جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 19531
تاریخ انتشار: 1401/06/16 03:33
بازار بی‌جان لوازم‌التحریر احیا می‌شود؟

آمادگی برای آغاز سال تحصیلی؛ از ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان

چندی پیش، خبری مبنی بر هزینه‌ سنگین تامین لوازم موردنیاز دانش‌آموزان منتشر شد که واکنش نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران را به همراه داشت.

چندی پیش، خبری مبنی بر هزینه سنگین تامین لوازم موردنیاز دانشآموزان منتشر شد که واکنش نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی تهران را به همراه داشت.

محمدرضا جویار، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی تهران، ضمن رد خبری مبنی بر اینکه هزینه تهیه نوشتافزار کلاس اولیها، امسال حدود یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، گفت: نرخ بهترین نوشتافزار برای دانشآموزان مقطع ابتدایی بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نیست. صمت به همین بهانه در این گزارش سعی دارد به بررسی بازار نوشتافزار مدرسه بازار امسال با بپردازد.

گرانی، ذوق خرید مدرسه را کور کرد

هر سال از همان روزهای ابتدایی شهریور، بوی ماه مدرسه به پیشواز میآید، شهر به تکاپو میافتد و صفایی دیگر به خود میگیرد. هر چند با شیوع کرونا، مهر ماه و آغاز سال تحصیلی در دو سال گذشته، شکل دیگری به خود گرفت و اوضاع بازار لوازمالتحریر نیز به تناسب آن درهم پیچید. وقتی حضور فیزیکی در مدرسه در کار نبود، عملا خریدی نیز برای آن انجام نمیشد. این روزها حالوهوای خانوادههایی که بچه مدرسهای دارند، با بقیه متفاوت است. برخی از خانوادهها، دغدغه تهیه وسایل موردنیاز تحصیل فرزندان خود را دارند تا بتوانند آنها را به نحو شایستهای، راهی مدرسه کنند. هر چند در شرایط اقتصادی کنونی، دیگر خرید مدرسه، برای همه، آن ذوق و هیجان قبل را ندارد و سرپرست خانوار با وجود هزینههای سنگینی که دارد، در این ماه هزینه دیگری را هم متحمل میشود.  در اینمیان، بازار لوازمالتحریر که ممکن است در طول سال، مشتری زیادی نداشته باشد، این روزها مشتریهای زیادی به خود میبیند و نزدیکی به بازگشایی مدارس، به این بازار گرما میبخشد. دیدن ذوق بچه مدرسهایها برای خرید از مغازههای لوازمالتحریر با آن زرقوبرقهای مخصوص به خود، بسیار لذتبخش است. امسال افزایش نرخ کاغذ منجر به افزایش نرخ لوازمالتحریر شد و با وجود اینکه بخش زیادی از لوازمالتحریر موجود در بازار، تولید داخلی است، اما قیمتها براساس تغییرات نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار، تغییر میکند. این بازار پر از برندهای داخلی و خارجی است و البته چند سالی است که بسیاری از لوازمالتحریر ایرانی، حسابی محبوبیت پیدا کردهاند. آماده کردن بچهها برای مدرسه علاوه بر هزینه ثبتنام، لباس فرم و کتاب، نیازمند هزینهای برای لوازمالتحریر است که تامین آن در شرایط فعلی، هزینه سنگینی دارد. والدین با توجه به زمان و بودجهای که دارند، مکانهای متفاوتی را برای خرید انتخاب میکند. خرید از بازار تهران نیز حال و هوای خاص خود را دارد. پس از عبور از تیمچههای زیبا و قدیمی بازار، وقتی به بازار لوازمالتحریر میرسیم، زرق و برق و جذابیت آن حسابی به چشم میآید. از دفترهای رنگی گرفته تا انواع خودکار با تنوع بالا در این بازارخودنمایی میکند.

در بازار لوازمالتحریر کالاهای متنوع با قیمتهای گوناگون عرضه میشود. بهعلاوه اینکه هر سال در شهریور، نمایشگاه نوشتافزار بر پا میشود که فرصت خوبی برای خرید لوازمالتحریر با نرخ مناسب است. در این بین هستند کسانی که برای خرید لوازمالتحریر به نزدیکترین مغازههای فروش نوشتافزار محله خود میروند و تمام خریدهای خود را از آنجا انجام میدهند. در این صورت، ممکن است قیمتها کمی بالاتر باشد. اگر برای خرید لوازمالتحریر به سراغ سایتهای اینترنتی بروید نیز قیمتهای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. در این سایتهای فروش اینترنتی، کالاهایی از طیف ارزان تا گران دیده میشود و بنا بر بودجهای که فرد دارد میتواند خرید خود را انجام میدهد.

خرید مدرسه چقدر تمام میشود؟

نوشتافزار، کالای ضروری دانشآموزان بهشمار میرود و با توجه به گرانیهای اینروزها، بسیاری از خانوادهها مجبورند برای فراهم کردن امکانات تحصیل فرزندشان، از دیگر خرجهای زندگی کم کنند. با این حال، در سوی دیگر این بازار، عدهای بدون در نظر گرفتن شرایط مردم و مشکلات اقتصادی، اقدام به گرانفروشی این کالای ضروری میکنند. بهطور کلی، هر از گاهی نوسانات بازار موجب میشود، کنترل قیمتها از دست مسئولان و متولیان نظارت بر بازار خارج شود. البته این گرانی گریزناپذیر، مسئلهای است که با تدبیر مسئولان، اصناف و دیگر نهادهای مرتبط، قابل کنترل است تا مردم متحمل هزینههای اضافه نشوند.

کولهپشتی لاکچری، ۲ میلیون تومان ناقابل!

از بین لوازم موردنیاز مدرسه، اول به سراغ کولهپشتی میرویم. کولهپشتیهایی که قیمت آنها متفاوت است. در بازار کولهپشتی، بچههای دبستانی بیشتر سراغ کیف و کولههایی میروند که شخصیت کارتونی موردعلاقه آنها روی آن باشد و البته رنگ آنها هم شاد باشد. دانشآموزان دورههای بالاتر، بیشتر به سمت خرید کولههایی با رنگهای تیرهتر میروند.   نکته دیگر برای خرید کیف و کوله، برند است. اینکه کولهپشتی یا کیفی که عرصه شده، تولید داخل است یا خارج، بر نرخ این محصول بسیار تاثیرگذار است. اگر کولهپشتی خوب و باکیفیتی خریداری شود، دوام بیشتری دارد و بچهها میتوانند مدتزمان طولانیتری از آن استفاده کنند. نرخ کولهپشتیهای خارجی در بازار از یک میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته کولهپشتیهایی با قیمت بالاتر هم در بازار عرضه میشود. کولهپشتیهای تولید داخل، قیمتهای گوناگونی دارند و نرخ آنها از ۲۵۰ هزار تومان به بالاست و سقف قیمتی آنها، بستگی به جنس و نوع کوله دارد، اما به بیش از ۶۰۰ هزار تومان نمیرسد.

جامدادی را چند بخریم؟

جامدادیهای موجود در بازار با طرحهای جذاب و زیبا میتواند هر بچهای را سرذوق بیاورد. برای خرید این جامدادی‌‌ها باید دستکم ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد. قیمت جامدادیهای خارجی از ۴۰۰ هزار تومان شروع میشود و به ۷۰۰ هزار تومان نیز میرسد، اما نرخ جامدادیهای ایرانی از ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تومان، بسته به مدل آن متفاوت است.

دفترهای خوش آب و رنگ

مهمترین قسمت خرید لوازمالتحریر مدرسه به دفتر اختصاص دارد. دفترهایی با طرحها و جنسهای گوناگون و رنگهای جذاب که شور و شوق بچهها برای درس را افزایش میدهد. این دفترها در انواع ۴۰ برگ، ۵۰ برگ، ۶۰ برگ، ۸۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ در دو نوع ساده و سیمی تولید و عرضه میشوند. طرح برخی دفترها، شخصیتهای کارتونی یا فوتبالیستهای معروف و برخی دیگر ساده و رنگی هستند. نوع دیگری از این محصولات، دفترهای کلاسوری است که تا مدتها قابلاستفاده هستند. بسیاری از برندهای ایرانی به تولید دفترهایی با تصاویر ارزشی و تایپوگرافیهای زیبا از قهرمانان ایران زمین، انیمیشنهای ایرانی، طرحهای فانتزی از کارتونهای ایرانی، یا جلد پارچهای با طرحهای خاص، استفاده از خطاطی و طرحهای سنتی، طبیعت و همچنین طرحهای گرافیکی خلاقانه، طرح شهدا، طرحهای گلدار و حتی چوبی به ترویج ارزشهای فرهنگی میپردازند. این روزها جذابیت و طراحی دفترهای ایرانی به حدی رسیده که خریدار ممکن است این سوال در ذهنش ایجاد شود که آیا واقعا این دفترها ایرانی هستند. اما چه بخواهیم چه نخواهیم، دفترهای برند خارجی نیز بهوفور در بازار وجود دارد. قیمت انواع دفتر ایرانی از ۲۰ هزار تومان شروع میشود و بسته به اینکه ۵۰ برگ، ۸۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ باشد نرخ آن متفاوت است. محدوده قیمتی برندهای ایرانی برای دفتر ۴۰ برگ ۱۵ هزار تومان، ۵۰ برگ ۲۰ هزار تومان، ۶۰ برگ ۴۰ هزار تومان، ۱۰۰ برگ ۶۸ هزار تومان و ۲۰۰ برگ ۱۰۰ هزار تومان است. در این بین، دفترهای لاکچری و جذابی را میبینید که قطعا ظاهرشان به سرعت شما را جذب خواهد کرد، اما دافعه ناشی قیمت بالای آنها از جذابیتشان بیشتر است. بهعنوان مثال، نرخ دفترهای فانتزی و ۲۰۰ برگ به بالای ۲۰۰ هزار تومان میرسد.

تراشهای یک میلیون تومانی!

نوبتی هم باشد، نوبت وسایل ریز  مدرسه است. در این قسمت به نرخ انواع تراش میپردازیم. تزخ تراشهای کوچک از ۹ هزار تومان شروع میشود. در این بین هستند افرادی که علاقه زیادی به تراشهای رومیزی دارند؛ تراشهای جذابی که روی میز قرار میگیرند و بسیاری از بچهها و بزرگسالان آنها را میپسندند. نرخ این تراشها نیز در محدوده ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

هزینه لازم برای خرید پاککن

قیمت پاککن نیز از ۱۱ هزار تومان شروع میشود و بسته به نوع آن، قیمتهای گوناگونی دارند. بیشترین نرخ این محصول، ۳۰ هزار تومان است.

مداد نوکی

حداقل هزینه برای خرید مداد نوکی حدود ۱۶ هزار تومان است و هر قدر جنس آن بهتر باشد، این مبلغ بالاتر میرود. بیشترین هزینه برای خرید یک مداد نوکی خوب ۷۰۰ هزار تومان است. البته در این بین مداد نوکیهایی در بازار موجود است که بسیار لاکچری هستند. نرخ این مداد نوکیهای خارجی بهدلیل اینکه در ساخت آنها از طلا استفادهشده، به ۲۰ میلیون تومان هم میرسد. در کنار این محصول باید مغزی مداد نوکی نیز خریداری شود که نرخ آن از ۱۲ هزار تومان شروع میشود و به ۲۰ هزار تومان میرسد.

مداد سیاه چند؟

هزینه لازم برای خرید یک مداد سیاه از ۸ هزار تومان شروع میشود و به ۲۵ هزار تومان میرسد. تنوع بسیار زیادی در این محصول وجود دارد و به تناسب سلیقه هر فرد میتوان خرید کرد.

مداد رنگی، ۱۷ میلیون ناقابل!

تهیه مداد رنگی از قسمتهای جذاب خرید بوده و نرخ آن با توجه به جنس و برند آن، متفاوت است.

قیمت مداد رنگی ۱۲ رنگ با توجه به برند آن از ۳۵ هزار تومان شروع و به ۷۰۰ هزار تومان هم میرسد. مداد رنگی ۲۴ رنگ نیز از ۹۰ هزار تومان شروع و با توجه به برند و کیفیت آن، تا ۲ میلیون تومان  در بازار عرضه میشود. در بازار مداد رنگیهای ۱۰۰ رنگی هم موجود است که نرخ آنها به ۱۷ میلیون تومان هم میرسد.

قیمت خطکش در بازار

قیمت خط کش در بازار از ۲۰ هزار تومان شروع میشود و با توجه به جنس و اندازه آن تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته میشود.

خودکار را چند بخریم؟

قیمت خودکار از ۵ هزار تومان شروع میشود و گاهی با توجه به برند و چندکاره بودن آن به ۲۵۰ هزار تومان میرسد. برخی از افراد در کنار رنگهای پرکاربرد، خودکارهای رنگی هم خریداری میکنند. قیمت خودکارهای ۶ رنگ در بازار از ۲۴ تا۱۰۰ هزار تومان است.

برگه A۴

بستههای ۱۰۰ برگی ورقه A۴ از ۱۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش میرسد.

خرید برچسبهای اسم

برچسبهای اسم نیز از آن دسته خریدهای مهم است که باید انجام شود. نرخ آنها در محدوده بستهای ۲۴ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است.

سخن پایانی

این روزها، بازار ساکت لوازمالتحریر، پر از جنبوجوش شده و خانوادهها در کنار شهریههای نجومی مدارس، هزینه سنگینی نیز باید برای خرید نوشتافزار متحمل شوند. دانشآموزان در مدارس با شهریه بالا، لوازمالتحریر لاکچری هم میخواهند. اگر خانوادهها برای فرزندان خود، لوازمالتحریر خاص و برند تهیه کنند، هزینه لازم برای تهیه یک کولهپشتی با لوازم لاکچری، حدود ۴ میلیون تومان خواهد شد. از سوی دیگر، میتوان لوازمالتحریر ارزان را با حدود ۴۰۰ هزار تومان تهیه کرد که فقط شامل خرید یک دفتر، یک مداد و یک خودکار میشود. با این وجود میتوان گفت تفاوتی ۱۰۰ درصدی بین بچههای قشر مرفه و ضعیف جامعه وجود دارد. با توجه به بررسیهای صمت میتوان گفت گاهی صحبتهای برخی از مسئولان درباره هزینهها درست است، اما در صورتی که حداقلها تامین شود! هر چند گرانی کاغذ و هزینههای تولید، قیمتها را بسیار جابهجا کرده، اما امیدواریم بازارمدرسه ۱۴۰۱ برای تولیدکنندگان نوشتافزار، بهخوبی رقم بخورد و آنها را از ضرر و زیان سالهای اخیر نجات دهد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxvkq