دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 108137
تاریخ انتشار: 1403/01/28 04:40

پیش‌بینی آینده هوش مصنوعی: فرصت‌ها، چالش‌ها و الزامات اخلاقی

پیش‌بینی برای سال بعد به اندازه کافی سخت است. اگر بخواهیم آینده نه یک سال، بلکه نیم دهه بعد را پیش‌بینی کنیم، چه؟ هر چه سعی کنیم به آینده دورتری نگاه کنیم، همه چیز مبهم‌تر به نظر می‌رسد و هر آنچه می‌گوییم بیشتر با حدس و گمان‌ عجین می‌شود. اگر یک چیز در فناوری قطعی باشد، این است که هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را واقعا پیش‌بینی کند و همه ما از نحوه انجام همه چیز شگفت‌زده خواهیم شد. اما با این وجود، بررسی و پیش‌بینی اتفاقات آینده، یک آزمایش فکری آموزنده و سرگرم‌کننده است.
پیش‌بینی آینده هوش مصنوعی: فرصت‌ها، چالش‌ها و الزامات اخلاقی

پیش‌بینی برای سال بعد به اندازه کافی سخت است. اگر بخواهیم آینده نه یک سال، بلکه نیم دهه بعد را پیش‌بینی کنیم، چه؟ هر چه سعی کنیم به آینده دورتری نگاه کنیم، همه چیز مبهم‌تر به نظر می‌رسد و هر آنچه می‌گوییم بیشتر با حدس و گمان‌ عجین می‌شود. اگر یک چیز در فناوری قطعی باشد، این است که هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را واقعا پیش‌بینی کند و همه ما از نحوه انجام همه چیز شگفت‌زده خواهیم شد. اما با این وجود، بررسی و پیش‌بینی اتفاقات آینده، یک آزمایش فکری آموزنده و سرگرم‌کننده است.

پیش‌بینی آینده هوش مصنوعی: فرصت‌ها، چالش‌ها و الزامات اخلاقی

در این مقاله که خلاصه‌ای از یک مقاله منتشر شده در مجله فوربز است، پنج پیش‌بینی جسورانه در مورد اینکه دنیای هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۰ چگونه خواهد بود، آورده شده است. همچنین در پایان درباره یک شرکت پیشرو در حوزه فناوری به نام ویستا سامانه آسا صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید. 

۱- تغییر ارزش بازار Nvidia

انویدیا، غول فناوری، در سال‌های اخیر در حال تجربه یه رشد شگفت‌انگیز در زمینه یادگیری عمیق بوده است. ارزش بازار آن از زیر ۳۰۰ میلیارد دلار در اواخر سال ۲۰۲۲ به ۲ تریلیون دلار امروز افزایش پیدا کرده است. اما آیا می‌تواند این رشد را به طور نامحدود حفظ کند؟ شرکت AMD را در نظر بگیرید؛ یک رقیب قدرتمند که در آن هم به سرعت در حال رشد است. با افزایش تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، بازیکنان بیشتری وارد عرصه می‌شوند و قیمت‌ها را پایین می‌آورند و برتری انویدیا را به چالش می‌کشند. با این که انویدیا بدون شک یک بازیکن کلیدی در اکوسیستم هوش مصنوعی باقی خواهد ماند، قیمت سهام فعلی آن ممکن است در آینده گران به نظر برسد و سیر نزولی را در پیش بگیرد. 

۲- تعامل طبیعی با هوش مصنوعی

دنیایی را تصور کنید که در آن مکالمه با هوش مصنوعی به اندازه چت کردن با یک دوست طبیعی است. تا سال ۲۰۳۰، این چشم‌انداز به واقعیت تبدیل خواهد شد. هوش مصنوعی محاوره‌ای، دستیاران مجازی و توصیه‌های شخصی‌‌سازی‌شده به‌طور یکپارچه راه خود را به زندگی ما باز خواهند کرد. تصور کنید در حالی که دستیار مجازیتان، روز شما را برنامه‌ریزی می‌کند، با قهوه‌ساز مجهز به هوش مصنوعی خود بیدار می‌شوید که ترکیب مورد علاقه شما را درست می‌کند. این فعل و انفعالات به هم ریخته یا روباتیک نخواهد بود. آن‌ها بدون زحمت جریان خواهند داشت و بهره‌وری و راحتی را افزایش می‌دهند.

 

۳- استقرار ربات‌های انسان‌نما

ربات‌های انسان‌نما، بیش از ۱۰۰هزار عدد از آن‌ها، تا سال ۲۰۳۰ در خیابان‌ها، کارخانه‌ها و خانه‌های ما پرسه خواهند زد. این‌ها موجودات مکانیکی صرف نیستند، بلکه همراهان پیچیده‌ای هستند. ربات پرستار را تصور کنید که به بیماران کمک می‌کند، از نیازهای آن‌ها درس می‌گیرد و مراقبت همدلانه ارائه می‌دهد. یا یک ربات سرآشپز که غذاهای لذیذ درست می‌کند و دستور العمل‌ها را بر اساس ترجیحات شما تطبیق می‌دهد. این ربات‌ها فقط حرکات انسان را تقلید نمی‌کنند. آنها زمینه، احساسات و سازگاری را درک خواهند کرد.

۴- اصطلاحات منسوخ شده هوش مصنوعی

همانطور که هوش مصنوعی بالغ می‌شود، واژگان آن تکامل پیدا می‌کند. عباراتی مانند «عامل» و «AGI» (هوش عمومی مصنوعی) در ابهام محو خواهند شد. اصطلاحات جدید برای توصیف سیستم‌ها و قابلیت‌های پیشرفته پدیدار خواهند شد. ما در مورد شبکه‌های عصبی، محاسبات کوانتومی و اکوسیستم‌های غیرمتمرکز هوش مصنوعی بحث خواهیم کرد. این فیلد از کلمات کلیدی فراتر خواهد رفت و بر کاربردهای عملی تمرکز خواهد داشت. دنیایی را تصور کنید که در آن دیگر درباره ورود AGI بحث نمی‌کنیم، بلکه پیامدهای اخلاقی آن را بررسی می‌کنیم.

۵- تغییر از آموزش به استنتاج

پویایی بار کاری هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد. مدل‌های آموزشی که زمانی کار بسیار سختی بود، در صندلی عقب قرار می‌گیرند. در عوض، استقرار هوش مصنوعی در سناریوهای دنیای واقعی بسیار مهم خواهد بود. تراشه‌های آموزشی تخصصی انویدیا با تراشه‌های ارزان‌تر و همه‌کاره‌تر که برای استنتاج طراحی شده‌اند، رقابت خواهند کرد. این تراشه‌ها به وسایل نقلیه خودران، تشخیص پزشکی و توصیه‌های شخصی کمک می‌کنند. چشم‌انداز هوش مصنوعی از تئوری به عملی تبدیل می‌شود و صنایع و زندگی روزمره ما را تغییر می‌دهد.

معرفی شرکت‌ ویستا سامانه آسا

حال که تکنولوژی با سرعت غیرقابل باوری در حال پیشروی است، شرکت‌هایی برنده هستند که بتوانند با به‌روزترین فناوری‌ها همراه باشند. از طرف دیگر خوشبختانه در مورد تکنولوژی، مرزها تاثیر کمرنگ‌تری دارند و شرکت‌های داخلی هم می‌توانند از مزایای حوزه‌های جدید بهره‌مند شوند. ویستا سامانه آسا، دقیقا یکی از همین شرکت‌هاست که پیشرفت‌های تکنولوژیکی را با آغوش باز می‌پذیرد و هم‌گام با پیشرفته‌ترین شرکت‌های بین‌المللی پیش می‌رود. 

اگر بخواهیم این شرکت را به اختصار معرفی کنیم، باید بگوییم که ویستا سامانه آسا یک شرکت فناوری‌محور است که در زمینه فناوری مالی یا همان فین‌تک فعالیت می‌کند. آسا که زیرمجموعه گروه مالی آگاه است، تمام محصولات نرم‌افزاری آن را توسعه می‌دهد.آسا با بیش از ۱۱ سال فعالیت در بازار سرمایه، با همکاری بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل، امروز به ۷ میلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهد. 

ناگفته پیداست که برای ارائه خدمات به این حجم کاربر، آن هم در حوزه فناوری، پذیرش تکنولوژی‌های برتر و استفاده از آن‌ها نیاز اول است. ویستا سامانه آسا هم این واقعیت را می‌داند و به کار بسته است. این شرکت در حوزه هم مصنوعی هم با همین سیاست پیش می‌رود. در صورت تمایل می‌توانید برای آشنایی بیشتر با شرکت آسا، به وبسایت رسمی آن مراجعه کنید. همچنین می‌توانید در صفحه «همکاری با آسا» فرصت شغلی فعال این شرکت در زمینه هوش مصنوعی و سایر حوزه‌های فناوری را ببینید و رزومه‌تان را ارسال کنید. 

سخن پایانی 

به طور خلاصه، چشم‌انداز هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۰ طرحی از نوآوری، همکاری و انطباق خواهد بود. اگرچه این پیش‌بینی‌ها، پیش‌گویی‌های شفاف نیستند، اما کنجکاوی ما را برمی‌انگیزند و ما را برای شکل‌دهی آینده ترغیب می‌کنند. بنابراین، بیایید ناشناخته‌ها را در آغوش بگیریم، پیشرفت را جشن بگیریم و آماده دنیایی شویم که در آن هوش مصنوعی همراه مورد اعتماد ما باشد، نه فقط یک کلمه رایج!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mpdbb