چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 102601
تاریخ انتشار: 1402/10/23 08:02

اصفهان صدرنشین شهرک‌های صنعتی سبز شد

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است طرح‌های توسعه‌ای در شهرک‌های صنعتی فعلی اصفهان دنبال شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این نواحی مشغول به کار شوند. همچنین ضرورت ایجاد شهرک صنعتی مواد غذایی و صنایع دارویی درغرب اصفهان احساس می‌شود.
اصفهان صدرنشین شهرک‌های صنعتی سبز شد

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است طرح‌های توسعه‌ای در شهرک‌های صنعتی فعلی اصفهان دنبال شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این نواحی مشغول به کار شوند. همچنین ضرورت ایجاد شهرک صنعتی مواد غذایی و صنایع دارویی درغرب اصفهان احساس می‌شود. به علاوه اینکه در چند نقطه از استان اصفهان قابلیت ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی از جمله کیف و کفش، پوشاک، فرآوری مواد معدنی، غذایی و دارویی وجود دارد که این شهرک‌ها دارای زنجیره ارزش بسیار بالایی هستند که منجر به شکوفایی اقتصاد استان اصفهان می‌شوند.شهرک صنعتی منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده‌است. هدف از ایجاد شهرک صنعتی، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنان شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل‌ونقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد. رسول سواری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفت‌وگو با صمت درباره ایجاد شهرک‌های صنعتی سبز در استان اصفهان گفت: شهرک صنعتی سبز دارای ملاحظات و ملاک‌هایی است که برای ارزیابی شهرک‌های صنعتی به آن استناد می‌شود و ما در سال قبل جزو شهرک‌های صنعتی برتردر زمینه رعایت اصول محیط‌زیست بودیم.

فضای سبز در شهرک‌های صنعتی

به گزارش خبرنگار صمت از استان اصفهان، سواری درباره اینکه چه میزان از مساحت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان مطابق با اصول محیط‌زیست به فضای سبزاختصاص داده شده است افزود: کل مساحت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان ۱۲ هزار هکتار است که از این میان ۱۲۰۰ هکتار آن فضای سبز است و ۱۵ درصد واحد‌های صنعتی ایجاده شده در این واحدها دارای شاخصه صنعت سبز هستند. وی دررابطه با توسعه فضای فیزیکی شهرک‌های صنعتی که جزو سیاست شرکت شهرک‌های صنعتی است توضیح داد: به هیچ عنوان با تاسیس ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی جدید در استان اصفهان موافقت نمیشود ؛چرا که همه ظرفیت‌ها در این خطه اشباع شده است، اما سیاست ما طرح توسعه شهرک‌های صنعتی فعلی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در این نواحی مشغول به کار شوند. وی دررابطه با تاسیس شهرک پوشاک در اصفهان گفت: برای تاسیس این شهرک سازمان صنایع کوچک تاییدیه آن را صادر کرده است و ما منتظر تاییدیه از شورای برنامه‌ریزی استان هستیم، از ابتدای سال ۱۴۰۳ عملیات زیر ساخت برای احداث شهرک پوشاک در استان انجام و  واگذاری زمین به واحد‌های پوشاک صورت خواهد گرفت.

احداث شهرک فرآوری مواد معدنی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، با اشاره به اینکه اضافه شدن شهرک‌های صنعتی جدید در کشور آسیب‌های زیادی را به همراه دارد افزود: باید تنها شهرک‌های صنعتی فعلی را توسعه دهیم و این امکان را ایجاد کنیم که این شهرک‌ها پذیرای بیشتری از واحدا‌های صنعتی باشند، البته این توسعه‌ها در بیرون از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر هاست.

سواری ادامه داد: البته نمی‌توانیم بگویم ایجاد شهرک‌ها ی صنعتی باید صفر شود در چند نقطه از استان قابلیت این وجود دارد که شهرک‌ها با نگاه تخصصی با وسعت بالا ایجاد شود مانند شهرک کیف و کفش که نیاز استان است و دارای زنجیره ارزش بسیار بالایی است.  وی تصریح کرد: احداث شهرک فرآوری مواد معدنی که قرار است در نایین احداث شود نیز دارای ارزش زنجیره بالایی است که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم مجوزهای قانونی این شهرک را دریافت کنیم چرا که این طرح مزیت‌های بسیاری برای استان اصفهان دارد همچنین مزیت بسیار خوبی برای استان‌های یزد، کرمان و خراسان به همراه دارد که می‌توان از ظرفیت‌های مغفول مانده معادن به خوبی استفاده کرد. وی ادامه داد: با ایجاد شهرک صنعتی فرآوری مواد معدنی در نایین از فروش مواد خام مواد معدنی خارج از استان اصفهان جلوگیری می‌شود و ارزش افزوده بسیاری برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

مواد غذایی و صنایع دارویی

سواری، با اشاره به اینکه سیاست ما پرهیز از ایجاد شهرک‌های محلی است بیان کرد: اما ظرفیت‌های بالقوای در غرب استان اصفهان وجود دارد که می‌توان درآن مناطق شهرک صنعتی مواد غذایی و صنایع دارویی ایجاد کرد که برای منطقه دارای مزیت‌های بسیار خواهد بود وآلایندگی ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان درپاسخ به این پرسش که آیا قصد توسعه شهرک‌های صنعتی دراصفهان را نیز دارید پاسخ داد: این شرکت برنامه‌ای برای توسعه شهرک‌های صنعتی چون مبارکه، سجزی، جی، مورچه خورت، سروش بادران و…. ندارد.

 کارگاه استیجاری برای دانش‌بنیان ها

وی درباره تهسیلاتی که برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرکهای صنعتی مد نظر قرار گرفته است به ربیع گفت: برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی برخوردار تشریفات قانونی و مزایده برای واگذاری زمین وجود ندارد همچنین اقساط طولانی مدت زمین برای دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد: امسال ۵۰ کارگاه استیجاری برای دانش‌بنیان‌ها یی که نیاز به استقرار دارند در نظر گرفته شده است.

وی درباره نظام استقارار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر‌ها و اینکه این مقیاس‌ها چگونه اندازه گیری می‌شود تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری شهر‌ها را مشخص می‌کنند و ما در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستم.

حمایت ازتوسعه صادرات

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه توسعه صادارت نیاز به مباحث لجستیکی قوی دارد افزود: باید برای شهرک‌های صنعتی مورچه خورت، سجزی، جی پیش‌بینی مترو در آینده انجام شود و اگر دولت تسهیلاتی را برای بروز رسانی ماشین‌آلات برقی در واحد‌های صنعتی انجام دهد ما استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ۵۰ درصد از آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تامین می‌شود افزود: ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شهرک‌های صنعتی به آب نیاز داریم که تقریبا حدود ۷۵۰ لیتر آن تامین شده است، امسال همچنین در ۸ شهرک صنعتی عملیات فیبر نوری انجام می‌شود و ۳۱ شهرک صنعتی هم در گذشته مجهز به فیبر نوری شده‌اند.

سخن پایانی

شهرک‌های صنعتی اصفهان به مجموعه واحدهای صنعتی، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و خدماتی گفته می‌شود که در حومه شهرستان‌های اطراف اصفهان در مناطق صنعتی، تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند. هدف از راه‌اندازی واحدهای صنعتی به صورت یک مجموعه منسجم در کنار یکدیگر، در قالب شهرک‌های صنعتی، ارتقای سطح تولید، ایجاد فرصت‌هایی برای صادرات و سرمایه‌گذاری هستند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36856e