پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 36668
تاریخ انتشار: 1401/12/15 10:11
رئیس خانه صمت استان یزد خبر داد

ایجاد ۱۲ دپارتمان در کمیسیون مشاوران خانه صمت یزد

رئیس خانه صمت به همراه مدیران دپارتمان‌های کمیسیون مشاورین خانه صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصاد دارایی یزد، با مدیرعامل و مدیران ارشد کارخانه کاشی مسعود دیدار کردند.
ایجاد ۱۲ دپارتمان در کمیسیون مشاوران خانه صمت یزد

رئیس خانه صمت به همراه مدیران دپارتمانهای کمیسیون مشاورین خانه صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر سرمایهگذاری اداره کل امور اقتصاد دارایی یزد، با مدیرعامل و مدیران ارشد کارخانه کاشی مسعود دیدار کردند.

به گزارش خبرنگارصمت از استان یزد، سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صمت استان در ابتدای این نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حاج حسین فرشاد پور موسس شرکت کاشی مسعود ایران و از بزرگان صنعت کاشی، گزارشی از وضعیت عمومی صنعت استان ارائه کرد. وی درباره تاریخچه و دلیل ایجاد کمیسیون مشاورین خانه صمت افزود: هدف از ایجاد این کمیسیون که در بیش از دوازده دپارتمان تشکیل شده است کمک به کارآفرینان حوزه صنعت و معدن استان برای انتخاب و استفاده از مشاورین مطمئن و باتجربه برای حل مشکلات مبتلابه بخش تولید استان و همچنین اشاعه فرهنگ بهره گیری از اندیشه متخصصین و مشاوره با اهل فن و تجربه میباشد.

 در ادامه مشاورین حاضر در جلسه ضمن معرفی خود و حوزه مشاوره دپارتمان مربوطه، آمادگی خود را برای ارائه مشورت به بخشهای مختلف شرکت اعلام داشتند.

علی فرشاد پور مدیرعامل کارخانه کاشی مسعود، ضمن تشکر از خانه صمت برای برگزاری این رویداد مهم، عنوان کرد: امروزه مجموعهای از تمام تخصصهای مشاورین خانه صمت به عنوان مشکل و مسئله در بسیاری از صنایع و شرکتها وجود دارد و تمامی صنایع استان به نوعی نیازمند راهنمایی و بهرهگیری از تخصص مشاوران خانه صمت خواهند بود.

بیشترین دغدغه شرکت در مسائل پولی و بانکی است

در ادامه دیگر مدیران ارشد شرکت کاشی مسعود ایران و اعضا کمیسیون مشاورین حاضر در جلسه نقطه نظرات و دیدگاههای خود را بیان نمودند

گفتنی است یکی از موضوعاتی که به صورت عمده در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مسائل و مشکلات بانکی و انتقال پول چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات بود.

 در این نشست بیان شد؛ تعیین حد اعتباری مصوب توسط بانکها برای صنایع و عدم پایبندی به این حد مصوب و همچنین عدم پرداختهای به موقع، سبب میشود تا صنایع در برنامهریزی مالی خود دچار مشکل شوند. مشکلات مربوط به صادرات از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت و اینکه درحالحاضر بیشتر از ۹۰ درصد صادرات تنها به ۳ کشور صورت میگیرد. عدم تنوعسازی بازار هدف سبب شده تا صادرکنندگانی که سالها برای بازاریابی، بازارسازی، توسعه و پایداری بازار زحمت کشیده و هزینه کرده اند، براحتی سهم بازار را از دست داده و متضرر شوند. در این میان دولت باید حمایت کرده و به فکر تنوعسازی بازار هدف باشد.

ایستگاه امن لازمه واردات و صادرات

همچنین عنوان شد: برای واردات و صادرات یک صنعت باید ایستگاه امن وجود داشته باشد تا تولیدکننده بجای آنکه دغدغه بازار، مشتری و موضوعات حاشیهای داشته باشد، بتواند تنها روی تولید تمرکز کرده و محصولات باکیفیت تری تولید کند.

محدودیت در صادرات و بازاریابی

در این نشست به مشکل تحریمهای ظالمانه و عدم ارتباط با سایر کشورها اشاره و بیان شد: این موارد سبب شده تا علاوه بر آنکه در زمینه صادرات و بازاریابی محدود شده ایم، از نظر تکنولوژی و دانش و همچنین جذب سرمایه نیز محدود شویم. و اینکه برای حل این مسائل باید در نگاه اقتصاد کلان کشور تغییر ایجاد شود از دیگر موضوعات مهم مطرح شده بود.گفتنی است؛ مسئله دیگری که بخش صنعت و تولید را با مشکل روبهرو کرده و در این نشست مورد بحث قرار گرفت، کمبود انرژی بهویژه برق و گاز مورد نیاز صنایع میباشد. قطعی گاز صنایع در زمستان و قطعی برق در تابستان، صنعتی مانند کاشی و سرامیک که بزرگترین منبع درآمد و اشتغالزایی در استان میباشد را با مشکلات جدی روبهرو کرده است.  در این خصوص پیشنهاد شد تا واحدهای کاشی به صورت مشترک در زمینه تامین برق و انرژی صنعت کاشی استان سرمایهگذاری کرده و قرار شد تا این پیشنهاد به صورت کاملتر ارائه شده و توسط خانه صمت پیگیری شود.

مهاجرت و کمبود نیروهای متخصص چالش امروز صنعت

از دیگر دغدغههای بخش صنعت که در این جلسه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت، مسئله تامین نیروی انسانی و کوچ نیروهای متخصص بین شرکتها میباشد که این مسئله میتواند ضربه بزرگی به یک واحد تولیدی که سالها برای آموزش یک نیروی متخصص هزینه کرده است، وارد کند و متاسفانه قانونی در این رابطه وجود ندارد.

 در این خصوص پیشنهاد شد تا مانند بسیاری از کشورهای دنیا قانونی مصوب شود تا استخدام نیروها بدون اخذ رضایت نامه محل کار قبل ممنوع باشد. همچنین با همراهی مدیرعامل و مدیر تولید این مجموعه، از خط تولید کارخانه و همچنین نمایشگاه کارخانه کاشی مسعود بازدید وجزییات مراحل خط تولید تشریح شد.در انتها کلانتر رئیس خانه صمت استان یزد ضمن تشکر از همراهی مدیریت کاشی مسعود، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری مستمر پنجشنبههای صنعتی، مشکلات مطرح شده در این نشستها با راهنمایی مشاورین و پیگیریهای خانه صمت مرتفع گردد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wz77v