شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 10795
تاریخ انتشار: 1400/10/25 13:46
بازار داغ گمانه‌زنی حقوق و دستمزد

چقدر پول می‌گیری کار کنی؟

چیزی به پایان سال نمانده و باز هم بازار گمانه‌زنی‌ها برای رقم حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران داغ شده است. بسیاری از کارمندان به‌دنبال این هستند که بدانند پایه حقوق آنها چه میزان افزایش خواهد داشت و آیا این مبلغ می‌تواند مخارج زندگی و معیشت آنها را تامین کند.

براساس اخبار منتشر شده با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۵ درصدی همراه شد و به این ترتیب حداقل مبلغ آن به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که این افزایش در سال ۹۹ برابر با ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد. این روزها مجلس و دولت در حال تصویب اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۱ هستند و نشست‌های سه‌جانبه کارگری-کارفرمایی-دولت نیز برای تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران آغاز شده است.

افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱

کارمندانی که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند از افزایش بیشتری برخوردار خواهند شد و کارمندانی که متوسط دریافتی آنها بیشتر از ۱۰ میلیون تومان است، افزایش حقوق کمتری خواهند داشت. به گزارش اقتصادنیوز سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ باتوجه به لایحه پیشنهادی دولت گفت: افزایش حقوق کارمندان در بودجه سال آینده بین ۵ تا ۲۹ درصد خواهد بود که باتوجه به متوسط دریافتی آنها متغیر است؛ یعنی افرادی که حقوق بالاتری می‌گیرند افزایش حقوق کمتری خواهند داشت. البته میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه افزایش حقوق کارمندان پلکانی خواهد بود، تاکید کرد: کارمندانی که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند از افزایش بیشتری برخوردار خواهند شد و کارمندانی که متوسط دریافتی آنها بیشتر از ۱۰ میلیون تومان است افزایش حقوق کمتری خواهند داشت.

 این نماینده مجلس در ادامه گفت: اگر افزایش پلکانی حقوق کارمندان به سمتی برود که طیف وسیعی از آنها افزایش حقوق خوبی داشته باشند، مورد پذیرش مجلس خواهد بود اما اگر پس از بررسی‌های نمایندگان به این نتیجه برسیم که طیف کمتری از کارمندان از این قاعده افزایش حقوق بهره‌مند خواهند شد، باید در نحوه افزایش حقوق‌ها در سال آینده تجدیدنظر شود.

حسینی با بیان اینکه این شیوه افزایش حقوق شیوه منطقی‌تری نسبت به شیوه‌های دیگر است، بر لزوم تطبیق میزان افزایش حقوق با تورم تاکید کرد و افزود: اگر تورم در کشور کنترل شود، به نفع حقوق‌بگیران ثابت است اما اگر تورم کنترل نشود، هرقدر هم حقوق کارمندان یا کارگران را افزایش دهیم چندان اثر مثبتی در زندگی طیف حقوق‌بگیر نخواهد داشت.

جزئیات بودجه نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ میزان دریافتی افراد به‌صورت پلکانی از ۵ درصد تا ۲۹ درصد افزایش خواهد داشت و درصد افزایش حقوق برای تمام افراد یکسان نخواهد بود؛ به این ترتیب براساس بودجه سال ۱۴۰۱ حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر می‌گیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر می‌گیرند، بیشتر رشد خواهد داشت و نتیجه آن این است که فاصله حقوق این افراد کم خواهد شد و دیگر شاهد شکاف حقوق و دستمزد میان کارکنان نخواهیم بود.

 براساس آنچه گفته شد حداقل و پایه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ برای کارمندان و کارگران با ۲۹ درصد رشد از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

مقایسه جدول حقوق و مزایای سال ۱۴۰۱

اعداد زیر براساس بالاترین میزان افزایش حقوق یعنی ۲۹ درصد محاسبه شده است. توجه داشته باشید که ارقام موجود در این جدول به ریال نوشته شده است: 

جدول حقوق و مزایا کارمندان و کارگران – بدون سابقه کار

 

جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ (اعداد به ریال است)- این ارقام هنوز به تصویب نرسیده است.

جدول بالا در زمینه حقوق افرادی بود که بدون سابقه کار هستند و در جدول زیر به بررسی میزان حقوق و مزایای کارمندان با یک سال سابقه کار می‌پردازیم.

جدول(2) حقوق و مزایای کارمندان وکارگران (حداقل یک سابقه‌کار)

 

سخن پایانی

میزان یادشده پایه حقوق در گزارش هنوز به تصویب مجلس و شورای‌عالی کار نرسیده است. 

بسیاری از کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که کارگران چگونه با سقف حداقل حقوق ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی می‌توانند در برابر تورم ۴۵ درصدی زندگی را بگذرانند. 

به‌نظر شما این میزان حقوق برای گذران زندگی طی یک ماه کفایت می‌کند؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zyw62