جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18977
تاریخ انتشار: 1401/05/24 00:48
نماینده روسیه در مذاکرات وین خبر داد:

احتمال حصول توافق در وین تا یک هفته آینده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز از نشست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اعضای کمیسیون درباره مذاکرات خبر داد.

براساس اخبار منتشرشده در آخرین دور از گفت‌وگوهای برجام، مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی درباره موضوعات مورد اختلاف از جمله رفع پایدار تحریم، تضمین‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل مورد ادعای آژانس به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و انریکه مورا برخی پیشنهادات خود را در زمینه موضوعات اختلافی ارائه کرده است. رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز مدعی شد ما برای بازگشت به توافق هسته‌ای در صورتی که ایران هم همین کار را انجام دهد، آماده هستیم. در همین حال نماینده روسیه در مذاکرات وین تاکید کرد امکان حصول توافق نهایی بر سر احیای برجام تا یک هفته آینده وجود دارد. نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت امکان حصول توافق نهایی بر سر احیای برجام تا یک هفته آینده وجود دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره روند مذاکرات وین اظهار کرد: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، حصول توافق نهایی در زمینه احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا هفته آینده ممکن است. البته این در شرایطی ممکن است که تمام طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات وین با نسخه پیش‌نویسی که ازسوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در 8 اوت ارائه شد، موافقت کنند. اکنون باید منتظر آغاز هفته آینده باشیم.

 اولیانوف تصریح کرد: هماهنگ‌کنندگان اتحادیه اروپا اصلاحات متعددی را در متنی که اکنون روی میز است، انجام داده‌اند.

وی که نماینده روسیه در مذاکرات نیز هست در ادامه خاطرنشان کرد: این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متن تدوین‌شده ازسوی تمام شرکت‌کنندگان در مذاکراتی است که از آوریل گذشته در جریان بوده است. نمایندگان اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده ممکن است گزینه‌هایی را پیشنهاد دهند؛ کاری که تاکنون انجام داده‌اند. اولیانوف با ادعای اینکه ظاهرا ایالات متحده با این متن موافقت کرده، افزود: ایران هنوز موضع خود را در قبال این متن مشخص نکرده است؛ به همین دلیل من درباره مسائلی که تهران ممکن است همچنان داشته باشد گمانه‌زنی نمی‌کنم.

ارائه گزارش تحریم‌های لغوشده به مجلس

در همین حال نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ملاک مجلس در مواجهه با گزارش دولت و مذاکرات هسته‌ای، لغو کامل تحریم‌ها است و دولت باید گزارش تحریم‌های لغوشده را به مجلس ارائه کند.

 مالک شریعتی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: ملاک مجلس در مواجهه با گزارش دولت و مذاکرات هسته‌ای، لغو کامل تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی مردم ایران است.

شریعتی متذکر شد: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی، دولت باید گزارش تحریم‌های لغوشده را به مجلس ارائه کند تا در کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی ارزیابی شود و مجلس تصمیم بگیرد. این ارزیابی دقیق، جدی و منطبق با منافع اقتصادی مردم خواهد بود و براساس ملاحظات سیاسی امریکا و گروه ۱+۴ نخواهد بود.

مجلس در کنار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطمئن باشد که مجلس و ملت در کنار آنها هستند و نخبگان، دانشمندان و خانواده معظم شهدا نیز از آنها تشکر می‌کنند.

صمتعلیرضا پاک‌فطرت در تذکری شفاهی گفت: به‌زودی برنامه هفتم توسعه در دستور کار دولت و مجلس قرار می‌گیرد، اما سرشماری نفوس و مسکن که باید هر ۵ سال انجام می‌شد، در سال ۱۴۰۰ انجام نشده است. وی تاکید کرد: نیاز برنامه هفتم توسعه داشتن آمار روزآمد و صحیح است که انتظار داریم هر چه سریع‌تر این کار انجام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از وزارت خارجه و کلیه کارشناسانی که در مذاکرات هسته‌ای مردانه ایستادند و از حق ملت ایران دفاع می‌کنند، تشکر می‌کنم. مطمئن باشند مجلس و ملت کنار آنها هستند و نخبگان، دانشمندان و خانواده معظم شهدا نیز از آنان تشکر می‌کنند.

نشست تیم مذاکره‌کننده با کمیسیون امنیت ملی

 

صمت  زهره الهیان درباره نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه‌ای را با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برگزار خواهد کرد و احتمالا مسئول تیم مذاکره‌کننده نیز در جلسه حضور خواهند یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بررسی آخرین اخبار از روند مذاکرات و همچنین پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت طرف‌ها به برجام، در دستور کار جلسه کمیسیون قرار دارد.

همه جناح‌های سیاسی باید پشت توافق هسته‌ای احتمالی باشند

در همین حال یک تحلیلگر مسائل سیاسی کشور با اشاره به نیاز به ایجاد اجماع ملی درباره توافق هسته‌ای، گفت: همه جناح‌های سیاسی باید پشت توافق هسته‌ای احتمالی باشند.

 ناصر ایمانی، درباره لزوم ایجاد اجماع داخلی در زمینه توافق احتمالی هسته‌ای اظهار کرد: جناح‌های سیاسی به هر حال به موضوعی برای تهاجم به هم نیاز دارند که توافق برجام می‌تواند یکی از آن موضوعات باشد. درباره این توافق هم اختلاف‌نظر خواهیم داشت. اصلاح‌طلبان از این توافق ابراز شادمانی نخواهند کرد و اعلام می‌کنند توافقی که در گذشته انجام شده بود، بهتر است. برخی جریان‌های اصولگرا هم که با اساس برجام مخالف هستند، به این توافق روی خوش نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: من به ایجاد اجماع ملی که موردانتظار است، ناامید هستم؛ در حالی که درباره این توافق بزرگ کشور با سایر قدرت‌های دنیا باید اجماع داخلی شکل بگیرد؛ ولو از نظر برخی جناح‌های سیاسی این توافق ایراد داشته باشد. من با شناختی که از جناح‌های سیاسی دارم، امکان ایجاد اجماع ملی را ضعیف می‌دانم، در حالی که همه جناح‌های سیاسی باید پشت توافق باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: من معتقدم درباره توافق هسته‌ای خیلی نباید مانور تبلیغاتی داد، چون قرار نیست اتفاقات خیلی جدی در حوزه اقتصاد رخ دهد، بله ممکن است تحت تاثیر عوامل روانی، تغییراتی ایجاد شود. نباید از توافق هسته‌ای توقع زیاد ایجاد کرد و منتظر بود تورم به نصف کاهش یابد. البته نمی‌گویم توافق تاثیری در کاهش مشکلات اقتصادی ندارد، اما معتقدم ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در داخل کشور است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aypbk