یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 89216
تاریخ انتشار: 1402/04/14 06:34

مزایای کلاس چرتکه چیست؟

چرتکه یک وسیله قدیمی است که از آن برای انجام محاسبات استفاده می شود.
مزایای کلاس چرتکه چیست؟

این وسیله برای چهار عمل ریاضی کاربرد دارد. همچنین می توان از چرتکه برای ریشه دوم و سوم اعداد نیز استفاده کرد. کلاس چرتکه می تواند روی کودکان تاثیر مثبتی در ذهن و هوش آن ها داشته باشد. چرتکه یک وسیله بسیار قدیمی است که شاید افراد زیادی از تاثیرات آن غافل باشند. این وسیله در کلاس چرتکه در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد. پس در ادامه با تونومیک همراه باشید چرا که می خواهیم درمورد کلاس چرتکه، مزایای آن و ... با شما صحبت کنیم.

چرتکه چیست؟

قدمت این وسیله به 2300 الی 2700 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و سومری ها اولین چرتکه را استفاده کردند. چرتکه برای چهار عمل ریاضی به کار می رود و حتی می توان از آن برای ریش اعداد نیز استفاده کرد.

مزایای کلاس چرتکه چیست؟

حال که با قدمت چرتکه آشنا شدید، می خواهیم درمورد مزایای کلاس چرتکه با شما صحبت کنیم. این مزایا به شرح زیر هستند"

شکل دادن پایه ریاضیات

ریاضیات برای بعضی از افراد مانند یک معما است. اما با یادگیری چرتکه می توان یک درک درست از ریاضی شکل داده و باعث رشد شود. کودکان در کلاس چرتکه، باید مهره ها را بشمارند و این موضوع موجب هماهنگی چشم و دست آن ها می شود. با تمرین یک تصویر از چرتکه در ذهن کودک ایجاد می شود.

افزایش استفاده از سمت راست مغز

سمت چپ مغز مخصوص تجزیه و تحلیل اطلاعات متمرکز بوده و سمت راست مغز روی تجسم، خلاقیت و تفکر تمرکز دارد. بدین ترتیب نیمکره چپ برای محاسبات ریاضی با قلم و کاغذ کاربرد دارد. اما هنگامی که کودک چرتکه را می آموزد، سمت راست وی تحریک می شود. در نتیجه حافظه، تجسم و مشاهده کودک بهتر می شود.

توسعه درک منطقی

کودک، هنگامی که چرتکه را یاد می گیرد با گذشت زمان می تواند در ذهن خود چرتکه را تصور کرده و محاسبات را به صورت ذهنی انجام دهد. در چنین شرایطی، کودک سوال مورد نظر را در ذهن خود مطرح می کند، سپس فکر می کند و مهره های چرتکه را در ذهن خود تصور می کند.

درک بهتر ریاضیات

بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که چرتکه را یاد گرفته اند در مقایسه با کسانی که با چرتکه هیچگونه آشنایی ای ندارند، در حل انواع مسائل ریاضی بهتر عمل می کنند. آموزش چرتکه موجب بهبود توانایی کودک در حل مسائل ریاضی با اعداد صحیح، اعشاری، گویا و ... می شود.

بیشتر بدانید: کلاس چرتکه در گوهردشت کرج

بهبود تمرکز

طبق تحقیقاتی که در مدارس کالیفرنیا انجام شد، محققان اثرات آموزش چرتکه را روی کودکان در کلاس تجزیه و تحلیل کردند. مشخص شده که دانش آموزانی که آموزش چرتکه را فرا گرفته اند، تاثیرات مثبتی در بهبود تمرکز خود گذاشته اند.

بهبود حافظه و تجسم

طبق یک مطالعه دو ساله تاثیر آموزش چرتکه بر محاسبه ذهنی کودکان چین، نشان داده که یادگیرندگان چرتکه از حافظه شنیداری و بینایی بهتری نسبت به کودکان که هیچگونه آموزش چرتکه ندیده اند، دارند.

 همچنین با یادگیری این علم، قدرت تجسم نیز بهبود می یابد. در نتیجه دانش آموزان می توانند چرتکه را در ذهن خود تجسم کنند. این بهبود قدرت تجسم در زمینه های دیگر نیز بهبود می یابد.

ارتقا عملکرد تحصیلی

 چرتکه برای کودکان مفید است. چرا که باعث بهبود عملکرد تحصیلی آن ها می شود. هنگامی که کودکان ریاضیات را با چرتکه یاد می گیرند، نمره آن ها افزایش می یابد. چرا که آموزش ریاضی با این وسیله می تواند توانایی حل مسائل حساب را افزایش دهد.

بهترین زمان شروع کلاس چرتکه

اکثر معلمان چرتکه بر این باورند که جهت دستیابی به بهترین نتیجه باید از اوایل سنین رشد آموزش چرتکه را فرا گرفت. چرا که کودکان در گروه سنی چهار الی پنجم بهترین سن برای شروع کلاس چرتکه محسوب می شود. با این وجود برای یادگیری این هیچوقت دیر نیست. حتی کودکان بیشتر از سن مذکور نیز می توانند محاسبات با این وسیله رو آغاز نمایند.

کاربرد تاریخی چرتکه

چرتکه قدیمی ترین کامپیوتر جهان محسوب می شود که بیش از 2000 سال قدمت دارد. در حقیقت این ابزار هزاران سال پش جهت محاسبات حسابی اختراع شده و زمان دقیق اختراع اولین ابزار مشخص نیست. برخی معتقدند که بین النهرین در سال 2700 سال قبل از میلاد از این ابزار جهت محاسبه استفاده می کردند. همچنین در تمدن های دیگری همچون یونانی، مصری، چینی، ایرانی، رومی و .... نیز از این وسیله استفاده می شده است.

چرتکه اولین ابزار شمارش دست و انگشت های انسان است که می توان از ستون های آن تا 9 شمرده سود و عد د بعد از آن با ستون های کناری تکمیل شود. در قدیم، مقادیر بزرگتر که بیش از انگشتان دست بود شمارش می شد و برای شمارش این اعداد از اقلام طبیعی همچون سنگ ریزه ها، صدف های دریایی و شاخه ها کمک گرفته می شد.

علاوه بر این بازرگانانی که به مبادله کالا می پرداختند، به دنبال راهی برای شمارش کالاهایی که خرید و فروش می کردند بودند. دستگه های شمارش قابل حملی برای این موضوع ساخته شده است. چرتکه یکی از دستگاه های شمارش است که جهت شمارش اعداد بزرگتر اختراع شده است. وقتی سیستم اعداد هندو عربی استفاده شد، چرتکه ها جهت شمارش ارزش مکانی استفاده شد.

آیا شرکت در کلاس چرتکه برای خل تشریحی مسائل ریاضی ممانعت دارد؟

پایه اصلی روش های آموزش در کلاس چرتکه بر مبنای اصول ریاضی است و تنها تفاوت آن ها بازی با اعداد است و کودکان باید از طریق شکستن اعداد محاسبات را انجام دهند. همچنین در کتاب های آموزشی چرتکه مثال های از مسائل ریاضی مطرح شده است که در کتاب های پایه ریاضی تخصیلی وجود دارد تا داوطلبان آموزش چرتکه روش های حل ترشریحی آموخته شده در مدارس را نیز داشته باشند.

جمع بندی

 در این مقاله درمورد کلاس چرتکه صحبت کردیم. چرتکه یکی از ابزار های قدیمی است که جهت محاسبه ریاضی و حتی اعشاری ساخته شده است. استفاده از این ابزار باعث افزایش تمرکز، تجسم و فعال شدن نیم کره راست مغز می شود. در نتیجه کودکان می توانند به راحتی محاسبات ریاضی را حل کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pym7d