دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 108078
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1403/01/27 09:01
قیمت دلار و طلا پس از پاسخ ایران به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به چه سمتی می‌رود؟

توفان اقتصادی

«ایران به اقدامات تجاوزگرانه نظامی رژیم صهیونیستی پاسخ داد»؛ خبری که در ساعات ابتدایی بامداد ۲۷ فروردین مانند بمبی صدا کرد. پیرو این وضعیت شاهد بهم‌ریختگی بازار از همان ساعات ابتدایی روز گذشته بودیم و خبرهایی درباره وضعیت نرخ در بازارهای گوناگون به‌سرعت در کانال‌های تلگرامی جابه‌جا می‌شد؛ «نرخ دلار از مرز ۷۰ هزار تومان عبور کرد»، «قیمت سکه به بیش از ۴۶ میلیون تومان رسید»، « نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار از ۳ میلیون و ۸۰۰ تومان فراتر رفت»، «دلار وارد کانال ۷۴ هزار تومان شد»؛ اخباری که بی‌شک موجی روانی ایجاد کردند و به قیمت‌های بازار دامن زدند. این در حالی است که پیش از شروع سال جاری کارشناسان بارها اعلام کردند که سال سخت اقتصادی در پیش است. البته برخی معتقدند تنش‌های سیاسی تاثیرات کوتاه‌مدتی بر بازار دارند و پس از بازگشت آرامش شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. در این گزارش پیش‌بینی فعالان اقتصادی از نرخ دلار و ارز باتوجه به تنش‌های ایجادشده را جویا شده است؟
توفان اقتصادی

در بامداد ۲۶ فروردین چه گذشت؟

ایران در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری سفارت ایران در دمشق طی یک حمله گسترده پهپادی و موشکی در بامداد روز یکشنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ به اسرائیل، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی منهدم کرد. تشدید ریسک‌های جنگی و شایعات منتشرشده ازسوی دولت‌های خارجی درباره نحوه پاسخگویی ایران به حمله روز یکم آوریل دمشق بار دیگر بازار ارز تهران را تحت‌الشعاع خود قرار داد. حملات ایران علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است. در همین راستا، رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند که تلاش رژیم صهیونیستی برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران حدود یک میلیارد دلار هزینه روی دست صهیونیست‌ها گذاشته است.  بسیاری از رسانه‌های غربی در روز‌های پایانی هفته گذشته با مطرح کردن احتمالات مختلف، نحوه پاسخگویی ایران به حمله اخیر اسرائیل را بررسی کردند. بسیاری از این رسانه‌ها معتقد بودند در همین چند روز پیش‌رو ایران به طرق مختلف پاسخ دست‌درازی اسرائیل به کنسولگری خود را خواهد داد. به تبع این اخبار رفتار هیجانی بازار نیز تداوم یافت و نرخ ارز به قله‌های قیمتی جدیدی رسید.
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازارهای مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده و ارزهای اصلی بازار سقوط شدیدی را تجربه کردند. بازارهای خرید‌وفروش رمزارزها پس از پاسخ ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی دچار نوسان شدید شده است. قیمت رمزارز بیت‌کوین (BTC) لحظاتی بعد از آغاز پاسخ ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، کاهش شدید بیش از ۸.۴ درصدی را تجربه کرد و از حدود ۶۷۰۰۰ دلار به ۶۱۶۲۵ دلار کاهش یافت که منجر به از دست دادن قابل‌توجه سرمایه بازار در عرض چند دقیقه شد. گزارش‌ها از بازارهای مالی جهان حاکی از سقوط شدید رمزارزهای دیگر خبر می‌دهند. طبق داده‌های منتشر‌شده از بازارهای رمزارزهای دیجیتال، ارزش بازار جهانی کریپتو نیز ۸.۱۹ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران مالی می‌گویند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث ایجاد عدم اطمینان و ریسک‌گریزی در بین سرمایه‌گذاران شده که این امر افزایش فروش در بازار ارزهای دیجیتال را به‌دنبال دارد. همچنین به گزارش هر بورس، پیام الیاس کردی، کارشناس اقتصاد درباره واکنش بازارها به تنش‌های بامداد روز گذشته، اظهار کرد: بازارها فعلا منتظر هستند و این انتظار بابت برنامه‌هایی است که دو طرف طی روزهای آینده می‌توانند داشته باشند. بورس و سایر بازارها منتظر پاسخ اسرائیل هستند. وی افزود: برخورد رژیم صهیونیستی در ۳ سناریو قابل‌تعریف است؛ یا بگوید که مخالف افزایش تنش‌هاست و کار خاصی انجام ندهد، یا یک پاسخ مقطعی محدود بدهد یا پاسخی سخت به اقدام ایران داشته باشد؛ گرچه تلویحا گفته شده اسرائیل فعلا نمی‌خواهد پاسخ بدهد. این کارشناس اقتصاد با اشاره به تاثیر جنگ بر بازارها، گفت: بامداد امروز در تتر شبیه‌سازی انجام گرفت و به‌نظر می‌رسد بازارهای داخلی مانند بورس و طلا نیز واکنش مشابهی داشته باشند. زمانی که تنشی نباشد، بازار سرمایه با دلار هم‌جهت است و در حالت تنش، این دو بازار مخالف یکدیگر عمل می‌کنند. الیاس کردی در پایان اظهار کرد: این روزها بازار طلا و ارز مقطعی رشد می‌کند و به‌نظر می‌رسد در آینده ریزش را تجربه کند، اما بازار سرمایه در شرایط بدی قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد سازمان بورس نیز با کاهش دامنه نوسان به‌دنبال کنترل بازار است تا سپس دامنه نوسان را به حالت قبلی بازگرداند. در کل، فعلا بازارها منتظر اخبار بعدی هستند که طبیعی است.

افزایش نرخ دلار ادامه دارد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصاد درباره تاثیرات پاسخ ایران به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در ساعات ابتدایی بامداد روز ۲۶ فروردین بر بازار به  گفت: بارها بر این موضوع تاکید کردیم که قیمت‌ها در هر بازاری بیشتر از اینکه تحت تاثیر اقتصاد باشند، از روندهای سیاسی پیروی می‌کنند و متاثر از متغیرهای غیراقتصادی هستند، اما در حال‌حاضر متغیر تنش‌هایی که ایران با امریکا و اسرائیل دارد، بیش از سایر متغیرها تاثیرگذار است. وی با اشاره به افزایش نرخ دلار در ساعات ابتدایی پاسخ ایران به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بیان کرد: پاسخ ایران به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی و التهاب ناشی از آن به‌گونه‌ای بوده که امیدواریم به جنگ منجر نشود. در مجموع روند افزایشی نرخ دلار چند روزی در بازار حاکم است و با بازگشت شرایط به حالت معمول، روند کاهشی آن آغاز خواهد شد، اما باتوجه به شرایط بازار و اقتصادی که بیمار است، دلار کاهشی آنچنانی را تجربه نخواهد کرد و تنها کاهش نرخ حدود ۳ هزار تومان را شاهد خواهیم بود.
تبعات جنگ برای اقتصاد
افقه با تاکید بر اثرات منفی جنگ بر اقتصاد گفت: وقوع هر حمله‌ای تبعات شدیدی در بخش تورم و معیشت و مردم خواهد داشت و همه جنگ‌ها به‌صورت مستقیم بر اقتصاد تاثیرگذار است. این در حالی است که در شرایط فعلی باتوجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی و برخورد‌هایی که رخ می‌دهد باید تصمیم‌گیران با دقت بیشتری اوضاع را رصد کنند. در کل جو روانی که در حال ‌حاضر در دنیا حاکم است، کل شاخص‌های اقتصادی کشور را جابه‌جا خواهد کرد. اکنون باوجود تاکید ایران مبنی بر اینکه جنگ نخواهد شد، دامن‌زدن شبکه‌های خارجی به این تنش‌ها شاخص‌های اقتصادی را تکان داده است.  وی درباره تاثیرات پاسخ ایران به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در بازار طلا نیز بیان کرد: باید در انتظار واکنش نرخ طلای جهانی به اتفاقات اخیر ماند، اما پیش‌بینی ما این است که سیر صعودی نرخ طلا با سرعت کمتری نسبت به دلار پیش برود. در کل واکنش‌ طلا و دلار به اتفاقات سیاسی شبیه هم است، اما طلا علاوه بر مسائل داخلی تحت تاثیر نرخ جهانی نیز خواهد بود.
تنش‌ها کوتاه‌مدت است
این کارشناس اقتصاد با پیش‌بینی وضعیت بازار طی روزهای آینده گفت: این تنش مدت زیادی ادامه پیدا نمی‌کند، اما نرخ دلار سیر صعودی خود را حفظ خواهد کرد و کاهش جدی نرخ وجود نخواهد داشت. روند نرخ ارز و دلار باتوجه به انتخابات امریکا، شروع دور جدید مجلس و برخی اتفاقات در خاورمیانه صعودی خواهد ماند. در مجموع تحولات منطقه، افزایش تحریم، انتخابات امریکا و... از جمله پارامترهایی به‌شمار می‌آیند که همزمان با تصمیم دولت مبنی بر افزایش درآمدهای مالیاتی باوجود کسادی کسب‌وکارها، باعث می‌شوند همچنان فشار بر دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه افزایش یابد و قطعا اگر این روند ادامه یابد، سال سختی را پیش رو خواهیم داشت. وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها پس از اتفاقات اخیر نیز بیان کرد: تحریم‌ها‌ در رشد منفی اقتصاد و مشکلات موجود نقش مهمی دارند. قرار بود طی ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم یک میلیون مسکن ساخته شود، بیکاری کاهش یابد، تورم تک‌رقمی شود و... اما الان پس از گذشت نزدیک ۳ سال نه‌تنها هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشده، بلکه وضعیت معیشت و سفره‌های مردم بسیار آشفته شده و اکثریت سفره‌هایی خالی دارند.
هیچ نشانه مثبتی نیست
افقه با بیان راهکارهایی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: در صورتی که ایران تنش‌های خود را به‌طور کامل با غرب برطرف کند و مشکل FATF نیز حل شود، می‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد امیدوار بود که البته هیچ‌ نشانه مثبتی در این زمینه وجود ندارد.

طلا افزایش نرخ چندانی ندارد

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران درباره تاثیرات پاسخ ایران به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در ساعات ابتدایی بامداد روز ۲۶ فروردین بر بازار طلا به  گفت: بخش زیادی از افزایش نرخ سکه و طلا در بازار به افزایش نرخ طلای جهانی مربوط است و بخشی از آن تحت تاثیر رویدادهای سیاسی است که التهاب‌های قیمتی و تقاضا در بازار ایجاد خواهد کرد. هفته گذشته به‌دلیل اتفاقات سیاسی تقاضا در بازار طلا و سکه رشد کرد، اما اکنون بازار در رکود قرار دارد.
صبور باشید
وی با توصیه‌ای به مردم اظهار کرد: خواهشمندیم مردم در زمان‌هایی که در اوج التهاب هستیم، صبوری به خرج دهند و خرید نکنند و سعی کنند هنگامی که بازار به آرامش نسبی رسیده، مبادلات خود را از سر بگیرند.
پیش‌بینی بازار طلا
بذرافشان با پیش‌بینی نرخ طلا در روزهای آینده گفت: هنوز برای اظهارنظر زود است و باید در انتظار واکنش نرخ طلای جهانی ماند، اما شاهد افزایش نرخ خاصی نخواهیم بود.  البته درباره بازار جهانی طلا این پیش‌بینی وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش نرخ خواهیم بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bnok5