جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 108815
تاریخ انتشار: 1403/02/02 09:43
تحقق جهش تولید در آلومینای ایران:

تولیدات شرکت آلومینای ایران از مرز ۶۳۲ هزار تن گذشت

شرکت آلومینای ایران در سال گذشته توانست ۲۲۲ هزار و ۱۳۸ تن پودر آلومینای معادل، ۳۷۴ هزار و ۱۰۶ تن هیدرات و ۳۶ هزار و ۲۰۱ تن شمش آلومینیوم تولید کند.
تولیدات شرکت آلومینای ایران از مرز ۶۳۲ هزار تن گذشت

مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم باسابقه درخشان خود در بخش‌های مختلف از جمله تولید بخشی از آلومینای کشور، ظرفیت بالایی در بخش سرمایه گذاری، اشتغال ،کارآفرینی و توسعه و توانایی ایجاد جهش در تولید کشور را دارد و توانسته تا به امروز نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت کشور و رفع محرومیت خراسان شمالی علی رغم محدویت های موجود ایفای نقش نماید.

شرکت آلومینای ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که به‌تنهایی توانسته بار بسیاری از کمبودها در حوزه آلومینیوم کشور را به دوش بکشد و نیازهای بخش عظیمی از صنایع را با تولید هیدروکسید آلومینیوم، آلومینا و آلفا آلومینا و شمش آلومینیوم رفع کند.

در این گزارش میزان تولید، محدودیت های اعمال شده، پارامترهای فرآیندی، مصارف ویژه، عملکرد استخراج و اکتشاف معادن مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از دستاوردهای بدست آمده در سالی که گذشت به طور خلاصه پرداخته می شود.

با اشاره به گستردگی تولیدات و زنجیره آلومینیوم و تأثیرگذاری آن در بخش‌های مختلف توسعه و به علت خواص منحصر بفرد فلز آلومینیوم و استراتژیک بودن این فلز در دنیا ، روز به روز استفاده از آن در بسیاری از صنایع و بخصوص صنایع با تکنولوژی بالا ، گسترده‌تر شده و نیاز بازار جهانی به مصرف این فلز افزایش چشمگیری یافته است .

این شرکت در طول ماه های مختلف سال با چالش‌های متعددی نظیر محدودیت‌های بهره برداری از معدن تاش، تامین مواد اولیه، برق، گاز و... مواجه است که نمی‌‌تواند تولید واقعی خود را داشته باشد و لازم است زیرساخت‌هایی برای رسیدن به این تولید واقعی در استان فراهم شود.

به گفته مدیر عامل شرکت آلومینای ایران این شرکت در زمینه تولید محصولات هیدرات تا پایان اسفند سال گذشته توانسته ۳۷۴ هزار و ۱۰۶ تن هیدرات تولید کند که در مقایسه با تولید ۳۸۰ هزار و ۵۸۹ تن در سال ۱۴۰۱ به میزان 1.70- درصد کاهش یافته است، این در شرایطی است که مدول بوکسیت در این بازه از 4.03 برای سال 1401 به 3.74 در مدت مشابه سال 1402 رسیده و کاهش 7.20- درصدی را دارد.

عبدالله شه بخش می افزاید:  با توجه به الزام کاهش مصرف برق در فصول گرم، شرکت آلومینا در سال گذشته به میزان ۱۲ هزار و ۵۵۷ تن کاهش تولید هیدرات داشته است که در مقایسه با ۱۲ هزار و ۶۷۴ تن کاهش تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان 0.92- درصد کاهش یافته است. این در شرایطی محقق شده است که مدت محدودیت از ۴۳۰ ساعت در سال ۱۴۰۱ به ۵۶۰ ساعت برای سال ۱۴۰۲ رسیده است و افزایش 30.23 درصدی را نشان می دهد.

تولید ۲۲۲ هزار تن پودر آلومینای
باتوجه به هدف‌گذاری تولید آلومینیوم این فلز استراتژیک در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، شرکت آلومینای ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده ماده اصلی آلومینیوم تا پایان اسفند سال گذشته این شرکت توانسته ۲۲۲ هزار و ۱۳۸ تن پودر آلومینای معادل تولید کند که در مقایسه با تولید ۲۲۳ هزار و ۶۰۸ تن در سال ۱۴۰۱ به میزان 0.65 درصد کاهش یافته است.
با توجه به قطعی گاز در فصول سرد طی سال های گذشته شرکت آلومینای ایران بر آن شد که با تدابیر ویژه بتواند از این مقطع زمانی گذر کند، لذا با ذخیره سازی به موقع سوخت جایگزین توانست خسارت های ناشی از قطع گاز را به حداقل برساند.
مدیر عامل شرکت آلومینای ایران می گوید: شرکت آلومینای ایران همچنین تا پایان اسفند سال گذشته توانسته ۳۶ هزار و ۲۰۱ تن شمش آلومینیوم تولید کند که در مقایسه با تولید ۳۶ هزار و ۱۶۶ تن در سال ۱۴۰۱ به میزان 0.10 درصد افزایش یافته است، این تولید در شرایطی تحقق یافته است که شرکت آلومینا در سال گذشته در فصل گرم(۶۷ روز) محدودیت مصرف انرژی داشته است، در مدت مشابه سال 1401 این عدد ۳۶ روز بوده است که افزایش 86.11 درصدی را نشان می دهد.
در این شرکت برای تولید هر تن آلومینا در سال گذشته به 3.567 تن بوکسیت، 0.608 تن آهک، 0.470 تن سود سوزآور، 0.326 کیلوگرم فلوکولانت، 8.124 مترمکعب آب، ۵۸۷ کیلووات ساعت برق و ۶۱۹ متر مکعب گاز مورد نیاز بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ این مقادیر برای بوکسیت، آهک، سود سوزآور، فلوکولانت، آب و گاز به علت کاهش مدول بیشتر بوده است.

عملکرد استخراج و اکتشاف معادن در شرکت آلومینای ایران فراتر از هدفگذاری تعیین شده

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران می گوید: این شرکت با انجام اقدامات موثر و فعال کردن معادن خود در سراسر کشور در سال 1402 توانسته با 619 هزار تن استخراج بوکسیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان استخراج را افزایش داده و از طرفی با توجه به افزایش استخراج با کاهش واردات بوکسیت خرید این ماده اولیه کمتر از سال گذشته شده است.

نخستین طرح تولید هیدرات های ویژه در ایران و خاورمیانه در شرکت آلومینای جاجرم
با بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره آلومینیوم، نخستین طرح تولید هیدرات های ویژه در ایران و خاورمیانه وارد مدار تولید شده است.
یکی از دستاوردهای بزرگ شرکت آلومینای ایران در سال گذشته، بهره برداری از کارخانه تولید هیدرات ویژه شرکت آلومینای ایران با دانش فنی بومی متخصصان داخلی نقطه عطفی در تاریخ این شرکت رقم خورد و این شرکت به جمع معدود تولید کنندگان این محصول استراتژیک در جهان پیوست.

از دیگر دستاوردهای این شرکت می توان به مواردی از جمله بهره برداری از طرح واسطه سنگین، بهره برداری از فیلتر پرس های گل قرمز، اخذ تندیس کارفرمای سلامت محور، کسب رتبه نخست در چهارمین جشنواره ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی، تقدیر از مدیریت عامل شرکت بعنوان مدیر ارزش آفرین کشور در خلاقیت و نوآوری کسب و کار در سومین اجلاس مدیران ارزش آفرین کشور، کسب نشان مدیریت کنترل کیفیت نمونه خراسان شمالی، کسب تندیس زرین ششمین اجلاس سراسری مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی، واحد نمونه ملی در حوزه های صنعتی و معدنی در بیست و هفتمین همایش بزرگ روز ملی صنعت و معدن، دریافت لوح تقدیر و تندیس آیین تجلیل از یکصد برند برتر سال در شاخص مسئولیت پذیری اجتماعی،اخذ جایزه ویژه اولین اجلاس ملی مدیریت روابط رسانه ای ایران اشاره کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2olk6o