تکمیلی در قوانین اشاره شده و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مخصوصاً در موضوع سلامت بر آن تأکید شده است. همچنین مبحث بیمه تکمیلی نیاز ضروری همه مردم است.
نگرانی این نماینده مجلس درباره بیمه تکمیلی / قانون صحیح است اجرا مشکل دارد

 

 

 بیمه‌های درمانی نظیر بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه تکمیلی به هنگام بیماری به کمک بیماران می‌آیند تا افراد این دوران را با خیال آسوده تری پشت سر بگذارند. بیمه تکمیلی که تحت عنوان بیمه درمان تکمیلی و یا بیمه تکمیلی درمان از آن یاد می‌شود، از انواع بیمه های درمان و بیمه‌ای برای جبران هزینه‌های بالای درمان بیماری‌ها است.

بخش زیادی از هزینه‌های درمان را در زمان بیماری یا حتی بعد از آن می‌توان به بیمه تکمیلی سپرد. اما چالش هایی در مسیر این بیمه های تکمیلی وجود دارد.در بسیاری از موارد دیده شده است که مشکلاتی درباره نسخ‌های بیمه تکمیلی و انتقال آن از سیستم دستی به الکترونیکی پیش می‌آید، از طرفی در بعضی از شهرستان‌ها برخی افراد از کیفیت بد خدمات گزارش می دهند. در این بین اما برخی از ارگان‌ها با ایجاد محدودیت‌های سنی و قوانین عجیب به دنبال کم کردن هزینه‌های بیمه تکمیلی هستند. اکنون با وجود اینکه دغدغه تمام ارکان نظام سلامت جامعه است و تمام آنها بر این موضوع تاکید دارند اما قوانین دست و پا گیر بیمه تکمیلی در خلاف این هدف است. البته باید برای همه‌گیری بیمه تکمیلی سریعتر اقدامی صورت گیرد چراکه هزینه‌های درمانی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

در همین راستا سید سلمان ذاکر، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تیتر کوتاه عنوان کرد:  بیمه تکمیلی در قوانین علل خصوص در قانون تامین اجتماعی به آن اشاره شده و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مخصوصاً در موضوع سلامت بر آن تأکید شده است. همچنین مبحث بیمه تکمیلی نیاز ضروری همه مردم است؛ زمانی که پول اضافی از حقوق افراد برای بیمه تکمیلی کسر می‌شود به معنای این است که متقاضی در زمان گرفتاری به‌سادگی از آن بیمه به‌صورت آنلاین استفاده کند. یعنی به‌محض اینکه برای درمان دندان یا عکس ام‌آرآی و آزمایش‌ها این‌گونه نشود که بیمه پرداخت‌ها را به بعد موکول کند. بگوید شما پرداخت کنید بعد بررسی شود و بعد شاهد باشیم بعضا نسخه افراد بعد از ۶ ماه هیچ پرداختی از بیمه تکمیلی نداشته باشد. این دست اقدامات سهل‌انگاری متولیان امر است و در حقیقت  این گونه دولت الکترونیک را زیر سوال می بریم.همزمان ارائه خدمات بهینه نیز زیر سوال می رود و از سوی دیگر نوعی تضییع حق مردم است.

 وی افزود: همچنین معتقدم که این رفتارها و اقدامات نارضایتی عمومی هم به همراه دارد. در نتیجه به قانون ایرادی وارد نیست فرایند در دست متولیان است، قانونی برای دیرکرد در پرداخت مطالبات مردم در بیمه تکمیلی وجود ندارد. معتقدم که فرایند و روش‌ها باید اصلاح شود قانون نیازی به اصلاح ندارد، دلسوزی لازم باید به کار گرفته شود تا حقوق مردم به‌موقع پرداخت شود. به نظر می‌رسد خلع مدیریتی و بهداشتی وجود دارد پس باید بیمه‌های موجود به طور خاص بیمه‌های مربوط به تأمین اجتماعی باید سر و سامان بگیرد تا شاهد مشکلاتی ازاین‌دست نباشیم.

ذاکر

 نماینده مردم ارومیه گفت: موضوع بیمه‌های تکمیلی سالیان سال می‌شود که مطرح است، در بسیاری از موارد پیش‌آمده که بیمه تکمیلی در سایت و سامانه مراکز درمانی وجود ندارد متقاضی باید با ارائه مدارک ثابت کند که بیمه تکمیلی دارد. دفترچه هاو بیمه های مختلف همه باید جمع شود  چرا که مشکلات بیماری در انسان‌ها مشترک است، انسان ها همه یکی هستند پس در بخش‌های مختلف روستایی، شهری، کارمندی و تأمین اجتماعی باید موضوع بیمه تکمیلی یکی باشد. در بیمه تکمیلی گاهی اوقات تبعیض دیده می‌شود، در واقع کسی که پول‌دار است پول کمتری پرداخت می‌کند و شخصی که پول کمتری دارد باید بیشتر پرداخت کند. در حالی که این موضوع باید برعکس باشد. انسان‌ها در بیماری‌ها مشترک هستند پس چطور در بیمه تکمیلی و نوع خدمات آن فرق ایجاد می‌شود، دولت اگر حمایت می‌کند باید تمام افراد جامعه را به یک دید حمایت کند.

 ذاکر در پایان تشریح کرد: کمیسیون اجتماعی در جهت رفاه حال افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی تذکراتی را داده است؛ ولی در نهایت موضوع مربوط به کمیسیون بهداشت خواهد بود. مسئولین مربوط در آن وزارتخانه باید لایحه یا طرحی ارائه دهند و یا نوع مسئولیت خود را حل کنند. در برنامه هفتم توسعه به بیمه تکمیلی اشاره شده است؛ اما هنوز برخی تفاوت‌ها میان اقشار جامعه و ضعیف‌کشی در آن وجود دارد. معتقدم که برابر قانون اساسی سلامت امر مهمی است و حاکمیت وظیفه دارد مسکن، سلامت و اشتغال انسان‌ها را تأمین کند. به نظر می‌رسد سخن رهبر " بیمار جز رنج بیماری نباید درد دیگری داشته باشد" هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. یکی از راه‌های تحقق آن اصلاح روند درمان است.

 علی‌اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: خلع قانونی در موضوع بیمه تکمیلی وجود ندارد تنها متولیان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. موضوعی که دولت در دست اقدام دارد در بحث بیمه‌های پایه همچون سلامت و تأمین اجتماعی مواردی در مجلس ذکر شده است. مطابق قانون بیمه پایه در هنگام حضور در بیمارستان تمام تسویه‌ها صورت می‌گیرد. بیمه تکمیلی در هر اداره یا سازمانی باتوجه‌به منابع موجود برای خود شرایط و قوانینی می‌گذارد. ممکن است بیمه تکمیلی در ارگانی بخشی از آزمایش‌ها، درمان‌ها یا خدمات را ارائه دهد  ولی سازمان دیگر ارائه نکند. تمام موارد بستگی به منابع تخصیص‌داده‌شده دارد. قانون خاصی وجود ندارد که ملزم کند آحاد ملت ایران باید بیمه تکمیلی داشته باشند، به همین دلیل مردم متصور می‌شود که ارگانی خدمات خوبی دارد و ارگان دیگر خوب خدمات نمی‌دهد.

 وی افزود: شاید بتوان ماشین را مثال زد بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها الزامی و برای تمام وسائل نقلیه یکسان است؛ اما بیمه دیگری به نام بیمه بدنه وجود دارد که اختیاری و مبالغ مختلف دارد. در چنین شرایطی بین مردم شبه ایجاد می‌شود که بیمه‌ای خدمات بهتری دارد و بیمه‌ای دیگر خدمات خوبی ندارد. البته بعضاً دیده شده است که برخی شرکت‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند و با بهانه‌های مختلف از پرداخت مصارف بیمار سرپیچی می‌کنند که این اقدامات هم به انسانیت و مرام افراد شاغل در بیمه دارد.

باقرزاده

 نماینده مردم بابلسر با اشاره به بیمارستان‌هایی که گاهی اوقات ابتدا اقدام به تسویه با بیمار و بعد از آن فرایند بستری شروع می‌کنند بیان کرد: این موضوع نشئت‌گرفته از سوءمدیریت است گاهی از عمد هم این موضوع دیده می‌شود. بیمه‌ها می‌توانند با بیمارستان‌ها عقد قرارداد کنند تا نیاز به دریافت تسویه‌حساب و دریافت فاکتور نباشد. از سوی دیگر این دست اقدامات عمدی است چرا که برخی از افراد در نیمه‌های راه از دریافت پول منصرف می‌شوند، چراکه هزینه و وقت مصرف شده را بیشتر از آورده آن می‌دانند؛ در نتیجه بیمه سود می‌کند. سوءمدیریت یا اقدامات عمدی برای منصرف‌شدن مردم از دریافت هزینه درمان به قانون ارتباطی ندارد. بیمه به دنبال مراجعه‌نکردن مردم است یا در صورت مراجعه اسناد و مدارک کمتر داشته باشند تا هزینه کمی بابت درمان آن‌ها پرداخت شود.

 وی با اشاره به ضعف در اجرای قوانین بیمه تکمیلی گفت: نمی‌گویم قانون بیمه تکمیلی در بهترین سطح است. بر اساس منابعی موجود یک‌سری قوانین وجود دارد بالاخره برخی اقداماتی انجام می‌دهند که مردم اذیت شوند و از گرفتن هزینه‌های درمانی خود منصرف شوند. در واقع یا سوءمدیریت یا گاهی به‌صورت عمدی این اقدامات درباره بیمه تکمیلی دیده می‌شود. معتقدم که بیمه تکمیلی بیمه خوبی است درصورتی‌که نیاز نباشد افراد اسناد و مدارک ارائه دهند تا چند ماه بعد مبلغی دریافت کنند. باید تمام مراکز درمانی با هم در ارتباط باشند تا همانند بیمه‌های پایه (سلامت) در لحظه فرانشیز محاسبه و مبلغ کسر شود. مردم برای بیمه پایه به‌جای دیگری مراجعه نمی‌کنند درخواست می‌شود از متولیان بیمه تکمیلی این اتفاق در آن بخش هم رخ بدهد.

 باقرزاده ضمن تشریح اقدامات صورت‌گرفته در جهت رفاه حال سالمندان در پایان اظهار داشت: بیمه پایه برای تمام افراد حتی بالاتر از ۸۰ سال وجود دارد. باید گفت بیمه پایه وظیفه کلی محوله بر حاکمیت است که تمام آحاد جامعه را پوشش می‌دهد. درباره بیمه تکمیلی به‌نوعی بیمه فراتر از بیمه پایه است و دولت تعهدی درباره آن ندارد، دولت تنها در قبال خانواده ایثارگران متعهد است. بیمه تکمیلی در واقع خود کارمندان و بازنشستگان هر ارگان مبلغی را برای بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند.

منبع:تیترکوتاه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dwy6m