یک‌شنبه 06 خرداد 1403 - 26 May 2024
کد خبر: 108066
تاریخ انتشار: 1403/01/27 08:26

پروژه ناتمام برقی‌سازی خودروها

ناترازی انرژی دولت را وادار کرد در سال ۱۴۰۲ به‌طور جدی به موضوع خودرو برقی ورود کند به‌طوری‌که بنا به‌گفته مسئولان در سال ۱۴۰۳ ناوگان تاکسیرانی کلانشهرها به خودروهای برقی وارداتی مجهز خواهد شد و خودروسازها و مونتاژکاران نیز وارد این بازار می‌شوند.
پروژه ناتمام برقی‌سازی خودروها

در ایران اولین پروژه خودرو برقی در سال ۱۳۸۱ اجرا شد، اما با وجود اجرای برخی پروژه‌های مختلف در این سال‌ها، پروژه برقی‌سازی به‌طورجدی وارد فاز اجرا نشد تا اینکه از سال ۱۴۰۲ و همزمان با انتصاب عباس علی‌آبادی به مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و دغدغه ناترازی انرژی، بخش دولتی وادار شد به‌طورجدی به این موضوع ورود کند. درواقع ورود علی‌آبادی به ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت سرعت برقی‌سازی خودروها را چندبرابر کرد به‌طوری‌که سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال خودرو برقی در ایران دانست. البته سال گذشته علاوه بر ورود خودروسازان داخلی، بخش خصوصی نیز وارد فاز برقی‌سازی خودروها شد چنانچه سال گذشته کرمان موتور بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو جی ۷ برقی‌شده به سازمان تاکسیرانی تهران تحویل داد.


عرضه ۱۰۰ هزار تاکسی برقی به ناوگان کلانشهرها


این اتفافات در حالی است که در آذرماه سال گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از وعده‌وعیدهای زیاد درباره توسعه خودروهای برقی از آغاز تولید خودروهای برقی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد و در همین راستا نیز مطرح کرد تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی وارد ناوگان شهرهای بزرگ خواهد شد.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی معتقد بود راه‌حل خروج از تله مصرف بالای سوخت در کشور برقی کردن خودروهاست در پنجمین رویداد دانش‌بنیان با محوریت زیست‌بوم خودرو برقی که اسفندماه سال گذشته نیز برگزار شد با بیان اینکه خودروهای برقی یک نیاز ملی و بین‌المللی است، مطرح کرد که موضوع خودرو برقی و حرکت در این راستا، یک ضرورت است و باید آن را ادامه دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ما در تله سوخت گرفتار شده‌ایم، در آخرین روزهای اسفندماه ۱۴۰۲ تاکید کرد: اگر برای تله سوخت راه‌حل دارید، ارائه دهید. مثلا یک راه‌حل این است که قیمت بنزین را گران کنیم؟ البته فکر نمی‌کنم این راه‌حل الان عملی باشد، چراکه وضعیت آلودگی در شهرها هم در حال افزایش است؛ بنابراین هم از جنبه اقتصادی و هم زیست‌محیطی در حال رسیدن به به بن‌بست هستیم؛ بنابراین تنها راه‌حل این مشکل در شرایط کنونی خودرو برقی است.


از اعلام فروش خودروهای برقی وارداتی تا وعده عرضه ۳۰ هزار خودرو برقی در سال ۱۴۰۳

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت و موضوع ناترازی انرژی در حالی خبر از ورود جدی دولت به موضوع خودروهای برقی در سال جاری دارد که امروز و در آستانه آخرین روزهای فروردین ۱۴۰۳، رئیس سازمان توسعه تجارت خبر از فروش خودروهای برقی وارداتی از اردیبهشت‌ماه در سامانه عرضه خودروهای وارداتی می‌دهد، موضوعی که معاون پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در اواخر بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ نیز با توجه به رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در برقی‌سازی خودروها، وعده داد که در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰ هزار خودرو سواری برقی وارداتی به بازار عرضه می‌شود. وی در همین حال پیش‌بینی کرد، سال ۱۴۰۳ دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو برقی تولید و به بازار عرضه کنند و تا سال ۱۴۰۴ نیز درمجموع ۱۰۰ هزار خودرو برقی و هیبریدی در کشور تولید خواهد شد.


راهبرد وزارت صمت برای برقی‌سازی خودروها در ۱۴۰۳

باتوجه به اظهارات و برخی اقدامات در عرضه خودروهای برقی، به نظر می‌رسد راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۳ برقی‌سازی خودروهاست، هدف‌گذاری که به گفته منطقی معاون پیشین وزیر صمت بخشی از این هدف از طریق واردات و بخشی نیز از طریق تولید داخل انجام خواهد شد، راهبردی که به‌گفته این مقام پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدای راه شامل عرضه خودروهای وارداتی برقی در بخش تاکسیرانی خواهد بود. اما مدیر پروژه برقی‌سازی خودروهای برقی وزارت صمت نیز در آخرین روزهای سال گذشته بابیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید و واردات خودروهای برقی را در سال ۱۴۰۳ دنبال می‌کند؛ تاکید کرد که در پروژه برقی‌سازی خودروها، وزارت نیرو در بحث تامین برق باید با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری کند، که در این زمینه اقداماتی از سوی وزارت نیرو در حال انجام است. ضمن اینکه وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت بنزینی را در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کرده یا در بحث تولید برق از منابع تجدیدپذیر به وزارت نیرو کمک کند.


رفع ناترازی بنزین با برقی‌سازی خودروها


حسن کریمی‌سنجری، مدیر پروژه برقی‌سازی خودروهای برقی وزارت صمت در همین راستا گفت: این وزارتخانه در راستای رفع ناترازی مصرف بنزین و رفع آلودگی هوا به‌دنبال برقی‌سازی خودروهاست و در این فرآیند یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغاز سال ۱۴۰۳، حداقل ۲۵۰۰ دستگاه خودرو برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود. وی با بیان اینکه رفع ناترازی‌های بنزین با سرمایه‌گذاری‌های محدود قابل جبران نخواهد بود، تاکید کرد: در کنار رفع ناترازی بنزین و موضوع برقی سازی خودروها باید نیروگاه‌های تولید برق نیز به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند.


بسته‌های تشویقی برای خریداران خودروهای برقی


مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیگیری برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که این امکان وجود دارد که واردات این خودروها تا ۲ سال نیز به طول بینجامد، چراکه تحقق این برنامه به عزم سایر دستگاه‌ها نیز بستگی دارد. کریمی‌سنجری در پایان با اشاره به تاثیر برگزاری پنجمین رویداد دانش‌بنیان با محوریت زیست‌بوم خودرو برقی تاکید کرد: البته در این جریان ایستگاه‌های شارژ و تامین برق آنها، ارائه بسته‌های تشویقی به خریداران این نوع خودروها و نیز تخصیص به موقع ارز از جمله اقداماتی است که در تحقق این برنامه در سال ۱۴۰۳ تاثیرگذار خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rqlmy