پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 6137
تاریخ انتشار: 1400/08/29 14:00
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

آماده کمک به ایران‌خودرو هستیم

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، پاشنه آشیل حوزه حمل‌ونقل در کشور است و درحال‌حاضر، بیش از ۲۰۰ هزار خودرو سنگین فرسوده در انتظار نوسازی هستند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر خرید تضمینی محصولات ایران‌خودرو دیزل از سوی مصرف‌کننده‌های دولتی تاکید کرد و گفت انتظار داریم این مصرف‌کنندگان قراردادهای تضمین خرید با ایران‌خودرو دیزل منعقد کنند، این شرکت به‌راحتی می‌تواند استانداردهای محصولات را به حد قابل‌قبول برساند.

واردات خودرو دست دوم توهین به کشور است

عزت‌اله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بازدید از شرکت ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه این شرکت باید شرایطی را فراهم کند که مردم قدرت خرید محصولات آنها را داشته باشند، عنوان کرد: این خودروساز می‌تواند در همکاری با سیستم بانکی کشور، شرایط سهل‌تری برای عموم مردم در خرید خودروهای سنگین و تجاری فراهم کند.

به‌گزارش ایکوپرس، وی ادامه داد: اصلاح ساختار سهامداری ایران‌خودرو، برای چالاکی و پویایی سیستم خودروسازی ضروری است و از سوی دیگر، با این اقدام، تحریم‌ نیز آسیب کمتری وارد می‌کند. در صورت اصلاح ساختار سهامداری، بالندگی مدیران ایران‌خودرو نمایان‌تر خواهد شد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور دارای ظرفیت‌های بالایی در صادرات است، بر لزوم صادرات محصولات خودروسازان تاکید کرد و گفت: آماده کمک به ایران خودرو هستیم. وی تصریح کرد: سازندگان داخل کشور در بخش دولتی و خصوصی توان تامین تقاضای بازار در صورت داشتن سفارش و همچنین قدرت صادرات محصولات را دارند. اکبری‌تالارپشتی تصریح کرد: بنگاه تولیدی باید براساس اصول و قواعد اقتصادی اداره شود. اگر دولت در عین آزاد گذاشتن، از خودروساز حمایت کند، خودروسازان توان پاسخگویی به بخش اعظم نیازهای کشور را دارند. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هر قطعه‌ای که نیاز باشد را می‌توانند تولید کنند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خدمات پس از فروش و تامین قطعات را چالشی برای واردات خودروهای سنگین دست دوم به کشور خواند و گفت: ایران‌خودرو دیزل جای مطمئنی است که در صورت حمایت دولت می‌تواند تعهدات تولید را بپذیرد، کمیسیون صنایع این موضوع را از وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری خواهد کرد. 

اختصاص تسهیلات خرید

اکبری‌تالارپشتی درباره نرخ فروش محصولات، گفت: نمی‌توان محصول را کمتر از نرخ تمام‌شده تولید به فروش رساند، از چنین برخوردهای دستوری نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. فرمول ما این است که وقتی تولیدات چه خودرو و چه کالای دیگری، نرخ تمام‌شده دارند، باید برای حمایت از مردم و تحریک بازار، اقداماتی مانند اختصاص تسهیلات خرید را در دستور کار قرار دهیم، شاید رانندگان خودروهای سنگین توان نوسازی خودروهای خود را نداشته باشند که باید دولت وارد میدان شود و با حمایت از ساخت داخل به این موضوع کمک کند. وی با انتقاد از واردات خودروهای سنگین دست دوم به کشور گفت: وقتی یک وزارتخانه ترجیح می‌دهد، خودروهای فرسوده و دست دوم را از کشورهای گوناگون به واسطه دلالان جمع‌آوری و وارد کند، توهین به کشور است.

 اگر توان تولید نداشتیم، می‌توانستیم به این موضوع بپردازیم اما با امکانات موجود، توان تولید در داخل وجود دارد.

عرضه محصولات جدید

جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در ادامه با بیان اینکه برنامه این شرکت برای سال ۱۴۰۱، تولید ۱۵ هزار دستگاه محصولات تجاری سنگین و نیمه‌سنگین است که به معنای رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است، عنوان کرد: این اتفاق مشروط به اراده دولت بر نوسازی و حمایت از صنعت حمل‌ونقل است. وی افزود: دولت می‌تواند از طریق مجاری قانونی منابع لازم را فراهم کرده و دست به نوسازی و رشد صنعت حمل‌ونقل بزند که یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت کشور

 است. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با تاکید بر اینکه امروز به لحاظ کیفی، ایران‌خودرو دیزل رشد بسیار قابل‌قبولی دارد، اظهارکرد: تمام محصولات این خودروساز استانداردهای لازم را دریافت کرده‌اند. 

در سال ۱۳۹۵ محصولات ایران‌خودرو دیزل دارای یک ستاره یا دو ستاره کیفیت بودند اما امروز ۶۷ درصد محصولات ۴ ستاره و ۳۳ درصد از آنها ۳ ستاره است. همچنین در سال گذشته ۴ محصول دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده‌اند و نمرات منفی کیفی در تمام محصولات کاهش یافته است. توسلی‌مهر با اشاره به تولید محصولات جدید، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر محصولات قدیم که بسیار ارتقایافته و به‌روز شده، محصولات جدیدی که با هدف صادراتی و در حوزه حمل‌ونقل طراحی شده، به بازار عرضه می‌شود. 

 به‌گفته مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، این شرکت در حوزه کاهش مصرف سوخت نیز بسیار فعال بوده و تمام موتورهای تولیدی ایران‌خودرو دیزل تبدیل به یورو۵ EEV خواهد شد که عملا دارای ۷.۲ درصد کاهش مصرف سوخت است.

رونمایی از اتوبوس برقی؛ به‌زودی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به افزایش ساخت داخل و کاهش ارزبری در تولید اتوبوس، گفت: در حال‌حاضر ارزبری این محصول از ۵۸ هزار یورو به حدود ۳۷ هزار یورو رسیده و تا پایان سال به ۳۳ هزار یورو کاهش خواهد یافت.

فرشاد مقیمی در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه این روند در سنوات آینده نیز ادامه خواهد یافت، اظهارکرد: ظرفیت تولید محصولات ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی را در مجموعه ایران‌خودرو دیزل به حدی بالا می‌بریم که بتوانیم نیازهای داخل کشور را به‌طورکامل پوشش 

دهیم. وی تصریح کرد: پس از ۹ سال با همت تمامی سازندگان و کارکنان، اتوبوس به خط تولید بازگشته و در حال‌حاضر بیشترین تولید اتوبوس در کشور متعلق به ایران‌خودرو دیزل است. به‌تازگی برای تولید ۱۷۵ اتوبوس با شهرداری تهران قرارداد بستیم که از این تعداد ۱۱۰ اتوبوس را تحویل داده‌ایم. 

وی با اعلام خبر رونمایی از اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل در هفته‌های آینده، استفاده از این اتوبوس را که حدود ۶۵ درصد آن داخلی‌سازی شده، در کاهش آلایندگی شهرهای بزرگ تاثیرگذار دانست و اظهار امیدواری کرد، با استفاده از این محصول در رفع مشکلات زیست‌محیطی کلانشهرها یاریگر باشیم. مقیمی تصریح کرد: این محصول از سال ۱۴۰۱ وارد چرخه مصرف خواهد شد. 

رشد تولید ۱۰۰ درصدی

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل نیز، با اشاره به اینکه این خودروساز نسبت به سال ۹۸ و ۹۹، ۱۷۰ درصد رشد تولید را تجربه کرده، گفت: در پایان سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۰۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد خواهیم کرد.

توسعه پلتفرم، زمینه‌ساز ارتقای داخلی‌سازی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جتکو گفت: این شرکت در یک سال اخیر با تمرکز بالایی در حوزه طراحی و توسعه پلتفرم‌های برقی فعال بوده و در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار موفق به طراحی و نمونه‌سازی و توسعه پلتفرم برق و الکترونیک منطبق با استانداردهای روز جهان شده است.

داود خسروی ادامه داد: با حمایت ویژه و تاکید مدیرعامل ایران‌خودرو و تلاش و کوشش همکاران در شرایط سخت فعلی، پلتفرم برق و الکترونیک محصول دنا پلاس توربو طراحی و در آینده نزدیک نمونه تولید شده آن رونمایی خواهد شد. 

وی ادامه داد: تیم توسعه برق و الکترونیک شرکت جتکو در ۴ گروه تخصصی با همکاری شبکه‌ای از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال طراحی، هوشمندسازی و توسعه پلتفرم برق و الکترونیک برای محصولات ایران‌خودرو است. خسروی با بیان اینکه پلتفرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو با اتکا به استانداردهای روز جهانی در شرکت جتکو در حال توسعه و نمونه‌سازی است، اظهارکرد: این پلتفرم بستری برای افزایش ایمنی و کیفیت در خودروهای فعلی و آینده گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود. طراحی نود مرکزی BCM، طراحی دستورالعمل و پیام‌های شبکه و نیز شبکه توان و دسته سیم، دستاوردهای اصلی در این پروژه است. وی ادامه داد: این پروژه در شرکت جتکو با استفاده از شیوه‌نامه‌ها و روش‌هایی مانند AUTOSAR که در خودروسازهای مطرح جهان استفاده می‌شود، طراحی شده است.

 رویکرد طراحی مبتنی بر مدل و استفاده از استاندارد ایمنی عملکردی ISO۲۶۲۶۲ از اصول مورد استفاده در طراحی این پلتفرم است. خسروی تصریح کرد: با مشخصات ارائه شده در این محصول، قابلیت استفاده آن در تمامی خودروهای فعلی و دست‌کم ۵ سال آینده ایران‌خودرو وجود خواهد داشت. 

وی توسعه بازار و امکان صادرات محصول و نیز سهولت تشکیل شبکه همکاران در طراحی و تامین شاخص‌های الکترونیک را از مزایای این طرح جدید برشمرد و گفت: این محصول قادر خواهد بود با ضبط ارزش‌افزوده نرم‌افزار واحدهای کنترلی، بهبود و روان‌سازی مونتاژ و کاهش حجم دسته‌سیم و نودهای مازاد در شبکه، در راستای ارتقای کیفیت ایفای نقش کند. 

مدیرعامل جتکو گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو با دستیابی به این فناوری، امکان اجرای هرگونه توسعه و ارتقا در حداقل زمان و هزینه را در اختیار خواهد داشت و همچنین با ایجاد زیرساخت و دانش طراحی، پوشش ویژگی‌های رفاهی و هوشمند در خودروهای مختلف این شرکت تسهیل خواهد شد. 

 گفتنی است، تمامی فرآیندهای طراحی و توسعه این پلتفرم در گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموعه شرکت جتکو به صورت بومی ایجاد شده و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و دانش آن قابل گسترش به سایر نودهای الکترونیکی محصولات ایران‌خودرو است.

نوسازی ۱۵هزار تاکسی

در پی قرارداد نوسازی ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در مرداد سال گذشته میان شرکت ایران‌خودرو و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، حدود ۱۵ هزار نفر از سطح کشور برای دریافت تاکسی نو به ایران‌خودرو معرفی شده‌ و تاکسی‌های خود را بدون وقفه دریافت کرده‌اند. ایران‌خودرو به‌عنوان تنها تامین‌کننده تاکسی کشور، آمادگی کامل برای تامین تاکسی‌های موردنیاز کشور را داشته و به تمامی نیازمندی‌های اعلام شده بدون وقفه پاسخ داده است. این در حالی‌ است که با گذشت ۱۴ ماه از قرارداد منعقد شده با تاکسیرانی، از متقاضیان شهر تهران فقط ۶ هزار و ۱۳۸ نفر برای نوسازی تاکسی به ایران‌خودرو معرفی شده‌اند که تاکسی تمامی این افراد در حداقل زمان ممکن و پیش از موعد مقرر فاکتور شده و هیچ درخواستی بدون پاسخ نمانده است. 

ایران‌خودرو آماده نوسازی تمامی درخواست‌های نوسازی تاکسی کشور بوده و در صورت جذب و معرفی متقاضیان از سوی سازمان‌های تاکسیرانی، نوسازی تاکسی‌های فرسوده جزو اولویت‌های این شرکت خواهد بود. در این زمینه ضروری‌ است، سازمان‌های متولی نوسازی تاکسی با اتخاذ راهکارهای مناسب و تسهیلگر، تا پایان سال نسبت به معرفی ۳۵ هزار متقاضی باقیمانده از قرارداد نوسازی، اقدام کنند.

تولید قطعات پلیمری

شرکت مهرکام پارس در یک سال گذشته بیش از۱۰ نوع ماده اولیه وارداتی را داخلی‌سازی و از خروج ارز برای خرید این مواد جلوگیری کرده است. مرتضی محمدی، مدیرعامل شرکت مهرکام پارس گفت: موفقیت این شرکت با یاری شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی اصفهان و شرکت‌های تولیدکننده مواد پلیمری به‌دست آمده است. وی خاطرنشان کرد: بدین‌ترتیب می‌توان گفت این شرکت در تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولاتش تا بیش از ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده و امید دارد با همیاری شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند دیگر مواد اولیه پلیمری موردنیازش را از جمله EPP، ABS و PBT در کوتاه‌ترین زمان به خودکفایی برساند. وی به صرفه اقتصادی استفاده از مواد داخلی به جای نوع خارجی و جلوگیری از خروج ارز نیز اشاره کرد و گفت: مواد اولیه داخلی همواره در دسترس است و هیچ‌گاه برای تامین آن با مشکل لجستیکی روبه‌رو نیستیم. گفتنی است، مهرکام پارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده مجموعه قطعات پلیمری تزئینی برای گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌تازگی، تزئینات بیرونی و تولید سپر جلو و عقب تارا، محصول جدید این گروه صنعتی را برعهده دارد. این سپرها در دو مدل برای خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک تولید می‌شود. مجموعه سپر عقب مدل اتوماتیک به دوربین مجهز است. این شرکت در محصول کراس‌اوور ایران‌خودرو نیز در تولید مجموعه قطعات تزئینی داخلی و بیرونی پلیمری نقش ایفا خواهد کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mzvb2