پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 11299
تاریخ انتشار: 1400/11/10 16:58
اعلام رسمی آغاز پیک ششم کرونا

آژیر قرمز به صدا درآمد

پس از آغاز روند صعودی کرونای امیکرون و آغاز خیز ۶ دوره درگیری کووید ۱۹ در کشور، شهرستان اردکان یزد، نخستین شهری بود که دوباره در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت. علاوه‌ بر آن، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

براساس آخرین آمار ستاد ملی مبارزه با کرونا، هم‌اکنون ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. مرکز استان‌هایی که از وضعیت آبی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند نیز عبارتند از تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد. بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، با آغاز خیز ششم کرونا و در پی افزایش سریع موارد ابتلا، رنگ‌بندی کرونایی کشور در فواصل زمانی کوتاه‌تری منتشر خواهد شد.

محدودیت‌های کرونایی بازمی‌گردد

با افزایش شدت دوباره شیوع کرونا وزیر کشور تاکید کرد؛ اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و اُمیکرون شدت پیدا کند، بی‌تردید محدودیت‌ها باز می‌گردد. به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید شد رعایت مقررات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. بی‌تردید اگر در رعایت این مورد کوتاهی کنیم شیوع اُمیکرون و افزایش بستری‌ها دردسرساز خواهد شد. وی افزود: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم به شدت مراقبت‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. مدیریت هوشمند وجود دارد اما عادی‌سازی اوضاع نباید انجام شود. بنابراین همه مراکز درگیر که تجمع در آن وجود دارد همچون تالارهای غذاخوری، مراکز حمل‌ونقل عمومی، آموزشی و... باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند. وی با تاکید بر استفاده از ماسک و تکمیل تزریق دوز دوم و سوم واکسن کرونا گفت: متاسفانه براساس گزارش‌ها تزریق دوز سوم ۱۷ درصد اعلام شده است که باید افزایش پیدا کند چرا که ایمنی بیشتر و اطمینان بخشی را ایجاد می‌کند. وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت محدودیت‌ها در صورت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در رنگ‌بندی کرونایی گفت: بی‌تردید اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور بیشتر شود،‌مجبور به بازگشت محدودیت‌های کرونایی خواهیم شد. بنابراین رعایت دقیق پروتکل‌ها باید به گونه‌ای باشد که نیاز به بازگشت محدودیت‌های سابق نداشته باشیم.

اصلاح معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، پیک ششم کرونا با سویه امیکرون آغاز شده بر ضرورت اصلاح معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها، اهمیت تزریق دوز سوم واکسن و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده صحیح از ماسک، تاکید کرد. حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تست کرونا از افراد دارای علائم بیماری گرفته می‌شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تست‌های انجام شده، وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که امیکرون تبدیل به سویه غالب شود. وی افزود: به نظر می‌رسد حرکت بیماری به سمتی است که ظرف چند هفته آتی سویه اُمیکرون در بیشتر استان‌های کشور غالب شود. 

الزامات برگزاری جشنواره‌های فجر

جماعتی درباره برگزاری جشنواره‌های موسیقی، فیلم و تئاتر فجر در روزهای پیش رو، گفت: پیشنهاد ما برای فعالیت‌های تجمعی اعم از فروشگاه‌ها، کنسرت‌ها و... این است که در سالن‌هایی که تعداد افراد زیاد است، فاصله فیزیکی رعایت شود. همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است و باید در سالن‌ها محلول‌هایی با پایه الکلی برای ضدعفونی و شست‌وشو دست وجود داشته باشد. نکته بسیار مهم برای ما حفظ تهویه مناسب برای این فضاها است؛ زیرا اگر تهویه وجود نداشته باشد حتی با حرف زدن تعداد زیادی ویروس وارد هوا می‌شود و اگر فرد ماسک درستی هم نداشته باشد، بروز آلودگی دور از انتظار نیست. جماعتی افزود: با رعایت نکات ذکر شده مشکلاتی از قبیل سرایت‌زایی ویروس به حداقل می‌رسد. همچنین شرط ورود به این مراکز باید انجام واکسیناسیون بوده و تنها افرادی پذیرش شوند که علائم بیماری را نداشته باشند.

فقط ۳ روز مهلت دارید

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مانع از ابتلاء فرد به کووید-۱۹ نخواهد شد، بلکه از شدت بیماری خواهد کاست، گفت: حال حاضر سویه غالب در کشور اُمیکرون است و زمان درگیر شدن یک فرد به این سویه به ۳ روز کاهش یافته است. به گزارش ایلنا، یونس پناهی ضمن بیان این مطلب، تحقیقات در حوزه وزارت بهداشت را امری لازم برای رصد سلامت کشور دانست و افزود: اگر اقدامی در حوزه سلامت اجرایی می‌شود، بر مبنای تحقیقات شکل بگیرد و در این راستا بر تولید دانش و مرجعیت علمی تاکید می‌شود. پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌های بیمارستانی و ICUها را از دیگر ویژگی‌های سویه جدید نام برد و یادآور شد: سویه اُمیکرون هر چند که سرعت انتشار بالایی دارد ولی شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است. پناهی، با تاکید بر اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اگر حداقل ۳ ماه از واکسیناسیون گذشته باشد، نیاز است تا دوز بوستر تزریق شود، خاطر نشان کرد: تفاوت زیادی میان واکسن‌های مختلف در ابتلا مجدد به بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد و هر چه واکسیناسیون کامل‌تر باشد افراد به مراتب ایمنی زایی بالاتری را خواهند داشت. به این ترتیب افرادی که ۳ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.

نتایج تحقیقات پژوهشگران کشور

وی به مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ایمنی زایی واکسن‌ها اشاره کرد و گفت: در این مطالعات واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج به‌دست آمده واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا ایمنی ۸۰ درصدی، واکسن آسترازنکا ۸۴ درصد، واکسن برکت ۸۷ درصد و اسپوتنیک پیشگیری ۷۵ درصدی دارد. وی اضافه کرد: از نظر جلوگیری از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان واکسن سینوفارم ۷۲ درصد، آسترازنکا ۸۲ درصد، برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۸ درصد موثر هستند.به گفته این مقام مسئول، واکسن سینوفارم ۸۶ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد، برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلا فرد به کووید-۱۹ موثر است.

نباید اُمیکرون را ساده گرفت

در همین حال یک متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به شیوع سویه اُمیکرون در کشور، گفت: همه سرماخوردگی‌ها را باید اُمیکرون تلقی کنیم و نیازی به تست نیست. شروین شکوهی در گفت‌وگو با مهر، تاکید کرد: به دلیل اینکه ۵۰ درصد تست‌ها با خطا رو به رو می‌شوند و همچنین با توجه به اینکه افرادی که تست‌شان منفی می‌شود به دلیل اشتباه رخ داده خود را قرنطینه نمی‌کنند بنابراین نیاز است همه سرماخوردگی‌ها اُمیکرون تلقی شده و مدت لازم را برای قرنطینه طی کنند.وی اظهارکرد: نباید اُمیکرون را ساده گرفت و همین ساده انگاری‌ها باعث شده آمار مبتلایان یک روزه از ۳ هزار نفر به ۹ هزار نفر افزایش یابد.

انفجار در راه است 

شکوهی تاکید کرد: طی یکی، دو هفته آینده با انفجار آمار بستری‌ها مواجه می‌شویم و از اواخر بهمن روزها و ماه بدی را در پی خواهیم داشت. رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم افزود: تعداد مرگ و میرها در این سویه کمتر از دلتاست اما تعداد مبتلایان چندین برابر دلتا خواهد شد بنابراین آمار مبتلا و بستری وحشتناک بالا می‌رود.

ضرورت از سرگیری محدودیت‌ها

شکوهی درباره ابتلای کودکان نیز گفت: کودکان و دانش آموزان بزرگ‌ترین منشأ آلودگی در خانواده هستند بنابراین هنگامی که اعلام می‌شود دانش آموزان حتماً باید حضوری به مدرسه بروند اشتباه است. همه می‌دانیم که آموزش حضوری خیلی بهتر از مجازی است اما در این شرایط باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم. وی در مورد واکسیناسیون کودکان نیز عنوان کرد: توصیه می‌شود والدین حتما نسبت به واکسیناسیون کودکان اقدام کنند چرا که بیش از سایرین در معرض ابتلاء قرار دارند. شکوهی در خصوص پیک ششم نیز گفت: امیدوارم مسئولان زودتر تصمیم درستی درباره محدودیت‌ها اتخاذ کنند چرا که در غیر این صورت با ساده انگاری‌ها، ماه‌های بدی را در پیش خواهیم داشت.

سخن پایانی

بر اساس تحقیقات انجام شده در بین افرادی که قبلا به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند اما واکسن نزده‌اند، از هر ۱۰۰ نفر ۴۴ نفر امکان ابتلای مجدد علامت‌دار به کرونا اومیکرون را دارند، اما این موضوع در مورد کرونا دلتا تنها حدود ۸ نفر بوده است. با توجه به سرایت بالا در سویه اومیکرون توصیه‌می‌شود، دستورالعمل‌هایی ازجمله زدن‌ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب، شستن دست‌ها به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48kvk4