پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 95636
تاریخ انتشار: 1402/07/29 05:44
رسانه‌ها به کمک صنایع دریایی بیایند

صنعت کشتی‌سازی در مسیر توسعه

آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای صنعت دریایی از تریبون رسانه‌ها اثرات متعددی دارد.
صنعت کشتی‌سازی در مسیر توسعه

رسانه‌ها، به‌ویژه تلویزیون و رادیو، به صنعت دریایی کمک می‌کنند تا به عموم مردم اطلاعات لازم را درباره فعالیت‌ها، خطرات و فرصت‌های صنعت دریایی منتقل کنند. این اطلاعات ممکن است شامل بخش‌های مختلف صنعت دریایی مانند حمل‌ونقل، تجارت، گردشگری و... باشد. رسانه‌ها با نشان دادن زیبایی‌ها و جذابیت‌های سواحل، جزایر و مناظر طبیعی ساحلی، به‌طور غیرمستقیم بر گردشگری ساحلی و دریایی تاثیر مثبت دارند. با نشان دادن فضاهای زیبا و فرصت‌های تفریحی در سواحل، رسانه‌ها می‌توانند به جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری در مناطق ساحلی یاری رسانند.

رسانه و آگاهی‌رسانی

رسانه‌ها می‌توانند به افزایش آگاهی عمومی درباره مسائل محیط‌زیست و حفاظت از منابع دریایی کمک کنند. با نشان دادن تأثیرات منفی آلودگی دریا و شکار غیرقانونی حیات‌وحش در رسانه‌ها، مردم برای حفظ منابع درختان و جلوگیری از تخریب بیشتر محیط‌زیست دریا، همکاری بیشتر خواهند کرد. همچنین رسانه‌ها با نشان دادن فعالیت‌های صادرات و واردات صنعت دریایی، به ترویج تجارت بین‌الملل صنعت کمک می‌کنند.رسانه‌ها و ایزوایکو کشتی‌سازی ایران نقش مهمی در توسعه و رشد صنایع دریایی دارند. رسانه‌ها با انتشار اخبار و گزارش‌ها درباره صنعت کشتی‌سازی و دریایی، به عموم مردم و جامعه بین‌المللی اطلاعات لازم را می‌دهند. این اطلاعات شامل تحولات، پروژه‌ها، تجهیزات جدید، فناوری‌های نوین و سایر مسائل مربوط به صنعت کشتی‌سازی است. با اطلاعات مناسب، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قادر خواهند بود تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تری در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت کشتی‌سازی بگیرند. همچنین، رسانه‌ها با گسترش آگاهی عموم مردم نسبت به صنعت کشتی‌سازی، محروم‌شدگان را به عضو شدن در این صنعت ترغیب و از افزایش اشتغال در این صنعت حمایت می‌کنند. همچنین، رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج استانداردهای بین‌المللی کشتی‌سازی و ایزوایکو دارند. با گسترش آگاهی عموم مردم و صنعتگران درباره استانداردها و نحوه رعایت آنها، کشور ما می‌تواند به عضو فعال و قابل‌توجه در جامعه بین‌المللی کشتی‌سازی تبدیل شود.

ایزوایکو، بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور

به‌تازگی شاهد برگزاری جشنواره صنعت دریایی و رسانه با عنوان «صنعت دریایی و رسانه» با موضوع «نقش ایزوایکو به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور در تحقق اقتصاد دریامحور» با میزبانی مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بودیم.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره صنعت دریایی و رسانه با موضوع «نقش ایزوایکو به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور در تحقق اقتصاد دریا محور» در مجتمع ایزوایکو برگزار شد. در این جشنواره استانی مجموع ۴۹ اثر داوری شدند که از این آثار ۲۱ اثر در بخش یادداشت، ۱۵ اثر در بخش گزارش و ۱۳ اثر در بخش تیتر اختصاص داشت. سلمان ضربی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایزوایکو در این جشنواره عنوان کرد: نقش رسانه نقش بی‌بدیلی است که این روزها بیشتر از سال‌های قبل در فضای مجازی در راستای جهت‌دهی به سیاست‌های دولت‌ها تأثیرگذار است. وی افزود: روشنگری در صنعت دریا و آگاهی‌بخشی به مرتبطان با این صنعت به نحو احسن و همچنین توسعه سواحل توسط رسانه رقم می‌خورد.

ضربی ادامه داد: در ایزوایکو دریا و اعماق آن را می‌شناسیم و برای آشنایی با برنامه‌های این مجموعه پذیرای همه اصحاب رسانه هستیم. مدیرعامل ایزوایکو تصریح کرد: برای حرکت رو به آینده لازم به محوریت و جامعیت در برنامه‌های ایزوایکو هستیم که یک برنامه جامع استراتژیک در 10 ‌بند نگاشته شد و طبق این برنامه حرکت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌هایی که در این برنامه به‌صورت جدی دیده شد تلاش به‌عنوان عرضه یک برند ملی به جهان است، استکبار جهانی موانعی را ایجاد اما تلاش کرده‌ایم این موانع را از مسیرمان برداریم. ضربی تصریح کرد: بخش دیگری از تلاش‌های ایزوایکو تأمین معیشت همکاران در بخش اجرایی بوده که در راستای سیاست‌های بهره‌وری، ارتقای معیشت پرسنل خود را برطرف کرده‌ایم که اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از این اقدامات بوده که به‌خوبی اجرایی شده، به نتیجه رسیده و رضایتمندی خوبی نیز حاصل شده است. وی عنوان کرد: در بخش دیگری از نیازهای پرسنلی مجموعه‌ای ما، تمامی معوقات مجموعه را به‌روزآوری کرده‌ایم و خوشبختانه بدهی نداریم.

ضربی گفت: ارتقای برند ایزوایکو نیز از اقدامات خوبی بوده است و برای این برند باید شرایط شرکت ایزوایکو را از بدنامی‌ها و بدعهدی‌ها تغییر دهیم و امروز تلاش کرده‌ایم تمامی معوقات بخش بانکی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کنیم. مدیرعامل ایزوایکو اضافه کرد: در بخش بیمه‌ای نیز بیش از ۱۰ سال معوقات بیمه‌ای را پرداخت و در بخش مالیات نیز خود را به‌روز کرده‌ایم. خوشبختانه امروز به شرکتی با رضایت پرسنلی با هدف درآمد اقتصادی بیشتر در حال فعالیت هستیم. وی مطرح کرد: برنامه‌ای را در سال گذشته برای تولید ایجاد کردیم که بتوانیم ظرفیت را به ۳۵ هزار تن برسانیم که خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۵ درصد حاصل شد و امسال نیز در نیمه اول با رشد ۴۳ درصدی نسبت به سل قبل فعالیت داشته‌ایم.  ضربی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که درآمد خوبی از افزایش ۴۲ درصدی در ۶ ماهه دوم امسال حاصل خواهد شد و امسال ایزوایکو از لحاظ درآمدی دو برابر هدف مالی خود را دنبال خواهد کرد. نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایزوایکو تصریح کرد: هم‌اکنون ۴۲ شناور داخلی و خارجی به‌طور همزمان در ایزوایکو در حال تعمیر هستند که بی‌سابقه است و امروز شناورها در پارکینگ‌ها در نوبت تعمیرات هستند که برخی از شناورها را نیز به بخش‌های دیگر هدایت کرده‌ایم. وی افزود: همه ما به‌عنوان یک تیم در تلاشیم رشد و ارتقای صنعت دریایی را اجرایی کنیم و از افراد صاحب‌نظر برای رفع مشکلات مشاوره می‌گیریم. ضربی عنوان کرد: از همه پیمانکارانی که در منطقه غرب هرمزگان تلاش می‌کنند دعوت می‌کنیم کمبود نیروی انسانی ما را جبران کنند. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیشترین تعداد شناورها را به رقم ۹۴ فروند تعمیر کردیم و در حال تلاشیم تمامی شناورهای کوچک کشور را به سایت ایزوایکو آورده و خدمات لازم را ارائه دهیم که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مراجعه نکنند.

فعل «ما می‌توانیم» را اجرا کردیم

در این مراسم همچنین سردار اباذر سالاری، فرمانده سپاه امام سجاد (ع) استان هرمزگان گفت: اگر شعار ما می‌توانیم رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کارمان قرار دهیم، تمام گره‌ها را بازخواهیم کرد و تعمیر شناورهای کوچک و بزرگ در مجموعه ایزوایکو کار بسیار بزرگی است که در راستای همین شعار ما می‌توانیم حاصل شده است. سردار سالاری بیان کرد: امروز خط مقدم مقابله با استکبار همین راهی است که در پی گرفته و موفقیت‌های خوبی را نیز کسب کرده‌اید.

 وی ضمن خداقوت و تحسین مجموعه توانمند و بزرگ کشتی‌سازی افزود: سالیان قبل دغدغه مسئولان استان این بود که اتفاقات بزرگی رقم نمی‌خورد، اما با تلاش شما غیورمردان خط تولید باعث شد این مجموعه بزرگ به عرصه عرض‌اندام نظام جمهوری اسلامی علیه دشمنان تبدیل شود. سردار سالاری گفت: هر چه دشمنان در ۸ سال دفاع مقدس و حتی تحریم‌های انقلاب روا داشته به لطف الهی منتج به این شد که فعل ما می‌توانیم را اجرایی کنیم و امروز بسترهای تهدید زمینه ایجاد فرصت‌ها هستند.

 فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان اضافه کرد: اگر در ۸ سال دفاع مقدس دست ما باز و صنایع مایحتاج دفاعی ما در اختیار بود، موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شد، امروز اگر افتخاراتی داریم به خاطر فرصت‌سازی از دل تهدیدهاست. وی خاطرنشان کرد: این کشور به لطف الهی و به مجاهدت مهندسین دلسوز و میهن‌دوست با فناوری‌های جدید در عرصه‌های دریایی نیز موفقیت‌های بزرگی را کسب می‌کند و بسیاری از مردم ما اطلاعی از این توانمندی‌ها ندارند که باید رسانه‌های عزیز ما بخشی از این توانمندی‌ها را دیده و انعکاس دهند تا امیدآفرینی برای این انقلاب و نظام حاصل شود.

سردار سالاری با نظر به اینکه جهاد امیدآفرینی مسئولیتی است که بر عهده اصحاب رسانه است، اظهار کرد: نمی‌گوییم بزرگ‌نمایی کنید، اما آنچه هست را برای مردم بازگو کنید.

وی افزود: جوانان ارزشمندی در صنایع ما فعال هستند که می‌توانند مبدع کارهای بزرگ‌تری باشند و به تعبیری از همه‌کسانی که با مجموعه ایزوایکو همکاری و همراهی دارند، تقدیر و تشکر می‌کنیم. در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره «صنعت دریایی و رسانه» در ۳ بخش تیتر، گزارش و یادداشت معرفی و تجلیل شدند.

سخن پایانی

به‌طورکلی، رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی مناسب، ترویج صنعت کشتی‌سازی و افزایش آگاهی عموم مردم، به تحقق هدف‌های صنعت کشتی‌سازی و ایران در حوزه درخشان شدن در صنعت درخور تلاش خود کمک می‌کنند. توسعه اقتصاد دریامحور باید با کمک موفق‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را برای تولید ثروت و ارزش‌افزوده به سمت سواحل جنوبی کشور و سواحل مکران گسیل دهند و از زایش و رویش این شرکت‌ها در مناطق ساحلی حمایت شود تا فرصت‌های کوچک و بزرگ سرمایه‌گذاری و شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت توسعه را داشته باشند و در کنار آنها از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی شوند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lzq7e