چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 90700
تاریخ انتشار: 1402/05/04 06:23
در دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی عنوان شد

بازاریابی نسل ۵، تجربه جدید ارزش‌آفرین

دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد علمی در حوزه بازاریابی صنعتی کشور، با موضوع بازاریابی صنعتی نسل ۵.۰ با مشارکت سازمان مدیریت صنعتی و انجمن علمی بازاریابی ایران برگزار شد.
بازاریابی نسل ۵، تجربه جدید ارزش‌آفرین

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در این کنفرانس که با حضور اندیشمندان ملی و بین‌المللی برگزار شد، ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با موضوع بازاریابی نسل ۵ به سخنرانی پرداخت. وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران، دانشگاه نسل ۵.۰ را دانشگاهی انسان‌ساز و تمدن‌ساز نامید.

ویژگی‌های نسل پنجم بازاریابی

بازاریابی نسل ۵ استفاده از فناوری‌های تقلید از انسان برای ایجاد، برقراری ارتباط، تحول و افزایش ارزش در طول ارتباط با مشتری است. یکی از موضوعات مهم در بازاریابی نسل ۵، همان چیزی است که ما آن را فناوری آتی می‌نامیم که گروهی از فناوری‌ها است و هدف آن تقلید از توانایی‌های بازاریابان انسانی است که شامل: هوش مصنوعی، NLP، حسگرها، رباتیک، واقعیت‌افزوده (AR‌)، واقعیت‌مجازی (VR‌)، اینترنت اشیا و بلاک‌چین است.

ترکیبی از این فناوری‌ها، توانمندی بازاریابی نسل ۵ است. از طرفی، در بازاریابی H۲H‌ نظریه‌پردازان روی تعریف مجدد نقش بازاریابی با تغییر جهت دادن به ذهنیت تصمیم‌گیرندگان و ادغام مفاهیم طراحی تفکر، منطق حاکم بر خدمات و دیجیتالی‌سازی تمرکز دارند.

نه‌تنها در پیشرفت‌های تکنولوژیکی، بلکه ضروری است که درباره طرز فکر همه درباره بازاریابی نیز بازنگری کنیم. مشتری‌ها و بازاریاب‌ها به‌عنوان تصمیم‌گیرندگان انسانی، در حال تغییر هستند. بنابراین، داشتن یک تفکر صحیح، رویکرد مدیریتی صحیح و فرآیندهای اجرای بسیار پویا، کلید ایجاد اقدامات ارزشمند و معنادار برای همه ذی‌نفعان است.

در این فضا، از بازاریابی محصولات جدید با الگوریتم‌های پیش‌بینی با موفقیت بالاتری به مشتریان پیشنهاد می‌شود و این اتفاق نسبت به روش‌های سنتی با موفقیت بالاتری همراه است.

 اهمیت این نسل از بازاریابی در دنیای فناورانه‌محور و تاکید بر دقت تکنولوژی برای شرکت‌ها و بازاریابان اثبات می‌شود. در این فرادرس، باتوجه به مولفه‌های بازاریابی و به‌ویژه بازاریابی نسل پنجم با رویکرد و نگرش اساسی بازاریابی انسان به انسان، دانشجویان با روند اجرای این بازاریابی و مزایای آن آشنا می‌شوند.

آینده بازاریابی از لنز فناوری

کیانی‌بختیاری در دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی نسل ۵.۰ اظهارکرد: جامعه ۵.۰ یک جامعه انسان‌محور است که از طریق سیستمی که فضای سایبر و فیزیکی را یکپارچه می‌کند، میان پیشرفت‌های اقتصادی و فناورانه و حل مسائل اجتماعی تعادل برقرار می‌کند. وی افزود: نسل پنجم بازاریابی صنعت، اهداف و گستره‌ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سودآوری دارد و مبتنی بر ۳ عنصر انسان، پایداری و تاب‌آوری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: بازاریابی نسل ۵.۰ با استفاده از فناوری‌های تقلید از انسان برای ایجاد و برقراری ارتباط و همچنین ارائه و افزایش ارزش برای مشتری تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: بازاریابی نسل ۵.۰ ترسیم آینده بازاریابی از طریق لنز فناوری؛ توسعه فناوری برای بشریت؛ تبیین آینده بازاریابی و فناوری و همچنین تعیین مرز فناوری و انسان و نحوه همکاری میان انسان و ماشین است.

کیانی‌بختیاری تاکید کرد: بازاریابی نسل ۴.۰ حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال تعریف می‌شود و در این حرکت، تمرکز بر افزایش تجربه جدید مشتری، ظهور اینترنت موبایل، رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک؛ مسیر مشتری را برای خرید تغییر داد و بازاریابان با برقراری ارتباط و ارائه محصولات و خدمات از طریق بازاریابی چندکانالی با این تغییر سازگار شدند.

تمرکز بر تجربه مشتری

وی افزود: در واقع بازاریابی نسل ۴.۰ با فعال کردن اهرم‌های دیجیتالی متعدد برای جذب کردن، متقاعد کردن و پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده، بر تجربه مشتری تمرکز می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اذعان داشت: در بازاریابی ۵.۰، بازاریابی وارد مرحله‌ای می‌شود که در آن از فناوری‌های پیشرفته در بازاریابی مانند هوش‌مصنوعی، کلان داده، رباتیک و اینترنت اشیا برای تعمیق بیشتر فعالیت‌های بازاریابی، استفاده می‌شود و در واقع، در بازاریابی ۵.۰، ۲رویکرد قبلی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تقلید از انسان، ترکیب می‌شوند.

وی درباره علت رویکرد به بازاریابی نسل ۵.۰ گفت: مردم به‌دلیل مواجهه با جنبه‌های مختلف منفی و مثبت دیجیتالی شدن در دوراهی انتخاب و استفاده قرار گرفته‌اند و کارهای مختلفی که در گذشته امکان‌پذیر نبود، اکنون به‌دلیل بلوغ فناوری امکان‌پذیر شده است.

تهدیدها و فرصت‌های بازاریابی دیجیتال

وی ضمن تشریح تهدیدها و فرصت‌های بازاریابی دیجیتال، فناوری‌های اصلی بازریابی ۵.۰ را شامل هوش‌مصنوعی، پردازش طبیعی زبان، واقعیت ترکیبی و اینترنت اشیا عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی فناوری سنسورها، فناوری بلاک‌چین و ابزارهای اتوماسیون رباتیک را از دیگر فناوری‌های اصلی بازاریابی ۵.۰ معرفی کرد.

وی گفت: در بازاریابی ۵.۰، ۵ مولفه کلیدی در مسیری که مشتریان هنگام خرید و مصرف کالاها و خدمات در دنیای دیجیتال طی می‌کنند، وجود دارد که شامل کسب آگاهی، جذب شدن، پرسیدن، عمل خرید و حامی شدن مشتری است.

بازاریابی داده‌محور

کیانی‌بختیاری با تشریح بازاریابی داده‌محور و بازاریابی پیش‌بینی‌کننده افزود: بازاریابی داده‌محور؛ ایجاد یک اکوسیستم داده برای هدایت و بهینه‌سازی تصمیمات بازاریابی است و در بازاریابی پیش‌بینی‌کننده با تهیه داده‌های ایجادشده براساس سوابق گذشته، اقدامات بازاریابی گذشته، عملکرد تجاری گذشته و... و قابلیت‌های یادگیری ماشینی، می‌توان پیش‌بینی‌های آینده و نتایج عملکرد شرکت را پیش‌بینی کرد.

همزیستی تکنولوژی و انسان

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: در بازاریابی نسل ۵.۰، همزیستی و همکاری تکنولوژی و انسان، برپایه تقلید از نگرش، رفتار و ارزش‌های انسان، موردتوجه قرار می‌گیرد. فناوری‌های نوظهور در پردازش موثر داده‌ها، استخراج اطلاعات و ایجاد الگوهای خوب براساس تجارب مشتریان ایفای نقش می‌کنند.

وی تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری‌های دیجیتال، شرایط را برای بازاریابی چابک از طریق تجزیه و تحلیل در لحظه، درک سریع بازار، اعتبارسنجی محصولات و کمپین‌های بازاریابی فراهم می‌کند.

کیانی‌بختیاری در پایان تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری از طریق ۵ مولفه کلیدی آگاهی‌رسانی، جذب مشتری، تقویت حس کنجکاوی، کمک به تصمیم‌گیری مشتری برای خرید و تقویت حس‌تعلق، وفاداری و حمایت مسیر مشتری را هموار و تجربه جدید ارزش‌آفرین برای مشتریان ایجاد می‌کند.

استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه تجارت

دیگر سخنران دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی، محمد خزایی، دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل بود و با موضوع ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه تجارت در بازارهای بین ۲ کسب‌وکار به سخنرانی پرداخت.

صمتخزایی با بیان این نکته که وضعیت دنیا از نظر اقتصاد و ظهور بازارهای جدید به‌شدت در حال تغییر است، گفت: ۲ تحول عظیم در حوزه اقتصاد و سیاست در دنیا در حال رخ دادن است. وی وظیفه بازاریابی در وضعیت تحول را شناختن ظرفیت‌های جهانی و حضور در پروژه‌های بین‌المللی دانست. دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل همچنین بر نیاز بازاریابی به شاخت نظام حقوقی و قرادادهای بین‌المللی تاکید کرد و خبر از راه‌اندازی کمیسیون بازاریابی در اتاق بازرگانی بین‌الملل داد.

بازاریابی بین ۲ کسب‌وکار

دیگر سخنران کلیدی دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی، محمدمهدی برادران‌خلخالی، معاون صنایع عمومی وزارت صمت بود که درباره بازاریابی بین ۲ کسب‌وکار و ارتباط با صنایع کوچک به سخنرانی پرداخت.

صمتبرادران‌خلخالی طی سخنانی اظهار کرد: در فرآیند زنجیره خلق ارزش در صنایع کشور باید مزیت‌ها را تقویت و موانع را برطرف کنیم. معاون صنایع عمومی وزارت صمت، وظیفه دولت را در زنجیره خلق ارزش، اصلاح و تسهیل امور دانست و تاکید کرد که دولت در زنجیره خلق ارزش اقتصادی نباید به تصدیگری روی آورد. وی با بیان این نکته که یک زنجیره خلق ارزش پایدار باید در تمام حلقه‌ها متوازن باشد، خاطرنشان کرد: سود زنجیره ارزش باید عادلانه و پایدار باشد و قراردادهای بلندمدت میان شرکت‌ها می‌تواند به ایجاد این پایداری در زنجیره ارزش کمک کند. برادران‌خلخالی یادآور شد: در بازاریابی نباید فقط به فروش و منافع کوتاه‌مدت فکر کرد، بلکه باید به این فکر کنیم که مشتری باید در کنار ما حرکت کند و منتفع شود. معاون صنایع عمومی وزارت صمت، عدم‌ایجاد رانت، عدم‌ایجاد انحصار و دارا بودن نگاه مسئولیت اجتماعی را برای تولیدکنندگان بزرگ ضروری دانست و گفت: برای رسیدن به نظام اقتصادی پایدار باید از نگاه‌های دفعی برحذر باشیم و به‌سمت تکمیل زنجیره خلق ارزش حرکت کنیم.

سخن پایانی

براساس موارد مطرح در این همایش، نسل پنجم بازاریابی در اصطلاح به‌معنای استفاده از فناوری‌های مقلد انسان برای خلق، اعلان، ارائه و ارتقای ارزش در سرتاسر سفر مشتری است. یکی از مضامین مهم نسل پنجم بازاریابی چیزی است که به آن فناوری آینده می‌گوییم؛ یعنی گروهی از فناوری‌ها که هدف‌شان، شبیه‌سازی توانایی‌ها و قابلیت‌های بازاریابان انسانی است.

بنا بر این گزارش، در بخش دیگری از این همایش از زهره دهدشتی، مولف کتاب تحقیقات بازاریابی که نام او به‌عنوان یکی از افراد تاثیرگذار بر مدیریت ثبت شده است، با رونمایی از سردیس، تجلیل شد. در این کنفرانس علمی ـ بین‌المللی، پروفسور فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن درباره محصول، مکان، نرخ و تبلیغات برای برندسازی مدرن به‌صورت ویدئویی به‌سخنرانی پرداخت. علاوه بر این، کارگاه‌ها و پنل‌های علمی مختلفی در زمینه موضوع و محورهای کنفرانس تشکیل شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45jpwd