یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 89110
تاریخ انتشار: 1402/04/13 06:29
توقف صدور مجوز برای چاه‌های کشاورزی از سال ۹۴

زنجان ۱۶هزار و۱۲۳ حلقه چاه مجاز دارد

به گفته کارشناسان اگر مدیریت منابع مصارف بالادستی به طور جدی و دقیق انجام گیرد، شاید با کمبود آب هم مواجه نشویم. این دست از کارشناسان با اشاره به مصرف آب در حوزه کشاورزی معتقدند با اجرای سیاست‌هایی مانند تولید گلخانه‌ای می‌توان مصرف آب در حوزه کشاورزی را نیز مدیریت کرد.
زنجان ۱۶هزار و۱۲۳ حلقه چاه مجاز دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، با تاکید بر نقش تولیدات گلخانه‌ای در صرفه‌جویی و مصرف هدفمند آب گفت: گرچه ممکن است میزان آب مصرفی در کشت گلخانه‌ها کمتر نشود، اما بدون شک مصرف آب در این نوع کشت، نظام‌مندتر خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار صمت از استان زنجان، اکبر باقری، حفر هر چاه غیرمجاز را خطر و تهدید جدی برای کاهش آب استان عنوان کرد و گفت: ۲۱۲ حلقه چاه کشاورزی با هدف کنترل مصرف و صیانت از آب‌های زیرزمینی مسدود شده است.

وی با بیان اینکه مصرف آب در کشت غیرگلخانه‌ای با هدر رفت آب از طریق تبخیر و افزایش ضریب نفوذ آب همراه است افزود: در کشت گلخانه‌ای، حتی اگز میزان آب مصرفی کاهش هم نیابد صرفا به تولید اختصاص یافته و هدررفت آب نداریم.این مسئول با اشاره به رشد گلخانه‌ای در برخی از استان‌های کشور مانند یزد گفت: در استان یزد ۱۸هزار گلخانه برای اجرای کشت گلخانه‌ای وجود دارد اما در استان زنجان این رشد کمتر و نامحسوس است.

اجرای پروژه‌های اضطراری آب

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید بر اجرای پروژه‌های اضطراری آب از جمله خطوط انتقال آب و جمع‌آوری چاه‌های غیرمجاز در استان گفت: اگرچه برای مصرف بهینه آب باید فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها نقش موثری در این راستا دارند، اما تمرکز بر احداث سد مشمپا برای حل مشکل آب استان از ضروریات است. باقری تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند با تمرکز بر موضوع تامین آب استان زنجان، موضوع احداث این سد را دنیال کنند. چرا که سد مشمپا حق این استان است.

 وی درباره توقف صدور مجوز برای چاه‌های کشاورزی گفت: از سال ۹۴ به بعد، برای احداث چاه‌های کشاورزی مجوزی صادر نمی‌کنیم مگر مواردی که در راستای قانون و در قالب چاه‌های تعیین تکلیفی باشد، صدور پروانه حفر چاه مجاز است.

فرسودگی شبکه آبرسانی زنجان

در ادامه مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بیش از ۴۰ درصد شبکه آبرسانی شهر زنجان فرسوده است و اصلاح و بازسازی آن منابع بالایی را می‌طلبد.

علیرضا‌ جزءقاسمی درباره مشکل کمبود آب در تابستان اظهار کرد: در تامین آب سه روستای نزدیک زنجان، از جمله چرناب، پایین‌کوه و دو اسب مشکلاتی وجود دارد. این مناطق به اصلاح خوش نشین بوده و با توجه به حجم باغ و باغچه منطقه، مصرف آب زیادی دارند به طوری که این سه روستا سه برابر آب زنجان مصرف آب دارند. مدیرعامل آب فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در روستای دو اسب بیش از ۱۰۰ انشعاب غیر مجاز مسدود کردیم، گفت: روستای پایین کوه هم که با مشکل آب در تابستان مواجه می‌شود که به این دلیل قرارگیری بخشب از روستا در بیرون طرح هادی روستا است.

آبرسانی سیار در تابستان

این مثام مسئول درباره آبرسانی سیار به برخی از روستا در فصل تابستان گفت: آبرسانی با تانکر صرفا به روستاهایی انجام می‌گیرد که حتی در نزدیکی آنها هم، منابع آبی وجود ندارد که بخواهیم آبرسانی انجام دهیم و ناچار به آبرسانی با تانکر هستیم.

 وی افزود: بیشتر روستاهایی که آبرسانی با تانکر انجام می‌شود روستاهای هستند که تحت پوشش ما نیستند.

 مدیرعامل آبفای استان، در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان، تحت پوشش آب فاضلاب هستند افزود: از مجموع روستاهای استان برخی هم متاثر از تغییرات اقلیمی منابع آب هستند چون منبع آب پایدار نداریم.

 جزء‌قاسمی با بیان اینکه از سال گذشته مشکل نزدیک به ۱۵۳ روستا را حل کردیم تصریح کرد: یک مشکل عمده در روستاها مشکل فصلی است و مصارف باغ و باغچه در اغلب روستاها موضوعی است که با آن مواجه هستیم و اگر الگوی مصرف در آنها رعایت شود با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود.

 به گفته این مسئول پایین بودن نرخ آب هم علت مشکل افزایش مصرف آب در روستاها است چون نرخ آب در روستاها ۵۰ درصد نرخ آبی است که در شهر عرضه می‌شود.

اختصاص پساب برای مصارف صنایع آب‌بر

 وی درباره اختصاص پساب برای مصارف صنایع آب‌بر در استان گفت از سال گذشته تاکنون ۱۲ هزار متر مکعب پساب در شبانه روز به راشا کاسپین واگذار کردیم.

 این مسئول اظهارکرد: شهرک صنعتی اشراق، نوآوران و شهید شهریاری هم طبق قرارداد در مجموع ۱۲ هزار متر مکعب از پساب استفاده می‌کنند.

 جزء‌قاسمی با تاکید بر لزوم توسعه شبکه فاضلاب زنجان تصریح کرد: ارتقای مدل اول تصفیه خانه شهر زنجان مصوب شده و اگر شبکه فاضلاب توسعه یابد مشکلی به لحاظ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر زنجان نداریم و ۷۵ تا ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌توانیم پساب تولید و در اختیار صنعت قرار دهیم.

وی گفت: در شهر ابهر هم با شرکت فولادی که در آن مستقر است در راستای تولید پساب و اختصاص به این صنعت قرارداد منعقد شده است.

آبرسانی به پروژه‌های مسکن ملی

مدیرعامل شرکت آبفای استان در پاسخ به شبهه پیش آمده مبنی بر وجود مشکل آبرسانی در پروژه‌های مسکن ملی گفت: تامین زیرساخت‌ها در اقدام ملی مسکن مهم است و نیاز به مخازن و خطوط انتقال جدید داریم و اگرچه اقدامات لازم انجام می‌گیرد اما نگرانی برای تامین آب این مجموعه‌ها پایدار است.

 بنا به گفته جزء‌قاسمی بیش از ۴۰ درصد شبکه آبرسانی شهر زنجان فرسوده است و اصلاح و بازسازی آن منابع بالایی را می‌طلبد و با وجود اینکه عدد اختصاص یافته بسیار ناچیز بوده، اما از منابع داخلی استفاده می‌شود.

 وی اظهارکرد: سال گذشته و امسال ایجاد ۴۰ کیلومتر فاضلاب در شهر زنجان هدف‌گذاری شد و امروز ۳۰ کیلومتر آن انجام شده است.

سخن پایانی

استان زنجان در شمالغرب کشور و مابین ۷استان از کشور جمهوری اسلامی ایران واقع شده است و از شمال با استان اردبیل و استان گیلان، ازشمال شرقی و مشرق با استان قزوین، از جنوب با استان همدان، از جنوب غربی با استان کردستان و از مغرب با استان آذربایجان غربی واز شمالغرب با استان آذربایجان شرقی همسایه است. استان زنجان متشکل از ۷ شهرستان است و مرکز آن، شهرستان زنجان، از شمال به استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، از شرق به شهرستان‌های طارم و ابهر، از جنوب به شهرستان‌های ایجرود و خدابنده و از غرب به ماهنشان محدود است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jplgo