جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 17249
تاریخ انتشار: 1401/03/12 01:27

مقایسه غول های تجارت الکترونیک جهان | علی بابا بهتر است یا آمازون؟

امروزه بازار تجارت الکترونیک با سرعت زیادی در حال رشد است، چرا که اکثر مصرف‌کنندگان راحتی در خریدهای آنلاین را ترجیح می‌دهند. اغلب علی بابا و آمازون را منحصرا در رده شرکت‌های تجارت الکترونیک قرار می‌دهد، در حالی که این دو هر کدام از ویژگی‌های متمایزی برخوردارند و مدل کسب و کار آن‌ها نیز بسیار متفاوت است. در این مطلب به مقایسه آمازون و علی بابا پرداخته ایم.

برای این که دید بهتری از خرید آنلاین و بازار های بزرگ جهانی در حیطه مارکتینگ داشته باشید در ادامه مطلب همراه ما شوید.

مقایسه مدل کسب و کار علی بابا و آمازون

آمازون و علی بابا دو غول تجارت الکترونیک جهان با آرمان های بین المللی هستند. آمازون بر فضای خرید آمریکایی تسلط دارد، و علی‌بابا همین کار را در چین انجام می‌دهد و هر دو شرکت در زمینه کاری خود مونوپولی ایجاد کرده و بی رقیب هستند.

به عنوان بزرگترین تفاوت های مدل کسب و کار علی بابا و آمازون می توان به این موضوع اشاره کرد که آمازون به طور مستقیم کالاها را به فروش می‌رساند. درصدی از محصولات از طریق ویترین فروشگاه آنلاین آمازون با اندکی اضافه بها به خریداران ارائه می‌شود و موجودی در شبکه بزرگ انبارهای این شرکت نگهداری می‌شود. در واقع آمازون یک کسب و کار است که به صورت(B2C) فعالیت می کند.

در حالی که علی‌بابا پلتفرمی است که به عنوان یک واسط بین خریداران و کسب و کارهای آنلاین عمل می‌کند(B2B) و از طریق شبکه های گسترده سایت خود، فروش کالا بین دو طرف را تسهیل می‌کند.

تفاوت های علی بابا و آمازون

محل فعالیت

یک وجه تمایز آشکار علی بابا و آمازون کشور این بیزینس هاست. آمازون یک شرکت آمریکایی است اما دفتر مرکزی علی بابا در هانگژو چین قرار دارد.

نوع کسب و کار

آمازون تقریبا همه کالاها از جمله لوازم خانگی، لباس و کتاب را بصورت تک فروشی عرضه می کند(B2C). در حالی که تمرکز علی بابا بر روی ترغیب کسب و کارها به فعالیت در این پلتفرم و فروش محصولات به صورت عمده است(B2B).

شیوه کسب درآمد از تبلیغات

آمازون برای تبلیغ محصولات در سایت خود از فروشندگان هزینه دریافت می کند و هر بار که یک کسب و کار محصولی را از طریق آمازون بفروشد این هزینه دریافت می شود. در مقابل علی بابا از کسانی که در این سایت بفروشند هزینه ای دریافت نمیکند اما این امکان وجود دارد که فروشنده کالا برای این که در نتایج جستوجو بالاتر قرار بگیرد پول پرداخت کند.

علی بابا یا آمازون؟ کدام یک در حوزه بین المللی موفق ترند؟

آمازون

ترجیح شرکت آمازون همواره متمرکز کردن قلمرو خود بوده است. اما در سال های اخیر این شرکت، فعالیت وبسایت خود را به ۱۴ کشور جهان تعمیم داد. بنابراین گسترش فعالیت آمازون در کشورهای مختلف دنیا به علاوه‌ی لجستیک و زیرساخت‌ های قوی، باعث شهرت بین المللی این شرکت به عنوان خرده فروش اینترنتی شده است.

علی بابا

از استراتژی فرا مرزی علی بابا نیز نباید غافل شد. ابتدا این طور به نظر می‌رسید که علی بابا تمرکز اصلی خود را بر روی کشور چین گذاشته است، اما بین المللی شدن آن، این موضوع را رد کرد. این که علی بابا توانسته در کشور چین به عنوان یک قطب تولید و مصرف بین المللی و دارای زیر ساخت قوی برای صادرات و واردات دیجیتالی موفق شود، اهمیت جهانی خاصی برای این شرکت به ارمغان آورده است.

مقایسه علی بابا و آمازون از نظر قدمت

همچنین این که آمازون 5 سال زودتر از علی بابا شروع به فعالیت کرده در پیشروی از نظر تکنولوژی اینترنت، برای این شرکت بسیار مفید بوده و باعث شده در زمینه بین الملل از علی بابا پیشی بگیرد. به خصوص اینکه این مسئله، در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا اتفاق افتاده است. در حالی که شرکت علی بابا از نظر زمانی، کمی دیرتر شروع به پیشرفت در زمینه‌ی تکنولوژی اینترنت کرد.

بررسی آماری علی بابا و آمازون

  • درآمد علی بابا در سال مالی 2020، 72 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که آمازون در سه ماه اول 2020، 75 میلیون دلار درآمد داشته است.
  • بین سال های 2015 تا 2020 ارزش هر سهم علی بابا حدود 3000 دلار رشد کرده است. این عدد در مدت مشابه برای علی بابا حدود 170 دلار است.
  • سایت علی بابا بیش از 500 میلیون کاربر رسمی دارد.
  • ارزش بازار علی بابا در سال 2021 بیش از 250 میلیارد دلار بوده است.
  • آمازون ارزش ۱.۱ تریلیون دلاری دارد.

امروزه با توجه فعالیت شرکت های بازرگانی واسطه ایرانی، خرید از علی بابا و آمازون میسر شده و  مجموعه های معتبری از جمله شرکت سپاهان همراه این خدمات را ارائه می دهند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ejd7