جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 20323
تاریخ انتشار: 1401/08/14 14:18

روتاری جوینت ایرانی یا خارجی؟ کدام عملکرد و دوام بیشتری دارید؟

روتاری جوینت یک مفصل چرخشی جهت انتقال سیال (مایعات و گازها ) به شکل سرد و گرم میباشد و در قسمتهایی از دستگاه که میبایست در حال چرخش انتقال سیال انجام شود به کار میرود .

یکی از دغدغه های مدیران کارخانجات این است که برای تاین قطعات صنعتی بهتر است سمت قطعات ایرانی بروند یا خارجی؟

این مسئله واقعا موضوعی است حیاطی برای شرکت های بزرگ، زیرا در صورت تامین و نصب قطعات بی کیفیت احتمال عمر پایین و هزینه های مضاف را میتوان انتظار داشت که این خود مسئله جدی است. همچنین از جهتی تامین این محصولات از شرکت های معتبر خارجی گاهی وقت ها هم بصرفه نیست و از مرحله سفارش تا وارد کردن قطعات به داخل ایران میتواند هزینه های زیادی برای شرکت داشته باشد. 

در عین حال یکی از مهم ترین قطعات صنعتی در اکثر شرکت ها، روتاری جونیت ها هستند که میبایست در فشار بالا تحمل کافی را داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند. در این مقاله خواهیم پرداخت که ایا برای خرید روتاری جوینت باید سمت شرکت های ایرانی رفت یا سمت شرکت های خارجی معتبر؟

اما قبل از هر چیز بهتر است که با خود قطعه روتاری جوینت و یا سویول جوینت آشنا شویم و بفهمیم روتاری جوینت چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

معرفی دستگاه روتاری جوینت و سویول جوینت و کاربرد آن در صنعت

روتاری جوینت یک مفصل چرخشی جهت انتقال سیال (مایعات و گازها ) به شکل سرد و گرم میباشد و در قسمتهایی از دستگاه که میبایست در حال چرخش انتقال سیال انجام شود به کار میرود .

روتاری جوینت در ایران با نامهای دیگری از قبیل مفصل گردان ، شیر گردان ، هیدروشاینر ، قفل بخار ، شیر هرزگرد شناخته میشود . در واقع روتاری جوینت ها قطعات دقیقی هستند که بین لوله های ثابت و قطعات دوار ماشین قرار میگیرند . هر صنعتی که برای انتقال هوا ، آب ، روغن (به شکل سرد و گرم ) از منبع ثابت به بخش قابل چرخش خود نیاز داشته باشد ، این مساله را با Rotary joint  و یا Swivel joint حل میکند.

روتاری جوینت توسط چه کسی اختراع شد ؟

 روتاری جوینت در سال 1908 توسط شرکت امریکایی Barco اختراع شد . در سال 2012 شرکت Barco توسط شرکت Deublin در امریکا خریداری و تحت نام روتاری جوینت دابلین مارکت آن ادامه یافت . هر چند شرکت دابلین  به احترام آقای بارکو نام او را از محصولات طراحی شده توسط Barco پاک نکرده و هنوز هم روتاری جوینت های Barco با همان برند توسط Deublin فروخته میشود . 

بارکو در آن زمان برای صنعت راه آهن آمریکا پیچ و مهره و اتصالات دیگر تولید میکرد . با گذشت سالها و بر اساس نیاز Barco صدها روتاری جوینت برای صنایع هوایی امریکا طراحی و تولید کرد . شرکت دابلین دسامبر 2012 شرکت Barco sen را از آقای Carry Illinois خریداری کرد . هر دو شرکت تولید کننده بزرگ اتصالات دوار در دنیا بودند و با تلفیق این دو شرکت اتفاقات خوبی در صنعت اتصالات چرخشی دنیا روی داد . شرکت Norman G Clark  که در سال 1919 تاسیس شد از عرضه کنندگان اصلی محصولات بارکو در امریکا میباشد .

اجزای روتاری جوینت‌ ها:

اجزای تشکیل دهنده شامل چهار بخش می‌باشد.

  1. بدنه: بسته به کاربرد میتواند از جنس آلومینیوم، چدن، برنج و استیل ضد زنگ باشد.
  2. شفت: معمولا از استیل ضد زنگ ساخته میشود.
  3. یاتاقان: به مدل روتاری بستگی دارد که میتواند بوش گرافیتی و بلبرینگ باشد.
  4. مکانیکال سیل: بسته به کاربرد روتاری از جنس سرامیک، سیلیکون کاربید و کربن گرافیت می‌باشد.

images_1667558861.jpeg

تفاوت سویول جوینت با روتاری جوینت چیست ؟

روتاری جوینت نوعی اتصال دوار است که جهت انتقال سیالات ( مایعات و‌گازها ) از حالت سکون به حالت دوار استفاده میشود . روتاری جوینت ها در بازه دمایی -۲۰ الی +۳۵۰ درجه سانتیگراد تولید میشوند . روتاری جوینت ها با تحمل سرعتهای مختلف تا ۲۴۰۰۰ دور بر دقیقه ساخته میشوند و توسط اسپرینگ مکانیکال سیل یا مولتی اسپرینگ مکانیکال سیل آبندی انجام میشود . روتاری جوینتها تحمل وزن بالا را ندارند و هنگام نصب باید وزن آنها متعادل باشد در غیر اینصورت یا بلبرینگ خرد میشود و یا بوشهای به کار رفته  گشاد میشود.


سویول جوینت Swivel joint و بال جوینت Ball joint ، به عنوان اتصالات دوار شناخته می شوند، در کاربردهایی استفاده می شوند که انتقال مداوم سیالات از یک منبع ثابت به یک منبع دوار نشت مورد نیاز است.  معمولا سویول جوینت ها در دستگاهها و اتصالات نصب میشوند تا امکان چرخش 360 درجه را فراهم کنند و در عین حال از گره خوردن شیلنگ ها هنگام چرخش قطعات جلوگیری می کنند.  در عوض، تنش های مکانیکی ناشی از پیچش، خم شدن و کشش شیلنگ را می توان کاهش داد.


سویول جوینت ها (swivel joint )طوری طراحی شده اند که در محدوده وسیعی از فشار و دما برای شرایط و محیط های مختلف کار کنند.  بر اساس الزامات صنعت، سویول جوینت را می توان به گونه ای طراحی کرد بازه بزرگی از فشار و دما را تحمل کند سویول جوینت ها هم فشار عمودی و هم فشار افقی را تحمل میکنند در ضمن انواع مختلف سیال را به طور همزمان با سرعت های چرخشی مختلف منتقل کند. سویول جوینت ها در سرعت دورانی پایین (کمتر از ۲۰ دور بر دقیقه )

سویول جوینت ها معمولا تک کاناله هستند و در استایل های مختلف مثلا دو سر فلنج ، یک سر فلنج یک سر زانو ، دو سر زانو و …. تولید میشوند .

خرید روتاری جوینت ایرانی یا خارجی 

در ایران روتاری جوینت های وارداتی از نمایندگان شرکت های ترک و چینی وجود دارد . روتاری جوینت های چینی که اصلا قابل بحث نیستند و کیفیت بشدت پایینی داشته و یکبار مصرف میباشند، اما روتاری جوینت های ترک دارای کیفیت قابل قبول بوده ولی عموما بصورت جنرال وارد میشوند. یعنی برای صنایع مختلف معمولا یک روتاری جوینت پیشنهاد میشود و این به نوعی باعث بالا رفتن هزینه های خرید در برخی صنایع میشود ، برای مثال روتاری جوینت مخصوص ۳۰۰۰ دور بر دقیقه هم برای صنایع با سرعت دوران بالا و هم صنایع با سرعت دوران خیلی کم فروخته میشود.

صنعتی که به روتاری جوینت با سرعت دورانی مثلا ۱۰۰ دور بر دقیقه نیاز دارد اصلا مقرون به صرفه نیست که روتاری جوینت دور بالا خریداری کند ، در ایران شرکت خوشنام روتاری جوینت های با برند TOP SEAL را تولید میکند. این شرکت برای هر صنعت و حتی هر منطقه جغرافیایی روتاری جوینت مخصوص به آن منطقه را با قیمت بسیار مناسب تولید میکند، کلیه محصولات این شرکت بین ۳ الی ۱۲ ماه گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش دارد. لازم به ذکر است محصولات این شرکت ۳ روز امکان بازگشت وجه دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9zp6