یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 109724
تاریخ انتشار: 1403/02/18 05:13

فروش نفت در شرایط تحریم یک موفقیت است

هادی حق‌شناس-کارشناس اقتصاد
فروش نفت در شرایط تحریم یک موفقیت است

در شرایط تحریم مولفه‌های گوناگون اقتصادی باید از جنبه‌های خاصی سنجیده شوند، چون شرایط خاص و ویژه است. شکی نیست که فروش نفت و گاز کشور و همچنین دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایط تحریم، یک موفقیت برای صنعت نفت و گاز و اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود. در سال‌هایی که با تحریم و فشارهای گوناگون روبه‌رو بودیم، خوشبختانه اقدامات مهمی در زمینه توسعه تجارت نفت و گاز ایران انجام شده که موفقیت‌آمیز بوده است. یکی از مسیرهایی که در این راستا رفته‌ایم، استفاده از دستاوردها و توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع نفت و گاز کشور بوده است. با توجه به تاثیرات مثبتی که این راهکار داشته باید در راستای تداوم آن و استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور اقدام کنیم.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که هر سه ماه یک بار منتشر می‌کند از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشورمان طی سال گذشته میلادی خبر داده است. از نظر کارشناسان، این خبر از این نظر بسیار حائز اهمیت است که بخش زیادی از این رشد اقتصادی را مرهون صنایع نفت و گاز کشور هستیم. به‌ویژه اینکه فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی انجام شده که این موضوع اهمیت آن را دوچندان می‌کند.دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تولید و فروش نفت مواجه بود؛ بنابراین باید در این حوزه‌ها چاره‌اندیشی اساسی می‌شد و به دنبال راهکارهای اساسی و تاثیرگذار، اقداماتی صورت می‌گرفت. در این راستا وزارت نفت سیاست‌هایی همچون بهبود روابط با کشورهای منطقه، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر و سهامداری در آنها و استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور را به اجرا گذاشت. این سیاست و تلاش‌ها در نهایت نتیجه داد، به نحوی که توانستیم طی سال گذشته میلادی میزان فروش نفت خود را به دوران غیرتحریمی بسیار نزدیک کنیم و صادرات گاز را فراتر از دوران قبل از تحریم‌ها ببریم.بعد از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ در امریکا، توانستیم میزان فروش نفت کشور را افزایش دهیم. موضوع بمهم در این میان این است که در شرایط تحریم مجبور به دور زدن تحریم‌ها هستیم و ناچار باید نفت خودمان را با تخفیف بفروشیم. ما در نقل‌وانتقال پول نیز دچار مشکلات اساسی هستیم. باوجوداینکه تحریم‌ها تشدید شده و در زمینه تسویه مالی نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، اما در این شرایط هم توانسته‌ایم در این بخش به درآمد ارزی مناسبی برسیم و رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی را در سال گذشته میلادی محقق کنیم که قابل‌توجه و با اهمیت است.

فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم و دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایط تحریم، یک موفقیت برای صنعت نفت و گاز کشور محسوب می‌شود. اقدامات مهمی در زمینه توسعه تجارت نفت و گاز ایران انجام شده که استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور یکی از این موارد بوده و باید به تداوم استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور اقدام کنیم.طی سال گذشته میلادی، مسائل گوناگونی دست‌به‌دست یکدیگر دادند و بستر برای فروش نفت و گاز کشور مهیا شد. به دلایل مختلف ازجمله جنگ روسیه و اوکراین و اینکه امریکا و غرب نمی‌خواستند نرخ انرژی بیش‌ازحد بالا برود، کمی از مواضع خود در تحریم‌ها علیه کشورمان کوتاه آمدند، وزارت نفت نیز سیاست‌هایی در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت که تمام این مسائل در نهایت به دستیابی ما به رشد اقتصادی ۵.۴ درصد کشور موثر بود.واقعیت این است که استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز نیز نقش بسیار زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد. هرقدر جلو می‌رویم، استفاده از توان دانش‌بنیانی در صنایع بزرگ کشور افزایش می‌یابد که این به معنای بهره بردن از دانش فنی و تکنولوژی‌های جدید است.استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور بسیار مفید بوده است. واقعیت این است که تکنولوژی‌های بسیار بالایی در صنایع نفت و گاز در جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد و ما هنوز برای رسیدن به آنها راه طولانی در پیش داریم. باید به روند فعلی مبنی بر استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور ادامه دهیم.

باید بپذیریم که شرایط تحریم مقتضیات خاص خودش را دارد و نیاز به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اساسی داریم تا بتوانیم به ثبات برسیم و موقعیت‌مان را حفظ کنیم. در این وضعیت، استفاده از دستاوردها و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و پیدا کردن راهکارهایی برای فروش نفت و گاز کشور مفید بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457bwm