دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 19855
تاریخ انتشار: 1401/07/16 07:56
پیدا و پنهان آبرسانی در همدان

هنـوز خبـری از آب نیـست

همدان طی چند سال اخیر با مشکل کم‌آبی مواجه شده است؛ به‌نوعی که طی این سال‌ها نماینده سابق مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی آن را ابرچالش خوانده و بارها خواستار رسیدگی به این وضعیت شده است.

در حالی که مسئولان همدان از رسیدن آب به این شهر خبر میدهند، اما هنوز آب شرب به خانهها نرسیده و مردم همچنان دچار مشکل هستند.

تابستان سال گذشته فرماندار همدان نیز از تمام شدن آب سد اکباتان بهعنوان اصلیترین منبع آب مردم این شهرستان خبر داد و این وضعیت با قطعیهای آب همراه شد، بهنوعی که مردم شهر همدان قطعی آب را در ساعت ۲۴ تا اذان صبح تجربه میکردند، اما این وضعیت طولی نکشید و در امسال، قطعیهای آب از بین رفت. اما همچنان هشدارها و وضعیت کمآبی سد اکباتان نمکی بر زخم خشکسالیها بود. مرداد امسال در حالی که اصلیترین دغدغه مردم همدان وضعیت آب و البته مسکن بود؛ دغدغهها همه به این سمت و سو رفت و در ادامه، صحبت از رسیدن آب سد تالوار و قوت گرفتن این پروژه پس از سالها شد. اقدامات جهادی پیش رفت و مردم هر روز دلخوشتر از گذشته، زندگی با بطریهای آب معدنی، آب آشامیدنی و خریدن دبه، تشت، شلنگ و… را به جان خریدند. قرار بود آب تالوار 2 ماهه یعنی نهایت ۶ مهر به همدان برسد، اما این روزها مردم همدان قطعیهای شبانهروزی را تجربه میکنند.

از این وضعیت خسته شدهایم

یکی از بانوان ساکن در محله خرمرودی همدان گفت: ساعتها آب نداریم، دخترم کلاس اول ابتدایی است و ساعت ۱۳ به خانه میآید، حتی یک قطره آب وجود ندارد که بتواند دست و پایش را بشوید. وی با بیان اینکه از نداشتن آب و این وضعیت خسته شدهایم، عنوان کرد: برای نوشیدن، از لیوان یکبار مصرف استفاده میکنیم تا نخواهیم لیوانی را بشوییم، آبی نداریم و باید آبی هم که ذخیره میکنیم برای کارهای دیگر کنار بگذاریم و دیگر آبی برای شستن ظرفها نداریم. یکی از ساکنان شهرک الوند نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: متاسفانه این روزها ساعتهای بسیاری را در بیآبی بهسر میبریم، بنده در یکی از شهرستانهای همدان مشغول به کار هستم، ساعت ۶ صبح سر کار میروم و ساعت ۱۶ در حالی به خانه میآیم که نه صبح آب شهری وصل بوده  و نه تا شب آبی در خانهمان وجود دارد.

وی با گلایهمندی گفت: من تنها زندگی میکنم و نمیتوانم اگر صبح آبی در منزلم هست، آن را برای طول شبانهروز ذخیره کنم، منزل خانوادهام هم در این شهر نیست که به آنجا پناه ببرم؛ واقعا باید با این وضعیت چه کنم؟

با معضل روبهرو هستیم

یکی از ساکنان محله گلزار همدان نیز گفت: منزل ما در طبقه همکف است، اما آبی برای مصرف نداریم، بهنوعی که پنجشنبه هفته گذشته از ساعت ۱۴ بعدازظهر آبی در منزل ما نبود، جمعه هم حتی یک قطره آب نداشتیم، چطور میشود با این وضعیت زندگی کرد؟ این شهروند همدانی ادامه داد: من و همسرم سن بالایی داریم و نمیتوانیم آب را در ظرفهای بزرگ از جای دیگری به خانهمان بیاوریم، متاسفانه در حالی که بارها در تلویزیون مطرح میشود، آب به همدان رسیده، اما خبری از آب نیست و ما با مشکل روبهرو هستیم.

آب تالوار در مرحله تصفیه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان درباره وضعیت آب همدان اظهار کرد: با کار سنگینی که بهصورت شبانهروزی انجام شد و تلاشهای مستمری که در این عرصه انجام گرفت، خوشبختانه آب تالوار به 3 ایستگاه پمپاژ یک، 2 و 3 رسیده و وارد مدار شده است.این آب، روز پنجشنبه به منبع کی تو (K۲) رسید و در انتقال آن مشکلی نداشت. فرزاد تیموری اضافه کرد: روز پنجشنبه جلسهای برگزار شد و اساتید تصفیه آب شرب، از وزارت نیرو که مسئولیت کشوری دارند به همدان آمدند و تیم فنی تشکیل شد. این تیم با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، وزارت نیرو و استاندارد تشکیل و قرار شد نحوه کنترل کیفیت آب همدان را برنامهریزی و دستورالعملی نیز در این راستا تدوین شود. این کار شروع شده است و در حال حاضر آب تالوار که در مخزن کی تو قرار دارد با آب چاه خالقوردی مخلوط و وارد تصفیهخانه شهید بهشتی خواهد شد.  معاون امور عمرانی استانداری همدان بااشاره به اینکه این آب هماکنون در تصفیه خانه است و پس از آنکه به استانداردهای بهداشتی بهلحاظ بهداشتی، سلامت و آرسنیک رسید، وارد شبکه میشود، گفت: طبق آخرین آمار، این آب به تصفیهخانه شهرک بهشتی رسیده و در مسیر فرآیند تصفیه آب قرار دارد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxbdw