یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 105268
تاریخ انتشار: 1402/12/09 06:22
مصرف بی‌سابقه گاز در اسفند چالش‌ساز شد

زنگ خطر ناترازی به‌صدا درآمد

مقایسه مصرف انرژی در ایران با کشورهای جهان و منطقه اروپا نشان از این واقعیت دارد که مردم ایران چندبرابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌کنند. اگر در مصرف آب و برق بیش از متوسط جهانی مصرف می‌کنیم، در فصل سرما نیز ۶ برابر متوسط جهانی گاز مصرف می‌کنیم.
زنگ خطر ناترازی به‌صدا درآمد

مقایسه مصرف انرژی در ایران با کشورهای جهان و منطقه اروپا نشان از این واقعیت دارد که مردم ایران چندبرابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌کنند. اگر در مصرف آب و برق بیش از متوسط جهانی مصرف می‌کنیم، در فصل سرما نیز ۶ برابر متوسط جهانی گاز مصرف می‌کنیم. یک کارشناس اقتصاد انرژی گفته متوسط سرانه مصرف گاز در ایران ۶.۷ برابر سرانه مصرف دنیاست، یعنی بیش از ۶ برابر متوسط دنیا گاز مصرف می‌کنیم و مصرف انرژی‌مان مبتنی بر گاز است.با بررسی آمار جهانی تولید و مصرف گاز می‌توان گفت که مصرف گاز ایران، کمابیش معادل ۳ کشور آلمان، ایتالیا و انگلستان با مجموع ۲۳۹.۹ میلیاردمترمکعب است که از کشورهای پرمصرف گاز در این قاره محسوب می‌شوند. همچنین اگر غیر از 3 کشور یادشده، ترکیه با ۵۷.۳ و فرانسه با ۴۳ میلیارد مترمکعب مصرف گاز را نیز مستثنا کنیم، سایر اروپایی‌ها، در مجموع حدود ۲۳۰میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.این آمار، به این معناست که ایران حتی از مجموع بیش از ۳۰ کشور اروپایی، ۱۰میلیارد مترمکعب، گاز بیشتری مصرف می‌کند. البته استفاده از برق به‌عنوان انرژی غالب کشورهای اروپایی، وابسته بودن برق به گاز و وسعت محدود اغلب کشورهای قاره سبز، در این مقایسه، تاثیرگذار است. همچنین براساس آخرین گزارش شرکت بریتیش پترولیوم میزان مصرف گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۴۱.۱ میلیارد مترمکعب (معادل ۶ درصد کل مصرف گاز طبیعی جهان) و مصرف گاز طبیعی در تمام کشورهای عضو «اتحادیه اروپا» ۳۹۷.۱ میلیارد مترمکعب بوده است.

معضل ناترازی گاز در کشور

ایران به‌لحاظ تولید گاز طبیعی با تولید ۲۵۶.۷ میلیارد مترمکعب که معادل ۶.۴ درصد کل تولید گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ است، به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است. بر این اساس امریکا با تولید ۹۳۴.۲ میلیارد مترمکعب و سهم ۲۳.۱ درصدی از کل تولید جهانی، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی، روسیه با تولید ۷۰۱.۷ میلیارد مترمکعب و سهم ۱۷.۴ درصدی از تولید گاز جهان، دومین تولیدکننده گاز طبیعی و چین با تولید ۲۰۹.۲ میلیارد مترمکعب و سهم ۵.۲ درصدی از تولید گاز جهان، چهارمین تولیدکننده گاز طبیعی بوده است. ایران در حالی سومین تولیدکننده بزرگ گاز در دنیا است که در بین کشورهای مصرف‌کننده در مقام چهارم قرار دارد. این یعنی اینکه تقریبا هرچه گاز تولید می‌شود، به‌همان میزان نیز مصرف می‌شود. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت‌عنوان «نگاهی به مسئله ناترازی گاز؛ چالش‌ها و پیشنهادات» که در ۱۷ آذر منتشر شد، اعلام کرد ایران به‌لحاظ مصرف گاز طبیعی با مصرف ۲۴۱.۱ میلیارد مترمکعب که معادل ۶ درصد کل مصرف گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ است، به‌عنوان چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان در این سال معرفی شد. تنها 3 کشور امریکا با مصرف ۲۰.۵ درصد کل گاز مصرفی جهان، روسیه با ۱۱.۸ درصد و چین با ۹.۴ درصد، مصرف گاز بیشتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۱ را داشته‌اند که وسعت و جمعیت هرکدام از آنها چندبرابر ایران است. مصرف گاز ایران در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۴۲ میلیارد مترمکعب رسید که معادل مصرف روزانه ۶۶۳ میلیون مترمکعب بوده و مصرف این سوخت در سال ۱۴۰۱ رشد ۱.۵ درصدی معادل 3 میلیارد مترمکعب داشته است. بخش مهمی، معادل ۵۰ درصد از مصرف گاز مربوط به بخش خانگی و تجاری و ۲۹ درصد مربوط به نیروگاه‌ها است. صنایع نیز سهم ۲۰ درصدی از مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده‌اند. از مجموع مقدار گاز مصرف‌شده در کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۳ میلیارد مترمکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری بوده و ۴۸ میلیارد مترمکعب میزان مصرف گاز صنایع بوده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تخصیص یافته است. در این گزارش بااشاره به سهم ۵۰ درصدی گاز طبیعی در سبد مصرف نهایی انرژی ایران آمده است: «براساس آمارهای جهانی، سهم گاز طبیعی از سبد انرژی در ایران بیش از ۵۰ درصد است، در حالی که ایالات‌متحده نخستین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است و بیش از ۲۳ درصد از کل تولید گاز جهان را در اختیار دارد، گاز تنها ۲۴ درصد از سبد انرژی آن را تشکیل داده و این نسبت برای ترکیه و روسیه نیز به‌ترتیب ۲۴ و ۳۶ درصد است. باتوجه به این موضوع توسعه هرچه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر و متنوع‌سازی سبد انرژی مصرفی در ایران بیش از پیش ضرورت می‌یابد.»

افزایش مصرف گاز در کشور در سرمای بی‌سابقه اسفند

سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور اظهار کرد: خواهشمندیم از همه هموطنان در بخش خانگی مسائل بسیار ساده مثل استفاده از وسایل با بازدهی بالا و در بخش تجاری با عدم‌استفاده از وسایل گرمایشی در فضاهای باز و همچنین در بخش اداری و عمومی و آموزشی، دمای ۱۸ تا ۲۱ را رعایت کنند.

به‌گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: ان‌شاءالله با رعایت این موارد، بتوانیم در این سرمایی که در اسفند طی چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و برودتی که در کشور حکمفرما شده است، گاز را در همه بخش‌ها به‌صورت پایدار داشته باشیم.

 مصرف در کدام بخش بیشتر است؟

به‌گفته او در بخش خانگی بالاترین مصرف را داریم که بالاتر از ۵۰ درصد تولید کشور می‌شود؛ در بخش تجاری و عمومی ما حدود ۵۰ میلیون مترمکعب روزانه مصرف می‌شود، اما بخش صنایع غیرعمده ما حدود ۶۰ میلیون مصرف دارد که اگر این بخش‌ها بتوانند کمک کنند و دمای متعادل را در ساختمان‌های اداری هم داشته باشیم، هیچ مشکل خاصی برای تامین گاز نخواهیم داشت.

وی روز گذشته هم گفته بود که پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده طی هفته جاری افزایش ۱۰۰میلیون مترمکعبی را تجربه کند. مصرف گاز در روز شنبه، 5 اسفند در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به ۵۴۶ میلیون مترمکعب در روز رسید و باتوجه به ورود سامانه هوای سرد به کشور که تمامی غرب، شمال‌غرب و شمال کشور و استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان و... را در برگرفته است، پیش‌بینی می‌شود مصرف در این بخش به حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

مصرف روزانه گاز بخش خانگی و تجاری به ۶۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، دوشنبه، 7 اسفند در حاشیه بازدید وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در سرشاخه‌های خطوط لوله گاز کشور هیچ‌گونه افت فشاری نداریم، گفت: به‌دلیل برودت شدید هوا در سطح کشور و بارش برف در بیشتر استان‌ها، با افزایش مصرف گاز روبه‌رو هستیم.

وی بااشاره به کاهش بیشتر دمای هوا در هفته آینده در بیشتر نقاط کشور از هموطنان خواست با رعایت الگوی مصرف، به پایداری شبکه گاز کشور کمک کنند. معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: روز یکشنبه، 6 اسفند مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری کشور به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید و پیش‌بینی می‌شود باتوجه به برودت هوا مقدار مصرف در هفته آینده به ۶۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

رکورد پالایش گاز در پارس‌جنوبی شکسته شد

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی به ارائه گزارشی از وضع تولید گاز شیرین در این مجتمع پرداخت و گفت: هم‌اکنون به‌طورمیانگین روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین و ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی در این مجتمع تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس‌جنوبی به‌صورت‌عادی در مدار تولید قرار دارند، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همه پروژه‌ها در این مجتمع به‌ویژه رفع عیوب فنی و کاهش مشعل‌سوزی طبق برنامه اجرا شده است و پس از گذر از سرمای امسال این مجتمع آماده آغاز تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها برای سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی بااشاره به تداوم سرمای هوا طی هفته آینده از مردم خواست با صرفه‌جویی در مصرف گاز فرزندان خود در پارس‌جنوبی را در حفظ پایداری جریان گاز کمک کنند.

باهوش افزود: هم‌اکنون روزانه در بخش دریا فاز ۱۱پارس‌جنوبی روزانه ۱۱میلیون مترمکعب و از پالایشگاه فاز ۱۴پارس‌جنوبی ۲۶میلیون مترمکعب برداشت می‌شود.

وی از ثبت رکوردی تازه در پالایش گاز در مجتمع گاز پارس‌جنوبی طی ۲۲بهمن‌ امسال خبر داد و گفت: این مجتمع به رکورد پالایش روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز رسیده است.

استمرار سرمای هوا در کشور و لزوم مصرف بهینه برق و گاز

مهدی مقیم‌زاده، سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی ورود جبهه‌های جدید هوای سرد به کشور و کاهش محسوس دما موجب افزایش مصرف برق و گاز شده است.

به‌گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مهدی مقیم‌زاده گفت: استمرار برودت هوا، بارش برف و باران و کاهش محسوس دما که تا پایان هفته در سطح کشور ادامه دارد، منجر به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شده است و برای تحویل به‌موقع سوخت مایع به نیروگاه‌ها برای تولید برق، ضرورت دارد مردم عزیز کشورمان کماکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: شبکه برق کشور پایدار است و مشکلی در تامین برق مشترکان وجود ندارد. مقیم‌زاده تصریح کرد: برای تامین سوخت کلیه نیروگاه‌ها و جلوگیری از افت سوخت مایع نیروگاهی برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده و علاوه بر آن، نیازمند همکاری جدی هموطنان عزیز برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق هستیم که موجب کمک به صنعت برق برای تامین برق پایدار خواهند شد.

سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره نحوه صرفه‌جویی مردم گفت: تنظیم دمای محیط کار یا منزل بر روی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد خیلی تاثیرگذار خواهد بود و اگر بخاری برقی یا وسایل برقی اضافی نظیر روشنایی مازاد را کمتر استفاده کنند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

شبکه برق کشور پایدار است

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: باتوجه به بارش برف در بیشتر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق وگاز اقدام کنند.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق بااشاره به بیانیه سازمان هواشناسی کشور که اعلام کرده بود در هفته پیش‌رو، کشور رسما وارد زمستان می‌شود و در سطح گسترده‌ای از کشور با بارش برف شدید و کاهش قابل‌توجه دما مواجه خواهیم شد، گفت: هم‌اکنون شبکه برق کشور پایدار است و مشکلی در تامین برق هموطنان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توانیر بااشاره به ورود سامانه جدید سرما به کشور و افزایش مصرف گاز و برق و اختلالاتی که ممکن است در سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها رخ دهد، از هموطنان درخواست کرد انرژی برق و گاز را بهینه مصرف کنند.

براساس اعلام توانیر، وی گفت: عدم‌استفاده از بخاری برقی، تنظیم دمای وسایل گرمایشی منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و عایق‌بندی درب و پنجره‌های منازل از جمله توصیه‌ها به هموطنان برای کمک به تامین برق و گاز پایداراست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wj9yd