چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 93078
تاریخ انتشار: 1402/06/11 04:33
روایتی از داستان زندگی یک بانوی کارآفرین ایرانی

کارآفرینی با دستانی خالی

هنری فورد، بنیان‌گذار کمپانی فورد می‌گوید چه شما فکر کنید که می‌توانید کاری را انجام دهید و چه فکر کنید که نمی‌توانید آن کار را انجام دهید، در هر دو حالت درست فکر می‌کنید.
کارآفرینی با دستانی خالی

کارآفرینان همان افرادی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند کاری انجام دهند. به واقع آنها شکارچی فرصت‌ها هستند و از تجربه دیگران استفاده می‌کنند. برای آنهایی که می‌خواهند کسب و کاری راه بیندازند، لازم است با داستان زندگی و راز موفقیت کارآفرینان آشنا شوند. کارآفرینان به‌عنوان کسانی که مبتکر، ایده‌پرداز و ریسک‌پذیر هستند، شناخته می‌شوند و توانایی ارائه یک محصول یا خدمت جدید را به بهترین نحو ممکن دارند. اگر می‌خواهید برای به‌دست آوردن رویاهای‌تان تلاش کنید و متوجه شده‌اید که با کار مقطعی نمی‌توانید در مسیر مورد نظرتان حرکت کنید، بهتر است دنبال کارآفرینی بروید؛ چون می‌توانید زندگی‌تان را براساس شرایط خودتان بسازید، هر چند ممکن است ریسک بالایی داشته باشد. مطالعه داستان زندگی کارآفرینان موفق، باعث می‌شود که ذهن شما آمادگی بهتری برای مواجه شدن با چالش‌ها و راه‌حل آنها پیدا کند. البته در مسیر کارآفرینی، انتظار اینکه همه چیز در حالت ایده‌آل باشد و به‌بهترین نحو ممکن پیش برود، اشتباه است؛ اما در کنار ریسک‌های کارآفرینی، منافع بسیاری هم وجود دارد. پس برای کارآفرینی و خلق کسب و کار، باید فرد مسئولیت‌پذیری بوده و در کنار آن، به خود و تلاش‌های‌تان ایمانی قوی داشته باشید.

مدیریت بحران را یاد بگیرید

تجربیات فاطمه هریسچیان‌هریس، بانوی کارآفرینی که در حوزه چاپ فعالیت دارد و حدود ۳ دهه است که شرکت کارخانجات تولیدی پلاستیکی آذرچاپ تبریز را مدیریت می‌کند، نشان می‌دهد که خانواده چگونه می‌تواند استعداد کارآفرینی را در زنان جامعه شکوفا کند. به گزارش کارآفرین نیوز؛ هریسچیان‌هریس گفت: بانوان می‌توانند نقش بزرگی در تولید داخلی یعنی GDP دنیا مخصوصا مملکت‌مان داشته باشند. خداوند متعال مسئولیت سنگین فرزندآوری را برعهده بانوان گذاشته است. اگر بانویی می‌تواند از بچه‌ای که از دنیا بی‌خبر است، والاترین شخص را به دنیا تحویل دهد، چطور می‌تواند در GDP مملکتش سهیم نباشد؟ اما این بانو در اقتصاد ابتدا باید در خانه تکمیل باشد سپس در کارخانه. وی افزود: مدیر بحران باشید. مدیریت بحران، قابلیت یک مدیر را به اثبات می‌رساند. نشستن روی صندلی پشت میز یک مدیر ـ مخصوصا در مدیریت صنعت ـ شاید به نظر باقدرت و صاف و راحت جلوه‌دار کند اما در پشت پرده آن صندلی، ناراحتی‌ها و استرس‌های زیادی پنهان است. روزهایی است که آن صندلی صاف و باقدرت به یک صندلی سخت تبدیل می‌شود؛ صندلی که هزاران سوزن روی آن، یک مدیر را ناچار و بی‌قدرت می‌کند؛ آن موقع است که شما و جوانان‌مان باید روی آن صندلی نشسته و ناراحتی‌هایش را تحمل کرده و بحران را به نحو احسن مدیریت کنید، برای نشستن روی این صندلی باید آمادگی تحمل ناراحتی‌های آن را هم داشته باشید.

راه پدر را ادامه دادم

عاطفه حافظی یکی از بانوان کارآفرین است که در سال ۷۸ در یک خانواده ۶ نفری در روستای حیدرآباد شهر تسوج چشم به جهان گشود و از بدو تولد به علت بیماری پدر، طعم فقر را چشید. او در مدارس منطقه با آرزوی قبولی در رشته گیاه‌پزشکی مشغول به تحصیل شد، اما در سن ۱۸ سالگی پدر را که تمام امید و دارایی‌اش بود، از دست داد.

وی درباره علت انتخاب این شغل گفت: با توجه به فعالیت پدرم در زمینه خشکبار به صورت خرده‌فروشی، به این فکر افتادم که راه پدر را ادامه بدهم و با این تفکر، شغل پدر را توسعه دادم و اکنون به عنوان کارآفرین در این شغل مشغول کار و فعالیت هستم.

این کارآفرین ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا، متاسفانه با کمبود سرمایه مواجه شدم و فعالیت‌هایم در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی کاهش یافت.در این اثنا با کارشناس کمیته امداد هنگام بازدید از طرح‌های اشتغال این نهاد در روستای محل اقامتم آشنا و طی مشاوره با ایشان تسهیلات اشتغال دریافت کردم.

حافظی با اشاره به نحوه ایجاد کارگاه فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: سال گذشته با حمایت کمیته امداد و طی مشاوره‌ انجام‌یافته با کارشناسان خودکفایی با دریافت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان طرح فرآوری محصولات کشاورزی را ایجاد کردم و با بکارگیری زنان روستای مان برای تعداد ۲۰ نفر به صورت ثابت و ۱۵ نفر نیز به صورت متغیر اشتغالزایی کردم.

وی با بیان اینکه از تمامی ارگان‌های ذی‌ربط اشتغال متقاضی دریافت تسهیلات بودم اما هیچ گونه حمایتی از من انجام نگرفت تصریح کرد: با عنایت خداوند متعال و تلاش شبانه‌روزی ظرف چند ماه کار را به جایی رساندیم که توانستیم به کشورهای عراق، امارات، قزاقستان، صربستان و الجزایر محصول صادر کنیم.

سهم زنان در اقتصاد کشور ۶ تا ۱۶ درصد است

فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در در همایش ملی بانوان کارآفرین در تولید دانش‌بنیان و شکوفایی اقتصاد که در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت مشهد برگزار شد، که بهمن سال گذشته برگزار شد، گفت: ما زنان متخصص کم نداریم و نمی‌گوییم سهم زنان در اقتصاد ۵۰ درصد باشد اما اکنون این سهم بین ۶ تا ۱۶ درصد است که مناسب نیست.

رحمانی اظهار کرد: امام(ره) زنان را رهبران نهضت انقلاب دانستند و فرمودند: انقلاب ما مرهون زنان است. این نگاه امام(ره) بود که موجب شد شاهد شکوفایی توانمندی‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های زنان در همه عرصه‌ها باشیم. وی خطاب به بانوان کارآفرین افزود: شما در کارآفرینی پیشرو هستید و توانستید بر موانع و ‌مشکلات چیره شوید. ۶۰ درصد دختران ما تحصیلکرده هستند و ۳۰ درصد تحصیلات تکمیلی دارند. ما زنان متخصص کم نداریم و نمی‌گوییم سهم زنان در اقتصاد ۵۰ درصد باشد، اما اکنون این سهم بین ۶ تا ۱۶ درصد است که مناسب نیست.

رحمانی تصریح کرد: باید فرهنگ کار را در جامعه ترویج کنیم و زنان کارآفرین می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند. مهم‌ترین سندی که پیش رو داریم برنامه هفتم است، نظرات و دیدگاه‌های شما می‌تواند در قالب احکام ‌در این برنامه لحاظ شود. قوانین ما مترقی و خوب است اما در اجرا مشکل داریم.

موازی کاری دستگاه‌ها، اصلی‌ترین معضل

سمیه حوتی متولد ۱۳۶۳ دارای مدرک کارشناسی حقوق کیفری و مدیریت حرفه‌ای کسب و کار از کارآفرینان برتر سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ کشور و درحال‌حاضر ساکن استان همدان است. وی که از سال ۱۳۷۹ با تشویق پدر هنرمند خود در کلاس «معرق کاری» نام‌نویسی کرده است، پس از گذراندن این دوره آموزشی سه ماهه در سطح درجه ۲ و کسب مدرک، تولید را آغاز کرد. وی در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص وضعیت فعلی حمایت از کارآفرینی در کشور اظهارکرد: با شروع دولت جدید همه سعی می‌کنند که این اتفاق بیفتد و ما هم امیدواریم از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط این حمایت‌ها افزایش یابد.

این بانوی کارآفرین مسائلی همچون موازی کاری دستگاه‌های دولتی در حمایت از کارآفرینی، بیمه و مالیات بدون درنظرگرفتن شرایط فعلی کسب و کارها را از جمله اصلی‌ترین مسائل موجود در حوزه کارآفرینی زنان عنوان کرد و افزود: تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها نیز با شرایط سخت و دریافت وثیقه‌های سنگین با طی زمان طولانی اعطا می‌شود. حوتی از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم در حمایت از کارآفرینان به منظور اشتغالزایی نام برد و گفت: این وزارتخانه در گام نخست باید فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای را به‌لحاظ سطح آموزش مورد ارزیابی قرار دهد و از ورود افراد غیرمتخصص و آماتور به این حوزه که باعث بی‌اعتمادی در بازار می‌شوند، جلوگیری کند و تسهیلات لازم را برای ورود هرچه بیشتر اساتید مجرب فنی و حرفه‌ای به حوزه کارآفرینی و اشتغال فراهم کند. این کارآفرین با بیان اینکه، بسیاری از تسهیلات و مشوق‌های ارائه شده از سوی صنایع دستی برای زنان کارآفرین غیرهدفمند و بدون بازدهی لازم است، گفت: این در حالی است که این تسهیلات با وثیقه‌های سنگین بانکی پرداخت می‌شود و این خود بسیاری از کارآفرینان را با مشکل مواجه کرده است و آمارهای ارائه شده از سوی صنایع دستی در این خصوص نیز متاسفانه بیشتر غیرواقعی است.

حوتی گفت: اگر پشتیبانی برای فضاسازی و بسترسازی اشتغال زنان سرپرست خانوار مناسب باشد، بیشتر مناطق کشور از استادکارها و نیروی انسانی متخصص برای راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برخوردارند و می‌توان با استفاده از این نیروها بسیاری از زنان سرپرست خانوار را در مشاغل مختلف آموزش داد.

سخن پایانی

درحال‌حاضر طبق تعریف معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، این معاونت در بحث حمایت از زنان سرپرست خانوار مسئولیت مستقیم ندارد و نهادهایی مانند وزارت رفاه به صورت عام، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، بانک‌ها و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیادهایی همچون برکت، احسان و پ۱۵ خرداد و تشکل‌های مختلف در حوزه زنان خانوار نقش آفرینی می‌کنند اما به دلیل اینکه سامانه یکپارچه رصد، پایش و ارزیابی بین اینها موجود نیست و هر کدام شبکه جداگانه‌ای دارند، در ارزیابی اطلاعات و خدمات‌دهی به بانوان سرپرست خانوار دچار مشکل هستند و مجلس نیز بر این مسئله واقف است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b5zv5