دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 10419
تاریخ انتشار: 1400/10/20 11:53

مراقب سکه‌های تقلبی بازار باشید

عبدالنبی مکابر-عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌های قیمتی

بازار سکه به‌طور معمول همسو با نرخ ارز در نوسان است. در این وضعیت، چند سالی است این بازار به‌دلیل حاشیه سود بالا با حواشی بالایی مواجه شده و افراد سودجو اقدام به فروش سکه‌های تقلبی در بازار می‌کنند و این داستان در چند سال گذشته تکرار شده است. چنانچه می‌توان گفت داستان سکه‌های تقلبی به‌دلیل محدود بودن مراکز نظارتی و کنترلی همیشه مطرح است.

در این میان، یکی از راه‌های کنترل این بازار توزیع سکه بانکی در بازار است؛ بنابراین با توجه به اینکه کنترل و نظارت از سوی سازمان‌های مربوطه محدودشده یا در مقاطعی نظارت درست و کارآمد انجام نشده است، به متقاضیان خرید سکه تاکید می‌شود از خرید سکه‌های غیربانکی پرهیز کنند.

گاهی با توجه به محدودیت معادله عرضه و تقاضا، مردم شناخت درستی از بازار ندارند و سکه‌هایی با عیار پایین خریداری می‌کنند. شخیص اصالت سکه طلا کار دشواری است و حتما باید به متخصص مراجعه کنید اما با استفاده از برخی راهکارها این فرآیند برای همه امکان‌پذیر خواهد بود.

عرضه سکه‌های تقلبی علاوه بر زیان مالی برای خریدار به بازار نیز آسیب می‌زند. چنانچه علاوه بر خدشه بر اعتماد عمومی، تعادل بازار نیز تحت‌الشعاع عمل ناصواب عده‌ای سودجو قرار می‌گیرد؛ بنابراین مقامات مسئول برای جلوگیری از این آسیب باید برای رفع این مشکل راهکاری اساسی پیدا کنند تا هر سال شاهد تکرار آن نباشیم. سازمان‌های مربوط مانند سازمان استاندارد، تشکل‌های صنفی، ستاد مبارزه با کالای قاچاق و بانک مرکزی باید هم‌راستا با یکدیگر وارد حوزه سیاست‌گذاری و کنترل در این عرصه شوند. بدون شک سیاست‌گذاری هم‌راستا منجر به اطلاع‌رسانی درست و ارائه آگاهی به جامعه هدف شده و در نهایت منجر به عرضه کالای استاندارد به بازار می‌شود.

چاره‌اندیشی‌هایی مشابه برنامه‌هایی که در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اجرا شد، راه‌حل مناسبی نیست و تجربه حاکی از آن است که در آن سال‌ها گروهی سکه تقلبی ضرب کردند و با تزریق این سکه‌ها به بازار نقدینگی قابل‌توجهی از بخش تولید خارج شد. این درحالی است که اگر قرار بر عرضه سکه است باید از قبل با واحدهای تولیدی و صنفی هماهنگ شوند. در صورت اعمال برنامه‌ریزی درست، در ماه‌های آخر سال نقدینگی باید جذب تولید مصنوعات طلا شود. این درحالی است که با این عرضه‌های بی‌برنامه، نقدینگی به بازار سکه منتقل می‌شود. این روند حباب‌های شدید را در بازار سکه ایجاد کرده و در صورت تزریق سکه‌های تقلبی، آسیب جبران‌ناپذیری متوجه بازار می‌شود. 

سکه بانکی مشخصات خاص خود را دارد و به‌صورت کلی، تشخیص سکه تقلبی و اصلی برای مردم کار سختی است. عیار سکه‌ها باید به‌درستی تشخیص داده شده و توسط مراکز معتبر پیگیری‌های لازم انجام شود. با این روند، عرضه سکه تقلبی در بازار محدود خواهد شد. تمامی سکه‌های موجود در بازار بسته‌بندی و پلمب شده هستند و مخدوش‌سازی بسته‌بندی ارزش سکه را کاهش می‌دهد. در نهایت تنها راهکار محدودسازی بنگاه‌هایی است که سکه‌های غیربانکی می‌فروشند. 

در کشور ما ضرب سکه از روال عادی خارج‌شده و در این سال‌ها بانک مرکزی نتوانسته مانع ورود سکه تقلبی به بازار شود. از سوی دیگر، استقبال از خرید سکه با توجه به نگاه سرمایه‌ای به این کالا منجر به ایجاد حباب در این بازار شده است.

 یکی از راه‌های کنترل این بازار آن است که با برنامه‌ریزی، نقدینگی را به سمت بازار مصنوعات طلا هدایت کنیم تا شاهد رونق در تولید باشیم. در غیر این صورت، رفته‌رفته دلالی جایگزین اقتصاد مولد در کشور خواهد شد. 

و در نهایت توصیه اکید به متقاضیان خرید سکه این است که هنگام خرید به‌جاهای معتبری مراجعه کنند تا از هرگونه تقلب و مشکلی خیال‌شان راحت باشد. در مرحله بعد، اگر تخصص و شناخت کافی در تشخیص سکه اصل از تقلبی ندارند، حتما با فرد متخصصی برای خرید همراه شوند، البته کسی که تجربه کافی داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vyqz4