شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 105272
تاریخ انتشار: 1402/12/09 06:27
برنامه‌ریزی پنج ساله برای واردات خودروهای برقی به کشور

۵۰۰ هزار تاکسی و موتورسیکلت برقی به ایران می‌آید

برنامه‌ریزی ۳ تا ۵ ساله برای واردات خودروهای برقی گام‌به‌گام در حال‌که اجراست و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است در این بازه زمانی ۵۰۰ هزار تاکسی و موتورسیکلت برقی وارد ایران شود.
۵۰۰ هزار تاکسی و موتورسیکلت برقی به ایران می‌آید

برنامه‌ریزی ۳ تا ۵ ساله برای واردات خودروهای برقی گام‌به‌گام در حال‌که اجراست و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است در این بازه زمانی ۵۰۰ هزار تاکسی و موتورسیکلت برقی وارد ایران شود. براساس برنامه‌ریزی وزارت صمت حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، 4هزار دستگاه اتوبوس برقی و حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در این بازه زمانی وارد کشور شده و این روند گسترش خواهد یافت.مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: حدود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی، 4هزار اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در یک بازه زمانی سه تا پنج‌ساله وارد کشور می‌شود.

به‌گزارش مهر، حسن کریمی‌سنجری ضمن تاکید و اصرار این وزارتخانه برای واردات این وسایل نقلیه برقی توسط خودروسازان گفت: علت نیز این است که بحث انتقال فناوری اتفاق بیفتد. قرار نیست ما همیشه واردکننده باشیم؛ بنابراین ضرورت دارد که انتقال فناوری صورت گیرد. شرکت خودروساز، برای واردات خودرو برقی اقدام می‌کند و پس از مدتی به‌تدریج وارد فاز ساخت داخل خواهد شد. به‌گفته مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکسی‌های برقی که به‌تازگی در یکی از ایستگاه‌های مرکز شهر، رونمایی شدند، به‌زودی پلاک «ت» خود را دریافت می‌کنند و در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار خواهند گرفت و آماده تردد در سطح شهر هستند. به‌محض اینکه خودروهای مربوط به ایستگاه یادشده، پلاک خود را از وزارت کشور دریافت کنند، فعالیت آن ایستگاه آغاز خواهد شد که احتمالا این اتفاق طی هفته‌ای پیش‌رو (در اسفندماه) رخ خواهد داد.

سیاست اولویت‌دار دولت سیزدهم

در همین حال، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه سیاست اولویت‌دار دولت سیزدهم، توجه ویژه به صنعت و تولید داخل است، گفت: در مدتی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد بسیاری از صنایع به شکوفایی دست یافته‌اند. به گزارش ایسنا، محسن منصوری در حاشیه بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل با اشاره به کیفیت قابل‌قبول اتوبوس برقی تولید داخل اظهار کرد: برخی شهرداری‌ها به علت هزینه و نرخ تمام‌شده، محصول خارجی را ترجیح دادند که با برگزاری جلسه فنی، تولید داخل را در اولویت قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه از سیاست‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم، توجه ویژه به حوزه صنعت و تولید داخل است، گفت: در مدتی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد بسیاری از صنایع به رشد و شکوفایی دست یافته‌اند. یکی از کارخانه‌ها، مجموعه‌ها و حوزه‌های بزرگ تولیدی که جز صنایع بزرگ کشور محسوب می‌شود و در چند سال اخیر توانسته به رشد و شکوفایی از نظر شاخص‌های کمی و کیفی دست یابد مجموعه ایران خودرو دیزل است به‌طوری‌که تولید آن از ۲ هزار دستگاه در طول سه سال به ۱۸ هزار دستگاه رسیده است.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: سال گذشته حدود ۳ هزار نفر در این مجموعه جذب جدید شده‌اند؛ دولت و مجموعه مدیریتی به صورت جهادی پای‌کار بوده‌اند و حتی فکر می‌کنیم که ظرفیت تولید با توجه به زیرساخت‌ها می‌تواند دو برابر شود.معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: از اتفاقات بسیار مهمی که در شرکت ایران خودرو دیزل افتاده، تولید خودروهای برقی مانند اتوبوس برقی است که مطالبه مردمی بوده، زیرا آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها وجود دارد به خصوص در استان و شهر تهران؛ از چند ماه گذشته تولید اتوبوس برقی در این مجموعه شروع شده محصولی فنی باکیفیت بسیار مناسب که همه آزمون‌های استاندارد را گذرانده و به بعضی از شهرداری‌ها هم تحویل شده و بازخورد مناسبی هم داشته است.منصوری ادامه داد: مجموعه وزارت کشور هم برای حمایت از تولید به میدان آمده و قرارداد جامعی را با ایران خودرو دیزل برای خرید اتوبوس، کمپرسی، کامیون، ون و سایر محصولات منعقد کرده؛ برخی از شهرداری‌ها به‌طور مستقیم از این شرکت، اتوبوس خریداری کرده‌اند و برخی نیز به دلایلی هنوز مراجعه نکرده‌اند و ما پیگیر این موضوع هستیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: علت مراجعه‌نکردن برخی از شهرداری‌ها ممکن است به این دلیل باشد که در بررسی‌های به عمل آمده واردات خودروهای خارجی را از لحاظ اقتصادی به صرفه بدانند که بررسی این امر مستلزم برگزاری یک جلسه کارشناسی فنی به میزبانی معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری با حضور شهرداری‌ها و تولیدکنندگان داخل است.

وی افزود: معتقدیم باید میزان تولید افزایش پیدا کند و درحال‌حاضر ایران خودرو دیزل برای بسیاری از شهرداری‌ها در حال تولید است و به سه کلانشهر هم اتوبوس‌ها تحویل داده شده، منتهی اعتقاد داریم تولید باید افزایش پیدا کند.

منصوری ادامه داد: به دلیل نیاز چند ده هزار دستگاهی به اتوبوس و انواع خودروها در سراسر کشور، در مرحله نخست ممکن است تعدادی از نیاز کشور از طریق واردات تامین شود تا شرایط متعادل شود، اما در گام اول باید همه ظرفیت تولید داخل را فعال کنیم و آنچه را نتوانستیم از طریق واردات تامین کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: به‌عنوان سیاست کلی معتقدیم آنچه در کشور توان تولید آن از نظر کمی و کیفی وجود دارد باید تولید داخل و خرید از خودروسازان داخلی در اولویت باشد.

ایجاد زیرساخت‌ها به‌تدریج

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ضمن اشاره به ضرورت توسعه خودروهای برقی و اینکه اکنون وقت به ثمر نشستن سال‌ها تلاش در خصوص برقی‌سازی صنعت خودرو و بهره‌مندی بازار از آن رسیده، گفت: واردات خودروهای برقی زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی و آشنایی بازار برای آغاز راه است.به گزارش ایسنا، عبدالله توکلی‌لاهیجانی درباره ضرورت توسعه خودروهای برقی در کشور و تاکید بر تدوین و اجرای طرحی نو برای صنعت خودرو با تکیه بر دانش‌بنیان شدن این صنعت، در رابطه با تامین زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی استفاده از خودروهای برقی، اظهار کرد: در مدیریت فناوری از اصطلاحی به نام TRL یا سطح آمادگی یک فناوری (Technology Readiness Leve) برای ورود به عرصه تجاری استفاده می‌شود که در حقیقت به مسیر بلوغی اشاره دارد که فناوری از دانش پایه تا دانش کاربردی و ساخت نمونه و نهایتا صحه‌گذاری برای عرضه به بازار را طی می‌کند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خاطرنشان کرد: به عقیده من، تلاش‌هایی که به‌ویژه در یک دهه اخیر در کشور برای ساخت خودروهای برقی آغاز شده است، در مسیر بلوغ برقی‌سازی خودرو در سطوح گوناگون قرار داشته، بنابراین نمی‌توان گفت که هدر رفته داشته، بلکه در یک پیوستار مسیر تکاملی را طی کرده‌اند. اقداماتی که طی سال‌های اخیر در حوزه زیرساخت‌ها توسط گروه مپنا انجام شده و سایر تلاش‌های ارکان گوناگون صنعتی کشور، به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی است تا با بهره‌گیری از حضور وزیر صمت و تاکید وی بر این حوزه، ثمره مسیری که طی شده، در بازار عرضه شود و صنعت خودرو از پنجره فرصت فناوری‌های نوین بهره گیرد تا با هم‌افزایی، مقیاس تولید و تکیه بر فناوری‌های نوین، شاهد تحولی در صنعت خودروی کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در صنعت خودرو کشور، محور اصلی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توسعه پلتفرم‌های بومی و محصولات مبتنی بر آن (نظیر ری‌را برقی، اطلس برقی، ایگل برقی و به‌صورت کلی خودروها و موتورسیکلت‌های داخلی) است؛ گفت: واردات تنها می‌تواند زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی و آشنایی بازار برای آغاز راه باشد. بر این اساس در وهله اول، برنامه‌ریزی‌ها، گسترش خودروهای برقی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

راه‌اندازی سیستم شارژ برقی‌ها در پارکینگ‌ها

این مقام مسئول ادامه داد: سرمایه‌گذاری ایجاد زیرساخت‌ها، می‌تواند توسط شهرداری‌ها انجام شود؛ ضمن اینکه بایستی به موازات آن، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها در ایجاد زیرساخت‌ها فعال شوند. لازم است بخش خصوصی، نظیر فروشگاه‌های بزرگ، کارخانه‌های اطراف کلانشهرها، پارکینگ‌های خصوصی، مجتمع‌های تفریحی و اقامتی توجه داشته باشند که تقویت مشتریان آنها در آینده نیز مستلزم ایجاد زیرساخت‌های شارژ در محل پارکینگ‌های آنهاست.

توکلی‌لاهیجانی تصریح کرد: البته باید دقت داشت که قرار نیست یک‌شبه تمام خودروها را برقی کنیم؛ این موضوع یک روند تدریجی همراه با رشد زیرساخت‌های مرتبط است؛ بنابراین به‌تدریج با ورود خودروهای برقی، قطعاً زیرساخت‌های لازم و فرهنگ آن نیز ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه نیاز به آموزش نیز ضروری است و بایستی با برنامه‌ریزی، طرح‌ها، اجرایی شوند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، درباره ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور نیز گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها (به‌ویژه تهران)، ورود تاکسی‌های برقی در اولویت این شهر قرار گرفت؛ بالغ بر چهار ماه است که این موضوع با جدیت در حالی‌که پیگیری است. وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه‌وشهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین شهرداری تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر سازمان‌های مرتبط با محوریت وزارت صمت برای اجرایی کردن این طرح همکاری کرده و گردهمایی تخصصی نیز با حضور شهرداران سایر کلانشهرها برای تسری این برنامه داشته‌ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه خودروسازان نیز به مشارکت در ایجاد خطوط تاکسیرانی سوق داده شده‌اند، گفت: این اقدام، می‌تواند باعث شتاب توسعه فرصت‌های فناورانه مانند برقی‌سازی و اتصال‌پذیری در جامعه شود؛ به‌علاوه اینکه اتصال‌پذیری در صنعت خودرو، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در گسترش خدمات مرتبط و کسب‌وکارهای جدید ایجاد کند.

این مقام صنعتی، تاکید کرد: نکته حائز اهمیت حرکت تحولی است که در وزارت صمت آغاز شده و نیاز است که همه در تقویت و تداوم آن بکوشیم.

تعرفه شارژ خودروهای برقی

در همین حال مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: تعرفه شارژ خودروهای برقی همانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ کیلوواتی ۵۴۷ تومان محاسبه می‌شود.

به گزارش توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره ایجاد جایگاه شارژ خودروهای برقی، افزود: ۸ نقطه در تهران و سایر مناطق کشور برای ایجاد جایگاه شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته شده که در جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های موردنظر، قطعا وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت. وی با اشاره به تنوع خودروهای برقی در جهان ادامه داد: در ایران اما این خودروها محدود هستند که حدود ۸۰ هزار خودرو اعم از عمومی و سواری را در بر می‌گیرد و از این تعداد نیز درخواست‌هایی برای ۱۰ هزار خودرو ارائه شده و پیرو آن نیز وزارت صمت درخواست ۷ تا ۸ مگاوات تامین برق ایستگاه‌های شارژ این تعداد خود را ارائه کرده است که با افزایش تعداد خودروها این میزان تا ۴۰ مگاوات نیز قابل‌افزایش است. مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: که تقویت زیرساخت‌های تامین برق خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته که با نهایی‌شدن آن از سوی وزارت صمت ابلاغ خواهد شد. به‌گفته رجبی مشهدی، در این طرح ملاحظات تامین برق اکثر مردم که خودرو برقی نداشته، اما باید برق پایدار داشته باشند در نظر گرفته شده تا ایستگاه‌های شارژ خودروهای برق معمولاً در ساعت‌هایی که حداقل بار است قابل‌استفاده باشد. وی با بیان اینکه در حال تامین زیرساخت‌های مربوط به اجرای این طرح هستیم، خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر داریم که عملیات اجرایی آنها آغاز شده تا در سال ۱۴۰۳ از توان تولید برق این نیروگاه‌ها در شبکه برق کشور استفاده کنیم.مدیرعامل توانیر تصریح کرد: وقتی از نیروگاه تجدیدپذیر برق تولید می‌کنیم و سپس خودرو برقی استفاده می‌کنیم، آلودگی هوا را مهار کرده و از سوخت‌های فسیلی به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457vlo