سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 10316
تاریخ انتشار: 1400/10/19 12:28

به انقلاب چهارم صنعتی خوش آمدید

وحید نوروزی-کارشناس حوزه شهری

با این جمله شروع می‌کنیم که شرکت مرسدس بنز به‌طور رسمی اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تمام محصولاتش برقی خواهد شد. البته این خودروساز آلمانی می‌گوید ممکن است پس از سال ۲۰۳۰ فروش خودروهای بنزینی‌اش را فقط در کشورهایی که تقاضای مصرف‌کنندگان برای خودروهای برقی ندارند، ادامه دهد (احتمالا می‌توان حدس زد منظورشان کشورهای جهان سوم است.)

با این حال، دیگر خودروسازان بزرگ هم هشدارهای مشابهی را در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، مدیران ارشد جنرال موتورز گفته‌اند تا سال ۲۰۴۰ کارخانه کربن خنثی خواهد شد؛ یعنی تولید آلودگی هوا به‌وسیله محصولاتش، صفر خواهد شد. 

از سویی، بسیار مهم است که مرسدس بنز می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ برای برقی کردن خط تولید خود ۴۰ میلیارد یورو هزینه خواهد کرد.

 اما اصل خبر هیجانی را بشنوید: اولا کالنیوس، رئیس مرسدس بنز گفته از سال ۲۰۲۲، یک مدل کاملا الکتریکی در هر بخش ارائه می‌دهد و از سال ۲۰۲۵ هر مدل فروخته‌شده بنزین‌سوز با یک مدل کاملا الکتریکی عرضه می‌شود.

مرسدس بنز الکتریکی که قرار است امسال به بازار عرضه شود، پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتری به ازای یک‌بار شارژ خودرو را هدف قرار داده که در صورت دستیابی به آن، تبدیل به یکی از طولانی‌ترین خودروهای برقی موجود در بازار خواهد شد.

از سوی دیگر، این شرکت ۸ کارخانه باتری گیگا فاکتوری، از جمله یکی در امریکا با هدف افزایش ظرفیت سلول باتری خود به ۲۰۰ گیگاوات ساعت خواهد ساخت و مرسدس بنز برای کمک به سرعت بخشیدن به برنامه‌های تولید خود خرید یاسا، تولیدکننده موتورهای برقی مستقر در بریتانیا را اعلام کرد.

مرسدس بنز در ترسیم آینده تمام الکتریکی (یا عمدتا تمام الکتریکی) تنها نیست. جنرال موتورز، فورد، استلانتیس، ولوو، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن وعده‌های مشابهی درباره انتقال به فروش بیشتر خودروهای برقی داده‌اند. 

این اعلامیه‌ها در حالی شنیده می‌شود که دولت‌های بزرگ برای اعمال محدودیت بر فروش خودروهای موتور احتراق داخلی تلاش می‌کنند.

اتحادیه اروپا، چین و کالیفرنیا همگی گفته‌اند که تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای موتور احتراق داخلی را ممنوع خواهند کرد.

به نظر می‌رسد با این عزم بزرگ، زنگ خطر برای سازندگان خودروهای بنزینی، دیزلی و حتی گازسوز به صدا درآمده و انقلاب چهارم صنعتی در حال آغاز شدن است. 

حتی به نظر می‌رسد تا ۱۰ سال آینده حداقل در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تمامی پمپ‌بنزین‌ها و تعمیرگاه‌های خودروهای بنزینی و دیزلی ناپدید شوند. به احتمال بسیار زیاد، کودکان امروز، ماشین‌های فعلی را فقط در موزه‌ها ببینند. 

برای اینکه بدانید این رویا می‌تواند به سرعت عمل شود کافی است بدانیم در سال ۱۹۹۸، کداک، حدود ۱۷۰ هزار کارمند داشت. فقط در مدت دو سال مدل کسب‌وکار آنها ناپدید شد و آنها ورشکست شدند. چه کسی فکر می‌کرد این اتفاق می‌افتد؟! 

آیا در سال ۱۹۹۸ فکر می‌کردید بعد از ۳ سال هیچ عکسی روی فیلم نگاتیو گرفته نمی‌شود؟ با بودن گوشی‌های هوشمند، این روزها چه کسی دوربین دیجیتال ندارد؟

جمله کلیدی آخر را هم با یکدیگر بخوانیم که شاید استخراج نفت هم به‌زودی متوقف شود.

سقوط افغانستان و اشغال آن به‌دست گروهی عقب‌مانده و تحت سلطه انگلیس (طالبان) گواه بر آن دارد که منابع تولید انرژی نوین خودروهای برقی در آینده‌ای نزدیک که در سنگ‌های کوه‌های این کشور به مقدار ۹۰ درصد موجود جهان یافت شده است به‌طور قطع جایگزین نفت خاورمیانه خواهد شد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pg7l4