یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 103983
تاریخ انتشار: 1402/11/15 04:47

گلایه داروخانه‌داران از سیاست‌های شیرخشکی

فروش شیرخشک از طریق سامانه تی‌تک اگرچه در ظاهر بازار شیرخشک را به ثبات رساند اما داروخانه‌ها از اینکه مجبور به خرید شیرخشک به صورت نقد هستند و دولت سه ماه بعد یارانه شیرخشک‌های فروخته شده را به آنها پرداخت می‌کند، گلایه دارند. در واقع ثبت در سامانه تی‌تک، نخستین راه‌حل بود که در کنار تشدید بازرسی‌ها کمی وضعیت را بهبود بخشید؛ اما کماکان تفاوت نرخ شیرخشک در داخل کشور با کشورهای همسایه بالا بود.
گلایه داروخانه‌داران از سیاست‌های شیرخشکی

فروش شیرخشک از طریق سامانه تی‌تک اگرچه در ظاهر بازار شیرخشک را به ثبات رساند اما داروخانه‌ها از اینکه مجبور به خرید شیرخشک به صورت نقد هستند و دولت سه ماه بعد یارانه شیرخشک‌های فروخته شده را به آنها پرداخت می‌کند، گلایه دارند. در واقع ثبت در سامانه تی‌تک، نخستین راه‌حل بود که در کنار تشدید بازرسی‌ها کمی وضعیت را بهبود بخشید؛ اما کماکان تفاوت نرخ شیرخشک در داخل کشور با کشورهای همسایه بالا بود. در این شرایط حذف یارانه و واریز آن به حساب سرپرست خانوار شاید منطقی‌ترین راه‌حل بود؛ اما وزارت بهداشت تصمیم دیگری گرفت که داروخانه‌ها خیلی از آن راضی نیستند. قرار شد شیرخشک‌های رگولار یا معمولی با ثبت کد ملی شیرخواران به همان نرخ گذشته فروخته شود؛ اما داروخانه‌ها هر قوطی را حدود دو برابر نرخ از شرکت‌های توزیع بخرند و مابه‌التفاوت را بیمه سلامت به داروخانه‌ها پرداخت کند.

۲۰۰ داروخانه در لیست سیاه

حسین بهشتیان، دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در این باره گفت: از ۲۰ مهر قرار شد فروش شیرخشک توسط داروخانه‌ها در سامانه تی‌تک ثبت شود؛ اما تاکنون تنها یک بار بیمه سلامت مابه‌التفاوت نرخ آن را به داروخانه‌ها پرداخت کرده است. داروخانه‌ها شیرخشک را با مهلت ۱۵ روزه از شرکت‌های پخش خریداری می‌کنند؛ ولی بیمه سلامت سه ماهه برای آنها واریز می‌کند. از طرفی سود شیرخشک برای داروخانه‌ها پایین و حدود ۱۰ درصد است که حدود ۷ درصد از آن را باید مالیات بدهیم. فروش شیرخشک باید توسط یک نیرو در سامانه تی‌تک ثبت شود و در این حالت فروش آن برای داروخانه‌ها به صرفه نیست.

وی از لیست سیاه داروخانه‌داران خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکل زمانی بدتر می‌شود که بدانیم حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ داروخانه در مشهد وجود دارند که از این تعداد ۲۰۰ داروخانه در لیست سیاه قرار دارند؛ چرا که به هر دلیلی در تی‌تک ثبت نکرده‌اند و از این رو معاونت غذا و دارو به شرکت‌های پخش اعلام کرده به این داروخانه‌ها شیرخشک ندهند.

به گزارش قدس خراسان، دبیر انجمن داروسازان بیان می‌کند: پیشنهاد انجمن داروسازان این است که مالیات بر شیرخشک برداشته شود و از طرفی حاشیه سود این کالا را برای داروخانه به ۱۵ تا ۱۶ درصد برسانند. کسی که پفک و پف‌فیل می‌فروشد، بدون هیچ کدام از این دردسرها ۲۰درصد سود می‌کند.

مشکلات ثبت شیر خشک در سامانه تی‌تک برطرف شود

یحیی رضایی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با توجه به مشکلات مربوط به ثبت شیرخشک در سامانه تی‌تک گفت: باتوجه به مشکل متصدیان داروخانه‌های این استان برای ثبت درخواست شیرخشک در سامانه تی‌تک مسوولان مربوطه برای حل آن تدبیر کنند.

ثبت در سامانه تی‌تک زمان بر و هزینه بر است و بخشی از هزینه شیر خشک‌ تحت عنوان یارانه در سامانه باقی مانده و داروخانه امکان دریافت آن مبلغ از مراجعه‌کننده را ندارد.

وی با اشاره به اینکه زمان پرداخت مطالبات داروخانه‌ها هم در مورد باقی مانده مبلغ یادشده مشخص نیست افزود: یکی دیگر از مشکلات داروخانه‌ها ثبت در سامانه بیمه سلامت است که موجب می‌شود نقدینگی داروخانه‌ها برای تامین شیرخشک محصور بماند. اگر بیمه سلامت که متولی این امر است یاری نرساند داروخانه‌ها در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: گره این مشکل به‌دست بیمه سلامت و با پرداخت بدهی‌های خود حل خواهد شد تا مردم بتوانند از ظرفیت داروخانه‌ها استفاده بیشتری کنند.

زمان پرداخت هزینه شیر خشک‌ از طرف داروخانه‌ها محدود بوده اما پیگیر این موضوع هستیم در صورت امکان مدت زمان آن افزایش یابد تا توان مالی آنها افزایش یافته و در نتیجه در خصوص خرید و تامین شیر خشک با مشکل مواجه نشوند.

رضایی گفت: تولید و توزیع شیرخشک درحال‌حاضر وضعیت مطلوبی پیدا کرده و کلیه شرکت‌های توزیع‌کننده به اندازه کافی شیر خشک جهت توزیع در داروخانه‌های استان موجود دارند. از ۱۵۴ داروخانه موجود در استان بوشهر که از شاخص ملی بیشتر است، ۲۶ داروخانه به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

درخواست داروخانه‌ها برای اصلاح روند عرضه شیرخشک

رئیس انجمن داروسازان ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان و غذا و دارو خواستار اصلاح روند عرضه شیرخشک شد. در نامه شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران، به سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، آمده است: در ابتدا لازم می‌دانم از سیاست‌های سازمان غذا و دارو در نحوه توزیع شیرخشک رگولار که باعث کاهش قاچاق این کالا شده است، تشکر کنم. کلانتری در این نامه به چند پیشنهاد اصلاحی در مسیر عرضه شیرخشک در داروخانه‌ها اشاره کرد و خواستار ترتیب اثر رئیس سازمان غذا و دارو شد.

شهرام کلانتری خاندانی در این نامه پیشنهاد داد به منظور بهینه‌سازی رویه فعلی و تداوم ارائه خدمت به مردم و ایجاد رغبت در ارائه‌کنندگان آن، ابتدا برای عملیاتی شدن مدت زمان یک ماهه تسویه سهم یارانه شیرخشک‌های عرضه شده از طرف سازمان برنامه و بودجه بر طبق اصول مربوطه اقدام شود؛ چرا که درحال‌حاضر مدت زمان تسویه شیرخشک‌های خریداری شده توسط داروخانه با شرکت‌های پخش دارویی به صورت نقدی یا ۱۵ روزه است و در مقابل با تأخیر حدود سه ماه، یارانه مربوطه را از طریق بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

وی همچنین در این نامه خواستار تصحیح حاشیه سود شیرخشک‌های رگولار شد به گونه‌ای که با توجه به سختی فرآیند خرید، انبار و توزیع و ثبت، حاشیه سود این گروه کالایی از سایر فراورده‌های سلامت و متوسط حاشیه سود داروهای تولید داخل کمتر نباشد.

سومین موردی که رئیس انجمن داروسازان کشور درباره آن تأکید کرد، تعیین تعرفه خدمات دارویی برای عرضه شیرخشک به مانند دارو و سایر کالاهای سلامت‌محور مستند به جواز موجود در بند و تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ بود.

افزایش مهلت تسویه فاکتورهای شیرخشک رگولار به مدت دست‌کم چهار ماه، به گونه‌ای که داروخانه‌های با اقتصاد ضعیف متحمل خسارات و مجبور به استقراض برای جبران گپ موجود میان مهلت تسویه فاکتور و بازگشت سرمایه از بیمه سلامت نشوند. همچنین اعلام به سازمان امور مالیاتی کشور برای کاهش ضریب اینتاکد شیرخشک رگولار و طبقه‌بندی این گروه کالایی به عنوان یک فراورده فرمولا و دارویی از دیگر موارد مهم مطرح شده در نامه رئیس انجمن داروسازان به سازمان غذا و دارو بود.

سهمیه ماهانه هر نوزاد چقدر است؟

موارد فوق در حالی است که سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت بازار شیرخشک در کشور اظهار کرد: بر اساس مقتضیات و آنچه که موقعیت و شرایط تعیین می‌کند، برنامه‌ریزی تولید شیرخشک با کارخانجات داخلی انجام می‌شود. اگر کمبودی وجود داشته و نیاز به تولیدات بیشتر باشد، کارخانجات شیفت‌بندی می‌شوند و حتی سه‌شیفته کار می‌کنند، اما اگر نیاز نباشد و تولید بیش از اندازه نیاز داشته باشیم، ممکن است تاریخ انقضای آنها تمام شود و بنابراین بر حسب نیاز بازار، برنامه تولید را با کارخانجات هماهنگ می‌کنیم.

ارائه ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک یارانه‌ای با کد ملی نوزاد

وی با اشاره به اینکه روند فعالیت کارخانه‌ها و تولید شیرخشک پایدار است، ادامه داد: تولید شیرخشک طبق روال سابق در حال انجام است و این درحالیست که سیاست‌های عرضه شیرخشک نیز اصلاح شده است. بر اساس استعلامی که از معاونت بهداشت و ستاد ملی جمعیت انجام شد، میزان مصرف شیرخشک توسط هر کودک ماهانه ۴ الی ۷ قوطی برآورد شده است. اما برای تامین رفاه خانواده‌ها ۱۰ قوطی شیرخشک به نرخ یارانه‌ای تعیین شد که طی ماه خانواده‌ها می‌توانند آن را با نرخ یارانه‌ای دریافت کنند. در عین حال تعرفه شیرخشک بیش از ۱۰ قوطی با نرخ غیر یارانه‌ای محاسبه می‌شود و آن هم تا سقف ۲۰ قوطی امکان‌پذیر است.

تکلیف شیرخشک نوزادانی که در ثبت کد ملی مشکل دارند

سخنگوی سازمان غذا و دارو از یک طرح تسهیلی خرید شیرخشک برای خانواده‌ها خبر داد و گفت: وقتی کودکی در آخر هفته به دنیا می‌آید و به هر دلیلی در روند ثبت کد ملی آن مشکلی ایجاد می‌شود، پدر و مادر می‌توانند به کد ملی خود، برای کودک یک عدد شیر خریداری کنند تا مشکل تامین شیر به‌صورت موقتی حل شود.

مجوز جدیدی برای واردات نداریم

وی درباره اینکه چند درصد تولید شیر خشک در داخل کشور انجام می‌شود و چند درصد به صورت واردات، به ایسنا گفت: درحال‌حاضر ۹۹.۸ درصد بازار از طریق تولید داخلی تامین می‌شود و ۰.۲ درصد نیز مجوز واردات از گذشته صادر شده است. درحال‌حاضر برای واردات شیر خشک هیچ مجوز جدیدی صادر نشده و با تولید داخلی به‌طور کامل شیرخشک لازم کشور تامین می‌شود که البته تا یک ماه دیگر سهم تولید داخلی در بازار، طبق روال سابق ۱۰۰ درصد خواهد بود.

تولید ماهانه تا ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

اسماعیلی درباره میزان تولید ماهانه شیر خشک گفت: به‌طور متغیر، ماهانه بین ۶ تا ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک درکشور تولید می‌شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره چگونگی استعلام نرخ شیرخشک و برخورد با تخلفات احتمالی، اظهار کرد: درصورتی که مردم به داروخانه‌ای مراجعه کردند و هنوز سهمیه ۱۰ قوطی یارانه‌ای آنها تمام نشده بود و با نرخ بیش از تعرفه یارانه‌ای به آنها به فروش رسید، می‌توانند با تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند و یا به معاونت‌های غذا و دارو در استان خود و یا همچنین به حوزه بازرسی سازمان غذا و دارو اعلام کنند؛ چراکه نظارت‌های وزارت بهداشت هوشمند شده است و به محض اینکه کد ملی را دریافت کنیم، همان زمان می‌توانیم از سامانه تخلفات موجود در داروخانه را استعلام بگیریم و برخورد جدی و قانونی داشته باشیم. اسماعیلی در پایان تاکید کرد: میزان مصرف و میزان سهمیه شیر باقی مانده برای مردم از طریق پیامک به سرپرست خانواده ارسال می‌شود و قابل پیگیری است.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو باید تدبیری بهتر برای توزیع شیرخشک داشته باشد یا در ادامه همین روال، دست‌کم سهم یارانه شیرخشک داروخانه‌ها را زودتر پرداخت کند تا با کم شدن تعداد داروخانه‌هایی که این کالای مورد نیاز جامعه را عرضه می‌کنند، مردم دچار سرگردانی نشوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kx55v