شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 104888
تاریخ انتشار: 1402/12/01 12:47

جزئیات جدید از سامانه خودنویس / خطر از بیخ گوش املاکی ها گذشت

نشست خبری دکتر هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با محوریت سامانه خودنویس و همچنین در پیوند با سایر موضوعات روز حوزه مسکن آغاز شد.
جزئیات جدید از سامانه خودنویس / خطر از بیخ گوش املاکی ها گذشت

دکتر هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست خبری امروز ۱ اسفندماه که در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در رابطه با چند محور مهم حوزه مسکن نظیر طرح نهضت ملی مسکن به ارائه توضیحات پرداخت.

دکتر عباسی گفت: سامانه املاک و مستغلات یکی از مهم ترین مباحث امروز ما در وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود. هدف ما فراهم شدن شرایط لازم برای تسهیل امور معاملاتی در بازار مسکن است. در ادامه به قانون جهش تولید مسکن رسیدیم و در این قانون دو هدف اصلی مقرر شد.

او ادامه داد: متعاملین بایستی به صورت مستقل و مستقیم قادر به انعقاد قرارداد باشند؛بنابراین لزوم وجود یک سامانه کارآمد در این خصوص حس شد و ما با کمک زبده ترین نیروهای فناوری اطلاعات، موفق به فراهم سازی یک نرم افزار پیشرفته شدیم.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم حالا قادر هستند که قراردادهای اجاره خود را به طور مستقیم ثبت کرده و موارد مربوطه را با سهولت بیشتری انجام دهند. مردم حالا به صورت ۲۴ ساعته از طریق این سامانه می توانند قرارداد خود را تنظیم و ثبت کنند. در فاز بعدی مسائل مربوط به مشاوران املاک را پیگیری کردیم.

کمک بزرگ سامانه خودنویس به مردم

وی تصریح کرد: سامانه املاک و مستغلات(سامانه خودنویس) کمک شایانی به مشاوران املاک و مردم کرده و این موضوع مطابق آخرین آمار بر ما مسجل شده است. در ۱۱ استان کشور باید از طریق سامانه خودنویس کد رهگیری دریافت شود؛ البته این موضوع در ارتباط با اجاره نامه است و بحث مبایعه نامه مجزا و متمایز به شمار می رود.

عباسی گفت: تا امروز ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره از طریق مردم با مردم یا مردم با مشاوران املاک مجوزدار، در سامانه خودنویس منعقد شده است.

این مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور یک قرارداد تمام الکترونیک یک ساله داریم که علاوه بر متعاملین اصلی، یک نفر شاهد از طرف موجر، یک شاهد از طرف مستاجر، احراز هویت از طریق sso دولت انجام شده و باید حتماً سیم کارت به نام مالک، مستاجر یا مشاور املاک باشد که رمز یک‌بار مصرف که به صورت پیامکی ارسال می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمات رسانی ۲۴ ساعته این سامانه به صورت رایگان

عباسی اضافه کرد: اکنون سامانه قدیمی ایران املاک به صورت استان به استان از دسترس خارج شده است، به طوری که تاکنون در ۱۱ استان یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان، فارس و بوشهر از دسترس خارج شده و قراردادهای اجاره صرفاً روی سامانه خودنویس منعقد می‌شود.

وی اظهار داشت: خدمات رسانی این سامانه به صورت رایگان، در همه ایام هفته و ۲۴ ساعته ادامه دارد. همچنین پاسخگویی تلفنی و اینترنتی از هشت صبح تا هشت شب در آن دیده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد مشاوران املاک نیز به این سامانه اضافه و متصل شدند، اما فقط مشاوران املاک مجوزدار می‌توانند قراردادها را منعقد کنند. برای مشخص شدن اصالت ملک و مالک، باید قبلاً ملک در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد و در غیر این صورت امکان استفاده از سامانه خودنویس وجود ندارد.

فرصت طلایی برای مشاوران املاک

عباسی افزود: برای سال آینده وارد کردن مبایعه نامه‌ها و پس از آن در مرحله سوم پیش‌فروش‌ها به این سامانه را در نظر داریم که با مسائل فنی‌تر و پیچیده‌تری مواجه است. کلاس آموزشی در خصوص این سامانه برای استان‌های مختلف برگزار شده که در سامانه آپارات نیز موجود است و علاوه بر آن در پیام رسان‌های بله و ایتا کانال‌های سامانه خودنویس راه‌اندازی شده است.

این مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی افزود: با راه‌اندازی این سامانه بستر فعالیت برای مشاوران املاک وسیع‌تر می‌شود و آنان می‌توانند در سامانه مجوزها به صورت برخط مجوز دریافت کرده و فعالیت کنند. به این ترتیب مشاوران باید بتوانند خدمات حقوقی بهتری ارائه دهند و فرصتی است تا به سمت قراردادهای هوشمند بروند.

همه انواع قراردادها در این سامانه قابل ثبت است

عباسی بیان داشت: مشاوران املاک با ثبت قرارداد در سامانه خودنویس، حق‌العمل به هم رسانی دریافت می‌کنند که نرخ آن در استان‌های مختلف متفاوت است که در استان تهران معادل یک چهارم اجاره ماهیانه از طرفین اخذ خواهد شد. امکان فسخ و ویرایش قراردادها با توافق طرفین در این سامانه وجود دارد، همچنین در صورتی که ملک به نام چند نفر باشد نیز پیش بینی لازم برای حضور همه مالکان و امضای قرارداد فراهم شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: همه انواع قراردادهای اجاره اعم از مسکونی، تجاری، کشاورزی، اداری و غیره در این سامانه قابل ثبت است و افراد می‌توانند کد رهگیری رایگان دریافت کنند.

عباسی تصریح‌کرد: سامانه خودنویس بر اساس قانون جهش تولید مسکن و همچنین قانون تجارت الکترونیک ایجاد شده و سامانه رسمی مورد تایید حکومت و دستگاه قضا است.

املاکی ها نگران نباشند

وی با بیان اینکه این سامانه هنوز در ابتدای راه است، گفت: با استفاده از این سامانه به سرشماری مناسبی به صورت برخط از نفوس و مسکن خواهیم رسید که در برنامه‌ریزی حوزه مسکن، توزیع مستاجرها، اولویت برنامه‌ریزی‌ها و غیره کمک خواهد کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آغاز همکاری‌ها با سازمان ثبت اسناد در خصوص این سامانه، گفت: همه قراردادهایی که در سامانه خودنویس درج می‌شوند، باید ملک موجود ابتدا در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد و در غیر این صورت امکان ثبت نخواهد داشت.

عباسی در پایان مطرح کرد: از دغدغه های این روزهای مشاوران املاک و نقدهای آن ها باخبر هستم و ما در معاونت وزارت راه و شهرسازی تمامی جوانب را در نظر گرفتیم. با توجه به تدابیری که اندیشیده شده، باید این اطمینان خاطر را بدهم که سامانه خودنویس هیچ گونه تهدیدی برای شغل مشاوران املاک به حساب نمی آید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pwk9d