پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 3787
تاریخ انتشار: 1400/07/27 13:46
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان:

اگر صرفه‌جویی نکنید، زمستان کمبود گاز داریم

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با تاکید بر اینکه در صورت عدم مصرف منطقی و کاهش شدید دما، زمستان کسری گاز خواهیم داشت، گفت: برآوردها حاکی از احتمال کسری گاز در صورت ‌رعایت نکردن مصرف بهینه و کاهش شدید دما در فصل سرما و در زمان اوج مصرف گاز در استان است اما قطعا بخش خانگی دچار مشکل نخواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت گاز استان اصفهان، سید مصطفی علوی با تاکید بر مصرف منطقی و بهینه گاز طبیعی برای پیشگیری از کسری گاز، افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۵ میلیون متر‌مکعب کسری گاز در زمان پیک مصرف در استان وجود داشت و امسال نیز با توجه به رشد ۱۰ درصدی مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی و صنایع، پیش‌بینی می‌شود امکان اعمال محدودیت مصرف گاز برمبنای نظر مرکز دیسپاچینگ شرکت ملی گاز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان با بیان اینکه میزان سقف مطمئن مصرف گاز طبیعی در استان ۵۸ میلیون مترمکعب در روز است، اظهار کرد: سال گذشته به‌ناچار و برای پیشگیری از قطعی گاز در بخش خانگی، محدودیت مصرف گاز برای برخی از کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های استان اعمال شد.

علوی اضافه کرد: ۷۰ درصد گاز این استان در صنعت و نیروگاه‌ها، ۲۰ درصد در بخش خانگی و مابقی در بخش عمومی مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: ۵ نیروگاه استان اصفهان برای تولید ۵ هزار مگاوات برق در شبانه‌روز به طور متوسط ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

سید مصطفی علوی تصریح کرد: مصرف متوسط گاز در استان ۵۸ میلیون متر‌مکعب است که سهم بخش صنعت در فصل گرم سال ۶۴ درصد و سهم بخش خانگی ۳۶ درصد است و این مصرف در فصل سرد سال (نیمه دوم سال) به ۵۹ درصد در بخش خانگی و ۴۱ درصد در بخش صنعتی تغییر می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خاطرنشان کرد: متوسط مصرف گاز خانوارهای شهری ۶.۴ مترمکعب در روز و متوسط مصرف خانوارهای روستایی استان ۶.۸ متر‌مکعب در روز است که باید برای کاهش این میزان مصرف همه همکاری کنند.

به گفته وی، در زمان حاضر صد درصد خانوارهای شهری در ۱۱۲ شهر و ۹۹ درصد خانوارهای ساکن یک هزار و ۶۰ روستا در استان اصفهان از گاز طبیعی برخوردارند.

سیدمصطفی علوی گفت: جشن شهرهای سبز در زمینه گازرسانی در استان باید برگزار شود. اکنون شهر بدون گاز در این استان وجود ندارد و صد درصد خانوارهای شهری از گاز استفاده می‌کنند یا قابلیت استفاده از گاز را دارند و ۹۹.۵ درصد جمعیت استان گاز طبیعی مصرف می‌کنند.

وی‌ با بیان اینکه روستاهای استان اصفهان هم در حال سبز شدن هستند، افزود: در زمان حاضر تعداد محدودی از روستا‌ها گازرسانی نشده است.

سوخت دوم در مناطق شرقی 

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه مناطق شرقی استان اصفهان در زمستان سوخت دوم و جایگزین داشته باشند، گفت: با توجه به رشد ۱۰ درصدی مصرف‌کنندگان گاز به‌ویژه در بخش خانگی و صنایع، احتمال کسری گاز، در زمان پیک مصرف وجود دارد و شهرستان‌های شرق استان باید سوخت دوم را جایگین کنند.

مدیرعامل این شرکت‌ با اشاره به اینکه برای انتقال گاز به شهرستان‌های شرق استان مسیری حدود ۳۰۰ کیلومتر با تدابیر ویژه‌ای طی می‌شود، گفت: برای برخورداری مستمر از گاز طبیعی باید اقدامات لازم برای بهره‌مندی از سوخت دوم در این مناطق تدارک دیده شود.

به گفته این مقام مسئول، احتمال قطع گاز در برخی مواقع که خارج از اختیار ما است وجود دارد و در صورتی ‌که سوخت دوم تدارک دیده نشود ممکن است با مشکل مواجه شویم.

علوی‌ با تاکید بر اینکه هزینه انتقال خط گاز به مناطق شرقی استان اصفهان بسیار سنگین است، افزود: درحال‌حاضر برای گازرسانی به مناطق شرقی استان از گاز CNG استفاده شده به این صورت که گاز در شهرستان نایین در ایستگاه مادر فشرده‌سازی و از طریق مخازن فشار قوی به ایستگاه‌های دختر منتقل و از آنجا به شبکه شهری تزریق می‌شود.

وی‌ با تاکید بر مصرف منطقی و بهینه گاز طبیعی برای پیشگیری از کسری گاز، افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۵ میلیون متر‌مکعب کسری گاز در زمان پیک مصرف در استان وجود داشت و امسال نیز با توجه به رشد ۱۰ درصدی مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی و صنایع، پیش‌بینی می‌شود امکان اعمال محدودیت مصرف گاز بر مبنای نظر مرکز دیسپاچینگ شرکت ملی گاز وجود دارد.

شرط قبض رایگان 

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خاطرنشان کرد: در صورتی که مشترکان خانگی فقط در ۳ ماه پایانی زمستان میزان مصرف خود را هر ماه به ۲۰۰ مترمکعب برسانند قبض آنها رایگان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت گاز استان اصفهان تا حد توان با اولویت تامین گاز خانگی به‌ صورت ویژه در استان تلاش خواهد کرد، گفت: مشترکان با صرفه‌جویی در مصرف می‌توانند افزون‌بر سرعت بیشتر در رسیدن گاز به صنایع، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند.

علوی ادامه داد: استان اصفهان با مصرف سالانه بیش از ۲۱ میلیارد مترمکعبی گاز در همه بخش‌ها به ‌دلیل توسعه صنعتی و تراکم جمعیت دومین استان پرمصرف کشور بعد از تهران است.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oxrg2