چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 17036
تاریخ انتشار: 1401/03/07 01:24

۱۰ نکته طلایی خرید پمپ که باید بدانید!

در تمام صنایع و حتی زندگی روزمره تجهیزاتی وجود دارد که شاید به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار نگیرند اما وجود آن‌ها برای استفاده در شرایط خاص ضروری است. پمپ‌ها یکی از انواع این تجهیزات هستند که استفاده بسیار کارآمدی دارند اما ممکن است دائماً به آن‌ها نیاز نداشته باشیم.

 پمپ‌ها در انواع بسیار مختلفی طراحی، تولید و عرضه می‌شود. مسئله اینجا است حتی اگر هر از گاهی به استفاده از آن‌ها نیاز پیدا کنید، باید در انتخاب پمپ مناسب دقت کنید. کارایی بهینه هر پمپ به‌واسطه عملکردی که برای آن تعریف شده حاصل می‌شود و انتخاب درست پمپ به شما کمک می‌کند در استفاده از آن  به کارایی و بازدهی بهینه برسید. به همین دلیل باید در هنگام خرید پمپ به چند نکته فنی مهم توجه کنید. در ادامه ضمن معرفی انواع پمپ‌ها، به 10 نکته مهم در خرید پمپ اشاره می‌کنیم.

پمپ چیست؟

 

قبل از این که نکات مهم در خرید پمپ را شرح دهیم، بهتر است به تعریف دقیقی از پمپ برسیم. شناخت انواع پمپ به شما کمک می‌کند تا انتظارتان از خرید آن برآورده شود. پمپ در واقع دستگاهی است که با عملکرد مکانیکی خود سبب انتقال و جابه‌جایی انواع مایعات به ارتفاع بالاتر و یا پایین‌تر می‌شود‌.

در واقع پمپ انرژی مکانیکی خود را از یک منبع خارجی به نام موتور دریافت کرده و این انرژی را به سیالی که از آن عبور می‌کند، منتقل می‌سازد. به این ترتیب سیال در مسیر خروجی پمپ از انرژی بسیار بیشتری نسبت به سیال ورودی برخوردار است؛ بنابراین انتقال آن به نقطه موردنظر باکیفیت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

پمپ‌ها انواع بسیار مختلفی دارند و بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در یک دسته‌بندی کلی پمپ‌ها در انواع خانگی و صنعتی جای می‌گیرند و پمپ‌های صنعتی خود شامل انواع پمپ سانتریفیوژ، پمپ سیرکولاتور، پمپ پلیمری، بوستر پمپ، پمپ کف کش، پمپ روغن داغ و غیره می‌شود.

این دسته‌بندی بر اساس کارایی پمپ‌ها در صنایع مختلف تعریف شده است. پمپ‌ها بر اساس کارکرد و نحوه عملکرد، متریال‌های ساخت، محل استفاده، توانایی این دستگاه‌ها در پمپاژ و فاکتورهای بسیار دیگر دسته‌بندی می‌شوند‌. به همین خاطر برای خرید پمپ باید با انواع پمپ و نحوه کارکرد آن‌ها آشنا باشید تا بر اساس نیاز صنعت خود به انتخاب درستی در خرید این تجهیز برسید‌. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید انواع پمپ را بیان می‌کنیم تا بتوانید به کمک آن خرید ایده‌آل و درستی را انجام دهید. فراموش نکنید که استفاده از یک پمپ مناسب ضمن افزایش راندمان صنعت، ماندگاری خود دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.

راهنمای خرید پمپ

  1. در انتخاب پمپ باید دبی یا ارتفاع پمپاژ آن را در نظر بگیرید. هر چه ارتفاع یا دبی پمپ بیشتر باشد، دستگاه توانایی بیشتری در انتقال موارد در یک بازه زمانی مشخص خواهد داشت. علاوه بر آن ارتفاع پمپاژ نقش مستقیمی در فشار پمپاژ دارد. اگر دبی پمپ برای انتقال سیال مناسب باشد، از فشار وارد شده بر پمپاژ کم شده و به دستگاه فشار وارد نمی‌شود.
  2. پس از ارتفاع پمپ باید به فشار یا هد آن توجه کنید. فشار پمپ در واقع قدرت آن را در انتقال مواد به سطوح بالاتر یا پایین‌تر نشان می‌دهد. واحد اندازه‌گیری فشار در پمپ‌های مختلف، متفاوت است. برای این که به فشار مناسبی در پمپاژ سیال برسید، باید ارتفاع قرارگیری پمپ را در نظر بگیرید. ارتفاع پمپ نقش مستقیمی در فشار پمپاژ دارد. در واقع باید پمپی را انتخاب کنید که فشار پمپاژ مناسبی برای کاربری شما داشته باشد.
  3. در خرید پمپ باید توان خروجی آن را در نظر بگیرید. توان خروجی در واقع مقدار انرژی وارد شده به سیال است که به سه عامل دبی، ارتفاع و نوع سیال بستگی دارد؛ بنابراین برای محاسبه توان خروجی باید غلظت و دمای سیال را نیز در نظر داشته باشید. هر چه سیال روان‌تر و غلظت آن کمتر باشد، توان خروجی کمتری برای انتقال آن نیاز است.
  4. در انتخاب پمپ حتماً به جنس آن توجه کنید چون برخی از سیالات مانند اسیدها و آب شور خاصیت خورندگی دارند. برای این موارد می‌توانید پمپ آب شیرین کن خریداری کنید. توجه به متریال سازنده پمپ در هنگام خرید آن بسیار مهم است. پمپی که خریداری می‌کنید، باید دارای نشان استاندارد باشد.
  5. اگر هدف شما از خرید پمپ انتقال مواد سمی و خورنده است، باید نشت بندهای مناسبی برای پمپ نیز انتخاب کنید. برای انتقال مواد سمی باید از نشت‌بند مکانیکی استفاده کنید. علاوه بر آن اگر در سیال موردنظر ذرات جامد وجود دارد، باید علاوه بر نشت بند مناسب، پروانه مناسبی هم برای پمپ انتخاب کنید. به عنوان مثال: مونو پمپ برای انتقال سیال با ذرات حامل گزینه ایده آلی است.
  6. یکی از نکات مهم در خرید پمپ، تک‌فاز یا سه‌فاز بودن آن است. پمپ‌های تک‌فاز مصرف برق کمتری دارند و بیشتر برای مصارف خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند‌؛ ضمن این که از مقاومت بیشتری برخوردارند‌.
  7. عمودی یا افقی بودن پمپ از دیگر نکات مهم در خرید آن است. در این مورد باید به محل قرارگیری پمپ توجه کنید.
  8. در انتخاب پمپ باید به وزن آن، ارتفاع و قطر لوله‌های ورودی و خروجی پمپ نیز دقت کنید تا به بازدهی مناسبی در استفاده از آن برسید.
  9. برخی از مشخصات فنی مانند جنس شفت، صدای پمپ، قدرت موتور و توان آن در پمپ‌ها از برندهای مختلف، متفاوت است؛ بنابراین هنگام خرید باید این ویژگی‌ها را نیز بررسی کنید.
  10. هر یک از پمپ‌های صنعتی با توجه به نوع کارکرد و محل استفاده، از امکانات مختلفی برخوردارند‌. علاوه بر آن توجه به راندمان پمپ نقش مهمی در خرید آن دارد. راندمان پمپ در واقع از تقسیم توان خروجی به توان مصرفی به دست می‌آید. هر چه راندمان پمپ بیشتر باشد، انرژی مصرفی آن کمتر می‌شود.

انواع پمپ را از کجا خریداری کنیم؟

 

شما می‌توانید برای خرید پمپ‌های باکیفیت و مناسب به شرکت پمپ‌سازی آبروان مراجعه کنید. این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا انواع پمپ های صنعتی را تولید می‌کند‌. آبروان با بیش از دو دهه سابقه فعالیت درخشان به‌عنوان پیشرو در زمینه تولید پمپ برای پروژه‌های مختلف صنعتی شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای مشاهده محصولات این شرکت به نشانی abravanpump.com مراجعه کرده و پس از دریافت مشاوره از کارشناسان فروش، پمپ مناسب را سفارش دهید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5one