یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 9988
تاریخ انتشار: 1400/10/15 12:19
تهران میزبان نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو می‌شود

توسعه کسب‌وکارهای ژئوماتیک و ژئوانفورماتیک

نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو با هدف ارتقای سطح فناوری و توسعه کسب‌وکارهای حوزه ژئوماتیک و ژئوانفورماتیک جمهوری اسلامی ایران از ۳۰ دی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

این رویداد قرار بود از ۲۵ تا ۲۸ آبان با عنوان تجاری IRAN GEO و با همت شرکت نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزارشود که با تاخیر، ۳۰ دی میزبان متخصصان و فعالان این حوزه خواهد بود. اما صنعت ژئوماتیک چه تاثیری در زندگی افراد جامعه و دیگر صنایع دارد و برگزاری این نمایشگاه چه اهدافی را به‌دنبال خواهد داشت؟ صمت با مدیران برگزاری این رویداد و کنفرانس جانبی به گفت‌وگو پرداخته که ادامه می‌خوانید.

لازمه رشد و گسترش هوشمند فناوری‌های ژئوماتیک

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با صمت گفت: ارتقای جایگاه ایران در نظام رتبه‌بندی در صنعت ژئوماتیک یکی از مهم‌ترین اهدافی است که نخستین نمایشگاه تخصصی ایران‌ژئو دنبال می‌کند. این رویداد، یک نمایشگاه بین‌المللی خواهد بود. وقتی عنوان بین‌المللی به یک رویداد اطلاق می‌شود، نشان‌دهنده این است که باید از مرزها فراتر برویم و مباحث مربوط به ایجاد ارتباط و فروش محصولات به خارج از کشور و همین‌طور ورود فناوری به کشور را حتما مدنظر قرار دهیم.

یاسر ابراهیمیان‌قاجاری در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من، نخستین اقدامی که برای رشد و گسترش هوشمند فناوری‌های ژئوماتیک در کشور باید انجام دهیم این است که یک سند چشم‌انداز تدوین و از سویی تمامی مولفه‌های زیست‌بوم ژئوماتیک کشور را گرد یکدیگر جمع کنیم. در کشور شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، دانشگاه‌ها، نهاد‌ها، سازمان‌ها و... متولی حوزه ژئوماتیک کشور به‌شمار می‌روند و نهادهایی مانند وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی و... نیز بهره‌بردار آن هستند. ما معتقدیم بیش از ۸۰ درصد اطلاعات، مکان‌محور هستند؛ بنابراین ۸۰ درصد فعالیت‌ها در جامعه و همچنین نهادها نیازمند فعالیت‌ها و اطلاعات مکان‌محور و در نتیجه ژئوماتیک هستند. ابراهیمیان افزود: تمام این بهره‌برداران باید در بستری مناسب گردهم جمع شوند و با وحدت رویه سیاست‌گذاری کنند؛ بنابراین برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو گامی اولیه برای این گردهمایی است. از سویی برگزاری این رویداد می‌تواند در فرهنگ‌سازی حوزه ژئوماتیک کشور موثر واقع شود. درباره توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و ارتقای فناوری در صنایع موجود نیز برگزاری این نمایشگاه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جایگزینی مناسب برای فناوری‌های قدیمی

 وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال، یک سازمان یک فعالیت را با وظایف مشخص اما با فناوری قدیمی انجام می‌دهد. این وظایف را می‌توان با فناوری‌های جدید مانند ژئوماتیک انجام داد. نمونه این موضوع را در زندگی عادی نیز شاهد هستیم. به‌عنوان نمونه، سابق بر این، سرویس‌های خودرو به صورت تلفنی و از طریق آژانس‌ها امکان‌پذیر بود اما امروزه اپلیکیشن‌های متعددی وارد بازار شده‌اند که بدون نیاز به تماس تلفنی در هر نقطه کشور می‌توان تاکسی درخواست کرد. به عبارتی می‌توان گفت اصل کار همان تاکسی گرفتن است که انجام می‌شود اما در قالب فناوری روز. امروزه فعالیت بسیاری از نهادهای کشور یا به صورت دستی انجام می‌شود یا از فناوری قدیمی استفاده می‌کند؛ ژئوماتیک می‌تواند جایگزین مناسبی برای این بخش‌ها باشد.

ظرفیت‌های خالی زنجیره ژئوماتیک

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به ظرفیت‌های خالی زنجیره ژئوماتیک کشور اشاره کرد و گفت: برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید برخی از قوانین، اساسنامه‌ها و آیین‌نامه نهاد‌ها را اصلاح کنیم. امروزه اغلب سازمان‌ها درصدد هستند بسیاری از فعالیت‌ها را انجام دهند اما اساسنامه آنها این اجازه را نمی‌دهد. در همین راستا، سازمان‌ها باید با تغییر رویکرد، شرح وظایف خود را اصلاح و تحولی در اهداف، دیدگاه و برنامه‌های خود ایجاد کنند.

حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان

ابراهیمیان در پایان تاکید کرد: حاکمیت باید به این نتیجه برسد که ژئوماتیک جزو فناوری‌های نوین و توانمندکننده است و پیروی همین موضوع ردیف بودجه‌های مرتبط با این حوزه را افزایش دهد. در همین زمینه می‌توانیم با مشارکت بخش خصوصی و توسعه مراکز نوآوری شتابدهنده‌های تخصصی از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده و از آنها درخواست کنیم که در حوزه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند روی یک ایده فناورانه سرمایه‌گذاری کنند تا آن ایده تبدیل به یک محصول شود و پس از تجاری‌سازی به سود خوبی دست پیدا کنند. حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یک اقدام فرهنگی است و معاونت علمی و فناوری تمام تلاش خود برای رسیدن به این هدف را انجام خواهد داد.

جای خالی نمایشگاه ایران‌ژئو

رئیس دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با صمت با اشاره به تجربه ۳۰ ساله خود در حوزه مهندسی نقشه‌برداری، بیان کرد: در این مدت شاهد فعالیت‌ها و برگزاری رویدادهای متعددی در این حوزه بوده‌ام اما همواره جای نمایشگاهی با وسعت رویداد ایران‌ژئو همواره خالی بوده است. محمد سعادت‌سرشت افزود: ما حدود ۱۰ سال پیش به سازمان نقشه‌برداری به‌عنوان متولی نقشه‌برداری در کشور پیشنهاد دادیم برگزاری کنفرانس‌های علمی را به انجمن‌ها واگذار کنند اما کنفرانس‌هایی که مربوط به فناوری و محصولات فناورانه در صنعت نقشه‌برداری کشور است را در قالب یک فرمت خاص معرفی کنیم. امیدواریم در نخستین نمایشگاه تخصصی ایران‌ژئو شاهد این ساختار باشیم.

پیش‌زمینه گسترش فناوری‌های ژئوماتیک

رئیس دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم در گسترش فناوری‌های ژئوماتیک کشور موفق عمل کنیم، در گام نخست باید از تجربیات جهانی استفاده و مسیری که دنیا طی کرده و به نتیجه رسیده را دنبال کنیم. در تمام فناوری‌ها نمی‌توان فرار روبه‌جلو داشت؛ بنابراین باید روی موضوع آموزش سرمایه‌گذاری کرد و امور پژوهشی را جدی گرفت و در همین راستا، بخشی از بودجه کشور را به این موضوع اختصاص داد. البته نباید فراموش کرد که آموزش و پژوهش باید هدفمند باشند تا در بازار کسب‌وکار نمود پیدا کنند.

سعادت‌سرشت افزود: این کسب‌وکار نیازهای محلی و جهانی را برای مخاطبان مشخص خواهد کرد. بنابراین می‌توانیم با اختصاص بودجه‌های کشور برای رفع این نیازها و همچنین تشکیل تیم‌های فناورانه و تجربیات اجرایی خطوط تولید را منتقل کنند و پس از آن انعکاس این موارد در دانشگاه‌ها به شکل پژوهش، فناوری و ایجاد مراکز نوآوری مطرح شود. خروجی تمام این موارد در قالب آموزش ارائه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: آموزش‌ها باید هدفمند باشند. اگر آموزش‌ها بر روال امروزی کشور انجام شود و بدون هیچ برنامه‌ای فقط دانشجو جذب کنیم و آموزش دهیم، نتیجه مطلوبی را نخواهیم داشت. باید با شناسایی درست بازار و نیازها، تخصص‌های موردنیاز و علوم بین‌رشته‌ای را طرح کنیم تا پس از آن اساتید وارد عمل شوند و نقش‌آفرینی کنند. این حرکت می‌تواند چرخه‌ای پایدار و رو به رشد ایجاد کند.

حمایت از زنجیره‌های فراموش‌شده

رئیس دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حمایت از بخش‌‌های فراموش‌شده زنجیره ژئوماتیک کشور تاکید کرد و گفت: به عقیده من گسستگی کاربران و متخصصان از یکدیگر، بزرگ‌ترین ضعفی است که در حوزه مهندسی نقشه‌برداری و علوم مکانی وجود دارد. این گسستگی هم جنبه فرهنگی دارد و هم ساختاری. باید ساختاری در کشور ایجاد کنیم که به کمک آن کاربران و متخصصان این حوزه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در حال‌حاضر برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو بهترین بستر برای ایجاد این ارتباط به‌شمار می‌آید. سعادت‌سرشت در پایان اظهارکرد: رشته مهندسی نقشه‌برداری باید دانش خود برای ایجاد اشتراک میان این دو طیف را افزایش دهد و برخی رشته‌های جدید را ایجاد کند و با انجام تحقیقات هدفمند در این زمینه بتواند گروه‌های کاری بین‌رشته‌ای ایجاد و با رفع نیازهای کشور، محصولات خود را به دنیا هم عرضه کند.

برگزاری کنفرانس ملی علوم داده همزمان با ایران‌ژئو

همزمان با برگزاری این رویداد بین‌المللی قرار است کنفرانس جانبی این نمایشگاه نیز برگزار شود. 

جواد وحیدی، مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر این کنفرانس در گفت‌وگو با صمت گفت: بر مبنای اذهان بسیاری از مردم، هر تجمعی را می‌توان همایش، کنفرانس، سمینار یا کنگره خواند، در حالی که بسیاری از این گردهمایی‌ها فقط نشست‌هایی کاری و در چارچوب تصمیم‌گیری‌های اداری است. در صورتی که این گردهمایی‌ها، ویژگی‌های یک همایش مانند ضرورت برگزاری، اهداف اصولی و مکانیسم‌ها و روش‌های مناسب را دارا باشد و صاحب‌نظران بتوانند با ارائه مباحث گوناگون، راهکارها و روش‌های جدیدی را برای رفع مشکلات و توسعه فعالیت‌های جامعه مطرح کنند، بسیار مفید خواهند بود.

جواد وحیدی درباره کنفرانس ملی علوم‌داده که قرار است همزمان با نمایشگاه ایران‌ژئو برگزار شود، ‌اظهارکرد: دانشگاه علم و صنعت ایران، یک دانشگاه پیشرو و یکی از ۳ دانشگاه صنعتی برتر ایران است. 

سطح آموزشی به‌نسبت بالا از یک‌سو و داشتن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته از سویی دیگر، باعث‌شده وجهه صنعتی این دانشگاه پررنگ‌تر شود و دانش‌آموختگان آن بتوانند به‌سرعت جذب واحدهای صنعتی ایران شوند. در راستای همکاری‌های این دانشگاه با سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی کشور، توافقنامه دو جانبه‌ای میان دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منعقدشده که این کنفرانس در همین راستا برگزار می‌شود. مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر این کنفرانس گفت: در این کنفرانس تعدادی از دانشمندان خوشنام حوزه علوم داده و اطلاعات مکانی از دانشگاه‌های معتبر جهان به‌عنوان سخنران کلیدی آخرین دستاوردهای این حوزه را به شرکت‌کنندگان معرفی می‌کنند. به‌علاوه تاکنون بیش از یکصد مقاله از پژوهشگران داخل کشور به دبیرخانه کنفرانس رسیده که توسط اساتید برجسته عضو کمیته علمی در حال داوری است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pgd64