پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 15475
تاریخ انتشار: 1401/02/11 02:59
قاچاق روغن از کرمان به سمت مرزهای شرقی افزایش یافت

کمبود روغن در کرمان با طعم احتکار

این روزها اگر سری به اصناف کرمان بزنید، یکی از اقلامی که با کمبود مواجه شده است، روغن خوراکی است، هرچند افزایش قیمت‌های پی در پی نیز مردم را سر درگم کرده است، اما کمبود روغن در ماه رمضان به یکی از مشکلات بازار تبدیل شده است؛ این در حالی است که طبق اعلام استاندار کرمان روغن به‌میزان کافی در کرمان وجود دارد و به بازار تزریق می‌شود. اما نکته نگران‌کننده این روزها کشف پیاپی محموله‌های قاچاق روغن است که به‌سمت مرزهای شرقی و گاهی استان‌های دیگر قاچاق می‌شود و نشان‌دهنده دست‌های پشت‌پرده‌ای است که می‌خواهند بیشترین سود را از وضعیت موجود ببرند.

کمبود روغن خوراکی در بازار کرمان در حالی این روزها خودنمایی می‌کند که پشت‌پرده این کمبود دست‌های محتکران و قاچاقچیان وجود دارد. چندی پیش نیز رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان از کشف یک محموله ۷۲ تنی روغن خوراکی فاقد مجوز در مسیر یکی از استان‌های شرقی خبر داد.

سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی عنوان کرد: این محموله ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال ارزش دارد و به‌سمت زاهدان در حال انتقال بوده که با هوشیاری ماموران پلیس کشف و ضبط و تحویل مسئولان مربوطه شد. وی گفت: این محموله در مسیر ریگان به ایرانشهر متوقف شده است.

وی ادامه داد: در عملیاتی دیگر یک محموله روغن با وزن ۵۰ تن در همین محور کشف شد که ارزش این محموله نیز ۲۵ میلیارد ریال است و در این باره ۴ نفر دستگیر شدند.

کشف ۳۰ تن روغن در یک روستا

فرمانده انتظامی شهرستان بم در این باره عنوان کرد: ۳۰ تن روغن که توسط یک نفر احتکار شده بود در یکی از روستاهای بم کشف شد.

سرهنگ یوسف سلیمانی افزود: پلیس با محتکران و مفسدان اقتصادی برخورد جدی می‌کند و اجاره هیچ‌گونه سوءاستفاده از وضعیت بازار را نمی‌دهد. وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه احتکار، قاچاق و اختلال در بازار، مراتب را فورا به پلیس اطلاع دهند.

وی افزود: این میزان روغن در یک منزل مسکونی در یکی از روستاهای شهرستان بم نگهداری می‌شد که پس از توقف تحویل مسئولان مربوطه شد.

۲ هزار تن روغن در کرمان وجود دارد

استاندار کرمان نیز در آخرین جلسه شورای تنظیم بازار کرمان درباره کمبود روغن در کرمان گفت: باید نظارت‌ها و کنترل بازار افزایش یابد و با تزریق تدریجی روغن، نیاز مردم تامین و از هرگونه سوءاستفاده خودداری شود.

علی زینی‌وند در این زمینه گفت: ۲ هزار تن روغن در انبارهای استان وجود دارد که پس از تایید دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سازمان غذا و دارو می‌تواند به بازار تزریق شود.

وی عنوان کرد: باید با افرادی که اقلام اساسی را خریداری و در انبارها نگهداری می‌کنند، برخورد جدی شود و پس از ۵ روز مجوز این افراد باطل شود.

روند کشف محموله‌های روغنی که توسط قاچاقچیان و افراد سودجو به‌سمت مرزهای شرقی منتقل می‌شود، نشان می‌دهد دست‌هایی برای ایجاد کمبود روغن در کار است.

گشتی در بازار

خبرنگار مهر در همین زمینه راهی خیابان امام که مرکز عمده‌فروشان کرمان است، شد. محمد حسنی یکی از عمده‌فروشان کرمان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: قاچاقچیان پس از خرید روغن‌های نباتی از سطح شهر آنها را به‌سمت مرزهای شرقی و استان‌هایی که کمبود بیشتری دارند، می‌برند و با چند برابر قیمت به‌فروش می‌رسانند.

وی گفت: انتقال روغن به پاکستان و افغانستان در شرایطی که در کشور کمبود داریم، ممنوع است، اما برخی افراد برای کسب سود بیشتر حاضرند هر کاری انجام دهند.

وی افزود: بعضی هم با این تصور که طی روزهای آینده اجناس گران‌تر می‌شود از عرضه کالاها خودداری و آنها را به‌نحوی احتکار می‌کنند که دود این احتکار به چشم مردم محروم می‌رود.

برخورد جدی دستگاه قضا

زهرا آقاخانی یکی از شهروندان کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر خواستار برخورد شدید و معرفی متخلفان اقتصادی به مردم شهر کرمان شد و گفت: مردم حق دارند این افراد را بشناسند، باید مشخص شود چه کسی این روغن‌ها را احتکار یا قاچاق می‌کند چون ما مردم گاهی باید یک روز در مغازه‌ها دنبال روغن باشیم.

وی از دستگاه قضایی و پلیس خواست با مسببان اخلال در بازار برخورد جدی کنند و گفت: مجوز کسب این افراد را باطل کنند زیرا کسی که یک بار گران‌فروشی یا احتکار و قاچاق می‌کند، دوباره به این کار دست می‌زند و باید از سیستم توزیع کالا حذف و در کار دیگری مشغول شود.

محمد اسماعیلی نیز از دیگر شهروندان کرمان است که می‌گوید: شاهد افزایش ناگهانی بسیاری از کالاها هستیم؛ در این شرایط زندگی و معیشت مردم تحت‌تاثیر جدی قرار دارد و اگر قرار باشد عده‌ای احتکار و قاچاق کنند، وضعیت بدتر هم می‌شود.

وی گفت: همچنان اعتقاد داریم نظارت بر بازار بسیار اندک است و همین نظارت اندک موجب سوءاستفاده می‌شود، یک کالا را صنوف با قیمت‌های مختلف به مردم عرضه می‌کنند و کسی با آنها برخورد نمی‌کند.

وی نیز از دستگاه‌های مرتبط خواست با مفسدان اقتصادی برخورد جدی داشته باشند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

سخن پایانی

آنچه در بازار به‌چشم می‌خورد، افزایش نرخ بسیاری از کالاها به‌ویژه کالاهای مصرفی روزانه مردم است که موجب کوچک شدن سفره مردم شده است؛ در این شرایط کنترل قیمت‌ها نیز همچنان با ضعف شدید در کرمان مواجه است و گاهی یک کالا با قیمت‌های مختلف به مردم ارائه می‌شود.

از سوی دیگر مردم از دستگاه قضا انتظار دارند با مخلان اقتصادی در جامعه برخورد شدید انجام دهد و ضمن معرفی آنها به مردم، سیستم توزیع اجناس را از افراد ناهنجار پاکسازی کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488qpk