پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 6413
تاریخ انتشار: 1400/09/02 12:19
قیمت و کیفیت چالش جدید بازار تخم‌مرغ

کدام تخم‌مرغ بهتر است

دیگر عادت کرده‌ایم که هر چند هفته یک بار مرغ و تخم‌مرغ سوژه رسانه‌ها قرار گیرند و گزارش و خبری از آنها روی صفحه خبرگزاری‌ها برود. در چند هفته اخیر نیز دوباره موضوع عرضه تخم‌مرغ تنظیم بازاری سوژه رسانه‌ها شده‌ است. اما موضوع دیگری که در کنار توزیع این کالا مطرح می‌شود این است که آیا کیفیت تمام تخم‌مرغ‌های موجود در بازار یکسان است یا علاوه بر قیمت، کیفیت متفاوتی نیز دارند؟! این پرسش گرچه می‌تواند درباره انواع تخم‌مرغ‌ها مطرح باشد اما پرسش مخاطبان به‌طور خاص درباره تفاوت‌های تخم‌مرغ‌های تولید داخل و انواع وارداتی آن است. مصرف‌کنندگان می‌خواهند بدانند که چه تفاوت‌هایی از نظر کیفیت بین تخم‌مرغ‌های ایرانی و انواع وارداتی آن وجود دارد. برای یافتن پاسخ این پرسش در گزارش بازار و اصناف این شماره روزنامه صمت سری به بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تخم‌مرغ زده‌ و نظر فعالان این حوزه را درباره کیفیت تخم‌مرغ‌ها جویا شده‌ایم. با ما در این گزارش همراه باشد:

با مراجعه به یکی از فروشگاه‌ها‌ی پروتئینی غرب تهران درباره نرخ و کیفیت تخم‌مرغ‌های عرضه‌شده سوال کردیم. فروشنده این فروشگاه در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: ما تخم‌مرغ را بیشتر برای جلب مشتری و جوریِ جنس می‌آوریم و به سود آن توجه چندانی نداریم، به همین دلیل نرخ این کالا در فروشگاه ما کمتر از فروشگاه‌های دیگر است.

وی درباره نرخ تخم‌مرغ‌ در این فروشگاه گفت: طبیعتا نرخ تخم‌مرغ دولتی چند هزار تومان از نرخ تخم‌مرغ‌های معمولی و بازار آزاد پایین‌تر است، به همین دلیل معمولا تخم‌مرغ با نرخ دولتی تا حدود ساعت ۲ تا ۳ بعدازظهر تمام می‌شود.

این فروشنده درباره کیفیت تخم‌مرغ‌ها بیان کرد: می‌گویند تخم‌مرغ‌های تنظیم بازاری از ترکیه وارد می‌شوند که البته من تفاوتی بین دو نوع تخم‌مرغ وارداتی و داخلی حس نکردم و فکر می‌کنم کیفیت یکسانی دارند.

گرید تخم‌مرغ‌ها متفاوت است

فروشنده دیگری در یکی از هایپرمارکت‌های حوالی شهرک قدس درباره کیفیت تخم‌مرغ‌های عرضه‌شده در بازار در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: من نسبت به نرخ تخم‌مرغ‌های یک برند خاص که یک توزیع‌کننده برای فروشگاه ما و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌آورد گلایه کردم و گفتم چرا نرخ عرضه این برند تخم‌مرغ برای فروشگاه زنجیره‌ای و فروشگاه ما تفاوت دارد که توزیع‌کننده عنوان کرد گرچه بسته‌بندی و برند هر دو محصول یکی است اما گرید تخم‌مرغ‌ها با هم متفاوت است و آنچه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، گرید پایین‌تری دارد.

این فروشنده در ادامه گفت: در مراجعه خریداران نیز متوجه شدیم که در زمینه کیفیت برخی انواع تخم‌مرغ گلایه دارند و ترجیح می‌دهند با صرف هزینه بیشتر از تخم‌مرغ‌‌های با نرخ آزاد استفاده 

کنند.

انتخاب ما تخم‌مرغ داخلی است

یکی دیگر از فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی در گفت‌وگو با صمت درباره تفاوت میان تخم‌مرغ‌های موجود در بازار عنوان کرد: در حال ‌حاضر دو نوع تخم‌مرغ ایرانی و وارداتی در بازار وجود دارد که نوع وارداتی آن اندکی ارزان‌تر از نوع تولید داخل است.

وی در این باره تاکید کرد: سود ما از فروش هر دو نوع تخم‌مرغ یکسان است اما براساس تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کرده‌ایم، می‌توانیم بگوییم تخم‌مرغ ایرانی به‌نظر دارای کیفیت و طعم بهتری است.

 علاوه بر این قوام سفیده و زرده در دو نوع تخم‌مرغ نشان می‌دهد تخم‌مرغ‌ها داخلی تازه‌تر هستند، به‌همین دلیل تخم‌مرغ ایرانی را به خریداران پیشنهاد می‌کنیم.

در تخم‌مرغ داخلی‌ گریدبندی نداریم

صمت ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران درباره کیفیت تخم‌مرغ‌های عرضه شده در بازار در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: حقیقت این است که گریدبندی خاصی از نظر کیفیت در زمینه تخم‌مرغ‌های تولید داخل وجود ندارد و کیفیت همه این اقلام تقریبا مشابه است. 

فقط یک دسته‌بندی A و B برای بسته‌بندی‌ها ایجاد کرده‌اند که ارتباط چندانی به کیفیت تخم‌مرغ ندارد.

نبی‌پور در این باره تاکید کرد: تفاوتی که ممکن است در زمینه تخم‌مرغ‌های توزیع شده در بازار وجود داشته باشد، میان تخم‌مرغ‌های ایرانی و وارداتی است، زیرا در حال حاضر تخم‌مرغ‌های وارداتی از کشور ترکیه نیز در بازار توزیع می‌شود. 

وی درباره دلیل تفاوت کیفیت تخم‌مرغ‌های داخلی و وارداتی نیز عنوان کرد: این تفاوت همواره وجود داشته و طبیعتا کیفیت انواع تولید داخل تخم‌مرغ بهتر از انواع وارداتی است، زیرا مشخص نیست که تخم‌مرغ‌های وارداتی به چه شکل جمع‌آوری می‌شوند، چه مدت در مسیر ورود به کشور هستند و چه زمانی به‌دست مصرف‌کننده می‌‌رسند.

نبی‌پور در این باره توضیح داد: تخم‌مرغ‌های وارداتی از ترکیه در بهترین حالت و کمترین زمان ممکن، حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول می‌کشد تا به‌دست مصرف‌کننده برسند. شنیده‌ها نیز حاکی از این است که بخشی از تخم‌مرغ‌های وارداتی که فاسد شدند، به مبدأ مرجوع شده‌اند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران در ادامه تاکید کرد: تنها مشکل مربوط به تخم‌مرغ‌های ایرانی این است که احتمال ترک داشتن تعدادی از آنها وجود دارد، اما از نظر کیفیت تخم‌مرغ‌های داخلی هیچ مشکلی ندارند.

وی درباره کیفیت تخم‌مرغ‌های تنظیم بازار و آزاد نیز اظهار کرد: در حال‌ حاضر تفاوت قیمتی خاصی بین تخم‌مرغ‌های آزاد و دولتی وجود ندارد. با تاکیدی که دولت بر عرضه اقلام ضروری مصرف‌کنندگان داشته و همچنین واردات انجام شده در زمینه این کالا، تخم‌مرغ درب کارخانه با نرخ ۱۸۰۰۰ تا ۱۸۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شود.

نبی‌پور در پایان گفت: در حال‌ حاضر کیفیت هیچ تخم‌مرغی در خاورمیانه حتی کشورهای ترکیه، ‌اوکراین و پاکستان، با کیفیت تخم‌مرغ‌های ایرانی برابری نمی‌کند و در کشورهای همسایه نیز ترجیح مصرف‌کنندگان بر مصرف انواع ایرانی این کالاست، زیرا نحوه نگهداری و تغذیه در مرغداری‌های کشور بسیار مطلوب‌تر از کشورهای منطقه است.

سخن پایانی

تخم‌مرغ که در ماه‌های اخیر به‌عنوان ارزان‌ترین منبع تامین پروتئین جای گوشت و مرغ را در میان اقشار کمتربرخوردار جامعه گرفته، همچنان خبرساز است.

 در هفته‌های اخیر کاهش نرخ این کالا و بازگشت آن به کانال ۱۸ هزار تومان در هر کیلوگرم خبر خوبی بود اما امیدواریم این خبرهای خوب در ادامه دوباره به افزایش نرخ در این بازار نینجامد.

 البته در این زمینه باید به این موضوع نیز توجه داشت که گرچه واردات برای تامین بخشی از نیاز داخلی و کنترل قیمت‌ها لازم است اما نباید از موضوع کیفیت در این واردات غافل باشیم؛ بنابراین جا دارد نهادهای ناظر علاوه بر نظارت بر نرخ این کالای اساسی بر کیفیت آن نیز تمرکز ویژه‌ای داشته باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mam54