شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 109622
تاریخ انتشار: 1403/02/17 06:07
بررسی صمت  از چالش‌های فعالیت  کسب‌وکارهای مجازی

کسب‌وکاری که رونق خود را از دست داد!

نقش دولت در کمک به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌تواند در چندین زمینه مختلف مشاهده شود. در ادامه به برخی از نقش‌های مهم دولت در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره می‌کنیم. دولت می‌تواند با ایجاد قوانین و مقررات مناسب، حقوق مالکیت فکری را در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی تضمین کند.
کسب‌وکاری که رونق خود را از دست داد!

این اقدامات می‌توانند تشویق‌کننده کسب‌وکارهای نوپا باشند و از کپی‌رایت و سرقت مالکیت فکری جلوگیری کنند. قوه مجریه این قدرت را دارد تا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ارتباطی مانند شبکه‌های اینترنتی، بانک‌های اطلاعاتی و ابزارهای فنی را انجام دهد. این اقدامات می‌توانند سرعت و کیفیت اتصالات اینترنتی را بهبود بخشند و به کسب‌وکارهای اینترنتی کمک کنند.

دولت می‌تواند برنامه‌های حمایتی مالی را برای کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه کند. این امر شامل اعطای وام‌ها، تسهیلات مالی، تخفیفات مالیاتی و ... می‌شود. این اقدامات می‌توانند در رشد و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی تاثیرگذار باشند. ارائه برنامه‌های آموزشی و توسعه مهارت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای اینترنتی، دیگر نقش مهم دولت در این زمینه محسوب می‌شود. این موضوع دربرگیرنده دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها و برنامه‌های توسعه نیروی کار است. با افزایش سطح مهارت‌ها و دانش در این حوزه، کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند بهبود پیدا کنند و رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشند. کسب‌وکارهای آنلاین در سال گذشته اتفاقات مختلفی را تجربه کردند که مشکلات مربوط به اینترنت، یکی از مهم‌ترین آنها بود. فعالان این حوزه نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گلایه‌مند هستند و این انتظار را دارند که در سال جدید وضعیت بهتری پیدا کنند.

کوهی از مشکلات مقابل کسب‌وکارهای آنلاین!

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی درباره بزرگ‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی در سال گذشته به صمت گفت: اینترنت و اختلالات مربوط به آن، مهم‌ترین چالش کسب‌وکارهای آنلاین طی چند سال اخیر محسوب می‌شود. واقعیت امر این است که اختلالات فضای مجازی، تاثیرات منفی فراوانی بر فعالیت‌های کسب‌وکارها می‌گذارد. بستر فعالیت این نوع کسب‌وکارها اینترنت است و باتوجه به این موضوع، هرگونه اختلال در شبکه می‌تواند پیامدهای مخربی را به‌همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: کاربران و صاحبان کسب‌وکارها طی چند سال اخیر با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کردند که اختلالات اینترنتی، یکی از این موارد به‌شمار می‌رود. شاید این اختلالات و قطعی‌ها در کوتاه‌مدت موثر واقع نشود، اما بی‌تردید در بلندمدت زیان میلیارد دلاری متوجه کسب‌وکارها خواهد شد.

الفت‌نسب درباره مشکلات سرمایه‌گذاری در این حوزه بیان کرد: باتوجه به شرایط موجود و محدودیت‌های گسترده در فضای مجازی، کسب‌وکارها فرصت رشد چشمگیر پیدا نکردند. البته وضعیت نابسامان اقتصادی، نرخ بالای تورم و کاهش قدرت خرید مردم نیز از جمله عواملی محسوب می‌شوند که از پیشرفت این کسب‌وکارها ممانعت می‌کنند؛ بنابراین کسب‌وکارهای آنلاین برای سرمایه‌گذاران جذابیت بالایی ندارند. کسب‌وکارها برای ادامه حیات خود نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری دارند و نمی‌توان چنین حقیقت آشکاری را کتمان کرد.

وی در رابطه با ورود کسب‌وکارهای اینترنتی به بازار بورس اظهار کرد: در حال ‌حاضر، این روند به کندترین شکل ممکن پیش می‌رود و انتظارات ما به‌هیچ‌وجه برآورده نشده است. دولت باید به این مسئله به‌طورجدی ورود کند و اقدامات لازم را برای تسهیل این موضوع ترتیب دهد. چالش‌های فعلی کسب‌وکارهای آنلاین، مانع از دستیابی به اهداف موردنظر شده است و ما از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توقع مساعدت و همکاری داریم. در صورت ورود این کسب‌وکارها به بورس و برطرف شدن مشکلات مربوط به تامین سرمایه، بازار ما جهش خوبی پیدا خواهد کرد.

متخصصان در فکر مهاجرت هستند

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه باید به فقر منابع انسانی نیز اشاره کنم که موجب شده است تا بسیاری از افراد به فکر مهاجرت باشند. تعداد افراد متخصص، روند کاهشی پیدا کرده است و این افراد طلب حقوق‌های بالا می‌کنند. پرداخت دستمزد موردنظر اشخاص متخصص برای کارفرماها، دشواری‌های خاص خود را دارد. الفت‌نسب در ارتباط با نقش کسب‌وکارهای آنلاین در تامین معیشت افراد به‌عنوان شغل اصلی عنوان کرد: افراد براساس تخصص خود به‌عنوان یک کارمند می‌توانند حقوق نسبتا مناسبی را در مواجهه با کسب‌وکارهای دیگر دریافت کنند. البته این موضوع منوط به فعالیت در کسب‌وکارهای شاخص و مهم است تا نیازهای اساسی اشخاص برآورده شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم در سال جدید اتفاقات خوبی برای این حوزه رخ دهد و شاهد رفع مشکلات مذکور باشیم. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که عنصر امیدواری به اکوسیستم ما وارد شود تا افراد شاغل در این حوزه بتوانند با انگیزه بالا به انجام فعالیت بپردازند. در حوزه اقتصاد دیجیتال، نیروی انسانی و اشخاص متخصص، نقش اساسی را ایفا می‌کنند؛ از این‌رو باید توجه ویژه‌ای به این افراد شود تا کسب‌وکارهای اینترنتی رشد و ترقی داشته باشد.

احتمال عرضه فیلترشکن ملی

جلال ترابی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره اخبار اخیر پیرامون ممنوعیت استفاده از فیلترشکن‌ها و موضع وزارت ارتباطات گفت: هدف اصلی از مطرح‌سازی این قبیل تصمیمات از سوی مسئولان، کسب اطلاع از واکنش‌های عمومی و میزان مقبولیت قانون‌گذاری‌های این‌چنینی است. با عنایت به این مورد که تکنولوژی دائما در حال پیشرفت و بروزرسانی است، تلاش‌ها برای محدودسازی آن، راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: باتوجه به سرعت پایین اینترنت کشور و فیلترینگ گسترده فضای مجازی، بسیاری از فعالیت‌ها مختل می‌شود و این شرایط کاربران را ناچار به استفاده از فیلترشکن‌ها می‌کند. فرضیه دیگر را می‌توان به ارائه یک وی پی ان داخلی و بومی مربوط دانست تا تصمیم‌گیران از این طریق با عرضه فیلترشکن ملی به خواسته خود برسند.

ضربه کاری اینترنت ملی به کسب‌و کار اینترنتی

ترابی افزود: فعل و انفعالات اخیر، ناخودآگاه ذهن را به‌سمت اینترنت ملی سوق می‌دهد، اما راه‌های دور زدن این فضا هم وجود دارد. پس از قطعی سراسری اینترنت در سال ۹۸ و مسدودسازی دسترسی کاربران به فضای مجازی، برخی از راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت استفاده کردند. بهترین راه در این زمینه، حرکت به‌سمت دسترسی‌های محدودتر است تا حساسیت‌های احتمالی از این طریق برطرف شود. اینترنت ملی ضربه بدی به کسب‌وکارهای اینترنتی وارد می‌کند و درآمدهای فعالان این حوزه را به‌خطر می‌اندازد. وی تصریح کرد: او در ارتباط با عدم‌اراده دولت برای مقابله با فروشندگان فیلترشکن بیان کرد: بسیاری از فروشندگان وی پی ان ها در خارج از ایران سکونت دارند و از سرورهای خارج از ایران استفاده می‌کنند. فروشندگان داخلی با محدودیت‌های خاصی مواجهند و شرایط متفاوتی نسبت به اشخاص خارج‌نشین دارند. دولت طی سال‌های اخیر خلاف وعده‌های خود عمل کرده و برخورد قاطعی با فروشندگان نداشته است.

تکنولوژی ۱۰ قدم از تصمیمات دولت‌ها جلوتر است

کارشناس فناوری اطلاعات یادآور شد: دولت سیزدهم از همان ابتدا شعار تسهیل‌سازی دسترسی مردم به فضای مجازی و فراهم کردن بستر لازم برای کسب‌وکارهای اینترنتی را فراهم کرد. در صورتی که تصمیماتی از قبیل ممنوعیت استفاده از فیلترشکن‌ها و مسدودسازی فضای مجازی اجرایی شود، دولت به‌نوعی خط بطلانی روی وعده خود کشیده است. ترابی ضمن اشاره به پیشرفت‌های بدون توقف تکنولوژی در جهان به صمت گفت: برخی رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات مانند امکانات هوش‌مصنوعی و کاربردهای آن را نمی‌توان نادیده گرفت. حوزه وب نسبت به گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و فاصله‌ای با نسل سوم وب نداریم. عرضه اپل ویژن و بسیاری از تازه‌های تکنولوژی به ما این سیگنال را می‌دهد که محدودسازی‌های فضای مجازی تا چه میزان ما را از فناوری‌های روز دنیا عقب می‌اندازد.وی در پایان اضافه کرد: به‌طورکلی، ایجاد محدودیت در فضای مجازی بی‌فایده است و افراد با استفاده از راه‌های متعدد می‌توانند این اقدامات را خنثی و به اینترنت جهانی دسترسی پیدا کنند. تکنولوژی در سطح جهانی روز به روز پیشرفت می‌کند و ۱۰ قدم از تصمیمات دولت‌ها جلوتر است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygegb