پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 5416
تاریخ انتشار: 1400/08/19 13:17
برگزاری نشست مشترک تهران- باکو برای حل مشکل کامیون‌های ایرانی

تردد زمینی به ترکیه آغاز می‌شود

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازگشایی مرز زمینی مسافری ایران و ترکیه از هفته آینده خبر داد.

 محمدجواد هدایتی در گفت‌وگو با مهر درباره مذاکرات ایران و جمهوری آذربایجان برای لغو دستورالعمل‌های جدید باکو نسبت به تردد کامیون‌های ایرانی از مناطق تازه الحاق شده به خاک این کشور، اظهارکرد: تاکنون اتفاق تازه‌ای رخ نداده و دستورالعمل‌های قبلی دولت باکو درباره اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی، همچنان در حال اجراست.وی افزود: احتمالا یکی، دو هفته آینده کمیته کارشناسی دو کشور نشستی در باکو برگزار کنند. نشست‌های این کمیته‌ها در سطح نمایندگان سازمان‌های حمل‌ونقل ایران و آذربایجان خواهد بود.

علت ایجاد محدودیت چه بود؟

وی درباره ایجاد محدودیت برای ورود کامیون‌های ایرانی به افغانستان و رفع فوری آن از سوی کابل، تصریح کرد: طرف افغان، نامه رسمی به ما ارسال کرد که خودروهای سنگین ایرانی هر ۲۵ روز یک‌بار بتوانند به افغانستان ورود کنند؛ در غیر این صورت، اجازه ورود به ایرانی‌ها داده نمی‌شود.

هدایتی درباره علت این نامه ارسالی از سوی ولایت هرات افغانستان به سازمان راهداری بیان کرد: بعد از شرایط جدید سیاسی افغانستان، دولت جدید این کشور با اموال بلوکه‌شده مواجه شده و امکان عادی شدن تجارت‌ها وجود ندارد؛ بنابراین حجم تجارت در این کشور کاهش یافته که به کاهش فعالیت رانندگان افغانستانی منجر شده است؛ عمده کسب‌وکار ساکنان غرب افغانستان نیز در حوزه حمل‌ونقل و کار با کامیون است؛ از همین‌رو رانندگان افغان به والی هرات اعتراض کردند که فعالیت ما کم شده و ماهی یک‌بار می‌توانیم به ایران برویم؛ در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که ورود کامیون‌های ایرانی به افغانستان محدودتر شده تا کامیون‌های افغان بیشتر بتواند به حمل کالا به این کشور اقدام کنند.

وی تاکید کرد: سازمان راهداری نیز به‌طرف افغان اعلام کرد اگر این مقررات جدید اعمال شود، ما نیز آن را به‌عنوان رفتار غیرسازنده تلقی و اقدام متقابل خواهیم کرد و ورود رانندگان افغان را محدود می‌کنیم.

این مقام مسئول در وزارت راه گفت: درنتیجه اعتراض سازمان راهداری به والی هرات، آنها نیز عقب‌نشینی و اعلام کردند جلوی هر رفتاری که بخواهد به روابط دوستانه ایران و افغانستان ضربه بزند، خواهیم گرفت که به نوعی عقب‌نشینی از موضع قبلی آنهاست و شرایطی که اعلام کرده بودند، اجرایی نخواهد شد.

ویزای سفر زمینی به عراق برداشته می‌شود

به گفته هدایتی، ویزای عراق قرار است در یکی، دو ماه آینده برای مسافران زمینی مانند مسافران هوایی برداشته و لغو شود.

وی درباره سفر زمینی مسافری به ارمنستان اظهارکرد: سفر اتباع ایرانی به ارمنستان که با ایران قرارداد لغو روادید دارد، علاوه بر حمل‌ونقل شخصی با حمل‌ونقل عمومی زمینی هم برقرار شده، از مردادماه سرویس‌های منظم اتوبوسی به این کشور برقرار شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در حال‌حاضر امکان سفر زمینی به آذربایجان به‌دلیل اینکه باکو هنوز صدور روادید گردشگری را آغاز نکرده، وجود ندارد و امکان برقرار سرویس‌های منظم اتوبوسی با این کشور را نداریم. وی درباره سفر زمینی به ترکیه اضافه کرد: با توجه به ابلاغ پروتکل‌های اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ترددهای جاده‌ای با حمل‌ونقل عمومی مبنی بر الزام به ارائه پی‌سی‌آر منفی یا کارت واکسیناسیون از یک‌سو و همچنین با اعلام آمادگی ترکیه برای بازگشایی مرزهای مسافری زمینی از سوی دیگر، قرار شد هفته آینده نشستی با شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری برگزار کرده از همان هفته آینده ترددهای منظم اتوبوسی به ترکیه را از سربگیریم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pppo4