پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 95565
نویسنده: سهیل مافی
تاریخ انتشار: 1402/07/26 11:26
گفت‌وگوی گسترش نیوز با بازیکن اسبق باشگاه استقلال؛

استقلال فراتر از انتظارات عمل کرد / باید به قلعه نویی زمان داد

علی حمودی؛ مدافع باشگاه استقلال ملاثانی بیان کرد: من در گذشته با آقای قلعه نویی سابقه همکاری دارم و کاملا نسبت به توانایی‌های فنی و مدیریتی او باخبر هستم. به نظر من باید به سرمربی فعلی تیم ملی زمان و فرصت لازم داده شود و مثل گذشته فشار زیادی روی او نگذاریم. همان طور که فضا و شرایط لازم را برای مربی خارجی فراهم می کنیم، به همان اندازه هم باید از مربی داخلی پشتیبانی شود تا زحماتش به ثمر بنشیند.
استقلال فراتر از انتظارات عمل کرد / باید به قلعه نویی زمان داد

لیگ برتر فوتبال کشور پس از یک وقفه نسبتا طولانی، از روز گذشته و با برگزاری دیدار نساجی و آلومینیوم رسما از سر گرفته شد. آبی های پایتخت روز جمعه باید در خانه برابر تیم هوادار صف آرایی کنند.

پس از کسر امتیاز از پرسپولیس، استقلال صدرنشین لیگ شد اما این صدرنشینی را باید از زاویه دیگر مورد بررسی قرار داد. استقلال پیش از آغاز فصل جدید و پس از جدایی ریکاردو ساپینتو، وارد یک چالش جدی شد. انتخاب سرمربی در اولویت باشگاه قرار داشت و برای این منظور گزینه های مختلفی مطرح شد. در نهایت جواد نکونام هدایت استقلال را برعهده گرفت و جانشین مربی پرحاشیه پرتغالی شد.

نکونام با امیدهای زیادی به استقلال بازگشته بود اما اوضاع اصلا بر وفق مراد او پیش نرفت. حجت کریمی موفق به تحقق خواسته های نکو نشد و در ادامه علی خطیر هم راه مدیر قبلی را در پیش گرفت. در مقطعی اختلافات سرمربی و مدیرعامل به حدی بالا گرفته بود که صدای طرفداران استقلال هم از این اتفاق درآمد.

چشمی-تمرین

ظاهرا در حال حاضر صلح و آرامش در اردوی آبی ها برقرار شده اما برخی اختلافات بر قوت خود باقی است. خطیر پس از مدت ها یک مهاجم خارجی را آبی پوش کرد تا یکی از خواسته ای نکونام مرتفع شود؛ هرچند که هنوز کارت بازی بلانکو برای بازی برای استقلال هنوز صادر نشده است.

علی خطیر، مدیرعامل باشگاه استقلال اخیرا با حضور در محل تمرین آبی‌پوشان پایتخت با جواد نکونام جلسه‌ای برگزار کرد. در این جلسه، مدیرعامل باشگاه استقلال و سرمربی تیم تصمیم گرفتند که برای ثبت قرارداد گوستاوو بلانکو، مهاجم آرژانتینی آبی‌پوشان، ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد تمامی اعضای تیم کسر شود.

این تدبیر اتخاذ شده تا امکان ثبت قرارداد گوستاوو بلانکو در سامانه ثبت به وجود آید. به زودی، یک جلسه با حضور تمام اعضای تیم برگزار خواهد شد و مسئله کسر ۱۰ درصد از قرارداد اعضای تیم به اطلاع همه رسانده خواهد شد.

مدیران باشگاه از یک طرف باید طلب فصل گذشته بازیکنان را پرداخت کنند و از طرف دیگر باید از آنها بابت قرارداد امسال‌شان تخفیف بگیرند تا مشکل بلانکو حل شود. بازیکن هم البته از نظر قانونی حق دارد تخفیف ندهد اما جواد نکونام می‌خواهد به هر شکل ممکن از وجود بلانکو استفاده کند. این بازیکن خارجی حدود یک ماه است که به ایران آمده اما فقط تمرین می‌کند و حتی یک دقیقه هم به میدان نرفته است.

بلانکو-استقلال

اگر بازیکنان استقلال از قراردادهای خود کم کنند، مبلغ قرارداد بعضی از آنها به مراتب کمتر از فصل گذشته می‌شود که این مسئله در فوتبال ایران تقریباً بی‌سابقه است. باید صبر کرد و دید که این تصمیم مدیریتی کمکی به جواد نکونام می کند یا باید شاهد تصمیم دیگری از سوی تیم مدیریتی باشیم.

باشگاه استقلال با وجود بدهی‌های زیاد موجود، هر چند وقت یک بار با شکایت برخی اعضای سابق خود مخصوصا در تیم‌های پایه هم محکوم می‌شود. کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اخیرا دو حکم جدید را علیه باشگاه استقلال صادر کرده که مربوط به شکایت دو عضو سابق تیم های پایه این باشگاه است.

در حکم اول آمده است: «با توجه به شکایت پدرام خداقلی زاده از باشگاه استقلال، این باشگاه به پرداخت ۲.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت اصل خواسته و پرداخت مبلغ ۵.۸۸۶.۰۰۰ ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد.

باشگاه استقلال با توجه به شکایت مجید گرمرودی باید مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت اصل خواسته و پرداخت مبلغ ۳۲.۷۰۰.۰۰۰ ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد.

باشگاه استقلال طی هفته گذشته احکام زیادی را بابت شکایت اعضای سابق تیم های پایه خود دریافت کرده که به زودی باید با آنها نیز تسویه حساب انجام بدهد.

گسترش نیوز برای بررسی آخرین شرایط اسقلال و همچنین ارزیابی وضعیت تیم ملی فوتبال ایران، گفت و گویی با علی حمودی انجام داده که در ادامه می خوانید.

استقلال-مس

کسی توقع این نتایج را نداشت

علی حمودی درباره شرایط کلی استقلال و صدرنشینی این تیم با وجود مشکلات عدیده در ماه های اخیر گفت: از نظر فوتبالی، بسیاری از کارشناسان و هواداران تصور کسب این نتایج و صدرنشینی در لیگ را نداشتند و با توجه مشکلات فراوان در باشگاه، امیدواری نسبت به این فصل کم بود. استقلال پیش فصل خوبی نداشت و از لحاظ بدنسازی، اردوهای آماده سازی و بازی های تدارکاتی، از وضعیت خوب و مناسبی برخوردار نبود.

او ادامه داد: در ادامه نیز باشگاه غرق در حواشی شد و با تغییر مدیرعامل، شاهد بروز اختلافات عمیق‌تر و شدیدتری بودیم. خوشبین‌ترین طرفدار استقلال هم توقع این نتایج و صدرنشینی را نداشت اما با درایت کادرفنی این اتفاق تا به اینجای فصل امکان پذیر شده است.

جواد-نکونام

کار بزرگ نکونام

حمودی در خصوص عملکرد جواد نکونام در کسوت سرمربیگری استقلال بیان کرد: آقای نکونام چه در زمان بازی و چه در دوران مربیگری، همواره تاکید بر اصول حرفه ای داشته و با تکیه بر این موازین، تا به اینجای فصل عملکرد خیلی خوبی از خود برجای گذاشته است. ترکیب استقلال نسبت به فصل گذشته تغییری نکرد و مدیریت هم موفق به جذب گزینه های مدنظر کادرفنی نشد؛ با این حال، جواد نکونام با همین داشته ها نیز خیلی خوب کار کرده و تیم را در صدرجدول نگه داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر خلاف تصورات ابتدای فصل، نکونام با بهره گیری از تجربیات سالیان گذشته خود موفق به ساخت تیمی منسجم و یکدست شده و حالا سایر تیم ها نگاه دیگری به استقلال دارند. پیروزی های خوبی تا به این مقطع نصیب استقلال شده که برد پرگل در آبادان یکی از این موارد به شمار می رود. خوشبختانه شرایط استقلال نسبت به ابتدای فصل بهتر شده و در این مسیر نباید از تاثیر کادرفنی و شخص جواد نکونام غافل شد.

استقلال-سپاهان1

کار سخت استقلال از جمعه آغاز می شود

بازیکن پیشین آبی های پایتخت در خصوص احتمال موفقیت استقلال در این فصل و ادامه روند روبه رشد آبی ها اظهار کرد: به عقیده من کار سخت استقلال از روز جمعه آغاز می شود و رقابت با سایر مدعیان شکل دیگری به خود خواهد گرفت. استقلال نام بزرگی دارد و در این موضوع شکی نیست اما اکثر تیم ها و هوادارانشان به تیم نکونام به چشم یک مدعی نگاه نمی کردند. درحال حاضر ورق برگشته و دیگر نمی توان تیم صدرنشین لیگ را دست کم نگرفت.

حمودی در ارتباط با تاثیر تعطیلی‌ها و وقفه های طولانی بر باشگاه ها عنوان کرد: عجیب‌ترین برنامه ریزی‌‌ها را تنها در فوتبال ایران می توان مشاهده کرد. هیچ کجای دنیا شاهد این میزان بی نظمی و آشفتگی در برگزاری مسابقات لیگ نیستیم. این وقفه ها آسیب جدی به کیفیت رقابت ها و آمادگی بدنی بازیکنان می زند و ظاهرا برای مسئولان سازمان لیگ هیچ اهمیتی ندارد.

سازمان-لیگ

برنامه ریزی پر از ایراد سازمان لیگ

او تصریح کرد: برخی باشگاه های آسیایی در این مدت کلی بازی انجام دادند اما لیگ برتر ایران کاملا متوقف شده است. تیم های ما با توجه به این وقفه های طولانی، کاملا از شرایط آرمانی دور می شوند و برای بازیابی وضعیت خود باز هم به زمان نیاز دارند.

ستاره اسبق استقلال افزود: مسئولان مربوطه باید یک بازنگری اساسی در نحوه برنامه ریزی های خود کنند تا شاهد آسیب دیدن تیم های لیگ نباشیم. برخی نسبت به کیفیت پایین لیگ گلایه مند هستند که دلیل این اتفاق را باید در این مدیریت ضعیف و غیراصولی جستجو کرد. نکته جالب در این باره آن است که برنامه ریزی لیگ یک به مراتب بهتر از لیگ برتر است. لیگ یک در فصل جاری کیفیت مطلوبی داشته و بسیاری از این مطلب غافل هستند.

پرسپولیس-گل-گهر

تاکید بر قوانین اشتباه و ضربه به تیم‌های ایرانی

حمودی در رابطه با قانون سقف قرارداد و کسر امتیاز از باشگاه‌ها به خاطر تخلفات مربوطه در این خصوص توضیح داد: درباره این موضوع هم باید مقایسه‌ای با وضعیت تیم های آسیایی داشته باشیم. کسی منکر ثروتمندی و وشرایط مالی مطلوب تیم های عرب حاشیه خلیج فارس نیست اما بدون وضع قوانین این چنینی، تیم های عربستانی و قطری ترکیب های گران و قدرتمندی ساختند و با بهره گیری از مربیان صاحب نام خارجی، حالا رقابت با این باشگاه ها بسیار دشوار شده است.

وی در ادامه مطرح کرد: این شرایط و قانون های خلق الساعه، ستاره های با استعداد را هم از فوتبال ایران فراری می کند. کسر امتیاز از برخی تیم ها با بهانه تخلف هم مورد عجیب دیگر در این ارتباط است. به جای کسر امتیاز، می توان از تنبیه های دیگر مثل جریمه مالی یا محرومیت های نقل و انتقالاتی استفاده کرد.

فدراسیون-فوتبال

۲ راهکار مناسب برای فدراسیون

مدافع استقلال ملاثانی در ادامه تاکید کرد: بستن پنجره نقل و انتقالات و یا جریمه مالی می تواند بهترین تصمیم در این خصوص باشد اما متاسفانه مسئولان ما همواره بدترین و عجیب ترین تصمیمات ممکن را اتخاذ می کنند. مترو معیار سازمان لیگ برای این کسر امتیازها مشخص نیست؛ اینکه از تیمی یک امتیاز و از تیم دیگری ۴ امتیاز کسر می شود را باید از دوستان حاضر در سازمان لیگ پرس و جو کرد. تخلف در  فوتبال ایتالیا منجر به سقوط به لیگ پایین شد؛ چون که چنین قانونی برای تنبیه این موردی تعریف شده بود.

حمودی ضمن دشوار دانستن بازی بعدی استقلال با تیم هوادار به گسترش نیوز گفت: بازی سختی در انتظار استقلال است و از این حیث تردید وجود ندارد اما شرایط میزبانی می تواند کمک زیادی به ما کند تا پس از یک وقفه نسبتا طولانی، ۳ امتیاز مهم این دیدار را تصاحب کنیم. صدرنشینی اخیر در افزایش روحیه و اعتماد به نفس استقلال موثر واقع شده و قطعا این مسئله را روز جمعه نظاره گر خواهیم بود.

استقلال-ملاثانی

کسر ۳ امتیاز شوکه کننده‌ای بود

او درباره آخرین شرایط تیم استقلال ملاثانی در لیگ یک اذعان کرد: خوشبختانه پس از سال ها شرایط خوبی برای این باشگاه ایجاد شد و با ساماندهی برخی ایرادات و شفافیت در خصوص بحث مالکیت، وضعیت خوب و بهتری داریم. مدیران و مسولان مربوطه خیلی به این تیم کمک کردند تا بعد از مدت ها وضعیت مطلوب تری در باشگاه حاکم شود. فصل را با آقای برهانی شروع کردیم و او در ادامه به علت برخی مشکلات تصمیم به جدایی گرفت.

ملی پوش اسبق ادامه داد: با وجود شرایط ناپایدار در پیش فصل، در بحث امتیازگیری خوب عمل کردیم. کسر ۳ امتیاز از تیم ما اتفاق ناگوار و شوکه کننده‌ای بود اما با این حال به مسیر خود با قدرت ادامه دادیم. امیدوارم چالش های موجود با همت مسئولان برطرف شود تا نتایج و جایگاه مطلوبی در ادامه فصل نصیب استقلال ملاثانی شود. این هفته میزبان تیم مس سونگون هستیم و نهایت تلاش خود برای کسب ۳ امتیاز بازی به کار خواهیم گرفت.

قلعه-نویی

باید به قلعه نویی زمان داد

علی حمودی در خصوص آخرین شرایط تیم ملی و عملکرد امیر قلعه نویی گفت: من در گذشته با آقای قلعه نویی سابقه همکاری دارم و کاملا نسبت به توانایی های فنی و مدیریتی او باخبر هستم. به نظر من باید به سرمربی فعلی تیم ملی زمان و فرصت لازم داده شود و مثل گذشته فشار زیادی روی او نگذاریم. همان طور که فضا و شرایط لازم را برای مربی خارجی فراهم می کنیم، به همان اندازه هم باید از مربی داخلی پشتیبانی شود تا زحماتش به ثمر بنشیند.

وی افزود: درحال حاضر و در آستانه آغاز جام ملت‌ها شرایط لازم برای پوست اندازی وجوان سازی تیم ملی فراهم نیست. علت برخی انتقادات مربوط به لیست تیم ملی و دعوت از بازیکنان پا به سن گذاشته را درک نمی کنم. متاسفانه در سال های گذشته شاهد ظهور استعداد درخشان و پدیده آینده دار در فوتبال کشورمان نبودیم و از این رو مربی ما ناچار به استفاده از همان بازیکنان باتجربه و قدیمی است که البته اکثر آن ها هنوز هم در آمادگی خوبی به سر می برند.

مدافع راست سابق استقلال در پایان اضافه کرد: آقای قلعه نویی مربی خوب و کاربلدی به حساب می آید و درصورت حمایت لازم و اعطای زمان لازم، می تواند همراه با تیم ملی به موفقیت دست پیدا کند. حمایت رسانه ها از کادرفنی نیز در این زمینه بسیار مهم است و امیدوارم این مهم به وقوع بپیوندد تا ثمره آن را همگی مشاهده کنیم. تیم ملی پتانسیل بالایی دارد و با برخورداری از مهره های بزرگ و با استعداد، می تواند اتفاقات خوبی را در آینده رقم بزند.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qx888