جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 102006
تاریخ انتشار: 1402/10/16 04:00

سرخک چیست و چه علائمی دارد ؟

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس به بدن وارد میشود . سرخک که به آن روبلا هم گفته می ‌شود ، میتواند برای کودکان کوچک جدی و حتی کشنده باشد . این بیماری که زمانی بسیار رایج بود ، الان تقریباً همیشه می تواند با واکسن پیشگیری شود .
سرخک چیست و چه علائمی دارد ؟

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعیویروس به بدن وارد میشود . سرخک که به آن روبلا هم گفته می ‌شود ، میتواند برای کودکان کوچک جدی و حتی کشنده باشد . این بیماری که زمانی بسیار رایج بود ، الان تقریباً همیشه می تواند با واکسن پیشگیری شود . در حالی که به دلیل دریافت روزافزون واکسن سرخک ، میزان مرگ و میر در سراسر جهان رو به کاهش است ، این بیماری هنوز در سال بیش از ۱۰ هزار نفر را که اکثراً زیر پنج سال هستند می کشد . ما در ادامه مطلب قصد داریم در مورد سرخک بیشتر یاد بگیریم .

کلیک کنید : تزریقات در منزل به صورت شبانه روزی و اعزام فوری 

 

علائم نشان دهنده سرخک چیست ؟ 

علائم سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. علائم و نشانه های سرخک معمولاً شامل موارد زیر است :

سرفه خشک

تب

گلو درد

آبریزش بینی

چشم های ملتهب (ورم ملتحمه)

لکه های سفید ریز با مرکز سفید مایل به آبی روی یک پس زمینه قرمز که در داخل دهان و روی لایه داخلی گونه وجود دارد – که به آنها لکه های کوپلیک نیز می گویند .

نوعی بثورات پوستی که از لکه های بزرگ و مسطح تشکیل شده که اغلب روی یکدیگر می افتند.

این عفونت مراحلی دارد که در یک دوره دو تا سه هفته به ترتیب اتفاق می افتند .

عفونت و دوره نهفتگی : برای ۱۰ تا ۱۴ روز اول بعد از آلوده شدن ، ویروس سرخک به صورت نهفته می ماند . در این مدت هیچ نشانه و علائمی از سرخک ندارید

شاید برای بهبود سرخک نیاز داشته باشید : ویزیت متخصص داخلی در منزل

علائم و نشانه های غیر اختصاصی : سرخک معمولاً با تب خفیف تا متوسط آغاز می شود که اغلب با سرفه مداوم ، آبریزش بینی ، چشم های ملتهب (ورم ملتحمه) و گلودرد همراه است. این بیماری نسبتاً خفیف ممکن است دو یا سه روز طول بکشد.

 

بیماری حاد و بثورات : بثورات از نقاط قرمز كوچكی تشكيل شده اند كه برخي از آنها كمي ورم دارند . لکه ها و برآمدگی ها بسیار نزدیک به هم و به شکل خوشه ای قرار دارند و به پوست ظاهری لکه دار می دهند . این لکه ها ابتدا در صورت ظاهر می شوند

طی چند روز آینده بثورات به ناحیه بازوها و تنه می ریزند ، سپس روی ران ، ساق و روی پا ظاهر می شوند . در همین زمان تب به شدت بالا می رود و اغلب به اندازه (۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد) می رسد . بثورات پوستی سرخک به آرامی فروکش می کند و ابتدا از صورت و در انتها از ران ها و پا محو می ‌شود .

دوره واگیر: فرد مبتلا به سرخک می تواند حدود هشت روز ویروس را به دیگران منتقل کند ، که چهار روز قبل از ظاهر شدن بثورات شروع شده و ۴ روز پس از ایجاد بثورات خاتمه می یابد .

سرخک یک بیماری بسیار واگیردار است . ویروس می تواند از طریق قطرات تنفسی که فرد مبتلا هنگام سرفه ، عطسه ، یا صحبت کردن تولید می کند ، منتقل شود

 

بیماری سرخک چه عوارض را می تواند ایجاد کنید ؟

سرخک می تواند عوارض جدی ایجاد کند ، از جمله ای عوارض عبارتند از

التهاب گوش میانی

 ذات الریه

 آنسفالیت (التهاب مغز) 

 کوری

  مرگ

چگونه از ابتلا به بیماری سرخک جلوگیری کنیم ؟

واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون می تواند از ابتلا به سرخک جلوگیری کند . این واکسن معمولاً در سن 12 تا 15 ماهگی و دوباره در سن 4 تا 6 سالگی تجویز می شود .

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bnqe5