شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 35651
نویسنده: ابوالفضل میرقاسمی
تاریخ انتشار: 1401/12/02 06:40

آبادی از نوع دانش‌بنیانی

ابوالفضل میرقاسمی-کارشناس توسعه روستایی
آبادی از نوع دانش‌بنیانی

باتوجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور اهمیت اشتغال در روستاها کمتر از شهرها نیست و باید برنامه ویژه آمایشی برای آن طراحی کرد. شرکتهای دانشبنیان میتوانند ظرفیتسازی مهمی در روستاها برای جلوگیری از پدیده پناهندگان اقلیمی داشته باشند، بهعبارت روشنتر، جایگیری صنایع کوچک متناسب با وضعیت اقلیمی مناطق و روستاها میتواند راهکار مهمی برای توسعه اشتغال در روستاها باشد. تجربه موفق دیگر کشورها در امر توسعه پایدار روستایی نشان داده که این نوع توسعه در روند جایگزینی صنایع کوچک، موفق عمل کرده و چند سالی میشود در بیشتر کشورهای آسیایشرقی جا افتاده است. در کشورهایی نظیر ژاپن و تایلند، روستاها با حمایت دولت توانستهاند برای محصولات خود که حاصل فعالیت در عرصه صنایع خرد و صنایعدستی است، بازارسازی کنند و به رشد اقتصادی برسند. در این فرآیند، هر روستا با یک محصول شناخته میشود. این جریان زمانی به مرحله عملیاتی میرسد که محصولات تولیدشده از استاندارد کافی برخوردار باشند و در کنار آن، بخش خصوصی یا دولت در بخش بازار از کسبوکارهای شکلگرفته حمایت کنند. در کشورهای گفتهشده، صنایع خرد در روستاها بهقدری توسعهیافته است که نوع و روند اجرایی آنها نظیر کارگاههای تولیدی موردتوجه گردشگران خارجی قرار گرفته است و خود بهعنوان یک جاذبه گردشگری شناخته میشود. بهعبارت دیگر، علاوه بر تولید محصول، ماهیت تولید و روند آن هم ارزآور شده است.اما از آنجایی که اقلیم و شرایط طبیعی در کشور ما تعیینکننده اصلی مشاغل در روستاها است، در هر جغرافیای روستایی باید به فراخور شرایط طبیعی آنجا، کسبوکارها راهاندازی شوند، حال باتوجه به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی و تاثیری که بر الگوی بارش و رژیم بارندگی گذاشته، شرایط طبیعی روستاها و ظرفیتشان برای کشاورزی کاهش یافته است. همچنین، حفر چاههای غیرمجاز و دخالتهای بیش از اندازه انسان در طبیعت باعث شده، مناطق روستایی با بحران کمآبی مواجه شوند و شرایط برای اشتغال بحرانیتر شود، بههمین دلیل، دیگر نمیتوان اتکای ۱۰۰ درصدی روی کشاورزی و دامپروری داشت و بهتر است از معیشتهای جایگزین و مکمل استفاده کنیم که درآمد بخشی از خانوادههای روستایی از این طریق حاصل شود.

به اعتقاد من، برای کاهش مهاجران اقلیمی باید به فکر معیشت جایگزین بود که در کنار آن، بحث افزایش بهرهوری هم مطرح میشود، چرا که باید از داشتههای موجود طبیعی نظیر آب و خاک استفاده مناسب کرد. گفتنی است، بهرهوری در بیشتر مناطق روستایی کشور پایین است و متاسفانه استفاده درستی از منابع موجود نمیشود، برای مثال، الگوی کشت نباید متاثر از گرانی یا ارزانی یک محصول کشاورزی باشد، بلکه باید به فراخور طبیعت منطقه کاشت و برای توسعه معیشت جایگزین صنایع خرد همپای گردشگری میتواند موجب رشد اقتصادی روستاها شود. در بیشتر کشورهای پیشرفته برای راهاندازی صنایع خرد کارخانجات برونسپاری میکنند. در ایران هم میتوان ارتباط میان صنایع بزرگ و کوچک را با کسبوکارهای روستایی و دانشبنیان برقرار کرد. در حالی که بیشتر روستاهای کشور مکان زندگی سالمندان و متاسفانه نسبت جمعیت شهری و روستایی ما معکوس شده است.توسعه صنایع خرد در روستاها به بهرهگیری از توان دانشبنیانها امری شدنی است. از آنجایی که دانشبنیانها ظرفیتهای فناورانه بالایی دارند، میتوان با برقراری ارتباط میان دانش بومی هر منطقه با دانش روز، صنایع خرد را در روستاها توسعه دهیم، باتوجه به اینکه نیاکان و گذشتگان کشورمان بسیار خردمند بودند، بهخوبی توانستند با محیط طبیعی و اقلیم منطقه زندگیشان سازگاری کنند، در واقع باید برنامهای طراحی شود که در بطن آن دانشبنیانها، علم روز را با دانش بومی و ظرفیتهای موجود پیوند دهند و متناسب با هر منطقه، شرایط اشتغالزایی منحصر به فردی را در هر منطقه بهوجود بیاورند.

راهاندازی کشاورزی قراردادی در مناطق روستایی راهکاری دیگر برای اهداف گفته است. از آنجایی که در کشاورزی قراردادی تمامی روند تولیدات، طبق یک برنامه مشخص پیش میرود، میتواند برای روستاییان فرآیندی مفید بهحساب بیاید. کشاورزی قراردادی به این معنا است که کارخانههای تولیدات محصولات مرتبط با روستا با کمک آموزش به کشاورزان و ارائه امکانات مناسب، محصول تولیدشده موردنظر را خریداری میکنند و بعد با تغییر و تحولات به بازار میرسانند. چنین تجارتی برد ـ برد است و سودی که دلالان از محصولات کشاورزی میبرند، عاید تولیدکننده محلی و کارخانهدار میشود. اگر چنین الگوهایی را شناسایی کنیم، بهطورقطع روستانشینان هم استقبال کافی میکنند، بنابراین توسعه صنایع خرد با توان دانشبنیانها در روستاها امکانپذیر است، اما باید متناسب با شرایط طبیعی، اقلیمی و زنجیره عرضه و تامین مشخص انجام بگیرد. متاسفانه اسناد آمایشی در ایران در حد مطالعه است و در بیشتر زمانها خاک میخورد. وی افزود: بهاعتقاد من، برنامه آمایشی باید متناسب با وضعیت نسبی و رقابتی هر منطقه نوشته شود. خدمات گردشگری با افزایش بهرهوری و استفاده درست از منابع میتواند از افزایش پدیده پناهندگان اقلیمی در کشور بکاهد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qzym