شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 102295
تاریخ انتشار: 1402/10/19 07:15
در بررسی وضعیت اقتصاد آذربایجان‌شرقی نمایان شد

نقش‌آفرینی بانوان در اقتصاد

توسعه و رونق اقتصادی آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و در این مسیر نمی‌توان از نقش بانوان چشم‌پوشی کرد چون نقش‌آفرینی این قشر علاوه بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی در عرصه اقتصادی نیز روز به روز پررنگ‌تر از گذشته شده است.
نقش‌آفرینی بانوان در اقتصاد

توسعه و رونق اقتصادی آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و در این مسیر نمی‌توان از نقش بانوان چشم‌پوشی کرد چون نقش‌آفرینی این قشر علاوه بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی در عرصه اقتصادی نیز روز به روز پررنگ‌تر از گذشته شده است. زنان تقریبا نیمی از جمعیت آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده‌اند و در دهه‌های اخیر در برخی عرصه‌ها از جمله آموزش عالی، گوی سبقت را از مردان ربوده و خود را به صدر این حوزه رسانده‌اند، به طوری که براساس آمار سال تحصیلی ۹۸ - ۹۹ بیش از ۵۳ درصد از صندلی دانشگاه‌ها در اشغال بانوان و دختران بوده است و این آمار در مقطع تحصیلی پایه اختلاف فاحشی نشان می‌دهد، به طوری که از مجموع ۷۶۷ هزار و ۷۵۵ دانش آموز استان،حدود ۱۵.۵ درصد پسر و ۸۴.۵ درصد دختر هستند.افزایش جمعیت زنان در موسسه‌های آموزش عالی و ارتقای سطح آگاهی و دانش این اقشار در زمینه‌های مختلف موجب شد تا مشارکت و نقش آفرینی زنان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه اقتصاد کشور و به تبع آن در رونق اقتصادی آذربایجان شرقی پررنگ شود.توسعه کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصاد بدون در نظر گرفتن نقش نیمی از جمعیت فعال آن حاصل نمی‌شود و برای رسیدن به این منظور باید زمینه‌های مشارکت زنان در اقتصاد فراهم شود و در این مسیر نقش دولت زیاد است و می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم، زمینه این مشارکت را فراهم کند.

بر این اساس اجرای طرح‌های توسعه اشتغال، توسعه مشاغل خانگی، حمایت دولت سیزدهم از زنان کارآفرین، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده، اعطای تسهیلات ویژه و ایجاد شرایط بهتر و بسترهای لازم برای فعالیت این قشر در عرصه‌های اقتصادی، در سال‌های اخیر ورود زنان و بانوان به صحنه‌های اقتصادی را تسهیل و تسریع کرد و بر این اساس شاهد افزایش فعالیت اقتصادی زنان در آذربایجان شرقی هستیم.به عقیده کارشناسان و متولیان حوزه اقتصادی و اشتغال آذربایجان شرقی، در سال‌های اخیر حضور بانوان در عرصه اقتصادی استان چشمگیر بوده و حدود ۳۱ درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند و با حمایت‌های دولت سیزدهم از این قشر و بانوان کارآفرین روبه رشد بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این سهم به حدود ۴۰ درصد برسد.

سهم اشتغال بانوان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در ابتدای امسال سهم بانوان در اقتصاد استان حدود ۱۵ درصد بود، می‌گوید: این قشر از جامعه حدود نیمی از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به استقبال و علاقه‌مندی آنان برای فعالیت در عرصه اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به ۴۰ درصد برسد.

محمد کلامی، با اشاره به حمایت‌های دولت از بانوان کارآفرین و مشاغل خانگی، می‌افزاید: بر این اساس تسهیلات مختلفی از سوی دولت برای اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی بانوان اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه حضور و نقش آفرینی بانوان در فعالیت‌های اقتصادی موجب رونق اقتصاد استان می‌شود، اظهار می‌کند: در زمان کنونی حدود ۶۹ درصد اشتغال آذربایجان شرقی به مردان و حدود ۳۱ درصد نیز به زنان اختصاص دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه اشتغال بانوان باید در اولویت دستگاه‌‌های اجرایی استان قرار گیرد، می‌گوید: امسال میزان تعهد اشتغال استان ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر تعیین شده که تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد این میزان تعهد با ثبت در سامانه رصد تحقق یافته و راستی‌آزمایی ۹۰ درصد نیز انجام شده است.

کلامی، با بیان اینکه تاکنون مشخصات ۴۸ هزار و ۸۴۲ نفر در این سامانه ثبت شده است، ادامه می‌دهد: بانوان کارآفرین و علاقه‌مند به اشتغال در حوزه‌های اقتصادی سهم قابل توجهی از این افراد را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: بر اساس داده‌های سامانه رصد اشتغال، امسال حدود ۴۸ هزار نفر در این استان در این سامانه ثبت نام کرده و مشغول کار شده‌اند که از این تعداد ۳۵ درصد مربوط به بانوان است.

حسین فتحی با بیان اینکه اولویت اشتغال با دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان است، می‌افزاید: با توجه به اینکه بیکاری زنان و بانوان نسبت به مردان بیشتر است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال میزان اشتغال بانوان در استان به بیش از ۴۰ درصد برسد.

وی اظهار می‌کند: بر اساس مصوبه کارگروه اشتغال، اولویت اشتغال و پرداخت تسهیلات در این خصوص به ترتیب با دانش‌آموختگان، بانوان و روستاییان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۷ درصد اشتغال استان مربوط به زنان بود که این میزان تا ۱۳ دی‌ امسال به حدود ۳۵ درصد رسیده و این روند روبه رشد همچنان ادامه دارد.

فتحی، با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری و اولویت دولت، ایجاد اشتغال است، ادامه می‌دهد: بر این اساس دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته فعالیت بیشتری داشته و موفق عمل کرده است.

تخصیص تسهیلات اشتغالزایی

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت زنان در حوزه اقتصاد استان افزایش چشمگیری داشته است، می‌گوید: دولت سیزدهم با اعطای تسهیلات ویژه از زنان و بانوان کارآفرین حمایت می‌کند.

زهرا کوهی، می‌افزاید: در سال‌های گذشته عمده اشتغال بانوان در سطح استان مربوط به مشاغل خانگی بود اما در سال‌های اخیر رغبت این قشر برای فعالیت و مشارکت در اقتصاد خرد و مشاغل صنعتی نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به طرح‌های اشتغالزایی و حمایتی دولت از اشتغال زنان، می‌گوید: بر اساس تعهدات دولت سیزدهم در خصوص ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال، سهم آذربایجان شرقی از این میزان در سال گذشته حدود ۴۵ هزار نفر بوده است که در پایان سال علاوه بر تحقق این میزان تعهد، ۳۰ درصد نیز بیشتر از سهم تعهدات استان انجام شد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه سهم اشتغال بانوان از این میزان تعهدات، ۴۲ درصد است، می‌گوید: میزان تعهدات اشتغال استان در امسال، حدود ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر بود که تاکنون ۱۰۰ درصد این تعهدات محقق شده است.

کوهی، با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۴۸ هزار نفر در سامانه «رصد»، ادامه داد: بیش از ۱۳ هزار تعهد ایجاد شغل استان و ۳۱ درصد تسهیلات پرداختی امسال، به اشتغالزایی و کارآفرینی بانوان اختصاص یافته است.

وی یادآوری می‌کند: فعالیت بانوان کارآفرین استان در ۲ سال گذشته با حمایت‌های دولت سیزدهم رشد چشمگیری کرده است و با ادامه این روند و نقش‌آفرینی این قشر در حوزه اقتصاد، اقتصاد استان بیش از این رونق می‌گیرد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان می‌کند: برای نقش‌آفرینی بیشتر زنان در حوزه اقتصاد استان و با هدف حمایت دولت از بانوان کارآفرین، در دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان شرقی ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی معاونت فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه دانش‌بنیان و حمایت از بانوان کارآفرین اختصاص یافت.

کوهی می‌افزاید: بر این اساس ۳۰ بانوی کارآفرین از جمله در حوزه‌های صنایع غذایی، قالی‌بافی، کشاورزی، آموزشی و خیاطی استان شناسایی شدند و برای حمایت از آنان 5 میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت و برای ۸۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شد. توانمندسازی بانوان در عرصه اقتصاد و تولید جزو برنامه‌های اتاق بازرگانی تبریز است

دبیر هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز نیز با تاکید بر لزوم افزایش حضور بانوان در عرصه‌های اقتصادی می‌گوید: بر این اساس تلاش می‌شود با رویکردی نظام‌مند و عاری از نگاه جنسیتی و تدوین اصول مربوط، زمینه تعامل بیشتر بانوان فعال اقتصادی آذربایجان‌شرقی با این اتاق فراهم شود.

رضا جعفری می‌افزاید: این اتاق تلاش می‌کند، در آینده گام‌های حمایتی از بانوان فعال در حوزه اقتصادی استان بردارد و در این زمینه از طریق آموزش یا تسهیل شرایط، راه را برای فعالیت اقتصادی بانوان استان هموار کند.

سخن پایانی

توانمند‌سازی بانوان استان در عرصه اقتصاد و تولید، لزوم ورود بیشتر بانوان به بازارهای جهانی و برندسازی (تجاری سازی) برای محصولات و افزایش زنجیره ارتباطی بین بانوان فعال عضو اتاق از برنامه‌های این اتاق است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zj5dj