یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 34990
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/11/23 04:49

نقش اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودکان

یکی از مهمترین بخش های زندگی کودکان را بازی و سرگرمی در بر میگیرد به طوری که کودک در سنین مختلف به وسیله بازی کردن و ثبت تجربیات گوناگون چگونگی مواجهه با چالش ها را می آموزد.
نقش اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودکان

یکی از مهمترین بخش های زندگی کودکان را بازی و سرگرمی در بر میگیرد به طوری که کودک در سنین مختلف به وسیله بازی کردن و ثبت تجربیات گوناگون چگونگی مواجهه با چالش ها را می آموزد. بازی کردن با اسباب بازی ها و قرار گرفتن کودک در موقعیت های متفاوت به تقویت ذهن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند و با آموزش برخی از مهارت‌های اساسی، آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌های جدی‌تر آماده می‌کند که در بزرگسالی آن‌ها تاثیر به سزایی خواهد داشت.

به باور بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان بازی و اسباب بازی پیوندی عمیق با زندگی کودکان و نوجوانان دارد و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت اجتماعی آنان در بزرگسالی دارد. کودکان و نوجوانان بوسیله انجام بازی های مختلف با اسباب بازی ها نقش های اجتماعی را می آموزند؛ با الگوها و هنجارهای جامعه خویش آشنا میشوند؛ ارزش های آن را درونی میکنند و در راستای اجتماعی شدن گام برمی دارند.

” کودکان از طریق بازی به تدریج با نقش ها و وظایف بزرگسالی آشنا می شوند و برای زندگی آینده آماده می گردند.“ این نظریه حاصل سالها پژوهش و تحقیق کارل گروس،روانشناس در حوزه کودک، میباشد. به عقیده گروس ، بازی یک سلسله پیش تمرین عمومی است که هدف آن آموزش رفتارهایی است که کودک در زندگی بزرگسالی خود به انجام آن ها میپردازد . مثلاً عروسک بازی دختر بچه تمرینی برای مادر شدن او در آینده است، ویا نوزادی که در گهواره دست و پا می زند و صداهایی از گلو خود خارج می سازد ، جنبش ها و رفتارهای تازه تری را برای زندگی آینده و سازش با نظام اجتماعی مطرح کرده است. بر همین اساس و به دلیل اینکه اسباب بازی ها مهمترین ابزار سرگرمی کودکان محسوب میشوند، والدین باید در انتخاب آن ها هوشمندانه عمل کنند و متناسب با ویژگی های سنی کودکان اقدام به خرید اسباب بازی های مناسب بکنند.

تعریف بازی و بازی های مورد علاقه کودکان

بطور کلی بازی، هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار میباشد که به صورت فردی یا جمعی، انجام شده و موجبات شادی و سر زندگی یا گاهی احساس شکست یا ناکامی کودک را فراهم می آورد. استعداد های نهفته کودک از طریق بازی، مشخص می شود. از جمله تمایل به فرمان دادن یا اطاعت، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی یا منزوی بودن و... به تعبیر دیگر کودکان، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می‌دهند. بازی، موجب رشد عاطفی، اجتماعی، جسمانی و ذهنی کودک می شود. بطور کلی بازی ها را میتوان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

1) بازی های فردی:

بطور کلی کودک در سنین نوزادی تا دو سالگی ترجیح میدهد با اسباب بازی های ساده نظیر خرس های عروسکی ، جغجغه و... بصورت انفرادی بازی کنند این نوع بازی ها، در لحظه توسط خود کودک بطور ذهنی تنظیم و اجرا می شود. زمان و مکان بازی در اختیار کودک است.در این بازی ها کودک مطابق خواسته خود سرگرم می شود و در هنگام خستگی، بازی را رها می کند.

در بازی های فردی اگر بازی کردن با اسباب‌بازی برای کودک سخت باشد، او را خسته کرده و باعث کاهش اعتماد به نفس در او می‌شود و از طرفی اگر بسیار ساده باشد، نمی‌تواند باعث فکر کردن کودک شود. به همین منظور باید تلاش شود اسباب‌بازی‌هایی برای کودکان خریداری شود که ضمن داشتن دوام، ایمنی، سرگرمی، کودک را خلاق و به قدرت ابتکار او کمک نماید.

اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک برای بازی های فردی:

* اسباب‌بازی‌های موزیکال و حرکتی مثل ماشین های اسباب بازی و... البته با صدای مناسب و استاندارد می‌توانند باعث ایجاد شادی و نشاط در کودکان شوند.

* عروسک‌های سبک، پارچه‌ای و نرم که معمولا کودکان علاقه دارند آنها را در آغوش بگیرند و روز خود را با آنها سپری کنند، باعث رشد قدرت تکلم کودکان و همچنین افزایش مسئولیت پذیری در کودک می‌شوند.

* بطور کلی اسباب بازی های ساختنی مانند خانه سازی ها،لگو،گواش و کاردستی های کاغذی که باعث درگیر شدن ذهن کودک برای ساخت اجسام جدید میشود به رشد خلاقیت کودک کمک میکند.

یکی از نکات مهم که باید والدین به آن بیشتر توجه کنند این است که بهتر است خرید اسباب بازی برای کودک جنبه تشویقی داشته باشد تا ضمن آموزش مهارت های مختلف توسط والدین به کودک باعث ترغیب کودک به انجام آن مهارت شود.همچنین بهتر است به کودکان خود مفهوم انتظار و تلاش برای خواسته های خود را آموزش دهیم چون اگر کودکان ببینند همه چیز به راحتی و بدون تلاش برای‌شان آماده می‌شود در آینده نیز همین انتظار را خواهند داشت که تاثیر بدی در بزرگسالی کودک خواهد داشت.

2) بازی های جمعی یا گروهی:

یکی از موقعیت هایی که مشخص کننده پتانسیل روحیه مسئولیت پذیری و اجتماعی بودن کودک محسوب میشود شرکت یا عدم شرکت در بازی های گروهی میباشد.نیاز به این قبیل بازی ها معمولا از سنین 5 سالگی به بعد در کودک احساس میشود و بسته به نوع بازی نظر کودکان را جلب میکند.کودک با انجام بازی های مشارکتی و دسته جمعی قادر خواهد بود با مفاهیمی مانند رعایت نوبت و برد و باخت آشنا آشنا شود.از مهم ترین بازی های گروهی با اسباب بازی میتوان به بازی های فکری با تعداد افراد بالا، بازی های با توپ مانند وسطی،فوتبال و... اشاره کرد.

از دیگر مزایای شرکت در بازی های جمعی حفظ روحیه رقابت و رفاقت دربین کودکان میباشد که باعث افزایش مهارتهای فردی کودک و یا تلاش برای بهبود این مهارت هاست.

نقش تعدد اسباب‌بازی از نظر روانشناسی:

تحقیقات در این زمینه که در ایالت اوهایو با مشارکت 36 کودک نوپا انجام شد نشان میدهد کودکانی که تعداد اسباب بازی بیشتری دارند در مقایسه با سایرین از نظر روانی دچار استرس و اضطراب هستند و نمیتوانند از بازی با آنها لذت کافی ببرند.از سوی دیگر این تحقیقات نشان داد تعداد زیاد اسباب بازی ها میتواند منجر به حواس پرتی و عدم تمرکز کودک شده و فرصت کشف ایجاد خلاقیت در بازی را از کودک بگیرد.

بازی های رایانه ای:

براساس نظریه پروفسور لی پیرمسون بهتر است رایانه خارج از اتاق کودک باشد و کودک بیشتر اوقات خودرا به تفریح و سرگرمی با والدین بیرون از خانه و در محیط هایی مانند پارک، کوه نوردی و انجام بازی های فیزیکی سپری کند.به عقیده کارشناسان در حوزه علوم تربیتی بازی های رایانه ای یک تهدید جدی برای شکل گیری شخصیت کودکان به شمار میرود و والدین حتما باید آن را کنترل کنند.

مجموعه سیبن تولید کننده و وارد کننده متنوع ترین اسباب بازی ها و عروسک‌ها با کیفیت بسیار بالا در اندازه های مختلف میباشد برای مناسبت هاس مختلف مانند خرید هدیه ولنتاین و... میباشد.شما عزیزان میتوانید برای مشاهده محصولات به سایت سیبن مراجعه کنید.مجموعه سیبن در قالب عمده فروشی عروسک آماده ارائه پخش انواع عروسک در سراسر ایران میباشد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rbdk6