چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 87703
تاریخ انتشار: 1402/03/28 05:55

سیل‌های ویرانگرمایه عبرت نشد

در هفته‌های اخیر به واسطه بارش‌های تند و زیاد در نقاط مختلف کشور شاهد شکل‌گیری سیل‌های مخربی بودیم که آسیب‌های جدی برای شهروندان برخی از مناطق ایجاد کرد.

سیل معمولا زمانی به وقوع می‌پیوندد که یک سطح پست زمین از آب پر شده باشد. بدترین حالت‌های سیل رودخانه‌ای معمولا در زمین‌های حاشیه‌ای یک رود جاری می‌شود. سازمان کل هواشناسی کشور نیز هر بار گزارشی در رابطه با افزایش بارندگی‌ها اعلام می‌کند در پی آن هشدارهایی اعلام می‌شود، در حریم رودخانه‌ها توقف نکنید! هر چند که توجه به هشدارهای هواشناسی که از طریق رسانه ملی، سایت‌های خبری و فضای مجازی منتشر می‌شود، بسیار ضروری است و افراد در مناطق مختلف باید این هشدارها را جدی بگیرند. از سوی دیگر موضوع لایروبی رودخانه‌ّهاست که باید دولت با جدیت دنبال کند و شواهد حاکی از کم‌کاری جدی در این حوزه است.آنچه در ادامه می‌خوانید نمایی از سیل‌های مخرب ۴ دهه اخیر است.

سیل ۱۳۶۶ تجریش

یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۶۶ ساعت یک بعدازظهر بارش شدید باران و جاری‌ شدن سیلاب شدید در دره‌های دربند و گلاب‌دره در شمال تهران رخ داد. بر اثر این سیل، حدود ۳۰۰ نفر کشته شدند و ۷۵۷ میلیارد ریال خسارت مالی وارد شد. این سیل پس از سیلاب سال ۱۳۸۰ رودخانه گرگان رود با ۴۰۰ کشته، دومین سیل پرتلفات ثبت شده ایران است. اما آنچه خسارات سیل را تشدید کرد، شکسته شدن سد دیگری بود که روی رودخانه گلاب‌دره ساخته شده بود. ناگهان حجم عظیمی از آب روانه میدان تجریش و خیابان شریعتی و مناطق اطراف شد. شدت رگبار به گونه‌ای بود که در مدت ۱۰۷ دقیقه ۲۸ میلیمتر بارش ثبت شد.

ورود سیل به کوچه‌های اطراف حرم و خانه‌های آن محدوده نیز آسیب‌های فراوانی وارد کرد. شاهدان عینی گفته بودند؛ تمام محوطه داخل مسجد از سیلاب و گل و لای انباشته شد به نحوی که مردم از کتابخانه‌ها و ستون‌ها و منبر برای حفظ جان خود بالا رفتند و با شکسته شدن دیوار جنوبی مسجد سیلاب از آن سمت خارج شد و فروکش کرد. پس از این سیل، میدان تجریش به مدت دو ماه بسته بود و عملیات پاک‌سازی و بازسازی آن ادامه داشت. تا مدت‌ها نیز قطعه سنگ بزرگی وسط میدان تجریش وجود داشت که یادبود همان سیل بود.

سیل ۱۳۷۷ ماسوله

۹ مرداد ۱۳۷۷ در دره رودخانه ماسوله در استان گیلان روی داد. در این حادثه سیل بر اثر زمین‌لغزش اتفاق افتاد و بر اثر آن ۳۰ نفر کشته، ۹۰ نفر مصدوم و ۲۰ نفر مفقود شدند. نیروهای امدادی ۵۰ خودرو را از میان گل و لای ناشی از سیل بیرون کشیدند و ۷۰ میلیارد تومان برآورد خسارات این سیل انجام شد.

سیل ۱۳۷۸ نکا

بامداد ۵ مرداد سال ۱۳۷۸ در پی بارندگی‌هایی که از روز پیش در شهر نکا آغاز شده بود، به وقوع پیوست. بیش از ۸۰ نفر بر اثر این سیل کشته شدند. بارندگی شدید منجر به بالا رفتن سطح رودخانه نکا رود و در نهایت طغیان رودخانه مذکور که از میانه شهر عبور می‌کند، شد. ساکنان حاشیه رودخانه نکا از این حادثه به عنوان واقعه‌ای سخت و فراموش نشدنی یاد

می‌کنند.

بر اثر این واقعه پل اصلی این شهر، پل راه آهن، راه‌های روستایی، تعدادی از روستاها و زمین‌های کشاورزی و تعداد زیادی از ساختمان‌های اداری خسارت دیدند. علاوه بر آن تاسیسات و تجهیزات زیربنایی نظیر آب و برق و تلفن خسارت زیادی را متحمل شدند.

سیل ۱۳۸۰ استان گلستان

به گزارش سلامت نیوز، ۲۰ مرداد ۱۳۸۰ این حادثه رخ داد. کارشناسان علت وقوع سیل را بارش باران و از بین رفتن مراتع در استان‌های دیگر می‌دانستند. در جریان این سیل دبی گرگان رود به حدود ۳۰۱۷ مترمکعب و عرض رودخانه از ۱۰ متر به ۴۰۰ متر رسید. تلفات این سیل بیش از ۵۰۰ کشته‌است که پر تلفات‌ترین سیل ایران محسوب می‌شود. بر اثر سیل ۵۰ درصد جاده گالیکش و ۹۰ درصد راه کلاله به داخل جنگل گلستان مسدود شد و ۸۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین آسیب دیدند.متاسفانه با وجود تخریب چند باره جاده گلستان، باز هم این جاده در همان بستر سیل خیز رودخانه دوغ در داخل پارک ساخته شد.

سیل ۱۳۹۵ سیستان و بلوچستان

۳۰ دی ۱۳۹۵ در پی بارندگی‌های شدیدی که در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان آغاز شد، رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و باعث بسته شدن ۱۵ راه اصلی و فرعی در این استان شدند. حدود ۳۰۰۰ خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز، نیک‌شهر، کنارم و غیره آسیب دیدند. همچنین ۳ روستا به دلیل همجواری با رودخانه کاملا تخلیه شدند. به طور کلی ۱۶۷۰ چادر امدادی برای سیل‌زدگان برپا شد.

سیل ۱۳۹۶ شمال غرب ایران

۲۵ فروردین ۱۳۹۶ در منطقه شمال غرب سیل بزرگی درایران رخ داد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بارش متوسط در حدود ۴۰ میلیمتر بود که طی ۱۵ سال قبل از آن بی‌سابقه گزارش شده‌ بود. تعداد جان باختگان این حادثه ۴۸ نفر اعلام شد و بیشترین تلفات و مفقودی‌های این سیل از شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر گزارش شده‌ بود. همچنین تعدادی از جاده‌های ارتباطی مسدود شد و چند پل نیز تخریب شدند. چند روستا در معرض سیل نیز تخلیه شدند.

سیل ۱۳۹۶ شمال و شمال شرق ایران

۱۹ مرداد ۱۳۹۶ سیل در قسمت شمال ایران در ۵ استان جاری شد. بارش‌های شدید باران در استان‌های گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان موجب جاری شدن سیل شد و بر اثر آن ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند. در خراسان شمالی ۴ نفر در یک خودرو بودند و آب خودرو آنها را با خود برد که در این حادثه یک نفر از آنها جان خود را از دست داد. مفقود شدن چند نفر نیز باعث نگرانی مردم شده بود. قطعی برق و بسته شدن جاده‌ها از خساراتی بود که در این سیل ایجاد شده بود. در استان خراسان رضوی ۵۸ روستا درگیر سیل شدند و سیل نزدیک به ۱۰۰ خودرو را با خود برد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/485r5a