یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 90812
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/05/07 07:35

مـهـارت مـانـع وقوع حادثه می‌شود؟

ما را از مدرک دانشگاهی چه حاصل وقتی برای شروع یک کسب‌وکار باید مهارت کافی در آن را داشته باشیم.
مـهـارت مـانـع وقوع حادثه می‌شود؟

مهارت که از پشت صندلی‌های دانشگاه به‌دست نمی‌آید بلکه تجربه کاری و آموزش عملی است که بر مهارت می‌افزاید. این در حالی است که هر سال تعداد بسیاری نیروی انسانی در محیط کار دچار حادثه می‌شوند و بیش از ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار به دلیل عدم برخورداری از آموزش‌های لازم و خطای انسانی رخ می‌دهد و متاسفانه موجب از دست رفتن سرمایه‌های مالی و انسانی بسیاری می‌شود. نکته مهم این است که به عقیده کارشناسان ۹۸ درصد حوادث کار منجر به فوت قابل پیشگیری است. در این بین بر اساس آمار، کارگاه‌های ساختمانی جزو کارگاه‌های پرخطر حوادث کار در کشور هستند و ۵۰ درصد حوادث رخ‌ داده در کارگاه‌های ساختمانی در اثر سقوط از ارتفاع است.

در بررسی حوادث شغلی شاهد عناوینی چون سقوط اشیا، آتش سوزی، مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی، تماس با اجسام و سطوح داغ، انفجار، خفگی، سقوط کردن و لغزیدن، ریزش و ماندن زیر آوار، تماس با مواد شیمیایی خطرناک، گیر کردن داخل یا بین اشیا و ماشین، برخورد با اشیا و تجهیزات و جریان برق نقش داشته‌اند که بیشترین آمار حادثه مربوط به سقوط کردن و لغزیدن، برخورد با اشیا و تجهیزات با و گیر کردن داخل یا بین اشیا و ماشین هستیم.این در حالی است که مقایسه آمار کشور با سایر کشورهای جهان حتی در حوادثی چون زلزله و اختلاف زیاد آن در زمینه تلفات انسانی و مادی لزوم ارتقای ضریب اصول فنی و مهارتی را به خوبی آشکار می‌کند که به عنوان حق شهروندی باید جدی تلقی شده و راهکاری برای آن اندیشیده شود. باید سازمان مدیریت بحران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هم تعامل داشته باشند و این همکاری می‌تواند موجب ارتقای نظارت، مطالبه گری و جریان‌سازی را در کشور شکل دهد.

همچنین لازم به ذکر است که تبعیت از مقررات ایمنی و دستورات مسئول ایمنی در کارگاه ضروری است و کارفرما در این زمینه تکلیف نظارتی دارد و چنانچه این موضوع از سوی کارگران مورد توجه قرار نگیرد، باید تذکر داده شود و در صورت تکرار مراتب از طریق طرح در کمیته انضباطی کارگاه و بر اساس مقررات درباره وی تصمیم‌گیری شود. در واقع نظارت بر اجرای قانون کار در کارگاه‌ها برای دفاع از حقوق جامعه کارگری و کنترل حوادث ناشی از کار بر عهده بازرسان کار است و کارفرمایان باید در رابطه با ورود دستگاه‌های ناایمن و غیراستاندارد به داخل کارگاه نهایت دقت را داشته باشند.

نکته جالب توجه این است که آمار تلفات جانی در حوادث ناشی از کار در وزارت کار و پزشکی قانونی با یکدیگر تفاوت دارد. صمت در اینفوگرافیک مقابل نگاهی کوتاه به آمار حوادث ناشی از کار به دلیل خطای انسانی و سهل‌انگاری دارد.

 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lznxe