شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 102385
تاریخ انتشار: 1402/10/20 08:12

اهمیت توسعه «دیپلماسی مهارتی» در بهبود شاخص‌‌های اقتصادی

سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی همیشه سرمایه‌گذاری پولی و مالی نیست بلکه در بسیاری از موارد می‌توان با یک افق دید برتر و یک نگاه عمیق، سرمایه‌گذاری انسانی انجام داد. به این معنا که کشور بتواند از توان انسانی خود در پروژه‌های خارجی بهره ببرد تا هم بخش زیادی از مسئله اشتغال را حل و فصل کند و هم با درآمدزایی ارزی، به وضعیت زندگی اجتماعی بهبود بخشد.
اهمیت توسعه «دیپلماسی مهارتی» در بهبود شاخص‌‌های اقتصادی

 این مهم البته به معنای مهاجرت نیروی کار به خارج از کشور نیست بلکه به این معنی است که کشور بتواند درکنار آموزش، مهارت‌های مورد نیاز را به صورت هدفمند به علاقه‌مندان ارائه دهد تا در نهایت با اتکا به دیپلماسی مهارت، مسیر را برای حضور آنان در برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای دیگر که خود می‌تواند ضریب نفوذ ایران در اقتصاد این کشورها را افزایش دهد، وارد کند.

دیپلماسی مهارت به‌عنوان یکی از ابزارهای مورد اتکای دیپلماسی به معنای برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه به‌منظور تأمین منافع ملی در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی کشور، تقویت توانمندی‌های فناوری و به‌طورکلی بهره‌برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها، دیپلماسی مهارتی معنا می‌شود.

نکتۀ مهم اینکه ایران در سال‌های گذشته توانسته با جهش در بخش دانش‌بنیان، هم در بخش ماشین‌آلات و سخت‌افزارها و هم در بخش خدمات فنی و مهندسی به جایگاه خوبی در کشورهای منطقه و بازارهای همسایه برسد که اگر این ارائه خدمات و محصولات نوآورانه با تزریق نیروی کار برای ادامه فعالیت، بهبود عملکرد و افزایش کارآیی همراه باشد، دریافتی کشور از این بازارها حتی بعد زا اتمام پروژه نیز به صورت فرایند و پروسه ادامه‌دار خواهد بود.

نیل به این هدف به دو پیش‌شرط اساسی نیاز دارد؛ اول اینکه نیازهای بازارهای هدف از خودرو، فناوری‌های نو گرفته تا انرژی‌های خورشیدی، برق، امور ساختمان و غیره، به خوبی بررسی و احصاء شود.

دوم این‌که به نیروی انسانی علاقه‌مند، آموزش‌هایی مطابق با استانداردهای جهانی ارائه شود که خود این امر هم به به ارتقاء مراکز آموزشی و بهبود کیفی آموزش‌ها نیاز دارد تا در نهایت افرادی متخصص و توانمند با کارآیی بالا مطابق با نیازهای بازار هدف تربیت شوند.

در همین رابطه، مهرداد عظیم؛ معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت گسترش چتر مهارتی در ایران و فراتر از مرزها، برخورداری از سرمایه انسانی توانمند و متخصص و زیرساخت‌های جامع استاندارد را برای اجرای راهبرد اصلی توسعه دیپلماسی مهارت را مهم تلقی کرد و گفت: برای نیل به دیپلماسی مهارتی به حضور فعال و همکاری با بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی از جمله گروه‌های خودروسازی و هلدینگ‌های بزرگ است.

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mpjn8