دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 16779
تاریخ انتشار: 1401/03/01 03:48
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مطرح کرد

دستاوردهای اتحاد استراتژیک دو خودروساز

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: اراده دو خودروساز بزرگ کشور، نزدیک شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر در راستای منافع ملی و صنعت خودرو است و در همین راستا، نخستین دستاورد اتحاد استراتژیک ایران‌خودرو و سایپا به‌زودی به ثمر خواهد نشست.

 

در همین راستا، به‌زودی خودرو شاهین گروه سایپا مجهز به قوای محرکه تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد شد و این یکی از اقدامات اساسی در توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو است و در ادامه نیز این همکاری‌های مشترک توسعه خواهد یافت.

مهدی خطیبی با اشاره به اهمیت همایش موتورهای درون‌سوز و نفت به‌دلیل اهمیت موتور و قوای محرکه، گفت: در تمام طرح‌های توسعه‌ای از جمله توسعه محصول، توجه ویژه‌ای به قوای محرکه از منظر میزان آلایندگی، قدرت و شتاب می‌شود و در شرایطی که گروه صنعتی ایران‌خودرو در مسیر رشد و تحول قرار دارد، این موضوع را موردتوجه جدی قرار داده و برای آن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ترسیم کرده است. وی خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت، هدف و استراتژی ایران‌خودرو تولید موتورهای کم‌مصرف، در میان‌مدت ارتقا و در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در زمینه خانواده موتورهای جدید و کم‌مصرف است. وی ایجاد پاورترین ایران‌خودرو را حاصل اهمیت بالای قوای محرکه و موتور خودرو دانست و با بیان اینکه این اقدام ملی و ارزشمند است، گفت: وظیفه این پروژه سفارش‌گذاری، بازاریابی و فروش قوای محرکه به خارج از گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده که یکی از اهداف محوری تعیین شده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه تفاوتی میان ایران‌خودرو و سایپا وجود ندارد، دو خودروساز را مایه افتخار کشور دانست و گفت: ما دلسوز نظام و همه ما فرزندان این آب‌وخاک هستیم و برای عزت کشور و هم میهنان‌مان تلاش می‌کنیم.

خطیبی با اشاره به توانمندی‌های صنعت خودرو کشور که توانسته در حوزه‌های گوناگون از جمله موتور و قوای محرکه دستاوردهای قابل‌توجهی داشته باشد، گفت: همان‌طور که دستاوردهای هسته‌ای داشتیم که کشور را مقتدر کرده، در صنعت خودرو نیز موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌ایم و مسیر توسعه را به‌خوبی طی می‌کنیم اما ممکن است برخی منافع فردی که در مقابل منافع اجتماعی قرار گرفته، مانع از دیده شدن این دستاوردها شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان اینکه بزرگ‌ترین منتقد صنعت خودرو خودمان هستیم، گفت: با حضور بخش خصوصی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پروژه تست تصادف خودرو کلید خورده که نشان می‌دهد برای تغییر و اصلاح اعتقاد و اراده راسخی وجود دارد، این پروژه ماندگار و بسیار مهم برای صنعت خودرو کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه با افتخار و اقتدار در صنعت پرافتخار خودرو برای مردم و میهن سرافرازمان کار می‌کنیم، گفت: ما امانتدار سرمایه ملی هستیم و این سرمایه و امانت را خرج اعتبار شخصی نمی‌کنیم.

خطیبی با بیان اینکه با سرعت باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کنیم، عنوان کرد: در گروه صنعتی ایران‌خودرو تابع نظرات تخصصی و تجربیات هستیم.

بروزرسانی محصولات

مدیرعامل ساپکو، توسعه صنعتی اغلب کشورهای پیشرفته را مدیون تولید صنعتی دانست و اظهار کرد: تولید، ضامن ارزش پول ملی و رشد اقتصادی کشورهاست و بخش مهم تولید صنعتی به تحقیقات علمی وابسته است.

عادل پیرمحمدی دانشگاه‌های کشور را پشتوانه تحقیقات و زمینه‌ساز ارتقای تولید صنعتی دانست و گفت: تولید باکیفیت به پشتوانه تحقیقات، مسیر ترقی و پیشرفت را سپری خواهد کرد و به مدد تلاش، کوشش و اقدامات انجام‌شده در ۳۰ سال گذشته، تولید صنعتی کشور براساس نیاز مشتریان و با تحولات عظیم همراه بوده است. مدیرعامل ساپکو با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در صنعت خودرو، اظهار کرد: صنعت خودرو در شرایط دشوار تحریم به حیات پرافتخار خود ادامه داده و باعث رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت سوییفت هم لحظه‌ای با رکود همراه نبوده و مفتخریم که در سال گذشته در گروه صنعتی ایران‌خودرو روند افزایش تولید ادامه یافت و برنامه‌ریزی تولید ۷۵۰ هزار خودرو در سال جاری، تداوم این مسیر پرافتخار خواهد بود.

پیرمحمدی صنعت خودرو را لکوموتیو صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی دانست و افزود: مایه افتخار است که صنعت خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه، ۹۲ درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دست‌اندرکاران از این سرمایه عظیم ملی، صادرات محصولات گروه صنعتی در سال گذشته به کشورهای همسایه را مایه مباهات جمهوری اسلامی دانست و گفت: تعامل هدفمند و سودمند تحقیقات دانشگاهی و امر خطیر تولید پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور به‌درستی شکل گرفته و این امر در صنعت خودرو با ایجاد باور ما می‌توانیم به تعالی رسیده است.

وی با اشاره به ۳ محصول موتور و بروزرسانی آنها در گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال گذشته، اظهار کرد: جوانان متخصص ما در صنعت خودرو با تلاش شبانه‌روزی به‌دنبال رشد اقتصادی هستند که به معنای واقعی، نیازمند افزایش بهره‌وری است و با افزایش تولید و حمایت از صنعت داخلی محقق خواهد شد.

مدیرعامل ساپکو با تاکید بر ضرورت تصویب قانون خودرو گفت: رشد صنعت خودرو، نیازمند تصویب قانون خودرو است و سیاست‌گذاری‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، آفت جان صنعت خودرو به‌عنوان یک سرمایه بزرگ ملی خواهد بود.

قوی‌ترین موتور ۳ سیلندر داخلی

موتور ۳ استوانه پاشش مستقیم، به‌عنوان قوی‌ترین موتور ۳ استوانه در خانواده موتور ۳ استوانه بنزینی در نهمین نمایشگاه موتور تهران به نمایش درآمد.

این موتور با برخورداری از سامانه سوخت‌رسانی تزریق مستقیم مرکزی بنزین در محفظه احتراق خود و مجموعه پرخوران (توربوشارژ) قابلیت تولید بیشینه توان ۱۴۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را دارد و سطح آلایندگی موتور ۳F۳H یورو ۶ است.

قطعات اصلی موتور شامل بدنه، بستار، دسته سمبه، سمبه خام با بقیه موتورهای خانواده موتور مشترک است و در زنجیره تامین‌کنندگان داخلی و خارجی تولید خواهد شد.

این موتور از ۳ ماهه نخست ۱۴۰۳ بر بسیاری از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو، جایگزین قوای محرکه فعلی می‌شود و در سبد مصرف سوخت خودروهای تولیدی ایران‌خودرو نقش کاهشی بسزایی را ایفا می‌کند.

نمایش تارا با موتور ۳ استوانه

همزمان با برپایی این رویداد، خودرو تارا با موتور ۳ استوانه معرفی شد، نکته دارای اهمیت آن است که خودرو یادشده در سبد محصولات آینده ایران‌خودرو از موتورهای گوناگون خانواده موتور ۳ استوانه همانند ۳F۳L استفاده خواهد کرد.

موتور ۳F۳L دومین موتور در خانواده موتور ۳ استوانه به لحاظ عملکردی و نخستین موتور معرفی شده به بازار خواهد بود.

این موتور با استفاده از مجموعه پاشش درگاهی بنزین و مجموعه پرخوران، قابلیت تولید بیشینه توان ۱۲۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر و سطح آلایندگی یورو ۶ را دارد. محصول تارا با قوای محرکه موتور ۳ استوانه ۳F۳L و جعبه‌دنده دستی MT۶ یکی از محصولاتی است که در سال ۱۴۰۲ قابل عرضه به بازار خواهد بود.

جذابیت‌های گوناگون عملکردی این خودرو به‌گونه‌ای است که با حفظ شرایط عملکرد خودرو نسبت به خودرو تارا و نسل جدید موتور تنفس طبیعی EF۷ (NA+) دارای مزیت چشمگیر کاهش مصرف سوخت است و نتایج شبیه‌سازی‌های انجام شده، حاکی از دستیابی این موتور به مصرف سوخت ۵.۷ لیتر در پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتر با رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶  است.

در نمایشگاه امسال، علاوه‌بر ۱۷ قطعه‌ساز بزرگ کشور که قطعات موتوری تولیدی خود را به نمایش گذاشتند، شرکت دانش‌بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو نسل‌های گوناگون موتورهای درون‌سوز و هیبریدی و تازه‌ترین دستاوردها در حوزه قوای محرکه و خدمات مهندسی را به نمایش درآورد.

در عین حال، قطعات موتوری داخلی‌سازی شده از سوی این شرکت از جمله ECU، حسگرها و عملکرهای سیستم مدیریت هوشمند خودرو، نرم‌افزار ECU نیز به نمایش درآمد.

آزمون سرد موتور و دستگاه سنجش آلایندگی تا سطح یورو ۶ به‌عنوان جدیدترین خدمات ایپکو که کاهش ارزبری قابل‌توجهی خواهد داشت نیز در نمایشگاه موتور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dx6jj