سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 7021
تاریخ انتشار: 1400/09/09 12:39

پیش‌بینی نرخ طلا در روزهای مذاکرات

محمد کشتی‌آرای- نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

در روزهای اخیر بازارهای مالی به‌واسطه آغاز مذاکرات برجام در دولت سیزدهم روزهای پر نوسانی را تجربه می‌کنند. 

بازار طلا، سکه و ارز به‌عنوان بازارهای خرد و موازی همیشه از اهمیت بالایی برای مردم و سرمایه‌گذاران خرد برخوردار بوده است؛ بنابراین دور از انتظار نیست اگر این بازارها در روزهای برگزاری نشست‌های برجامی با نوسان همراه باشند. 

در بازار طلا می‌توان گفت، اونس جهانی طلا روند کاهش نرخ را پیش گرفته و در هفته گذشته حدود ۵۴ دلار کاهش را ثبت کرده است. 

نرخ ارز نیز در چند روز گذشته بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بود و با توجه به اخبار مربوط به نشست‌های برجامی در نوسان به‌سر می‌برد و باید منتظر نتیجه این نشست‌ها در روزهای آینده باشیم.

بدون شک انتشار اخبار مثبت از نشست‌های اولیه برجام تاثیر مثبت بر بازار طلا و دلار خواهد داشت. با این همه، فعلا روند بازار قابل‌پیش‌بینی نیست اما با توجه به اخبار مثبت پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش نرخ طلا باشیم.

با این‌همه، تحلیل کارشناسان درباره افزایش اونس جهانی طلا به‌واسطه عقب ماندن از سایر بازارهای مالی تحلیل درستی است اما باید به این نکته هم توجه کرد که ورود رمزارزها به بازارهای مالی و روندی که ارزهای دیجیتال دارند، منجر به عقب ماندن نرخ طلا شده است.

 بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارزها را جایگزین طلا در سرمایه خود کرده‌اند. اگر رمزارزها با همین شکل و اقبال روند خود را ادامه دهند، جایگزین سرمایه‌گذاری روی طلا خواهند شد. 

پیش‌بینی می‌شد نرخ اونس جهانی طلا قبل از سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰۰ دلار برسد اما بر خلاف انتظارها در کانال ۱۷۰۰ دلار ماند و یکی از عوامل عقب ماندن نرخ اونس جهانی طلا وجود رمزارزهاست. 

بسیاری از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند به‌جای طلا روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.

به طور کلی، نرخ طلا و سکه در همه جای دنیا از دو شاخص اقتصادی پیروی می‌کند؛ یکی نرخ اونس جهانی طلاست و دیگری نرخ ارز. 

در ایران دلار بر نرخ طلا اثرگذار است اما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم، سقف یا کف نرخ برای طلا مشخص کنیم.

 عوامل دیگری وجود دارد که در نهایت نرخ طلا از برآیند تمام این عوامل تعیین می‌شود. اما تمامی عوامل به‌طور غیرمستقیم بر نرخ اونس جهانی طلا و نرخ ارز تاثیر می‌گذارند. 

به‌طور مثال، در امریکا افزایش نرخ بیکاری و ارزش سهام بر نرخ اونس جهانی طلا تاثیر می‌گذارد. حتی خبرهای جانبی مانند پیدایش گونه جدید ویروس کرونا نیز بازار طلای جهانی موثر است. 

چنانچه خبر شیوع کرونای افریقایی موسوم به «اومیکرون» نه‌تنها منجر به نگرانی مردم شد، بلکه بازارهای مالی را نیز مضطرب کرد. بازار ارزهای دیجیتال یکپارچه قرمز شدند و نوسانات در بازار دلار و طلا نیز افزایش پیدا کرد. 

دیروز نرخ طلای جهانی ۲۲ دلار گران شد و به ۱۸۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ اونس جهانی به‌دلیل افزایش نرخ دلار جهانی به ۱۷۹۲ دلار کاهش پیدا کرد.

در ایران نرخ دلار به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و به طبع آن نرخ طلا و سکه اندکی افزایشی شد. 

در نتیجه نرخ سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار با نرخ یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. 

در نهایت اینکه این روزها به برکت فضای مجازی مردم همه اقتصاددان شده‌اند و به‌نوعی دانش و اطلاعات کافی در اختیار دارند؛ در نتیجه توصیه به مردم کار آسانی نیست و معمولا اشخاص با داده‌های فکری و تجربیات شخصی سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این همه، نباید فریب افزایش قیمت‌های کاذب را خورد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2x6kb2