چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 20360
تاریخ انتشار: 1401/08/16 05:55
با خرید ۵۰ اتوبوس و ون جدید برای حمل‌ونقل درون‌شهری

ناوگان حمل‌ونقل عمومی یزد توسعه می‌یابد

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اعلام خبر خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون جدید برای ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری یزد، گفت: برای سهولت در حمل‌ونقل عمومی و دسترس‌پذیری بیشتر مردم، به سمت حمل‌ونقل ترکیبی در حال حرکت هستیم.

رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اعلام خبر خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون جدید برای ناوگان حملونقل درونشهری یزد، گفت: برای سهولت در حملونقل عمومی و دسترسپذیری بیشتر مردم، به سمت حملونقل ترکیبی در حال حرکت هستیم.

مهدی فعالی، رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفتوگو با خبرنگار صمت از یزد، با اعلام خبر خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون جدید برای ناوگان حملونقل درونشهری یزد، گفت: در حالحاضر ۱۲۲ اتوبوس توسط شرکتهای خصوصی در شهر یزد با میانگین سنی ۱۴ سال و نیم در حال سرویسدهی هستند. این سازمان همچنین تعداد ۵۴ مینیبوس اتوبوس دارد که از این تعداد ۱۴ دستگاه با میانگین سنی ۴ سال در حال فعالیت هستند.

فعالی اظهار کرد: با توجه به هماهنگیهای انجامشده با تهران در مرحله نخست ۲۹ اتوبوس خریداری شد و در مرحله دوم ۲۱ دستگاه اتوبوس در حال خریداری برای ملحق شدن به ناوگان حملونقل شهری یزد است.

وی افزود: یکچهارم هزینه خرید این اتوبوسها توسط سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد و سهچهارم هزینه آنها توسط دولت به شرکتهای تولیدکننده پرداخت میشود.

فعالی درباره کیفیت اتوبوسهای خریداریشده گفت: موتور این ماشینها بنز است که باعث میشود عمر و کارکرد بالاتری داشته باشند. علاوه بر آن، تمام این اتوبوسها مجهز به سرویسدهی به معلولان و دارای سیستم گرمایش و سرمایش هستند.

رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد تصریح کرد: امیدواریم با آمدن این اتوبوسها به ناوگان و بازسازی تعدادی از اتوبوسهای موجود، شاهد حضور بیشتر مردم در حملونقل عمومی باشیم.

۳۰ درصد مسافران دانشآموز و دانشجو هستند

 فعالی از استفاده بیشتر مردم از اتوبوسهای حملونقل عمومی خبر داد و گفت: ۳۰ درصد از مسافران ما دانشآموزان و دانشجویان هستند و ۷۰ درصد را مردم عادی تشکیل میدهند و در حال برنامهریزی برای حمل و ترکیبی در جهت افزایش رضایتمندی مسافران هستیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در برخی مسیرها، مسافر زیادی نداریم، برای کاهش هزینهها، استفاده از ون در مسیرهای فرعی را در دستور کار داریم و مسیرهای اصلی را با اتوبوسها در حداقل زمان انتظار پوشش خواهیم داد.  فعالی با بیان اینکه بهتر است حملونقل در شهر یزد باید با مدلهای مختلف حملونقل عمومی اعم از اتوبوس، تاکسی و دوچرخه باشد، گفت: ۲ ماه است به سمت حملونقل عمومی ترکیبی حرکت کردهایم و علاوه بر اتوبوس شهری، ون وارد سیستم حملونقل شده است. وی درباره مشکل سرویس مدارس بیان کرد: قبل از این هنگام ثبتنام، مدرسه و آموزشوپرورش مدیریت سرویس مدارس را انجام میداد و در قانون هم تصریح شده که وظیفه سرویس مدارس بر عهده آموزشوپرورش است، اما امسال به دلایلی درخواست سرویس مدارس به سمت شرکتهای حملونقلی و شرکتهای اتوبوسرانی سوق پیدا کرد که با توجه به عدمتجربه لازم از سوی شرکتها، مشکلاتی ایجاد شد، اما هماکنون ۹۰ درصد مینیبوسهای سطح شهر یزد تامین شدند و کمتر از ۱۰ درصد دانشآموزانی که درخواست مینیبوس داشتند سرویس ندارند که با رایزنی با صنعت این مشکل رفع شده است. فعالی بیان کرد: در بخش سرویسهای سواری بالای ۸۰ درصد درخواست دانشآموزانی که مایل به استفاده از سرویس سورای برای مدرسه بودند، تامین شده و برای ۲۰ درصد باقیمانده فراخوان برای جذب تاکسیها اعلام شده است.

مشوقهایی برای سرویس مدارس

وی با اشاره به مشوقهای سرویس مدارس گفت: تاکسیهایی که در خط سرویس مدارس خدمت کنند از ۱۰۰ میلیون وام دومرحلهای که از سوی استاندار یزد اختصاصیافته، بهرهمند میشوند. همچنین سرویسهای مدارس که در سامانه سپند ثبتنام شوند هزینه سوخت رایگان و خدمات گازسوز شدن خودرو را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: تاکنون ۱۲۰۰ نفر از متقاضیان سرویس مدارس برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی استانداری ثبتنام کردهاند.

فعالی با بیان اینکه چند طرح برای بهبود خدماترسانی به مردم در حال اجراست، گفت: نخستین مورد تامین و بهبود زیرساختهای لازم است که بر این اساس، بهبود ایستگاهها و پایانهها انجام میشود. مورد دوم هوشمندسازی است که زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه در اختیار شهروندان قرار میگیرد و علاوه بر آن، حملونقل ترکیبی را آغاز کردیم که سال آینده تکمیل خواهد شد. وی با بیان اینکه پیشبینی میکنیم با این روشها ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش مسافر خواهیم داشت، درباره هوشمندسازی افزود: هوشمندسازی در دو فاز در حال انجام است که ابتدا نظارت و نظمدهی به سرویسها و دوم اطلاعرسانی مسیر و زمان تردد اتوبوسها به مردم است و اپلیکیشن مربوطه هم در خرداد سال آینده وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

فعالی اظهار کرد: در نظر داریم در برخی نقاط شهر مسیرهای ویژه حملونقل عمومی ایجاد شود تا اتوبوس خط واحد در کوتاهترین زمان به مقصد برسد. این روند رغبت مردم به حملونقل عمومی را افزایش خواهد داد و در این زمینه مشاور در حال بررسی است.

رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد گفت: تا کنون بیشترین اعتراضات مردم بهدلیل جابهجایی مسیرها و تغییر مسیر اتوبوسها و علاوه بر آن، بیشتر درخواست مردم بر تغییر مسیر برای استفاده بیشتر دانشآموزان بوده است. همچنین کمبود تاکسیهای گردشی شهری موردانتقاد مردم است که در حال رفع این مشکلات هستیم.

فعالی در پایان از مردم خواست با تلفن ۱۸۸۹ در ارتباط باشند و سعی میشود پاسخ مشکلات مردم و پیگیری انتقادات آنها به خودشان اطلاع داده و این ارتباط دوسویه با شهروندان برقرار شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5988