چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 19219
تاریخ انتشار: 1401/06/03 04:03

موج عجیب گرانی شدید لوازم الکترونیکی در راه است!

تجارت در جهان پیشرفته امروز، تحت تأثیر بسیاری از روابط سیاسی بین کشورهای مختلف است و تصمیمات سیاسی بر روی بازار های جهانی بسیار موثر می باشد. بازار تولید محصولات الکترونیکی نیز از این امر مستثنی نیست و روابط بین دولت های مختلف بر قیمت و تولید آنها تأثیر گذار است.

همان گونه که انتخابات سیاسی و اختلافات کشورهای مختلف بر قیمت نفت، طلا و هر چیز دیگری تأثیر گذار است، بر روی قیمت و در حقیقت موج گرانی لوازم الکترونیکی نیز موثر است. در این میان روابط تایوان و چین و سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هم به این موج گرانی دامن می زند. زیرا بخش عمده تولید چیپ ها و پردازنده های الکترونیکی در دست تایوان است. به همین دلیل وقوع یک جنگ تمام عیار بین تایوان و چین می‌تواند سبب گرانی سراسام‌آور لوازم الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه ، انواع لپ تاپ و سیستم‌های امنیتی شود و این موضوع می‌تواند کسانی را که نیاز ضروری به خرید این وسایل دارند را در گردابی عجیب فرو ببرد. اگر شما نیز از جلمه افرادی هستید که قصد خرید دوربین مداربسته یا گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ یا هر وسیله دیگر الکترونیکی را دارید، این نوشتار برای شماست زیرا که ممکن است تعجیل در خرید باعث صرفه جویی چند ده میلیونی برای شما شود.

تعویق در خرید دوربین مداربسته می‌تواند اصلا به صرفه نباشد

نگاه کلی به کشور تایوان

تایوان کشوری است که تمام شرکت های بزرگ فناوری در جهان به آن وابسته هستند زیرا در زمینه تولید و ساخت انواع چیپ ها و پردازنده های الکترونیکی، پیشرو است. مساحت این کشور تنها 36197 کیلومتر مربع است. مساحت کشور تایوان کمتر از مساحت مسکو (45900 کیلومتر مربع) می باشد. در چنین منطقه کوچکی تعداد زیادی شرکت مختلف وجود دارد که برخی از آنها با اختلاف زیادی در زمینه تولیدات خود نسبت به رقیبان شان در کشور های مختلف، پیشرو هستند.

تایوان جزیره ای بزرگ در اقیانوس آرام است که به طور همزمان دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند. در واقع این جزیره تحت کنترل جمهوری چین (تایوان) است. در عین حال جمهوری خلق چین نیز مدعی حقوق خود در این جزیره هستند.

علیرغم این واقعیت که تنها 13 کشور سازمان ملل متحد جمهوری چین را به رسمیت می شناسند، بسیاری از کشورها با تایوان همکاری نزدیک دارند، زیرا این کشور دارای صنعت بسیار توسعه یافته ای است. اقتصاد تایوان پس از جنگ جهانی دوم به طور فعال شروع به توسعه کرد. در ابتدا، شرکت های تایوان در تولید منسوجات و اسباب بازی تخصص داشتند. اما در دهه 1970، توسعه تولیدات الکترونیک خود را  آغاز کردند.

تایوان پیشرو در تولید محصولات الکترونیکی در دنیا

در سال 1980 تایوان، شرکت UMC را تأسیس کرد و هفت سال بعد، (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company)TSMC را تشکیل داد. امروزه این شرکت ها بیش از نیمی از محصولات الکترونیکی بردها، پردازنده ها، قطعات الکترونیکی و میکرو مدارها را در جهان تولید می کنند.

داده‌ ها نشان می دهند که در سال 2020 بیش از 60 درصد از درآمد حاصل از کل تولید جهانی در حوزه پردازنده الکترونیکی، از شرکت‌های تایوانی بود. در همان زمان، TSMC به تنهایی 54 درصد از کل درآمد جهانی را به دست آورد. حالا تایوان در صنعت تراشه ۵۶ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد و با 450 شرکت در دنیا در بخش تولید تراشه کار می کند.

مشتریان TSMC معروف ترین شرکت های فناوری در جهان مانند Apple، Qualcomm، NVIDIA، Huawei، AMD، Intel هستند. پیش از این، شرکت های روسی Baikal Electronics و MCST با TSMC همکاری داشتند. TSMC بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات الکترونیکی جهان است. این به TSMC اجازه می دهد تا هر حجمی از محصولات را تولید کند.

 TSMC به طور مداوم از رقبای خود جلوتر است. این اولین شرکت در جهان است که تولید پردازنده هایی را شروع کرده است که در تولید آنها از فناوری پردازش 5 و 7 نانومتری استفاده می کند. امروزه  سامسونگ نیز می تواند تراشه های 5 نانومتری تولید کند.

TSMC در حال آماده شدن برای راه اندازی تولید پردازنده های 3 نانومتری تا پایان سال 2022 است. اپل و اینتل اولین کمپانی هایی هستند که این فناوری جدید را آزمایش خواهند کرد.

جنگ بین تایوان و چین می‌تواند سبب گران شدن تجهیزات الکترونیکی شود

سفر نانسی پلوسی به تایوان و تأثیر آن بر بازار جهانی

با سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کشور تایوان، روابط بین چین و آمریکا تیره و تار شد، زیرا چین در نزدیکی تایوان رزمایش نظامی دارد و برای تلافی سفر پلوسی به تایوان، روابط خود با آمریکا را محدود کرده است.

همه این موضوعات بر روی روابط چین و تایوان تأثیر منفی می گذارد و از آنجاییکه چین تایوان را قستی از کشور خودش می داند، سفر خانوم پلوسی به تایوان موجب ایجاد تنش بین دو کشور شده و احتمال وقوع جنگ بین تایوان و چین را بیشتر می کند.

این اقدامات بر روی بازار های جهانی فروش و تولید محصولات الکترونیکی و دیگر تجهیزات تأثیر دارد و موجب گرانی آنها می شود. این گرانی موجب رکود در فروش محصولات شده و در پی آن، میزان تولید پایین می آید.

با سفر نانسی پلوسی به تایوان و ایجاد تنش بین این کشور و چین، تولیدات شرکت های آن در بخش تراشه ۲٫۴ و ۳ درصد و ارزش بازار سهام آن نیز ۱٫۶ درصد افت پیدا کرده است. این امر بر افزایش قیمت محصولات الکترونیک بسیار اثر گذار می باشد تا جاییکه ممکن است دیگر خرید یک دوربین مداربسته ارزان تبدیل به رویایی دست نیافتنی شود. به طور کلی کاهش تولیدات شرکت های تایوانی در قطعات الکترونیکی، باعث افزایش قیمت دوربین مدار بسته، گوشی و کامپیوتر خواهد شد.

همه این عوامل موجب می شوند فقط افراد ثروتمند بتوانند از امکانات دنیای مدرن بهره ببرند. در نتیجه شاید خرید وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ، دوربین مداربسته و موبایل برای افرادی که توانایی مالی ندارند، به یک رویا تبدیل شود. البته لازم به ذکر است که هنوز هم می توان در این بازار آشفته خرید خوبی داشت، برای مثال در زمینه خرید دوربین مدار بسته در یزد، ایران دزدگیر پیشگام است و محصولاتی با کیفیت خوب و قیمت مناسب عرضه می کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5vgp