جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 93806
تاریخ انتشار: 1402/06/27 08:14
اختصاصی گسترش‌نیوز؛

قوانین بانکی از تورم جا ماند / سقف انتقال وجه پول‌شویی را مهار کرد؟

آخرین تغییر در خصوص محدودیت انتقال وجه برای آذرماه سال گذشته است. در این تاریخ به گفته «مصطفی قمری وفا» سخنگوی بانکی مرکزی، حداکثر تراکنش خرید روزانه از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی بانک‌ها از طریق پایانه‌های فروشگاهی و درگاه‌های پرداخت اینترنتی از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت اما سقف مجموع تراکنش‌های خرید روزانه کلیه کارت‌های یک مشتری کماکان بدون تغییر و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باقی ماند.
قوانین بانکی از تورم جا ماند / سقف انتقال وجه پول‌شویی را مهار کرد؟

سقف کارت به کارت بانک‌ها چالش مهمی برای افراد حقیقی است. اگرچه روش‌های مختلفی برای انتقال وجه در نظام بانکی داریم اما تمامی روش‌ها محدودیت دارند و سقف مشخص برای هر کد ملی تعریف ‌شده است. درنتیجه با کارت‌های بانکی متفاوت امکان دور زدن نظام بانکی وجود ندارد. در این گزارش به‌طور کامل در مورد حداکثر مبلغ قابل ‌انتقال به کارت‌ بانک‌ها پرداخته‌ایم و در این خصوص گفت‌وگویی با ۲ کارشناس بانکی داشتیم.

سقف کارت به کارت در نظام بانکی ایران

به‌صورت یکپارچه سقف کارت به کارت برای تمامی بانک‌های ایران اعم از بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسه مالی و اعتباری ۱۰ میلیون تومان است. البته همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، ۱۰ میلیون تومان برای هر کد ملی است. به این خیال که چند کارت‌بانکی دارید، به دنبال نقل‌وانتقال بیش از ۱۰ میلیون تومان به روش کارت به کارت نباشید.

اعداد و ارقام انتقال وجه در نظام بانکی ایران

کارت-به-کارت

پیرامون‌ انتقال وجه در نظام بانکی کشور تفاوت‌های عمده‌ای را شاهد نیستیم. بیشتر بانک‌ها از یک مدل یکسان پیروی می‌کنند. حداکثر مبلغ قابل‌انتقال با روش‌های مختلف چقدر است؟ در این بخش از گزارش درباره سقف انتقال وجه به روش‌های مختلف صحبت می‌کنیم.

حداکثر مبلغ قابل‌انتقال به کارت با گوشی

سقف انتقال در صورت استفاده از اپلیکیشن پرداختی حداقل ۱ و حداکثر ۵ میلیون تومان است. البته اگر از موبایل بانک‌ها و همراه بانک‌ها استفاده کنید، سقف انتقال توسط کارت ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

سقف انتقال وجه با شماره شبا

به روش شبا انتقال وجه با محدودیت ۱۰ میلیون تومان همراه است.

حداکثر مبلغ قابل انتقال به کارت با عابر بانک یا خودپرداز

حداکثر مبلغی انتقال از طریق خودپردازها یا عابر بانک‌ها به روش کارت به کارت در شبانه‌روز فقط ۱۰ میلیون تومان است.

سقف انتقال از طریق پایا

سقف انتقال با روش پایا از شعبه بانک ۱۰۰ میلیون، با اینترنت بانک حداکثر ۱۵ میلیون و با موبایل بانک هم حداکثر ۱۵ میلیون تومان است.

سقف انتقال از طریق ساتنا

سقف کارت به کارت به روش ساتنا از طریق شعبه بانک هیچ محدودیتی ندارد. از طریق اینترنت بانک نیز در صورت داشتن رمز ثابت سقف واریزی ۱۰۰ میلیون تومان و در صورت داشتن توکن و رمز ساز سقف واریزی ۲۰۰ میلیون تومان است.

سقف انتقال از طریق دستگاه پوز

سقف انتقال بانک‌ها از طریق دستگاه پوز بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. البته مشتری با حضور در شعبه می‌تواند این سقف را به ترتیب تا ۲۰۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

بهترین روش برای کارت به کارت

اگر مبلغ انتقال شما زیر ۱۰ میلیون تومان است، توصیه می‌شود که این از طریق اپلیکیشن‌ها پرداختی انجام شود. برای مبالغ بیش از ۱۰ میلیون تومان روش‌های ساتنا و پایا توصیه می‌شود.

نکات مهم برای انتقال پول

برای انتقال وجه به روش‌های مختلف که پیش از این اشاره کردیم باید به ۳ نکته کلیدی توجه کنید. در نکته اول رمز اینترنتی و رمز پویا است که برای کارت به کارت از طریق اپلیکیشن‌‌های پرداختی یا وب‌سایت‌های مختلف، نیاز به رمز اینترنتی و پویا دارید در غیر این صورت اجازه کارت به کارت نخواهید داشت. نکته دوم هم در خصوص بانک مبدأ و مقصد است. سقف انتقال بانک‌ها همواره توسط بانک مبدأ تعیین می‌شود و انجام این کار از حوزه اختیارات بانک مقصد خارج است. نکته سوم هم پیرامون انتقال وجه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است. سیستم بانکی در بخشنامه‌ای اعلام کرد، انتقال وجه با مبلغ بالاتر از سقف مشخص (۲۰۰ میلیون تومان)، برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنش‌های بانکی مشروط به درج بابت و در صورت نیاز منوط به ارائه اسناد مثبت شد.

محدودیت نظام بانکی پاسخگوی نیاز مردم است

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: نقل‌وانتقال پولی به‌صورت الکترونیک و بانکی انجام می‌شود و در این حد پاسخگوی نیاز مردم است. مردم با استفاده از راه‌های مختلف مثل موبایل بانک، اینترنت و مراجعه به شعبه می‌توانند نقل‌وانتقال مورد نیاز خود را انجام دهند. بحث امنیت نقل‌وانتقال موضوع مهمی برای دارندگان کارت‌ها است که به این واسطه سقف‌ها را نظام بانکی ایجاد کرده است. این روند بیشتر مورداستفاده مردم است و مدل تجاری و بازرگانی روش خاص خود را دارد. انتقال کارت به کارت ۱۰ میلیون تومان است که کفایت می‌کند.

حسینی هاشمی اظهار کرد: تمام این محدودیت‌ها در راستای بحث مبارزه با پول‌شویی، معاملات پنهانی یا غیر مستند است. در سراسر دنیا مردم با این محدودیت‌ها مواجه هستند. به صورت طبیعی برای نقل و انتقالات بالا باید مباحث مبارزه با پول‌شویی را رعایت کنیم. در بعضی از کشورها مثل منطقه آسیای میانه رقم‌های جزئی نیز شامل قانون پول‌شویی می‌شود. در این کشورها تمامی نقل و انتقالات باید مستند باشد.

وی ضمن اشاره به مشکلات کسب‌وکارهای رمز ارزی برای تبادل بانکی گفت: یکی از مزایای رمز ارزها قابل کنترل نبودن آنها است. هنوز تمامی کشورها رمز ارزها را به رسمیت نشناخته‌اند. در خیلی از کشورها مثل ایران تأکید به رمز ارز ملی می‌شود. کنترل این دارایی مشکل است و دولت‌ها به دنبال راه‌حلی برای کنترل هستند.

این کارشناس بانکی تأکید کرد: روند فعلی بانک‌ها برای محدودیت در نقل و انتقال در بحث پول‌شویی مناسب بوده است. تراکنش‌های بانکی قابل‌ردیابی هستند و مباحث مالیاتی نیز با این روند رصد می‌شود. کشورها از طریق محدودیت‌های نقل و انتقالی جرائم و فساد اقتصادی را کشف می‌کنند. البته به واسطه رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی شاهد افزایش مبادلات هستیم و در آینده ممکن محدودیت فعلی پاسخگو نباشد. به‌واسطه افزایش قیمت کالاها این سقف باید تغییر کند.

ضرورت یکپارچگی فرآیند نظام بانکی

ایمان اسلامیان دیگر کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: در خصوص ابزارهای پرداخت باید از دو جنبه به موضوع نگاه کنیم. محور اول مباحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که با فناوری‌های نوین باید آنها را تحلیل کرد. ایران در لبه تکنولوژی است و کارت‌های مختلفی را برای نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کنیم. در بحث فرآیندی و روند اقتصادی مرسوم برای مردم باید به این موضوع اشاره کنیم که نیازمند یکپارچگی فرآیندی در نظام بانکی هستیم. با این روند مانع فساد، پول‌شویی و سایر جرائم خواهیم شد. تا زمانی که یکپارچگی سراسری بین مباحث مالیاتی، بانکی و سایر حوزه‌ها شکل نگیرد؛ باید محدودیت‌های نظام بانکی را بپذیریم. به صورت کلی در بحث سخت‌افزار و نرم‌افزار همسو با جهان حرکت می‌کنیم اما در بحث فرآیندی از استاندارهای روز جهان فاصله داریم.

اسلامیان اظهار کرد: در بحث پرداخت کلان، پیرامون محدودیت‌های بانکی مشکلاتی را شاهد هستیم. عملاً مانع تراکنش‌های سنگین در کشور شده‌ایم. در نتیجه بانک مرکزی باید برای محدودیت‌های بانکی تجدیدنظر کند. یکپارچگی تراکنش‌های بانکی باعث منطقی‌سازی اقتصاد و کاهش محدودیت‌های بانکی می‌شود. این روند رفته‌رفته تأثیر مثبت بر کنترل تورم نیز خواهد داشت.

این کارشناس بانکی در پایان ضمن اشاره به بحث حجم بالای تبادلات صرافی‌های رمز ارزی که فراتر از محدودیت نظام بانکی است، گفت: رمز ارز و تکنولوژی بلاک چین منجر به تحول صنعت پرداخت شد. غیرمتمرکز‌سازی پرداخت این تحول را ایجاد خواهد کرد. در آینده نزدیک نظام پرداخت ایران نیز نا گریز به همراهی با نظام مالی جهان و احتمالاً قبول رمز ارزها خواهد شد.

کلام پایانی

۲ بحث یکپارچه‌سازی خدمات بانکی و تأکید بر محور پول‌شویی موضوعات مهم نظام بانکی کشور هستند که در این گزارش به آنها اشاره کردیم اما قوانین بانکی باید پویا باشد و با تورم و نیاز مردم دستخوش تغییر شوند. آخرین تغییر در خصوص محدودیت انتقال وجه برای آذرماه سال گذشته است. در این تاریخ به گفته «مصطفی قمری وفا» سخنگوی بانکی مرکزی، حداکثر تراکنش خرید روزانه از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی بانک‌ها از طریق پایانه‌های فروشگاهی و درگاه‌های پرداخت اینترنتی از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت اما سقف مجموع تراکنش‌های خرید روزانه کلیه کارت‌های یک مشتری کماکان بدون تغییر و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باقی ماند.

در آن زمان قمری وفا به بحث کلیه کارت‌ها اشاره کرد اما به تازگی مشاهده می‌شود که این سقف بر روی کد ملی هر شهروند لحاظ می‌شود و به تعداد کارت بانکی برای فرد ارتباطی ندارد. مردم در زمان خرید ملک، طلا، ارز، سکه و ماشین که در این روزها قیمت‌های نجومی دارند، برای انتقال وجه با مشکل مواجه می‌شوند و با وجود ورود فناوری به نظام بانکی کشور، باید ساعت‌ها در شعبه حضور پیدا کنند. مبارزه با پول‌شویی نیازمند تعریف شفاف و مشخص است و نظام بانکی باید با پویایی بیشتر پاسخگوی نیاز مردم باشد.

منبع:گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b58rv