جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 98957
تاریخ انتشار: 1402/09/22 21:24

کاهش مستمر مطالبات جاری و غیرجاری بانک ایران زمین طی سال‌های اخیر

این بانک در سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های فرعی داشت که در شهریور سال جاری این رقم صفر شده است.
کاهش مستمر مطالبات جاری و غیرجاری بانک ایران زمین طی سال‌های اخیر



این بانک در سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های فرعی داشت که در شهریور سال جاری این رقم صفر شده است.

بانک ایران زمین در سال های اخیر تلاش کرده تا بتواند میزان مطالبات خود را روز به روز کاهش داده و در این راه گام های مثبتی برداشته است.

بانک ایران زمین از سال ۱۴۰۰ به این طرف دائما نسبت های مطالباتی خود را کاهش داده است. در سال ۱۳۹۷ نسبت تسهیلات غیر جاری بانک بالاتر از ۱۰ درصد بود و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۸.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۶.۳ درصد و سال بعد به زیر شش درصد کاهش یافت. همچنین نسبت های بدهی بانک هم وضعیت بهتری در سال ۱۴۰۲ پیدا کردند.


بر اساس این گزارش، این بانک در سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های فرعی داشت که در شهریور سال جاری این رقم صفر شده است.

شایان ذکر است که هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک هم از رقم شش هزار میلیارد ریال به چهارهزار میلیارد ریال کاهش یافت.

از طرف دیگر مطالبات از بانک ها و موسسات اعتباری دیگر هم که در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد ریال بود، امسال صفر شده است. همه این اتفاق ها در حالی افتاده است که تسهیلات بانک از رقم ۹۸ هزار میلیارد ریال در ابتدای پارسال به رقم ۲۸۷ هزار میلیارد ریال در پایان شهریور امسال رسیده است.

این گزارش می افزاید که بر مبنای طبقه‌بندی بانک مرکزی جمهوری اســلامی ایران، مطالبات غیرجاری نظام بانکی کشور به سه دسـته طبقه‌بندی می‌شـوند. در طبقه‌بندی اول، مطالبات سررسید گذشــته بانک‌ها تا ۶ ماه پس از سررسید محاسبه می‌شود و در صورت عدم بازپرداخت در طبقه‌بندی دوم یعنی مطالبات معوق که بین ۶ تا ۱۸ ماه از تاریخ اولین سررسید آنها گذشته باشد، قرار می‌گیرند. در ســومین طبقه‌بندی که مطالبات مشــکوک‌الوصول اســت، مطالبات تاریخ گذشــته از ۱۸ ماه پس از اولین سررســید در نظر گرفته می‌شود که از حساســیت بیشتری برخوردار است. به طور معمول در اعلام رقم مطالبات معوق، تمام مطالبات طبقه‌بندی‌ها منظور می‌شــود که مسئولان بانکی و اقتصادی کشــور مطالبات مشــکوک‌الوصول را برای نظام بانکی خطرناک‌تر می‌دانند.

علاوه بر همه موارد گفته شده، کارشناسان بانکی می گویند که نگاهی به صورت مالی بانک ایران‌زمین نشان می دهد که این بانک در خصوص دریافت وثایق عملکرد مناسبی داشت؛ چراکه بخش عمده وثایق این بانک در بخش تسهیلات اشخاص حقیقی شامل ملک، سپرده، اوراق و قراردادهای لازم الاجراست. در بخش تسهیلات حقوقی نیز پس از چک و سفته، بیشترین مبلغ وثایق دریافتی مربوط به املاک و سپرده است.

بنابراین نکته قابل ذکر است که بانک ایران زمین در همه این موارد اشاره شده کاهش را تجربه کرده و ریسک خود را در خصوص مطالبات کاهش دهد. در حقیقت، وضعیت بانک ایران زمین درحال بهبود مستر است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwm69